Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@15:30:54 GMT

پیگیری یک گزارش| مشکل آب روستای قزلچکند برطرف شد

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۵۹۶۹

پیگیری یک گزارش| مشکل آب روستای قزلچکند برطرف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، طی دو سال اخیر خبرگزاری فارس در قالب چندین گزارشی با عنوان«یک روستا، یک صنعت»،« چالش جدی آب‌های آلوده به آرسنیک» و «رنج ساکنان قزلچه‌کند» در کنار معرفی صنعت‌گران روستای قزلجه‌کند صدای مردم این روستا را به گوش مسئولان آب استان رساندیم مردمانی که از رنج بی‌آبی زندگی به کامشان تلخ شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مردمانی که گفتند از سال 83 آب شرب روستا مورد آزمایش قرار گرفت، همان سال برای پیگیری وضعیت آب روستا به اداره آب قروه رفتیم که گفتند آب ناسالم است اما به دلیل محرمانه بودن از بیان جزئیات آن معذوریم، بلاخره اصرارهای ما نتیجه داد و جدول وضعیت ناسالمی آب قزلجه‌کند را نشان دادند، براساس اعلام آزمایشگاه غلظت آرسنیک آب روستا بالای ۶۷ پی‌پی‌ام است.

آب سمی قزلجه‌کند

 

 اما متاسفانه نبود و کمبود آب موجب شده مردم گاهی به اجبار از آبی که می‌دانند سم خالص است استفاده کنند همین مسئله موجب شده که با آمار بالای افراد مبتلا به سرطان مواجه باشیم.

بیش از  ۱۵ درصد از جمعیت روستا الان با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند این در حالی است که با وجود داشتن چندین معلول از کمترین امکانات بهداشتی بهره‌مند هستیم.

روستا دارای دو رشته قنات است، که می‌تواند آب روستا را تامین کند، اما 22 سال است لایروبی نشده و در حال تخریب است، اگر آب قنات نباشد کل مردم روستا درگیر خواهند شد، البته تاسیسات جدید آب هم برای روستا در سال 92 اجرا شده، مخزن آماده و لوله‌کشی هم در همان سال 92 اجرا شده، اما با وجود پیگیری‌های مداوم تاکنون آب به مخزن هدایت نشده است.

صدای مردم قزلجه‌کند

عبدالله عبدی بی‌آبی و رنجی که مردمان قزلجه‌کند می‌کشند ریشه‌دار است چرا کسی پاسخگو نیست.

مردم روستاهای قروه همواره پشتیبان نظام بوده‌اند 8 تا 9 شهید در راه دفاع از ارزش‌های انقلاب داده‌ایم با وجود تمام مشکلات همیشه پای نظام ایستاده‌ایم، چرا نباید صدایمان را مسئولان بشنوند.

خیلی‌ها رنگ این روستاها را فقط در زمان تبلیغات انتخاباتی می‌بینند وعده وعیدها می‌دهند گوش مردم اینجا پر از قول‌هایی که مسئولان داده‌اند و هرگز جامه عمل به خود نگرفته است.

درد ما بی‌آبی است، ثروتمان را بیرون می‌برند و تنها سهم ما از این ثروت چیزی جز گرد و غبار و آب آرسنیک‌دار نیست.

زندگی به کام مردمان این آبادی تلخ است روی معادن خوابیده‌ایم ولی تنها سهم ما از این ثروت خدادادی آرسنیک و گرد و خاک است.

از یک سو باید آب آرسنیک‌دار و گرد و غبار معادن را به جان بخریم و از سوی دیگر با مریضی و بدبختی دست و پنجه نرم کنیم این انتظار زیادی از آقایان نیست که بیایند از نزدیک این وضعیت را ببیندند و چاره‌اندیشی کنند اگر توان اداره کردن مردم را ندارند مدیریت را برای دیگران بگذارند و بروند!

جوابیه شرکت آب

جوابیه شرکت آب در پاسخ به این اطلاع رسانی در خصوص گزارش منتشر شده در آن خبرگزاری  با عنوان «رنج ساکنان قزلچه کند» به اطلاع می‌رساند این روستا در حال حاضر جزو روستاهای زیر پوشش شرکت آبفا نیست، اما انشاءالله در آینده و با اجرای برنامه‌های شرکت رسیدگی به مشکل روستای مذکور نیز انجام خواهد شد.

خبر خوش

علیرضا تخت‌شاهی مدیرعامل شرکت آبفا کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، از رفع مشکل آب روستای قزلجه‌کند و 15 روستای دیگر در استان خبر داد و اظهار کرد: تأمین آب شرب سالم و بهداشتی به صورت پایدار برای 16 روستا در 7 شهرستان استان با هزینه 245 میلیارد ریال اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان سنندج آبرسانی به روستاهای تازآباد عیسی‌آباد و گزردره برای جمعیت 740 نفری این دو روستا انجام شد، اظهار کرد: در شهرستان قروه آب شرب پایدار روستاهای شکوه آباد و قزلجه‌کند و سلطان آباد با جمعیت مجموع 2357 نفر تأمین شد.

وی اضافه کرد: در شهرستان دهگلان نیز آبرسانی به روستاهای تیلو، ظفرآباد و سراب شیخ حسن با جمعیت مجموع 398 نفر اجرایی گردید.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان خاطرنشان کرد: جمعیت 476 نفری روستاهای کوس عنبر و قلعه ولیانه شهرستان دیواندره نیز در سال‌جاری از آب شرب پایدار و سالم بهره مند شدند؛ در شهرستان بانه نیز آبرسانی به 2103 نفر در 3 روستای عباس آباد، ولی آباد و کوییچ سفلی انجام شد.

تخت‌شاهی افزود: در شهرستان مریوان آبرسانی به روستاهای گویچه و بیلو با 572 نفر جمعیت اجرا شد؛ همچنین آب شرب بهداشتی و سالم شهرستان سروآباد با جمعیت 468 نفر تأمین گردیده است.

وی در پایان یادآور شد: تأمین آب از چاه و چشمه، اجرای خط انتقال و شبکه توزیع، احداث ایستگاه پمپاژ و مخزن عمده فعالیت هایی بوده که در این روستاها جهت تأمین آب شرب سالم و بهداشتی به صورت پایدار انجام شده است.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: روستای قزلجه کند مدیرعامل شرکت آب کردستان شهرستان قروه آب روستا شرکت آب اجرا شد آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۵۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل شیرخشک‌های یارانه‌ای تا یک ماه آینده برطرف می‌شود

به گزارش قدس خراسان، «من ساکن بولوار توس هستم و برای فرزند شیرخوارم از بهداشت همین جا شیرخشک یارانه‌ای دریافت می‌کنم اما الان یک ماه است خبری از شیر خشک نیست و بهداشت هم می‌گوید نداریم. من دارم با بدبختی می‌گردم که هر جا شیر خشک قیمتش ارزون است بخرم. سه‌شنبه هم دوباره رفتم بهداشت می‌گویند خبری نیست، معلوم نیست کی بیاورند. تو را به خدا مسئولان کاری بکنند، بچه‌ام شیر ندارد. تا کی منتظر باشم؟» این نوشته، یک نمونه از پیام‌های مردمی درخصوص کمبود شیرخشک یارانه‌ای است که به تحریریه روزنامه قدس رسید و ما برای پیگیری پاسخش به سراغ دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم.

 مدیر جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص به خبرنگار قدس خراسان گفت: بحث شیرخشک‌های یارانه‌ای تابع قانون تغذیه با شیر مادر است، یعنی شیرخوارانی که در مراجعه به خانه‌های بهداشت مشخص شود شیر مادر برایشان کافی نیست برایشان کوپن شیرخشک یارانه‌ای صادر می‌شود.

محمد احمدیان ادامه داد: در یک مقطع زمانی، در سطح کشور ورودی شیرخشک‌های یارانه‌ای به استان‌ها نصف میزان نیاز بود، با پیگیری‌هایی که انجام دادیم و مشکل تولید در کارخانه‌ها هم حل شد، سهمیه را افزایش دادند و تا زمانی که سهمیه جدید به دست ما برسد، یک ماه زمان می‌برد.

معصومه مؤمنیان

دیگر خبرها

  • مشکل شیرخشک‌های یارانه‌ای تا یک ماه آینده برطرف می‌شود
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • ۶ روستای شهرستان درمیان آبرسانی می شود
  • اجرای بیش از ۲۲ هزار متر شبکه توزیع آب در شهرستان درمیان
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد