Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود اینکه بارها رهبر معظم انقلاب از لزوم خنثی سازی تحریم‌ها سخن گفته‌اند دولت سیزدهم در این زمینه گام‌های عملی برداشته و در 7 ماه اخیر تولیدات صنعتی و تجاری افزایش داشته و نشان از بی اثرسازی تحریم‌ها است. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی نفت از جمله برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم بیان شده، اما با توجه به اینکه نفت‌محور بودن اقتصاد کشور واقعیتی انکار ناپذیر است، وزارت نفت در این مدت پس از شروع به کار تمام تلاش خود را برای افزایش فروش نفت کرده و شواهد نشان می‌دهد در افزایش فروش نفت موفق بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور، ماه گذشته در حاشیه سفر استانی خود به هرمزگان با اشاره به راهکارهای دولت برای دور زدن تحریم‌ها گفت: صادرات نفتی ایران به حدی افزایش یافته که ما دیگر نگران صادرات آن نیستیم، صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است. 

در کنار گفته‌های مسئولین آمارهای مؤسسات بین‌المللی نیز نشان می‌دهد که فروش نفت ایران در ماه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در روزهای گذشته نیز اداره گمرک چین آمار واردات نفت از ایران را منتشر کرد که نشان می‌داد این کشور در ماه دسامبر بیش از ۲۶۰ هزار تن نفت (معادل ۹/ ۱میلیون بشکه) از ایران وارد کرده است. این نخستین بار از دسامبر سال ۲۰۲۰ است که متحد استراتژیک ایران به واردات نفت ایرانی تحت تحریم‌های آمریکا اذعان می‌کند. 

مؤسسه ردیابی کشتی‌های ورتسکا نیز مدعی شده که چین نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت ایران (۲ میلیون بشکه در دسامبر و ۲میلیون بشکه در ژانویه) را طی هفته‌های گذشته در بندر جنوبی ژانجیانگ در مخازن ذخیره‌سازی دولتی تخلیه کرده است. 

** صادرات غیر نفتی هم پیشرفت چشم‌گیری داشته است

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ارزش صادرات غیرنفتی از ۳۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به ۴۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است. 

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: خوشبختانه این دولت، دولتی تحرک‌گرا و عدالت‌محور است. در همین شش ماه دولت حرکت‌های خوبی برای رفع مشکلات انجام داده است و برنامه‌های میان مدت نیز در حال اجرا است و دیگر برنامه‌ها نیز در طول ۴ سال ریل‌گذاری شده‌اند. دولت کارهای بزرگی را در سیاست داخلی و خارجی طراحی کرده است. 

سید محمد حسینی گفت: بدون شک صادرات غیر نفتی کشور در سال آینده با توجه به تعاملی که با همسایگان خود داریم افزایش خواهد یافت و در این مدت ۴ سفر مهم داشته‌ایم که برای مثال در قطر ۱۴ تفاهم‌نامه را به امضا رساندیم. پیوستن به سازمان شانگ‌های و امضای قرارداد ۲۵ ساله با چین زمینه‌های اقتصادی ارزشمندی را برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دولت رهبر معظم انقلاب کشتی نفت وزیر صنعت معدن و تجارت دولت سیزدهم تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۲۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟

رمضان بهرامی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در گفت‌وگو با ایلنا گفت: تا یک دهه پیش ترکمنستان بازار بکری برای مرغ ایرانی بود زیرا این کشور مرغ تولید نمی‌کرد و کل تقاضای جمعیت شش میلیون نفری آن را صنعت مرغداری ایران تامین می‌کرد.

وی افزود: البته در آن زمان از فرانسه و ترکیه هم مرغ به ترکمنستان وارد می‌شد اما ایران به دلیل نزدیکی جغرافیایی گزینه مطلوب‌تری برای ترکمنستانی‌ها بود، با این حال ابلاغ بخش‌نامه‌های ناگهانی و پیش‌بینی نشده از سوی مسئولان ایرانی صادرات مرغ را از ایران به این کشور با توقف‌های گاه و بیگاه روبه‌رو می‌کرد و سبب می‌شد بازرگانان ایرانی نتوانند به تعهدات خود در بازار مصرف این کشور عمل کنند؛ این خطای ایران در صادرات با ترکمنستان آنها را به تکاپو انداخت تا خود تولید مرغ را آغاز کنند و امروز نه تنها خودکفا شده‌اند بلکه ظرفیت‌های صادراتی هم دارند.

بهرامی خاطرنشان کرد: دولت ترکمنستان حمایت ویژه‌ای از صنعت مرغداری دارد تا جایی که امروز قیمت مرغ در ترکمنستان برابر با ۴۰۰۰۰ تومان ایران است، بنابراین امکان ورود دوباره به این بازار وجود ندارد.  

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: اگر خطای مسئولان دولتی در تنظیم مقررات صادراتی نبود امروز بازار ترکمنستان را از دست نمی‌دادیم البته که منظور دولت خاصی نیست به طور کلی دولت‌ها سیاست ‌توقف صادرات را باید کنار بگذارند و برای تنظیم بازار داخل بر صادرات تعرفه تعیین کنند تا دروازه‌های صادراتی به کل به روی صادرکنندگان بسته نشود، برای صادرکنندگان حفظ بازار در اولویت است و حتی نسبت به کسب سود هم اهمیت بیشتری دارد.

وی یادآور شد: در خرداد ماه پیش رو رئیس جمهور برای بار دوم در طول ریاست جمهوری خود به ترکمنستان سفر می‌کند و این نشان‌دهنده اینست که رویکرد دولت بر توسعه روابط با همسایگان است، در پی همین رویکرد است که اکسپو۲۰۲۴ شکل گرفت و حدود ۱۵۰ نفر ترکمنستانی در این رویداد حضور پیدا کردند.  

بهرامی از محصولات صنایع فلزی، سلولوزی، معدنی، مواد غذایی، خدمات فنی مهندسی و مصالح ساختمانی به عنوان کالاهایی یاد کرد که صادرات ۴۵۰ میلیون دلاری ایران به ترکمنستان را در حال حاضر تشکیل می‌دهند. 

به گفته او این رقم تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی جهش چشمگیری خواهد یافت. 

وی گفت: ایران مواد اولیه صنایع پتروشیمی و نساجی و مواد معدنی از ترکمنستان وارد می‌کند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان دو برابر شدن صادرات ایران به ترکمنستان را تا پایان سال جاری میلادی رد کرد و توضیح داد: صادرات نیاز به منابع دارد؛ در شرایطی که قیمت دلار در بازار آزاد از ۶۰۰۰۰ تومان فراتر رفته دولت در حمایت از صادرکنندگان چه راهکاری اتخاذ کرده است؟ 

بهرامی بیان کرد: امروز بانک‌های توسعه‌ای کشور فعالیت خود را به دادن وام‌های ازدواج و فرزندآوری تغییر داده‌اند و یا به بنگاه‌داری روی آورده‌اند در حالی که این بانک‌ها با هدف توسعه فعالیت‌های اقتصادی از جمله صادرات راه‌اندازی شده بودند. 

وی همچنین اظهار کرد: اکنون بیشتر صادرات کشور با اتکا بر درآمد داخلی خود شرکت‌ها انجام می‌شود و این شرکت‌ها با پذیرش ریسک‌های صادراتی این امر را پیش می‌برند. 

دیگر خبرها

  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • ایجاد ۲.۵ میلیون شغل در دولت سیزدهم
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • رشد تولید ماشین آلات صنعتی در دولت سیزدهم+ فیلم