Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ قرآن‌های منسوب به امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) در سالروز ولادت این دو امام همام در گنجینه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری موزه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، جواد فرهمندنژاد مسئول گنجینه قرآن و هدایای رهبری آستان قدس رضوی اظهارداشت: در این گنجینه قرآن‌هایی نفیس با دستخط منسوب به ائمه اطهار(ع) به نمایش درآمده است که در این میان،‌ مصحف شریف امام حسین و امام سجاد علیهم‌السلام در ایام ولادت ایشان به طور ویژه برای علاقمندان به نمایش گذاشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی، جزوه قرآنی منسوب به امام حسین(ع) را از شاهکارهای دوره اسلامی برشمرد که در 8 ورق از جنس پوست نگاشته شده است. 

فرهمندنژاد افزود: چهار بر‌گ اول این جزوه قرآنی از ابتدای سوره مبارکة سجده تا اواخر آیه 12بوده و برگ پنجم از اوایل آیة 7 تا اوّل آیة 11 سوره احزاب را در بر دارد.

مسئول گنجینه قرآن و هدایای رهبری آستان قدس رضوی ادامه داد: در برگ ششم این جزوه از اواخر آیة 4 تا اواسط آیة 8 سوره سبا، برگ هفتم از اواخر آیة 12 تا اوایل آیة 16 سوره لقمان و برگ هشتم نیز از اوایل آیة 19 تا آیة 20 سوره مبارکة سبا نگاشته شده است. 

آستان قدس رضوی از مجاوران امام رئوف گره‌گشایی کرد/ از توزیع یک میلیون پرس غذای گرم تا تسویه 4 میلیارد ریال بدهی نیازمندانآستان رضا(ع) میزبان جشن‌ بعثت خاتم ‌الانبیا(ص)/ آذین‌بندی حرم رضوی با ریسه‌های نور و 20 هزار شاخه گلگفت‌وگو با یکی از قدیمی‌ترین مسئولان حرم رضوی درباره وقایع پیروزی انقلاب؛ همه در پناه امام هشتم(ع) بودیم

فرهمندنژاد نگارش این جزوه را به خط کوفی خوش در 9 سطر با مرکّب مشکی در فضایی به ابعاد 5/13*7/7 سانتی متر عنوان کرد که در انتهای آن ترقیم «کتبه حسین بن علی» همراه با یادداشت تشرّف به زیارت «شاه اسماعیل صفوی» در سال 921 ق. به چشم می‌خورد.

وی تصریح کرد: این اثر توسط مقام معظم رهبری حضرت آیه الله العظمی خامنه‌ای در اسفند 1383 خورشیدی وقف آستان مقدس رضوی شده است.
فرهمندنژاد به معرفی قرآن منسوب به دست‌خط امام سجاد(ع) پرداخت و گفت: این مصحف شریف، شامل سوره بقره تا سوره ناس است که در 361 ورق پوست آهوی نخودی‌رنگ در اندازه 32 در 20 سانتی‌متر به خط کوفی 16سطری کتابت شده است. جلد این اثر ارزشمند، ساغری مشکی است و در برگ آخر آن، سوره ناس در سه سطر آمده و ترقیمه «کتبه المنتظر بوعده علی بن‌الحسین بن علی‌بن‌ ابی‌طالب» به چشم می‌خورد.

مسئول گنجینه قرآن و هدایای رهبری آستان قدس رضوی تصریح کرد: تمام قرآن در سال 1294 در زمان تولیت مرحوم «میرزا سعیدخان متولی باشی»توسط ملاحسین صحاف‌باشی متن و حاشیه شده و دارای هشت عرض دید از سال 1296 تا 1342 هجری است و مُهر «متولّی» ‏های آستان قدس رضوی در اواخر دوره قاجار بر اوراق این قرآن مشاهده می‌شود.

علاقمندان به آثار تاریخی و فرهنگی می توانند از 14 الی 24 اسفندماه از ساعت 8 الی 12 با حضور در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری واقع در صحن کوثر از قرآن‌های منسوب به ائمه اطهاربازدید به عمل آورند.

انتهای پیام/281/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آستان قدس رضوی امام سجاد ع امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۲۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت

حجت الاسلام خسرو‌جردی در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، گفت: محور اصلی برنامه‌های دهه کرامت موضوع نشاط اجتماعی، زیست عفیفانه و بسط خدمت کریمانه است.

نماینده آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ۳۵۰ برنامه محوری در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است، بیان کرد: از جمله ویژه‌ترین برنامه‌ها می‌توان به برگزاری دومین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) اشاره کرد.

نماینده آستان قدس رضوی با بیان اینکه درصددیم کیفیت و محتوای فرهنگی جشن‌ها را تقویت کنیم، عنوان کرد: در استان‌های مختلف کشور برنامه‌هایی با محوریت خدمات اجتماعی خواهیم داشت.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نیز در این جلسه گفت: به مناسبت دهه کرامت بزرگترین اجتماع دختران و جشن تکلیف دختران در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام عرفاتی با اشاره به اینکه در تهران حدود ۵ هزار نفر خادمیار رضوی خواهیم داشت، افزود: همچنین تجمع خادمیاران رضوی در مصلای امام علی (ع) آستان مقدسه برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی آستان قدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تاکید کرد: برنامه شاخص ما نیز برنامه ویژه دختران و مادران است که همراه با یکدیگر وارد حرم مطهر حضرت عبدالعظیم می‌شوند که ان‌شاءالله بتوانیم پیوند خانواده ناب را اجرا کنیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟