Web Analytics Made Easy - Statcounter

روح الله یزدانی گفت: تعداد زیادی از بیماری هایی که امروزه انسان ها با آن درگیر هستند به دلیل اختلال در تیروئید است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روح الله یزدانی، مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: غده تیروئید در جلوی گردن، پایین حنجره و بالای استخوان‌های ترقوه به‌ شکل پروانه قرار دارد، این غده با ترشح دو هورمون T3 و T4 وظیفه سوخت ‌و ساز و تنظیم انرژی بدن را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که غده هیپوفیز عملکرد غده تیروئید را تنظیم می‌کند، افزود: اختلالات مختلفی می‌توانند در عملکرد تیروئید اثر بگذارند، به‌عنوان مثال کم‌ کاری تیروئید در صورتی ایجاد می‌شود که این هورمون به ‌اندازه کافی در بدن ترشح نشود.

این مقام مسئول با بیان این که جذب ید، ساخت و ترشح تیروگلوبین، ساخت هورمون های تیروئیدی با اتصال ید به تیروگلوبین و ترشح هورمون‌های تیروئید عملکردهای اصلی تیروئید هستند، در پاسخ به این سوال که  کم‌ کاری تیروئید نوزاد چیست؟ گفت: هورمون تیروئید برای عملکرد، رشد مغز و رشد نوزاد نقش حیاتی دارد و کم‌ کاری تیروئید از علل شایع عقب‌ماندگی ذهنی در نوزاد است.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: این اختلال در ابتدا بدون علامت است و به‌ راحتی تشخیص داده نمی‌شود. به همین دلیل غربالگری نوزادان در بدو تولد اهمیت ویژه‌ای دارد.

یزدانی اضافه کرد: زنانی که قصد بارداری دارند باید قبل از اقدام برای بارداری آزمایش‌هایی را انجام دهند تا اگر دچار اختلالات تیروئید به ‌ویژه تیروئید کم‌ کار هستند آن را کنترل کنند.

وی علل تیروئید کم‌ کار در نوزادان را کم‌ کاری تیروئید در نوزادان به دلیل ترشح ناکافی تیروئید یا عملکرد ناکارآمد تیروئید در بدن است.

این مقام مسئول یادآور شد: مادر مبتلا به کم‌ کاری تیروئید، مادر مبتلا به دیابت، مصرف بعضی‌ داروها در مادر و جنین مثل سیتوکین، دوپامین، داروهای حاوی ید و فنی‌توئین و ازدواج فامیلی از علل کم کاری تیروئید نوزاد 3 ماهه هستند.

یزدانی افزود: تیروئید کم‌ کار مادرزادی از شایع‌‌ترین انواع تیروئید در نوزادان است که از بدو تولد در نوزاد وجود داشته و ژن عامل آن از پدر و مادر هر دو به نوزاد داده شده است.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به علایم تیروئید کم‌‌کار در نوزادان افزود: این اختلال معمولاً بدون علامت است یا علایم آن به ‌آهستگی بروز می‌کنند به همین دلیل والدین باید آگاهی کافی در این زمینه داشته باشند تا به ‌محض شروع نشانه‌های بیماری برای درمان اقدام کنند.

وی گریه کردن نوزاد با صدای گرفته یا خرخر، توقف رشد یا رشد کند نوزاد، زردی در طولانی مدت، فتق ناف، پف صورت یا تورم زبان، ضعف در شیرخواری، لتارژی یا کمبود انرژی نوزاد، بزرگ شدن نقاط نرم جمجمه (ملاج)، سستی و ناتوانی عضلات (بنیه ضعیف)، یبوست نوزاد به صورتی که لمس شکم سفتی و پری را نشان دهد، ایجاد لکه در پوست، خفگی مکرر و خواب زیاد از علایم اختلال تیروئید در نوزادان است.

یزدانی در پاسخ به این سوال که چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟ خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفتیم بهترین زمان برای پیشگیری از عوارض تیروئید کم‌ کار در نوزادان، غربالگری آنان در بدو تولد است و شاید قبل‌ تر از آن، انجام آزمایش‌های تیروئید برای مادر قبل از بارداری باشد.

وی بیان داشت: والدین باید آگاهی کاملی از علایم تیروئید کم کار در نوزاد داشته باشند تا به محض مشاهده آن‌ها به پزشک مراجعه کنند، زیرا هر روز تاخیر شدت این بیماری را افزایش می‌دهد و عوارض جبران ناپذیری را ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول گفت: همچنین اگر پزشک برای کودک تان دارویی را تجویز کرد، در صورتی که عوارض دارویی را مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم برای ادامه مصرف دارو انجام شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کاری تیروئید کار در نوزاد تیروئید کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۵۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم اردبیلی در این مراسم با اشاره به لزوم پیوند کودکان با طبیعت و آموزش‌های لازم جهت حفظ منابع زیستی اظهار کرد: اینکه در بدو تولد، با کاشت نهال پیوندی بین کودکان با طبیعت برقرار می‌کنیم سبب خواهد شد که یک تعلق خاطر، انس و یک رشته پیوند بین نوزادان و درخت‌های جدیدمان برقرار شود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال مستحکم‌تر کردن این پیوند هستیم، ادامه داد: امید داریم که این نوزادان هم به شهرشان، هم به طبیعت و هم محیط زیست تعلق خاطر بیشتری داشته باشند و از سوی دیگر نشانه وجود مبارکشان در یک نقطه‌ای از این شهر، به طور دایمی و شناسنامه دار حک شده باشد.

وی با اظهارامیدواری از اینکه تک تک نوزادان، آینده بسیار درخشان و سبز و پر از رویش و شکوفایی و داشته باشند، یادآورشد: این پویش ویژه نوزادان متولد دی ماه ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ است که به صورت محله‌ای و ناحیه‌ای در شهر تهران برگزار شد. در این پویش به رسم یادبود با حضور خانواده‌های نوزادان و مادر بزرگ محله و فعالان حوزه جمعیت به نام نوزادان، نهالی غرس شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شایع ترین علت پیوند کبد در ایران/ زنگ خطر کبد چرب
  • شایع ترین علت نیاز به پیوند کبد در ایران
  • کم‌کاری تیروئید را با این ۳ ورزش جبران کنید
  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • «طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون