Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@03:19:43 GMT

محک وعده‌های تنظیم بازاری

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۳۶۹۲

محک وعده‌های تنظیم بازاری

مردم پس از پشت سر گذاشتن دو عید کرونایی، هنوز میزبان سویه اُمیکرون هستند، ولی خانه‌تکانی و خرید برای نوروز ۱۴۰۱ را آغاز کرده‌اند.

خانوارهای کشور با نرخ تورم ۴۲ درصدی در حالی ‌که رد پای گرانی را بر همه اقلام ضروری خویش رصد می‌کنند، از کنار وعده‌های مسئولان مبنی بر تنظیم بازار، کافی بودن ذخایر، تشدید نظارت‌ها، بازرسی‌های مستمر و برخورد با گرانفروشان نیز به ‌راحتی می‌گذرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرهایی هم که از خریداری میوه‌های شب عید می‌رسد حاکی از این است که سازمان تعاون روستایی میوه‌های خریداری ‌شده برای تنظیم بازار را ۲۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر از قیمت کف بازار در زمان خرید تهیه ‌کرده است که از قضا کیفیت خوبی هم ندارند تا بدین ترتیب امید برای خرید یک سبد میوه با نرخ مناسب هم از مردم گرفته شود.

در حالی ‌که شکست قیمت‌ها و توزیع میوه ۲۰ درصد زیر قیمت بازار جای تردید دارد ولی مسئولان تعاون روستایی اصرار دارند برای جلوگیری از التهاب، میوه‌های تنظیم بازاری را ۱۵ تا ۲۰‌درصد زیر قیمت بازار توزیع خواهند کرد. صدرا علی‌اکبر خانی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی کشور می‌گوید: برای تحقق این امر ۲۴‌هزار تن پرتقال تامسون، ۸‌هزار تن پرتقال والنسیای جنوب و ۱۷‌هزار تن سیب ‌درختی ذخیره‌سازی شده است و با درایت دولت مشکلی در این‌ باره نخواهیم داشت. بر پایه گزارش وی، میزان تولید سیب در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ‌یافته، اما تولید تامسون مازندران ۲۰ تا ۳۰‌درصد کاهش ‌یافته ولی با اقدام‌های تنظیم بازاری مشکلی برای شب عید نخواهیم داشت. وی از توزیع هوشمند میوه تنظیم بازاری در شب عید درب منزل مردم نیز خبر داده است. اسماعیل قادری‌فر، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز زمان تعیین قیمت میوه شب عید را ۲۰ اسفندماه اعلام و تأکید کرده است اجازه رهاشدگی در بازار را نمی‌دهیم.

وی می‌گوید: حداکثر قیمت حدود ۱۰‌درصد بیشتر از قیمت تمام‌ شده به دلیل هزینه حمل مویرگی به مراکز پخش است، بنابراین پرتقال بین ۱۵ و نیم تا ۱۶ هزار تومان و سیب نیز به همین قیمت به‌ دست مصرف‌کننده می‌رسد.

شکر و روغن عامل بلاتکلیفی نرخ شیرینی

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی و کافه‌قنادی تهران دو هفته مانده به سال نو درباره افزایش قیمت شیرینی به دلیل گرانی مواد اولیه یعنی شکر و روغن صحبت می‌کند و اصلاح نرخ‌ها را امری طبیعی می‌داند. بهره‌مند می‌گوید: قنادان باید شکر کیلویی ۱۲‌هزار و ۵۰۰ تومان را در بازار آزاد ۱۶‌هزار تومان بخرند. جدای از این مسئله صنف قنادی طی یک الی دو ماه گذشته ناچار به تهیه روغن قنادی با قیمت سه تا چهار برابر بوده است. به گفته وی در چنین اوضاعی در اوج کار قنادی‌ها در بهمن و اسفند دولت باید برای تأمین مواد اولیه به کمک این اتحادیه بیاید وگرنه با شرایطی که دارند نمی‌توانند با این نرخ‌ها ادامه بدهند.

در عین‌ حال رئیس اتحادیه قنادان تأکید کرده است با بالا گرفتن تقاضای خرید شیرینی در روزهای آینده، اگر واحدهای صنفی، قیمت شیرینی‌های زبان، پاپیونی و گل محمدی را از کیلویی ۵۰ هزار تومان، کیک یزدی را از ۳۸ هزار تومان و شیرینی‌ تر را از کیلویی ۶۰ هزار تومان بیشتر حساب کردند، این گران‌فروشی را به ‌حساب افزایش قیمت شکر و روغن و تأمین روغن تخصصی قنادی‌ها نگذارید و این تخلف را به سامانه ۱۲۴ وزارت صمت گزارش دهید.

تخمه آجیل اصلی در سفره عید امسال

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار هم در حالی ‌که بر اساس آمار قیمت آجیل بین ۱۷ تا ۴۰ درصد افزایش داشته و برخی اقلام مثل پسته از مرز ۴۰۰ هزار تومان گذر کرده‌اند، اعلام کرده است خشکبار قیمت مصوب ندارد و عرضه و تقاضا، میزان تولید و نرخ ارز تعیین‌کننده قیمت خشکبار است.وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته خریداران با ۵۰۰ هزار تومان نیاز خود را تهیه می‌کردند، اذعان می‌کند در سال جاری هر خریدار برای خرید آجیل دست‌کم باید یک‌میلیون تومان هزینه کند و این میزان پول به معنی خرید در حجم قابل ‌توجه هم نیست.

احمدی میزان تقاضا برای خرید تخمه‌ را قابل ‌توجه دانسته و می‌گوید: مردم بیشتر تمایل به مصرف تخمه‌جات دارند؛ اما افزایش نرخ خشکبار در این اقلام هم مشاهده می‌شود به‌ طوری‌ که قیمت آفتابگردان از ۱۰ هزار تومان به کیلویی ۷۰ هزار تومان رسیده است. وی تأکید کرده است با توجه به کاهش ۶۰ درصدی تولید تخمه‌جات از جمله آفتابگردان، ژاپنی و کدو اگر صادرات تخمه به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان ادامه داشته باشد در داخل کشور با مشکل مواجه خواهیم شد. به گفته وی؛ روند صادرات تخمه‌جات در آستانه نوروز به عراق همچنان ادامه دارد و کسی مانع آن نمی‌شود.

قد کشیدن قیمت ماهی و ثبات نرخ مرغ

و اما بشنوید از بازار پروتئین کشور که هر چه به نوروز نزدیک‌تر می‌شویم، قیمت ماهی در آن به ‌صورت پلکانی بالا می‌رود. به ‌طوری‌ که حداقل قیمت هر نوع ماهی در روزهای اخیر ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان گران‌تر شده است. آن ‌طور که نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفته است نرخ هر کیلو قزل‌آلا در خرده‌فروشی‌ها به ۹۰ هزار تومان رسیده و با افزایش تقاضا در یک ماه پایانی سال این احتمال وجود دارد که قیمت ماهی رشد داشته باشد. گزارش‌های دیگری نیز حاکی از افزایش قیمت ماهی شیر از ۱۴۰ به ۲۴۰ هزار تومان، ماهی حلوا از ۹۵ به ۱۴۵ هزار تومان و ماهی سرخو از ۱۳۰ به ۱۷۰ هزار تومان است. علت این گرانی‌ها افزایش هزینه حمل‌ونقل از جنوب، دستمزد کارگر، کاهش صید و افزایش تقاضا عنوان ‌شده است.در این میان قیمت مرغ که در چند ماه اخیر همواره با نوسان همراه بود این روزها بازار باثباتی دارد. به‌ طوری ‌که حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی اعلام کرده روزانه ۶‌هزار و ۵۰۰ تا ۷‌هزار تن مرغ در کشور توزیع می‌شود و با توجه به شرایط مساعد تولید، این روند تا شب عید ادامه خواهد داشت. طبق گفته اسدالله‌نژاد، با وجود افزایش هزینه‌های تولید در سایه نبود نظارت‌ها، اما قیمت مرغ تا پایان سال به سبب شرایط مساعد جوجه‌ریزی نوسانی ندارد.  بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد قیمت هر کیلو مرغ ۲۹ تا ۳۲‌هزار تومان، ران مرغ ۲۹ تا ۳۰‌هزار تومان، فیله مرغ ۶۵ تا ۷۰‌هزار تومان و سینه ۵۰ تا ۶۰‌هزار تومان است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قیمت کالاهای اساسی تنظیم بازار تنظیم بازاری هزار تومان تنظیم بازار قیمت ماهی هزار تن شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۳۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

 بازار در جریان معاملات امروز شاهد روند صعودی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.

آخرین نرخ اونس طلا

هر اونس طلا، امروز به ۲،۳۲۸ (دو هزار و سیصد و بیست و هشت) رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۶۵ درصدی داشته است.

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار امروز

قیمت طلا بالا رفت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳،۴۹۰،۵۰۰ (سه میلیون و چهارصد و نود هزار و پانصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۱.۶۵ درصدی داشته است.

آخرین نرخ مثقال طلا ۱۸ عیار

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با افزایش ۲.۲۳ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۵،۲۱۰،۰۰۰ (پانزده میلیون و دویست و ده هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دلار مبادله‌ای

قیمت دلار مبادله‌ای در بازار داخلی هم ۴۴،۳۱۴ (چهل و چهار هزار و سیصد و چهارده) تومان قیمت خورد.

قیمت یورو مبادله‌ای امروز

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷،۴۹۱ (چهل و هفت هزار و چهارصد و نود و یک) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۱۴ درصدی داشته است.

آخرین نرخ پوند

پوند امروز با افزایش ۱.۶۶ درصدی، از ۷۶،۷۵۰ (هفتاد و شش هزار و هفتصد و پنجاه) تومان به ۷۸،۰۵۰ (هفتاد و هشت هزار و پنجاه) تومان رسید.

قیمت درهم امارات مبادله‌ای امروز

همچنین درهم امارات مبادله‌ای بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۱۲،۰۶۶ (دوازده هزار و شصت و شش) تومان معامله شد.

قیمت لیر ترکیه امروز

لیر ترکیه، امروز به ۱،۹۲۰ (یک هزار و نهصد و بیست) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۱.۳ درصدی داشته است.

آخرین نرخ دلار کانادا

دلار کانادا امروز با افزایش ۱.۵۳ درصدی، از ۴۴،۸۵۰ (چهل و چهار هزار و هشتصد و پنجاه) تومان به ۴۵،۵۵۰ (چهل و پنج هزار و پانصد و پنجاه) تومان رسید.

قیمت دلار استرالیا امروز

همچنین دلار استرالیا با افزایش ۱.۳۵ درصدی نسبت به روز قبل، ۴۰،۷۰۰ (چهل هزار و هفتصد) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دینار عراق

دینار عراق، امروز به ۴۷ (چهل و هفت) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۲.۱۲ درصدی داشته است.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۴۱،۹۰۰،۰۰۰ (چهل و یک میلیون و نهصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۱.۴۳ درصدی داشته است.

آخرین نرخ نیم سکه

نیم سکه، امروز به ۲۴،۰۰۰،۰۰۰ (بیست و چهار میلیون) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۱.۲۵ درصدی داشته است.

قیمت ربع سکه امروز

همچنین ربع سکه با افزایش ۱.۳۳ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۵،۰۰۰،۰۰۰ (پانزده میلیون) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه گرمی

هر سکه گرمی در بازار داخلی هم ۷،۰۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون) تومان قیمت خورد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • سکه به کانال ۴۲ میلیون تومان بازگشت
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳