Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:29:56 GMT

سپهر سیاسی ترکیه پس از سالها یکه تازی عدالت وتوسعه

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۲۸۹۷

سپهر سیاسی ترکیه پس از سالها یکه تازی عدالت وتوسعه

در سالهای گذشته دوائتلاف جمهور متشکل از حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی گرا و ائتلاف ملت متشکل از حزب جمهوری خلق صحنه گردانان اصلی فضای انتخاباتی در ترکیه بوده اند.

البته در دوره گذشته در عرصه سیاسی ترکیه با عبور از حزب دمکراتیک خلق و جریان عبدالله گولن، جریان عدالت و توسعه با توجه به موفقیت های اقتصادی در دوره های نخست صحنه گردان سیاست های آنکارا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال با توجه به رویدادهای به وقوع پیوسته و ناکامی های حزب اردوغان در چند سال گذشته که منجر به وخامت اوضاع اقتصادی در این کشور شده شاهد سر برآوردن جریانات چپ و جریان های سیاسی دیگر با شعارهای خاص خود هستیم.

قابل ذکر است که آخرین موفقیت پارلمانی چپ ترکیه به سال ۱۹۶۵ مربوط می‌شود، یعنی وقتی حزب کارگران ترکیه سه درصد آرا و ۱۵ کرسی پارلمان را به دست آورد. برای مدت کوتاهی، این حزب توانست هم جوانان شهرنشین، هم روشنفکران و هم کارگران را به خود جذب کند. 

در ادامه به حاشیه راندن چپ ها و درانتخابات سال ۲۰۱۹ اردوغان باغچه لی حزب دمکراتیک خلق ها را که شاخه سیاسی پ ک ک به شمار می رفت دشمن ترکیه عنوان کرد و زمینه ساز برکناری شهرداران انتخابی این حزب در آینده پس از انتخابات شد.

از سوی دیگر جریان وابسته به گولن نیز بعد از کودتای ناموفق خود به صورت بنیادی به حاشیه رانده شده وبرخورد با هواخواهان این سیاستمدار ترک ساکن ایالات متحده پس از چند سال همچنان ادامه دارد، به طوری که در اخبار شاهد دستگیریهای مختلف افراد مرتبط با این جریان هستیم .

در این راستا و در جدیدترین اقدام برعلیه این جریان مقام های دولت آنکارا ۴۱ دانشجو را به اتهام ارتباط با گولن که «رجب طیب اردوغان» وی را متهم به کودتای سال ۲۰۱۶ می داند، دستگیر کردند.

بر اساس گزارش روزنامه «زمان» ترکیه به نقل از دادستانی استانبول تصمیم برای بازداشت ۴۱ دانشجو در استانبول به اتهام عضویت آنان در جنبش گولن صادر شده است.

این در حالی است که از زمان کودتای تابستان ۲۰۱۶ تاکنون ترکیه شاهد بازداشت هزاران نفر در بخش های مختلف به علت ارتباط آنان با جنبش فتح الله گولن بوده است.

ترکیه دی ماه گذشته دارایی‌های ۷۷۰ فرد و نهاد مستقر در آمریکا را به اتهام حمایت از تروریسم و ارتباط با فتح‌الله گولن توقیف کرد.

این اقدام در شرایطی صورت گرفت که ترکیه دچار بحران اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی خود است.

اوایل آذر امسال نیز پلیس ترکیه ‌۱۳۴ نفر را در پنج منطقه مختلف استانبول و آنکارا به اتهام وابستگی به گروه گولن از رهبران دینی این کشور که آنکارا وی را به کوشش برای کودتا علیه دولت متهم کرده، بازداشت کرده است.

حال با توجه به شرایط کنونی ترکیه و آسیب جدی اقتصاد این کشور باید دید پس از سالها سرکوب احزاب مخالف شاهد سر برآوردن احزاب چپ و دیگر حزب های به حاشیه رانده شده در انتخابات ۲۰۲۳ خواهیم بود.
 

برچسب‌ها رجب طیب اردوغان شهر تهران ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان شهر تهران ایالات متحده آمریکا رجب طیب اردوغان شهر تهران ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۲۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد

مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: ترکیه با سهم ارزشی حدود ۵۶ درصد، عراق با ۲۶ درصد و امارات با حدود پنج درصد از جمله کشورهای مقصد محصولات صادراتی زنجان طی سال گذشته بود.

زین‌العابدین گنج‌خانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: طی سال گذشته عمده کالای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، مفتول مسی، فیلم پروپیلن، اسید سولفونیک، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، تست لاینر و مقوا بود.

وی افزود: ترکیه با سهم ارزشی حدود ۵۶ درصد، عراق با ۲۶ درصد و امارات با حدود پنج درصد از جمله کشورهای مقصد محصولات صادراتی زنجان طی سال گذشته بود.

مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: در این مدت حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش تقریبی ۳۱ میلیون دلار از گمرک استان صادر شده است که به لحاظ ارزش حدود ۲۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

گنج‌خانلو ادامه داد: همچنین ۳۴ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۰.۶ میلیون دلار به صورت موقت وارد استان شده است که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۱۸ درصد و از نظر وزن ۱۹ درصد افزایش دارد.

مدیرکل گمرک استان زنجان با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی صادرات از گمرک زنجان گفت: همچنین در رویه ورود موقت نیز شاهد افزایش هستیم که امیدواریم با رونق فعالیت واحدهای صنعتی استان، سطح تجارت خارجی نیز افزایش پیدا کند.

وی افزود: در این مدت همچنین واردات قطعی بیش از ۲۴.۵ میلیون دلار کالا به وزن بیش از ۱۴ هزار تن ثبت شده است که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۵۹ درصد کاهش و از نظر وزنی ۴۲ درصد کاهش دارد.

کد خبر 748375

دیگر خبرها

  • تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • قیمت لیر ترکیه امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • قیمت لیر ترکیه امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند (عکس)
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم