Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:17:53 GMT

استفاده سالمندان از سمعک خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۳۳۰۶

استفاده سالمندان از سمعک خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد

 سمیرا مطلبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه همین طور این گروه از اضطراب کمتری نسبت به سایر سالمندان برخوردار هستند، افزود: نیمی از افرادی که مبتلا به کم شنوایی هستند، از سمعک استفاده می کنند.

وی یادآورشد: البته لازم به ذکر است که استفاده از سمعک در بین افراد بستگی به پیشینه های نژادی، قومی و موقعیت های جغرافیایی آن ها دارد و این مساله در بین جنسیت افراد نیز متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس ادامه داد: به طور کلی آمارها نشان می دهد که استفاده از سمعک در کشورهای پیشرفته بیشتر بوده و این درحالی است که استفاده از این وسیله می تواند علاوه بر بهبود کم شنوایی، خطر ابتلا به زوال عقل را نیز کاهش دهد.

مطلبی با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده در رابطه با ارتباط بین کم شنوایی و زوال عقل و وضعیت سلامت روان است افزود: برخی از کارشناسان بر این باورند که انزوای اجتماعی، که احتمال می رود گاهی اوقات با کم شنوایی همراه باشد، موجب تحریک کمتر مغز و در نهایت کاهش فعالیت های شناختی شود.

وی اظهار داشت: رخی دیگر بر این باورند که کاهش پالس‌های عصبی در گوش امکان دارد که نشانه تحلیل گسترده تر سیستم عصبی به شمار آید و مطالعات نشان داده اند که کم شنوایی در واقع می‌تواند نشانه هشدار دهنده ای برای کاهش مسائل شناختی در مردان محسوب شود.

عضو سازمان نظام پزشکی استان زنجان ادامه داد: مطالعه ای دیگر نشان داده است که افرادی که به کم شنوایی مرکزی مبتلا شده اند در مقایسه با افراد بدون کم شنوایی، ۲ برابر احتمال می رود که دارای اختلالات شناختی خفیف باشند.

به گفته وی، از بین رفتن حواس خاص مانند بینایی و شنوایی هشداری برای ابتلا به زوال عقل است اما با اینحال حفظ بینایی و شنوایی می تواند تا ۷۵ درصد از شناخت ذهنی فرد محافظت کند.

وی اضافه کرد: کم شدن حس های خاص مانند شنوایی و بینایی، می تواند شروعی برای زوال عقل، افسردگی و حتی زمین خوردن به شمار آید.

مطلبی، با بیان اینکه توصیه می شود افراد در صورت مشاهده هر یک از این علائم و نشانه ها، هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه و برای آن راهکارهای درمانی اعمال کنند، خاطرنشان کرد: اغلب در این مواقع متخصص سمعک تجویز می کند که استفاده از این وسیله می تواند تا حد چشمگیری از زوال عقل، افسردگی و زمین خوردن فرد جلوگیری کند.

این کارشناس یادآوری کرد: از آنجاییکه این مساله بیش تر در سالمندان دیده می شود، بهتر است این افراد توسط خانواده ها مورد بررسی و درمان قرار بگیرند.

برچسب‌ها درمان ناشنوایی زوال عقل سالمندان زنجان سمعک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: درمان ناشنوایی زوال عقل سالمندان درمان ناشنوایی زوال عقل سالمندان زنجان سمعک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۳۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات بهزیستی البرز به افراد دارای اختلال اتیسم

دریافت 106 MB

کد خبر 6095121

دیگر خبرها

  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • حد کم کردن وزن چقدر است؟
  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • بازگشت به دنیای صدا
  • پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با خوردن این میوه خوشمزه
  • چرا روند کاهش وزن به نقطه «ثابت» می‌رسد؟
  • حد کم کردن وزن کجاست؟ نگاهی به شیوه‌های مرسوم در کاهش و تثبیت وزن
  • خدمات بهزیستی البرز به افراد دارای اختلال اتیسم
  • با سریع ترین روش های کاهش وزن آشنا شوید
  • چرا برخی مادران باردار مُهر می‌خورند؟