Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@23:26:20 GMT

شناسایی ۳۰۸ گونه پرنده در آذربایجان غربی

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۲۹۷۵

شناسایی ۳۰۸ گونه پرنده در آذربایجان غربی

مهران نظری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روز جهانی حیات وحش به ظرفیت تالاب‌های استان اشاره کرد و افزود: استان یکی از ۷ کریدور مسیر مهاجرت پرندگان در دنیا به شمار می‌رود و در حال حاضر ۳۰۸ گونه پرنده در این منطقه شناسایی شده که ۶۵ درصد آن مهاجر هستند.

وی با بیان اینکه زیستگاه‌های آبی استان سالانه میزبان بیش از ۱۰۰ هزار بال پرنده آبزی و کنار آبزی است که این پرندگان به منظور زمستان‌گذرانی وارد تالاب‌ها می‌شوند، اظهار کرد: شمار زیادی از پرندگان آبزی و کنار آبزی در زیستگاه‌های آبی استان سالانه میهمان می‌شوند که از این مجموع حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد پرندگان بومی و مابقی پرندگان مهاجر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: بسیاری از پرندگان در فصل بهار برای لانه‌سازی و جوجه آوری وارد تالاب‌های آذربایجان‌غربی می‌شوند و به همین خاطر کمتر در طول روز دیده می‌شوند اما در فصل پاییز و زمستان حضور پرندگان بیشتر به منظور زمستان گذرانی و استراحت و تغذیه است و در طول روز می‌توان با چشم عادی یا با دوربین آنها را مشاهده کرد.

نظری اظهار کرد: از گونه‌های مهم و حائز اهمیت پرندگان مهاجر همچون غاز پیشانی سفید کوچک در زیستگاه‌های شمال استان که دومین زیستگاه بزرگ زمستان گذران این گونه در دنیا محسوب می‌شود اشاره کرد.

وی اضافه کرد: تالاب‌های آذربایجان‌غربی به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: تالاب‌های «سولدوز» و «حسنلو» در شهرستان نقده، «کانی برازان» و «یوسف‌کند» در مهاباد و رودخانه و سد ارس در پلدشت و نوروزلو در میاندوآب و پارک ملی دریاچه ارومیه مهمترین مقصد برای پرندگان مهاجر در استان به شمار می‌رود.

کد خبر 5439784

منبع: مهر

کلیدواژه: محیط زیست آذربایجان غربی تالاب ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه گرگان سفر استانی آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا گردشگری گرد و غبار ایلام مبعث جهاد تبیین مشهد آذربایجان غربی پرندگان مهاجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۲۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رخ‌نمایی پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان

علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ (+عکس)
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • رکورد جهانی ارتفاع پرواز با این پرنده زده شد
  • تمامی بازماندگان از تحصیل آذربایجان‌غربی شناسایی شده‌اند
  • رخ‌نمایی پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ | برخورد کرکس روپل با یک هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متری
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد