Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جامعه؛ نعیمه جاویدی: پای کرونا که به کشورمان باز شد، حس های مختلفی را تجربه کردیم از کنجکاوی گرفته تا ترس، بهت، آشفتگی، فراق و... خلاصه که روزهای سختی به همه ما گذشته با این دردِ جدید بشری. از آنجا که اما شیرینی و تلخی تا بوده به هم آمیخته بوده، حس و حال خوب هم کم تجربه نکرده ایم. میان همه حس ها اما یکی از همه قشنگ تر بوده؛ همدلی و دستگیری از هم به خصوص در مناسبت هایی که همه دلشان می خواسته به رسم همیشه شاد باشند اما این قُلدرمهمان ناخوانده، سفره بعضی خانواده ها را کوچک کرده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم اما دل نازک تر از این حرف ها هستند که غم به صورت هم ببینند و کاری نکنند. آمده اند پای کار و همتشان شده، «بوی عیدی» برای هم. چیزی به هم نگفته اند اما نتیجه قرار ننوشته شان شده این؛ عیدی تو پیش من است، هموطن! امسال هم مانند دو نوروز قبل، مردم دلشان خواسته با همان سهم کوچک و کمی که می توانند، حال همدیگر را برای شب عید خوب کنند، چند تایش را اینجا با هم مرور می کنیم.   

آقا معلم بوی بهار می دهد

«فرقی نمی کند ساکن پایتخت باشیم یا در مناطق مرزی و دورافتاده کشور خدمت کنیم‏، مهم حال و هوای دلمان است که جامعه را شاد کند.» این حس کلمات یک جوان فعال خراسانی است. «مقداد باقرزاده»، جوان 31 ساله اهل خراسان شمالی، شاداب و سرزنده است تا لبخند بر صورت مردم مناطق محروم هم استانی خود بنشاند. آقا معلم جوان که امسال از چهل چهره برگزیده سال کشور بوده که از سوی مردم در برنامه تلویزیونی «فرمول یک» انتخاب شده این روزها مشغول فراهم کردن بساط نوروز شاد برای مناطق مرزنشین خراسان شمالی است. امسال هم پوشاک نوروزی دانش آموزان مناطق محروم را تهیه کرده و آماده تا به دستشان برساند. خیلی ها او را با نام جالبی می شناسند؛ «معلم آرزوها». این اسمی است که دانش آموزانش برایش انتخاب کرده اند چون خیلی از آرزوهایشان را هم قد و قواره همین لباس ها برایشان برآورده کرده است. بچه ها لباس عیدشان را بیشتر از همه دوست دارند. شاگردانش می گویند که آقا قشنگ ترین لباس ها را برایشان می آورد. همه می پوشند و به هم نشان می دهند و کلاس درس، بهار می شود.

عیدی حشمت الدوله ای ها به سیل زدگان

حاج«محمد حسین پناه»، عضوهیأت امنای مسجد ولیعصر(عج) در یکی از مناطق مرکزی تهران هم سالهاست راه و رسم پدر مرحوم خود را برای کمک به نیازمندان دنبال می ‌کند. امسال عید با کمک رفقای ناب مسجدی که بیشترشان یادگار دوران دفاع مقدس هستند، می خواهند سفره عید خانواده های مناطق محروم را رنگین تر کنند.

آنها هر سال به 150 خانوار نیازمند تهرانی کمک می‌ کنند اما امسال قرار است با ارسال چندین دستگاه خودرو سنگین، حامل اقلام غذایی‏، پوشاک و کفش، نوروزی متفاوت برای مردم مناطق محروم کرمان رقم بزنند.

حاجی می گوید: «مردم که می آیند پای کار، کار برکت پیدا می کند. با حس همدردی، مشکلات کمرنگ می شود. بعد از وقوع سیل در جنوب کرمان و بازدیدی که ازمنطقه داشتیم با مشکلات و نیازهای مردم آشنا شدیم. با دوستانمان تصمیم گرفتیم هدیه ویژه نوروزی امسالِ مسجد را به این منطقه ارسال کنیم. دلمان می خواهد محبت مردم، غم سیل زده ها را بشوید و ببرد.» در کنار ارسال کاروان شادی به مناطق محروم توسط اهالی خونگرم محله «حشمت الدوله»، نیازمندان‏ و بیماران تحت پوشش این مسجد هم طبق رسم هر سال، بسته های نوروزی خود را دریافت می ‌کنند و سهمشان محفوظ است.

مدال افتخار من، آزادی یک هموطن

میان همه مهربانی ‌های شب عید «ملیحه حصارخانی» معلول قهرمان تهران پویشی جالب را به راه انداخته به نام پویش «آزادی زندانیان با مدال های قهرمانی» او که خودش برای روشن کردن چراغ اول این پویش، 5 زندانی را در «سمنان» آزاد کرده است، می گوید: «به نظرم هیچ هدیه ای شب عید، دلنشین تر از حضور یک پدر یا مادر سر سفره عید نیست. امیدوارم همه قهرمانان ورزشی با تأسی از فرهنگ پهلوانی بستر بازگشت بدهکاران جرائم غیرعمد به خصوص والدین را به خانه و پای سفره هفت سین خانواده فراهم کنند.»

«ملیحه حصارخانی» در مصاحبه ای که از او شده، می گوید: «متاسفانه خانواده هایی هستند که به دلیل زندانی بودنِ سرپرست خانوار، وضعیت اقتصادی-اجتماعی مطلوبی ندارند. حال و هوای شب عید، بهانه خوبی است که قهرمانان ورزشی به سبک و سیاق پهلوانان قدیم با گلریزان، حراج مدال های قهرمانی و فروششان برای آزادی این زندانیان، قهرمانی خود را ماندگار کنند.»

همسایه، شادی عیدی ات با من!

یکی از محله های آسیب پذیر تهران که مردم تلاش می کنند حال همسایه هایشان را شب عیدی خوب کنند، محله هرندی است. بانوان این محله چند سالی است «کانون منتظران اباصالح المهدی(ع)» را تشکیل داده اند و تلاش می کنند در قالب این کانون و دورهمی ‌هایش از حال و هوای همسایه‌ های نیازمند محله پر درد هرندی بی خبر نمانند. «فرزانه آقایی» مدیر این کانون است و مادر معنوی بچه‌ های خانواده های آسیب. از بزرگ و کوچک «باغ انگوری» گرفته تا «تیردوقلو» به او احترام می ‌گذارند. با کمک همین بچه‌ ها و مادرانشان با برپایی مراسم مذهبی جشن و سوگ اهل بیت(ع) در مناسبت های مختلف و به کمک خیّران، بهانه آبرومندانه و کریمانه برای دستگیری از نیازمندان محله را فراهم می کند: «امسال که اعیاد شعبانیه با روزهای پایانی سال همراه شده باید از آن نهایت استفاده را ببریم و با دستگیری از همسایه های نیازمند، کاری کنیم که همه با دل خوش به استقبال بهار بروند؛ مهدویِ مهدوی.»

آنها برای 80 همسایه خود در محله، بسته پروپیمان اقلام خوراکی تهیه کرده اند برای بچه ها هم لباس و کفش نو خریده اند. مبلغی که صرف این کارهای خیرخواهانه شده را خود اهالی هرندی به دستشان رسانده اند: «این ها قبل از کرونا هم رسم بود، سالیان سال است که از پدر و مادران خودمان یاد گرفته ایم که شادی شب عید من یعنی شادی همسایه. محله را خودِ اهالی باید آباد کنند. اول با مهرشان به هم بعد هم روشن نگه داشتن چراغ این رسم های قشنگ.»

پلوخوری بعد از خرید لباس عید

در محله هرندی از گوشه و کنار «خانه مادری» هم می ‌توان صدای شور و شوق بچه‌ های قد و نیم قد محله را که هر روز با دستان پر از خرید عید بر می ‌گردند را شنید. بچه‌ هایی که پاکت ‌های رنگی کفش و لباس نو را از سر ذوق به هم نشان می دهند. لباس ها را می پوشند، دست به جیب و سربالا، چرخی در محله می زنند و  کِیف نونوار بودنشان را می برند. برای لحظه تحویل سال نو روزشماری می ‌کنند تا راستی راستی با لباس نو رژه بروند در محله.

«عموسجاد» خانه مادری، بزرگ شده همین محله است و خوب می داند کِیف نوپوشی در این محله و روز عید یعنی چه؟! جوان است اما خوش همت. با جمع کردن کمک نیکوکاران از محله ها و مناطق مختلف تهران، خانه مادری را خانه عیدانه بچه ها کرده است. او و دوستانش دو سالی می ‌شود که کار خرید لباس شب عید را برای بچه های بدسرپرست و بی سرپرست محله هرندی دنبال می ‌کنند. البته شرط خرید لباس عید هم حضور و سلیقه خود بچه ها برای خرید است. تا لباسی به دل کودکی ننشیند، بیخیال نمی شوند. بعد از خرید هم بچه ها با لباس نوی عید می روند پلوخوری در یک ناهار دورهمی و بعد هم گردش در یک مرکز تفریحی.

یک عیدی خانوادگی فرهنگی

خیلی ها می کوشند با خرید لباس شب عید دل بچه های نیازمند را شاد کنند اما یکی از بانوان تهرانی هدیه ای دیگر برای عید بچه ها به خصوص در مناطق محروم «سیستان و بلوچستان» دارد. «پروانه سریع تهران» بانوی خیّر تهرانی در حوزه کتاب و کتابخوانی فعال است. او با خانواده خودش هر سال عید تعداد زیادی کتاب را برای اهداء به بچه های ساکن در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان می برد. امسال هم همین کار را انجام خواهد داد. معتقد است که لباس، کفش و مواد غذایی را همه خیریه ها کمک می ‌کنند و تهیه می شود.

به نظر او خوشبختانه و امیدوارانه بچه ‌ها نه بی لباس می ‌مانند نه بی غذا: «اما من دوست دارم در شروع هر سال تازه با هدیه ‌ای فرهنگی عید را به بچه ‌های سرزمینم تبریک بگویم و حال و هوای روحشان را عیدانه و آماده ساختن فردایی خوب کنم.» پیشنهادی دارد: «ما امروز در مناطق محروم کشور با فقر گردش داشته های فرهنگی روبروییم. هرچند این مناطق، گذشته، هویتی بومی و اصالتی دیرین دارند اما خوب است به گردش امکانات فرهنگی بیشتر در این مناطق هم کمک کنیم و پیشقدم باشیم.»

عیدی دادن با کاغذرنگی های قدیمی

کاغذ باطله می گیریم، نوروز کودکان سرطانی را شاد می کنیم؛ شعار جالبی است. «صدیقه کیوانی»، قائم مقام موسسه خیریه «ساحل» در «بندرعباس» است که این شعار جالب حاصل تلاش او و دوستانش است: «اغلب خانواده هایی که تحت پوشش موسسه خیریه ما هستند، کودک بیمار به خصوص کودک سرطانی دارند. هزینه­ های درمانی این کودکان سنگین است و بخش زیادی را خیّران تامین می کنند. ما امسال تصمیم گرفتیم برای تامین بخشی از هزینه های بچه ها و تجربه، نوروزی شاد و دلنشین برایشان از مردم بخواهیم کاغذ باطله هایشان را به ما برسانند. می خواهیم با فروش آن که برگشت مالی مناسبی خواهد داشت، بتوانیم بچه ها را به استقبال سال جدید ببریم به بازچرخانی کاغذ به صنعت بازیافت هم کمک کنیم.»

از دلیل این پیشنهاد و انتخاب می گوید: «کاغذ باطله از جمله اقلامی است که در بیشتر خانه ها وجود دارد. در خانه تکانی های هر سال حجم زیادی از این کاغذها بی آنکه گردش مالی ایجاد کند، داخل سطل های زباله ریخته می شود. با توجه به افزایش بهای مواد اولیه و کاغذ، امیدواریم با این پویش بتوانیم شادی را مهمان دل کودکان بیمار و خانواده هایشان کنیم.»

این گروه البته برنامه های دیگری هم دارد؛ برپایی بازارچه خیریه و جشنواره غذا هم از دیگر برنامه هایی است که برای حمایت از کودکان سرطانی جنوب کشور توسط این خیریه برگزار خواهد شد و عواید آن به درمان و عیدی این کودکان اختصاص خواهد داشت.

/انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: عید عیدی کرونا شب عید مناطق محروم خانواده ها حال و هوای خرید لباس شب عید امسال هم بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۶۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمود موفقیت دولت در چهره شهرها مشخص است

ایسنا/لرستان شهردار بروجرد با بیان اینکه بروجرد شهر علما و قطب صنعت ورشوی کشور است، بیان کرد: نمود موفقیت دولت در چهره شهرها مشخص است.

یحیی عیدی بیرانوند در جلسه شوراهای اسلامی شهرها و شهرداران لرستان با بیان اینکه فضای عمومی شهر نشان‌دهنده اقتصاد شهر است، گفت: باید کارگروه ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در همه دستگاه‌ها شکل بگیرد.

شهردار بروجرد با بیان اینکه به منظور جذب سرمایه‌گذار باید خواسته‌ها و زمان‌بندی آنها تعیین شود، تصریح کرد: صنایع آلاینده چهره شهرها را مخدوش کرده و ساماندهی این‌ها باید از سوی متولیان امر انجام شود.

عیدی بیرانوند خواهان استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم برای انجام پروژه‌ها شد.

وی بیان کرد: شهرداری و شورای شهر بروجرد خود را سرباز ولایت و رئیس‌جمهور می‌دانند و چنانچه مورد حمایت قرار گیرند می‌توانند موانع را در امر مدیریت و مبلمان شهری برطرف کنند.

شهردار بروجرد افزود: بروجرد دومین شهر استان به لحاظ جمعیتی به‌حساب می‌آید و باید ارزش افزوده براساس جمعیت باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرمول اضافه حقوق ۱۴۰۳؛ چقدر به حقوق شما اضافه می‌شود؟ | عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • نمود موفقیت دولت در چهره شهرها مشخص است
  • آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی برپا شد
  • یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است
  • ۲۰۲ روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام
  • چشم‌پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی تبعه ایرانی حمله کننده به بخش کنسولی
  • ۲۵ هزار نفر به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام می‌شوند
  • چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی عامل حمله کننده به سفارت
  • آسفالت محله های اندوان خوراسگان تا نیمه اول امسال