Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: ورود آقایان به این مسجد محلی ممنوع است و در بیشتر ساعت ها مملو از بانوانی است که همدیگر را می‌شناسند و اصالتاً پونکی هستند.

مسجدی به قدمت ۳۰۰ سال

مسجد حضرت رقیه(س) اولین و قدیمی‌ترین مسجد روستای پونک است که بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد. در گذشته روستای پونک به ۲ بخش محله پایین و محله بالا تقسیم می‌شد و به محله گل‌پونه‌ها معروف بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی به دلیل بارش برف و باران‌های طولانی برای دسترسی آسان اهالی در هر محل یک مسجد می ساختند. ابتدا مسجد حضرت رقیه(س) در محله پایین (کوچه پونه یکم) و سال‌ها بعد مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در محله بالا (کوچه پونه هفتم) به کمک اهالی ساخته شد. خانم رضایی، بانوی ۶۴ ساله که از خادمان مسجد حضرت رقیه(س) است می‌گوید:«آن زمان بیشتر مردم مراسم‌شان را در مساجد برگزار می‌کردند. مسجد حضرت ابوالفضل(ع) بزرگ‌تر، فعال‌تر و محبوب‌تر از مسجد حضرت رقیه(س) بود. برای همین چند سال، کسی به این مسجد کوچک نمی آمد و به نوعی نیمه‌تعطیل بود. تا اینکه عزت پونکی، یکی از بانوان تأثیرگذار پونک از بقیه بانوان خواست تا نمازهایشان را در این مسجد بخوانند و چراغش را روشن نگه دارند.»

مسجدی که قفل نمی شد

بعدها فاطمه کبیر، دختر عزت پونکی مسجد حضرت رقیه(س) را احیا می‌کند. او می‌گوید: «مسجد حضرت رقیه(س) اتاق کوچکی بود که هیچ وقت نماز جماعتی در آن برپا نمی شد. هفته‌ای یک بار فردی به نام آقای «الهی» نامی از کن می‌آمد و فقط در مسجد ابوالفضل(ع) نماز می‌خواند. مادرم از زبان پدرش شنیده بود که اینجا خانه خداست. برای اینکه این مسجد غریب نماند، ماه محرم و صفر به مسجد حضرت ابوالفضل(ع) می‌رفت و ماه دیگر به مسجد حضرت رقیه(س). خودش در خانه آش و حلوا درست می‌کرد و به مسجد می‌برد. با اینکه سواد نداشت آنجا جلسه قرآن، زیارت عاشورا و دعای علقمه می‌خواند. بعدها هم به پیشنهاد مردم و او که ۱۵ سال پیش از دنیا رفته است نام مسجد را که به مسجد محله پایین معروف بود حضرت رقیه(س) گذاشتند.»

فاطمه کبیرادامه می‌دهد: «در گذشته فقط همسایه‌ها از این مسجد استفاده می‌کردند، آنها در مسجد را می‌بستند اما قفل نمی‌کردند. چون جز چند مهر، یک چراغ کوچک قدیمی و یک حصیر چیزی در مسجد نبود. اوس‌مهدی نامی هم بود که خانه‌اش پشت گاوداری و نزدیک مسجد بود و از خانه‌اش برای این مسجد اذان می‌گفت.»

بازسازی توسط بانوی محله

این روزها دیواربیرونی مسجد حضرت رقیه(س) حدود یک متر قطر دارد. داخل آن یک اتاق ۲۰ متری، سرویس بهداشتی، آبدارخانه و حیاطی با چند درخت است که همسایه‌ها آن را وقف کرده‌اند. در واقع اهالی برای بزرگ کردن مساحت دو مسجد محل بخشی یا همه ملک‌شان را وقف کرده‌اند. مسجد حضرت رقیه(س) در طول عمر خود چند بار بازسازی شده‌ اما مهم‌ترین تغییرات آن بعد از انقلاب با کمک اهالی محل انجام شده است. خانم کبیر می‌گوید: «سقف مسجد هنوز تیر چوبی است و آن را با راویز بسته اند و رویش گچ زده‌اند. در واقع مسجد را مستحکم و مرمت کرده‌اند. فقط نمای بیرونی مسجد نشان‌دهنده قدمت آن است وگرنه داخل آن خیلی تغییر کرده است.»

خانم پونکی، یکی از نمازگزاران مسجد می‌گوید: «سونا خانم که اولین کلیددار و همسایه مسجد است با هزینه شخصی مسجد را با پنجره‌های دوجداره، کف سرامیک و نقاشی دیوار و... نوسازی کرده است. البته چند کلید از روی کلید اصلی مسجد ساخت و آن را به بانوان فعال مسجد داد که در غیابش یکی مسجد را باز کند تا بانوان از آن استفاده کنند.»

همه مسئولند

در مسجد حضرت رقیه(س) هر کدام از بانوان مسئولیتی را برعهده دارد، از نظافت در آشپزخانه گرفته تا جارو کردن حیاط و چای‌ دادن و.... پونکی درباره کارهایی که در مسجد حضرت رقیه(س) انجام می‌شود می‌گوید: «اینجا هر کس مسئولیتی دارد و حتی با شیوع کرونا نگذاشتیم چراغش خاموش شود.»

کد خبر 661799 برچسب‌ها اسلام - مسجد هویت شهری مشارکت مردمی منطقه ۲

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اسلام مسجد هویت شهری مشارکت مردمی منطقه ۲ مسجد حضرت رقیه س ابوالفضل ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۳۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با ۳۰۰ میلیون تومان در کدام محله خانه اجاره کنیم؟

اگر شما هم ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه دارید و می‌خواهید بدانید با این مبلغ در کدام مناطق تهران می‌توان خانه اجاره کرد، این گزارش را از دست ندهید.

به گزارش اقتصادآنلاین، با ودیعه ۳۰۰ میلیون تومانی می‌توانید یک واحد ۸۰ متری ۵ ساله را در محله نعمت‌آباد رهن کامل کنید. همچنین می‌توانید یک واحد ۸۰ متری نوساز را در محله جیحون با کرایه ماهیانه ۱۷ میلیون تومان اجاره کنید.

واحد دیگری در خانی‌آباد با متراژ ۴۵ متر و سن ۱۰ سال با ودیعه ۳۰۰ میلیون تومانی و کرایه دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قابل اجاره است.

آپارتمان ۷۲ متری در شهرک غرب در حالی ۱۸ سال از ساخت آن می‌گذرد با ودیعه ۳۰۰ میلیون تومان و کرایه ۱۷ میلیون تومان، اجاره داده می‌شود.

در محله افسریه تهران نیز با ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌توانید یک واحد آپارتمان ۱۸ ساله را با متراژ ۷۲ متر اجاره کنید.

یک آپارتمان ۱۰۰ متری ۱۴ ساله در دروازه شمیران با ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهیانه ۱۸ میلیون تومان کرایه، اجاره داده می‌شود.

برای اجاره یک آپارتمان ۷۵ متری ۱۸ ساله با دو اتاق خواب در مرزداران به ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه نیاز دارید. کرایه این واحد ماهیانه ۹ میلیون تومان است.

برای اطلاع از قیمت اجاره واحد‌های دیگر در محله‌های مختلف تهران جدول زیر بخوانید.

توجه داشته‌باشید این ارقام براساس واحد‌هایی است که در تهران به فروش گذاشته شده و قطعا به طور دقیق قیمت مسکن در محله‌های یاد شده را تبیین نمی‌کند.

دیگر خبرها

  • در سال ۱۴۰۲ در ورزش خراسان رضوی چه گذشت؟
  • برگزاری روز نخست رقابت‌های بین المللی تنیس ساحلی
  • با ۳۰۰ میلیون تومان در کدام محله خانه اجاره کنیم؟
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)
  • ورود  ناپلی به بوشهر ممنوع شد
  • پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ووشو
  • سریال ناکامی کاراته خوزستان ادامه دارد!
  • اولین دوره رقابت‌های بین‌المللی تنیس ساحلی قرعه‌کشی شد
  • مجتهدزاده: ممنوعیت ثبت اظهارنامه قضایی علیه مقامات دولتی، اقدامی نسنجیده است
  • سرنوشت بچه گمشده محله مولوی تهران چه شد؟