Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@14:58:12 GMT

۳ تغییر اساسی کنکور ۱۴۰۱ با کنکور ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۳۵۶۰

اخیرا داستان های زیادی در رابطه با تغییرات کنکور به گوش می رسد که ذهن داوطلبان ثبت نام کنکور سراسری را به نوعی به خود مشغول کرده و سوال های زیادی را برای شرکت کنندگان به وجود آورده است. سالهاست که بحث حذف این آزمون که به میان می آید، از متقاضیان گرفته تا مسئولین مربوطه اظهار نظرهای متفاوتی را ارائه می دهند و در آخر به این نتیجه می رسند که حذف کنکور امری نشدنی است؛ حداقل برای رشته های پرطرفدار و محبوبی مثل پزشکی و دندانپزشکی!

اما این که قرار است روند برگزاری کنکور با تغییرات شگرف همراه باشد و همواره با بهتر نمودن روند برپایی خود، از میزان تنش و استرس داوطلبان بکاهد؛ تصمیمی قطعی است که بنا بر اخبار منتشر شده، بخش قابل توجه آن شامل حال کنکور 1402 خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما باید بگوییم که کنکور سراسری 1401 نیز ار حاشیه ها به دور نبوده و مطابق با اعلام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، این آزمون نیز قرار است با تغییراتی اساسی نسبت به کنکور سال گذشته برگزار شود که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

 

3 تفاوت اساسی کنکور 1401 نسبت به آزمون دورهای گذشته

بنا بر اعلام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مجری برگزاری و اجرای آزمون های ورودی دانشگاه ها از جمله کنکور سراسری، آزمون مذکور از سال 1402 به صورت کاملا الکترونیکی به مرحله اجرا خواهد رسید اما این فرآیند با اعمال 3 تغییر بنیادین در روند برگزاری کنکور 1401 آغاز می گردد که در ادامه هر کدام از آن ها را شرح خواهم داد.

تفاوت اول: افزایش تعداد دفترچه های کنکور

دیگر همه ما می دانیم که تا کنون صرفا یک دفترچه سوالات برای مباحث عمومی و یک دفترچه سوالات دیگر برای دروس اختصاصی در اختیار شرکت کنندگان این آزمون قرار می گرفت. اما مطابق با جدیدترین تصمیمات اتخاذ شده این تعداد قرار است به 3 دفترچه افزایش پیدا کند که در نتیجه، داوطلبان در کنار پاسخ به سوالات یک دفترچه عمومی، 2 دفترچه سوالات اختصاصی نیز دریافت خواهند کرد. بنابراین می توان گفت که به هر یک از داوطلبان در جلسه آزمون، 3 پاسخنامه ارائه خواهد شد که موظف هستند مطابق با زمان بندی تعیین شده نسبت به پاسخگویی اقدام کنند.

تفاوت دوم: کاهش تعداد سوالات

کم شدن تعداد سوالات مباحث مختلف این آزمون نیز از جمله دیگر تغییرات آن به شمار می رود که قرار است 5 یا 6 سوال کمتر از گذشته باشد و از این نظر شاید به نفع برخی از افراد باشد اما در عین حال، سازمان سنجش طراحی سوالات به شکلی مفهومی را همچنان مد نظر قرار می دهد و بر این اساس متقاضیان جهت سپری نمودن این آزمون ورودی با موفقیت بایستی بیشتر تمرکز خود را بر روی محتوا و نه تنها حفظ کردن دروس به کار گیرند.

تفاوت سوم: کاهش زمان پاسخگویی به سوالات

در راستای کم شدن تعداد سوالات این آزمون، رئیس سازمان سنجش اعلام کرد که پیش از این، پاسخنامه های سوالات عمومی و اختصاصی مجموعا بین 4 تا 4 ساعت و نیم در اختیار متقاضیان بود که این روند نیز برای آزمون سال 1401 از تحولات و تصمیمات مسئولان در امان نبوده است.

بدین ترتیب که هر داوطلب می تواند پاسخنامه ها را حداقل به مدت 70 تا 80 دقیقه در دست داشته باشد و پس از اتمام کار وی با آن، پاسخنامه بعدی در اختیار او قرار بگیرد. در واقع این تغییر در راستای افزایش امنیت آزمون و کاهش استرس داوطلبان اعمال خواهد شد که در ادامه جدول مربوط به تعداد سوالات و زمان پاسخ گویی به هر یک از مباحث برای شما در مطلب قرار داده شده است.

 

دفترچه سوالات کنکور سراسری تجربی 1401

 

نام دفترچه

محتویات دفترچه

تعداد سوال و زمان پاسخگویی

 

دفترچه عمومی

سوالات دروس عمومی

100 سوال - 75 دقیقه

 

دفترچه اختصاصی شماره 2

سوالات ریاضی

30 سوال - 50 دقیقه

 

سوالات زیست شناسی

50 سوال - 40 دقیقه

 

دفترچه اختصاصی شماره 3

سوالات فیزیک

30 سوال - 37 دقیقه

 

سوالات شیمی

35 سوال - 37 دقیقه

 

سوالات زمین شناسی

20 سوال - 16 دقیقه

 

دفترچه اختصاصی شماره 4

دفترچه ویژه بهیاران

35 سوال - 20 دقیقه

 

دفترچه سوالات کنکور سراسری ریاضی 1401

 

نام دفترچه

محتویات دفترچه

تعداد سوال و زمان پاسخگویی

 

دفترچه عمومی

سوالات دروس عمومی

100 سوال - 75 دقیقه

 

دفترچه اختصاصی شماره 2

سوالات ریاضی

50 سوال - 80 دقیقه

 

دفترچه اختصاصی شماره 3

سوالات فیزیک

40 سوال - 50 دقیقه

 

سوالات شیمی

30 سوال - 30 دقیقه

 

دفترچه سوالات کنکور سراسری انسانی 1401

نام دفترچه

محتویات دفترچه

تعداد سوال و زمان پاسخگویی

دفترچه عمومی

سوالات دروس عمومی

100 سوال - 75 دقیقه

دفترچه اختصاصی شماره 2

سوالات ریاضی

20 سوال - 25 دقیقه

سوالات اقتصاد

15 سوال - 10 دقیقه

سوالات زبان و ادبیات فارسی

30 سوال - 30 دقیقه

سوالات علوم اجتماعی

20 سوال - 15 دقیقه

دفترچه اختصاصی شماره 3

سوالات زبان عربی

20 سوال - 15 دقیقه

سوالات تاریخ و جغرافیا

30 سوال - 25 دقیقه

سوالات فلسفه و منطق

20 سوال - 20 دقیقه

سوالات روانشناسی

20 سوال - 15 دقیقه

دفترچه سوالات کنکور سراسری هنر 1401

 

نام دفترچه

محتویات دفترچه

تعداد سوال و زمان پاسخگویی

 

دفترچه عمومی

سوالات دروس عمومی

100 سوال - 75 دقیقه

 

دفترچه اختصاصی شماره 2

سوالات دروس اختصاصی هنر

165 سوال - 160 دقیقه

 

دفترچه سوالات کنکور سراسری زبان های خارجی 1401

نام دفترچه

محتویات دفترچه

تعداد سوال و زمان پاسخگویی

دفترچه عمومی

سوالات دروس عمومی

100 سوال - 75 دقیقه

دفترچه اختصاصی شماره 2

سوالات دروس اختصاصی زبان

70 سوال - 150 دقیقه

 

 

 

 

 

 

 

آیا تمامی این تغییرات به تصویب رسیده است؟

روند تغییراتی که مقرر شد در برگزاری کنکور سراسری اعمال شود همیشه با حاشیه هایی همراه بوده که بدین منظور همواره اطلاعیه های مختلفی به دست می رسد اما نهایتا آخرین شنیده ها از منابع موثق، حاکی از آن می باشد که تمامی تغییراتی که تا به امروز از آن ها یاد شده است، همانند برگزاری آزمون به صورت الکترونیکی و یا تاثیر 60 درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان هنگام  اعلام نتایج کنکور ، از آزمون سراسری سال 1402 به صورت رسمی اجرا خواهد شد و مربوط به سال 1401 نیست.

اما در رابطه با تحولاتی که قرار است شامل حال آزمون سال 1401 شود باید بگوییم که رئیس سازمان سنجش  آموزش کشوز طی مصاحبه ای از تمامی مواردی که در این مقاله ذکر شد، سخن به میان آورده و اعلام کرده است که این روند در آزمون مذکور اجرا خواهد شد اما هنوز اطلاعیه ای به صورت رسمی از سوی سایت اختصاصی این سازمان به نشانی sanjesh.org منتشر نشده است و بنابراین نمی توان با قطعیت اظهار نظر نمود.

منبع :مرکز مشاوره تحصیلی رادیکال 

منبع: الف

کلیدواژه: دفترچه اختصاصی شماره 2 سوالات دفترچه سوالات کنکور سراسری رئیس سازمان سنجش تعداد سوالات دقیقه سوالات دقیقه دفترچه خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۳۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفترچه سوالات هنر و زبان‌های خارجی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد + لینک سایت sanjesh.org

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی هنر، زبان‌های خارجی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات از سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در دسترس خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، داوطلبان می‌توانند از روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه حداکثر تا روز یکشنبه ۱۶ اردیبشهت ماه هر مطلبی را در خصوص سوالات و کلید آزمون از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی به این سازمان اعلام کنند.

داوطلبان و علاقه‌مندان باید برای اطلاع از دفترچه سوالات به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و فایل‌های پی‌دی‌اف هر کدام از دفترچه سوالات را جداگانه از این صفحه بارگذاری کنند.

ضرایب و سهم سوابق تحصیلی

ضرایب و دروس آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است و میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی- واحدی / ترمی - واحدی در این گروه‌ها، ۳۷/۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی ۱۲/۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۵۰ درصد، همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد است.

داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند، اعم از دانش‌آموزان و دانش آموختگان شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی بر اساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

سهم سوابق تحصیلی برای دو گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی به این شکل است که سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، به میزان ۲۸ درصد با تأثیر قطعی، میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی / ترمی واحدی در این گروه‌ها، ۲۱ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی / ترمی واحدی هفت درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۸ درصد) است.

همچنین سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۷۲ درصد است. دروس عمومی آزمون سراسری امسال همچون آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صرفاً از طریق سوابق تحصیلی اعمال می‌شود و از این دروس در آزمون، سوالی نیست.
بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره‌کل آزمون اختصاصی نیست. همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

در صورتی‌که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیش‌بینی می‌کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (۰) لحاظ و سپس تراز می‌شود.

همچنین عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی در کنکور ۱۴۰۳ در هریک از گروه‌های آزمایشی مانند آزمون سراسری ۱۴۰۲ است. ملاک علمی برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی مربوط به سال ۱۴۰۳ است (با توجه به تغییر ضرایب و میزان تأثیر سابقه تحصیلی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در سال ۱۴۰۳ تغییر می‌کند). رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بر اساس نمره کل نهایی ساخته می‌شود.

کد خبر 747973

دیگر خبرها

  • دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی منتشر شد
  • دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد
  • دفترچه سوالات گروه علوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳
  • رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
  • رقابت داوطلبان پرمتقاضی‌ترین گروه آزمایشی کنکور آغاز شد
  • دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دفترچه سوالات هنر و زبان‌های خارجی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد + لینک سایت sanjesh.org
  • دفترچه سوالات هنر و زبان‌های خارجی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد