Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@11:33:20 GMT

شکسته شدن طلسم 24 ساله واگذاری سرخابی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۴۵۴۳

شکسته شدن طلسم 24 ساله واگذاری سرخابی‌ها

طبق گزارش‌های منتشر شده از طرف هیأت مدیره دو باشگاه، از این مبلغ حدود 200میلیارد تومان برای پرداخت بدهی به بازیکنان و عوامل اجرایی، 320میلیارد تومان برای احداث و تجهیز ورزشگاه‌ها و 190میلیارد تومان برای اصلاح ساختار مالی و انطباق با ضوابط AFC هزینه خواهد شد.

روزنامه ایران: خصوصی‌سازی سرخابی‌ها که در سال‌های قبل با ناکامی همراه بود، سرانجام با روی کار آمدن دولت سیزدهم به مرحله اجرا درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماه‌های ابتدایی شروع به کار دولت جدید، سخنگوی دولت بهادری جهرمی از انجام خصوصی‌سازی این دو باشگاه خبر داد و اظهار داشت که استقلال و پرسپولیس تیم‌های مردم هستند و باید به مردم واگذار شوند. این موضوع با پیگیری‌های وزارت ورزش، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی سرانجام به مراحل پایانی خود رسید و با عرضه سهام جدید ناشی از سلب حق تقدم برای این دو باشگاه، مالکیت آنها به عموم واگذار خواهد شد. با انجام این فرایند نه تنها ساختار‌های مالی و عملکرد این دوتیم شفاف خواهد شد، بلکه با تزریق حدود 710میلیارد تومان پول جدید، این دو باشگاه فرصت خواهند داشت تا زیر ساخت‌های خود را بهبود بخشند. طبق گزارش‌های منتشر شده از طرف هیأت مدیره دو باشگاه، از این مبلغ  حدود 200میلیارد تومان برای پرداخت بدهی به بازیکنان و عوامل اجرایی، 320میلیارد تومان برای احداث و تجهیز ورزشگاه‌ها و 190میلیارد تومان برای اصلاح ساختار مالی و انطباق با ضوابط AFC هزینه خواهد شد.بر این اساس می‌توان امیدوار بود که این دو باشگاه از مشکلات مالی و بدهی‌های خود خلاص شوند و دیگر شاهد پنجره‌های بسته نقل و انتقالات و محرومیت ازشرکت در مسابقات بین‌المللی نباشیم؛ امری که افزایش سرمایه مذکور می‌تواند قدم مناسبی در راستای آن باشد.


عرضه سهام این دو باشگاه چگونه خواهد بود؟

براساس اطلاعیه‌های فرابورس، تعداد یک میلیارد و 236 میلیون و 99هزارو 656 سهم جدید و به قیمت هر سهم 291 تومان برای استقلال و یک میلیارد و 34میلیون و 840هزارو 567 برگ سهم جدید به قیمت هر سهم 338.7تومان برای پرسپولیس ناشی از سلب حق تقدم منتشر خواهد شد که افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند به روش ثبت سفارش در دو نماد «استقلالح» و«پرسپولیسح» در پذیره‌نویسی این دو باشگاه شرکت کنند. طبق اعلام شرکت فرابورس، هر کد معاملاتی می‌تواند حداکثر 1030سهم از استقلال و 885سهم از پرسپولیس را خریداری کند. این پذیره‌نویسی از امروز و به‌مدت 30روز ادامه خواهد یافت که پس از آن فرایند افزایش سرمایه طی خواهد شد و نماد‌های مذکور بازگشایی می‌شوند.


سرمایه سهامداران بلوکه می‌شود

در روش واگذاری از طریق «افزایش سرمایه از محل صرف سهام» آورده سرمایه‌گذاران (سهامداران) پس از پایان پذیره‌نویسی تا زمان مفتوح شدن دوباره نماد به‌دلیل اجرایی شدن فرایند افزایش سرمایه، بلوکه می‌شود و پس از پایان پذیره‌نویسی سرمایه‌گذاران باید منتظر انجام فرایند افزایش سرمایه که امری زمانبر و در اکثر اوقات چندین ماهه است بنشینند. این یعنی آورده‌های سرمایه‌گذاران در این مدت با پایان پذیره‌نویسی بلوکه می‌شود و این موضوع تا نهایی شدن فرایند افزایش سرمایه ادامه خواهد داشت. بنابراین سرمایه‌گذارانی که قصد شرکت در این پذیره‌نویسی را دارند باید به این نکته توجه کافی داشته باشند که فروش سهام خریداری شده تا پایان فرایند پذیره‌نویسی میسر نخواهد بود.


ورود 710میلیارد تومان پول به دو باشگاه

با اتمام پذیره‌نویسی و فروش سهام مذکور حدود 360 میلیارد تومان برای استقلال و 350 میلیارد تومان برای پرسپولیس تأمین مالی صورت می‌پذیرد که این فرایند با هدف اصلاح ساختار مالی، رعایت و انطباق با ضوابط AFC، احداث و تجهیز زیرساخت‌های ورزشی و پرداخت بدهی‌ها و تأمین نیروی انسانی صورت خواهد پذیرفت.درجداول، منابع و مصارف افزایش سرمایه سرخابی‌ها آورده شده است.


برنامه سرخابی‌ها برای به کارگیری منابع حاصل از افزایش سرمایه چه خواهد بود؟

طبق اعلام هیأت مدیره این دو باشگاه، منابع حاصله برای طراحی منشور اخلاقی، ایجاد ساختار حرفه‌ای، طراحی نظام کنترل داخلی، توسعه ورزشگاه‌های شهدای گمنام و درفشی فر (برای پرسپولیس) و کمپ مرحوم ناصر حجازی و ورزشگاه مرغوبکار (برای استقلال)، توسعه تجهیزات سالن کنفرانس مطبوعاتی، افزایش حامیان مالی بادوام، شفافیت قراردادهای بازیکنان و مربیان و شفافیت مالی دو باشگاه صرف خواهد شد.


شفاف‌سازی درباره عرضه سهام استقلال و پرسپولیس

دیروز، نشست خبری پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور رئیس سازمان خصوصی‌سازی، مدیرعامل فرابورس ایران و مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برگزار شد. در این جلسه ابتدا رئیس سازمان خصوصی‌سازی به بیان مطالبی در مورد واگذاری این دو باشگاه پرداخت. قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: خصوصی‌سازی این دو باشگاه از سال ۷۶ مطرح شد و از سال ۸۸ باشگاه‌ها در فهرست شرکت‌های قابل واگذاری قرار گرفتند و این اتفاق مصادف با میلاد امام حسین(ع) رخ خواهد داد. قربان‌زاده در خصوص واگذاری بلوکی این دو باشگاه با تأکید بر اینکه باید تا شهریور ماه سال آینده کمتر از ۵۰ درصد سهام این دو باشگاه در اختیار دولت باشد، گفت: مذاکرات برای عرضه بلوکی آغاز شده، شرکت‌های‌ بزرگ که توانایی و علاقه‌مندی و از همه مهم‌‌تر اهلیت و صلاحیت را دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.او در ادامه عنوان کرد: واگذاری به‌صورت مزایده خواهد بود اما به‌دلیل جایگاه خاص این دو باشگاه نسبت به اهلیت سهامدار مدیریتی حساسیت ویژه‌ای وجود دارد.


رئیس‌جمهور نیز روی این موضوع تأکید ویژه داشته‌اند.مدیرعامل فرابورس ایران نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه پروژه ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه، بزرگ و پرچالش بود، گفت: ورود من به فرابورس با آغاز جدی این پروژه همراه شد. همکاری سازمان خصوصی‌سازی و باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال بسیار عالی و ستودنی بود.او در ادامه عنوان کرد: محیط قانونی فعالیت دو باشگاه در بازار سرمایه را به هر دو باشگاه تبیین کردیم. موارد افشای اطلاعات هر دو باشگاه به طور کامل انجام شده است.مدیرعامل فرابورس درباره نظارت‌ حاکم بر روند معاملات سهام سرخابی‌ها و سایر مسائل مهم در روند پذیره‌نویسی سهام گفت: عددی که در پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها، به‌عنوان قیمت عرضه اولیه تعیین می‌شود، توسط کارشناسان رسمی دادگستری و هیأت واگذاری تأیید شده است.فدایی در ادامه تصریح کرد: از این به بعد مدیران باشگاه‌ها به فعالیت‌های اقتصادی برای بهبود وضعیت درآمدی بپردازند و اجازه دهند قیمت‌گذاری را بازار انجام دهد، مانند سایر سهام مورد معامله در بازار سهام، نظارت دائمی بر روند معاملات این دو سهام وجود دارد و در صورت بروز هرگونه دستکاری قیمتی، معاملات تأیید نمی‌شود.در ادامه این نشست سردار آجرلو، مدیرعامل باشگاه استقلال با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم خانه شیشه‌ای بسازیم، گفت: قصد داریم از این به بعد در بازار سرمایه شفاف باشیم و قصد داریم از معدن فوتبال با مشارکت مردم، ثروت تولید کنیم.او در ادامه عنوان کرد: همیشه ترسانده بودند که این دو تیم امنیتی هستند، اما رئیس‌جمهور تصمیم را گرفتند.امروز آغاز یک اتفاق بزرگ در فوتبال حرفه‌ای ایران است و مردم مالکان باشگاه‌هایی می‌شوند که همیشه در کنار این باشگاه‌ها بوده اند.در ادامه این نشست رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز گفت: یک رؤیای ۳۰ و چند ساله فردا به حقیقت می‌پیوندد، نخستین بار در سال ۶۸ این موضوع مطرح شد و بعد از سال‌ها این پروژه بزرگ و ملی محقق می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فرایند افزایش سرمایه میلیارد تومان سازمان خصوصی سازی دو باشگاه پذیره نویسی باشگاه ها سرخابی ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۴۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس توضیحاتی درباره نحوه واگذاری سهام این باشگاه به کارکنان و پیشکسوتان ارائه کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سایت رسمی باشگاه پرسپولیس در این مورد نوشت: «در روزهای اخیر مطالب نادرستی درباره دخالت و اعمال‌نظر مدیران باشگاه پرسپولیس در تخصیص سهام ترجیحی به کارکنان و پیشکسوتان باشگاه منتشر شده است.

در این ارتباط به اطلاع می‌رساند؛ مطابق ماده یک آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی، حداکثر پنج درصد از سهام شرکت می‌تواند در قالب فروش سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان شرکت واگذار شود.

مواد قانونی در این ارتباط وجود دارد و در دسترس عموم است. تاکنون 95 درصد سهام باشگاه پرسپولیس در قالب عرضه بلوکی و عرضه عمومی از محل افزایش سرمایه به بخش خصوصی واگذار شده است.

درخواست برای تخصیص سهام ترجیحی به اعضای باشگاه (حداقل دارای یک سال سابقه بیمه‌ای نزد باشگاه) نیز انجام شده است و سازمان خصوصی‌سازی سقف سهام اعطایی به هر فرد را مشخص می‌کند. در این ارتباط سازمان خصوی‌سازی افراد شاغل در باشگاه با حکم مشاور را نیز اصلاً در زمره کارکنانی که به آنها سهام تعلق می‌گیرد، قرار نداد.

حسب اطلاع این باشگاه با توجه به حضور شرکت پیشکسوتان کهن و با تصمیم مقام‌های ذیربط، امور سهام مربوط به پیشکسوتان نیز از آن طریق در حال پیگیری است و تاکنون در خصوص اسامی و نحوه شناسایی پیشکسوتان، مکاتباتی با باشگاه صورت نگرفته است.

در نهایت تصمیم‌گیری درباره سهم‌بندی و نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان، سازمان خصوصی‌سازی و هیئت واگذاری است. باشگاه پرسپولیس نیز مانند تمام مراحل قبلی، مجری دستورالعمل ابلاغی در جهت انجام تکالیف مربوط به خود خواهد بود».

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طلسم پرسپولیس برابر سپاهان شکسته می‌شود؟
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
  • اوسمار: طلسم ۶ ساله مقابل سپاهان؟ هرکسی را نبرید به بردنش نزدیک‌تر می‌شوید!
  • هشدار درباره وضعیت پرسپولیس و استقلال
  • چه زود زنگ خطر برای استقلال و پرسپولیس به صدا درآمد؟/ رفتارهای خریداران این دوتیم ،غیرحرفه ای است
  • النصر و رونالدو به دنبال شکست طلسم ۳۴ ساله
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • عضو کمیته استیناف: حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!