Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-استقبال شورای حاکمیتی سودان از احداث پایگاه نظامی روسیه در این کشور خشم مسئولان مصری را برانگیخته و آنها خواستار توضیح خارطوم شده اند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه خبری «العربی الجدید»، برخی منابع مصری فاش کردند که مسئولان مصری ذیربط در پرونده سودان از آنچه آن را - اقدام گمراه کننده «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» نایب رئیس شورای حاکمیتی سودان در جریان سفر کوتاهش به قاهره در اواخر هفته گذشته و دیدارش با سرلشکر «عباس کامل» رئیس دستگاه کل اطلاعات مصر خواندند- ناراضی و خشمگین هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته این منابع، مسئولان مصری از اظهارات حمیدتی پس از بازگشت از مسکو به خارطوم و استقبال او از احداث پایگاه نظامی روسیه در خاک سودان شوکه شده اند، زیرا قاهره پیشتر اعتراض خود را نسبت به چنین اقدامی ابراز داشته و آن را تهدید کننده امنیت دریای سرخ دانسته بود.
این منابع در گفت وگو با پایگاه خبری العربی الجدید تصریح کردند: حمیدتی در سفر کوتاهش به قاهره این موضوع (احداث پایگاه نظامی روسیه در سودان) را با مسئولان مصری در میان نگذاشته بود، اما سپس به مسکو سفر کرد و در بازگشت به خارطوم این موضوع را اعلام کرد.
حمیدتی در جریان بازگشت از سفر یک هفته ای خود به مسکو گفته بود که کشورش مشکلی با روسیه یا هیچ کشور دیگری در خصوص احداث پایگاه نظامی دریایی در ساحل خود در دریای سرخ ندارد، به شرط آنکه هیچ تهدید برای امنیت ملی این کشور به شمار نرود.
این درحالی است که به گفته منابع مصری یاد شده، قاهره با چنین اقدامی مخالف است و احداث هرگونه پایگاه خارجی در نزدیک مرزها یا مناطق نفوذ و منافع خود را نمی پذیرد.
این منابع خاطرنشان کردند که قاهره در طول سه سال گذشته نیز برای جلوگیری از احداث پایگاه نظامی ترکیه در سودان وارد عمل شده بود. ترکیه در دوره حکمرانی «عمر البشیر» رئیس جمهور مخلوع سودان تلاش کرد که این پایگاه را در سودان احداث کند.
این منابع گفتند که مقامات بلندپایه مصری از حمیدتی و مسئولان سودانی خواسته اند که درباره اظهارات مربوط به پرونده پایگاه دریایی روسیه توضیح دهند. آنها همچنین بر این نکته تاکید کرده اند که چنین پروژه هایی نباید به منافع کشورهای همسایه آسیب برساند.
برپایه این گزارش، سفر اخیر حمیدتی به مسکو در سایه تلاش او برای دریافت کمک های اقتصادی صورت می گیرد، زیرا غرب در پی کودتای ماه اکتبر گذشته در سودان، کمک ها به خارطوم را قطع کرده است.
منابع مصری یاد شده گفتند: آنچه نگرانی های قاهره را تشدید کرده است، تحرکات روسیه برای توافق با سودان (به منظور احداث پایگاه نظامی دریایی در کنار دریای سرخ) در سایه وجود چیزی شبیه به یک پایگاه نظامی روسیه در مرزهای غربی مصر و به طور مشخص در منطقه شرق لیبی است.
این منابع خاطرنشان کردند: مصر پیشتر از طریق ساز وکار کشورهای ساحلی دریای سرخ وعده گرفته بود که توافق امضا شده در دوره البشیر (برای احداث پایگاه دریایی روسیه در سودان) لغو شود.
برپایه این گزارش، توافق امضا شده بین مسکو و خارطوم در دوره البشیر بر احداث تاسیسات دریایی روسیه در سودان (پایگاه دریایی) تاکید می کند؛ به گونه ای که کشتی های نظامی اتمی روسیه بتوانند در نزدیک پورت سودان پهلو بگیرند و گنجایش 300 نظامی یا غیرنظامی را داشته باشد.
این توافق اجازه می دهد که همزمان چهار کشتی نظامی در این تاسیسات ساحلی پهلو بگیرند و این تاسیسات ساحلی روسیه برای تعمیر، پشتیبانی و استراحت پرسنل دریایی روسیه مورد استفاده قرار گیرد.
براساس این توافق، دولت سودان برای احداث این پایگاه ساحلی زمین رایگان به روسیه می دهد و مسکو حق خواهد داشت که هرگونه سلاح، مهمات و تجهیزات مورد نیاز خود را از طریق فرودگاهها و بنادر سودان برای پشتیبانی از این پایگاه وارد کند. مدت این توافق نیز 25 سال تعیین شده و با موافقت دوطرف، تا 10 سال دیگر قابل تمدید است.
دولت سودان در آوریل سال 2021 میلادی به روسیه اطلاع داد که عمل به این توافق را به حالت تعلیق در آورده است تا اینکه قوه مقننه سودان آن را تصویب کند.
برپایه این گزارش، در نوامبر سال گذشته، «عبدالفتاح البرهان» فرمانده کل ارتش سودان اعلام کرد که خارطوم ملاحظاتی در ارتباط با توافق با روسیه برای احداث پایگاه دریایی روسیه در بندر پورت سودان دارد و باید قبل از اجرا شدن آن این ملاحظات رسیدگی و حل و فصل شود.

ایرنا

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: روسیه پایگاه نظامی روسیه احداث پایگاه نظامی پایگاه دریایی مسئولان مصری دریایی روسیه دریای سرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۷۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز مبرم به تأسیس ۵ پایگاه امداد دریایی در بوشهر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر استقرار پایگاه‌های امداد و نجات دریایی در نقاط مختلف ساحلی استان را یک ضرورت دانست و گفت: ساخت ۵ پایگاه امداد دریایی در نوار ساحلی استان بوشهر نیاز به توجه ویژه است. - اخبار استانها -

احسان ایزدپناه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهربا اشاره به فعالیت 20 پایگاه امداد هلال احمر در بخش‌های مختلف در استان بوشهر اظهار داشت: اکنون پایگاه‌های امداد جاده‌ای، کوهستان، سگ‌های جستجو و نجات آنست، امداد دریایی فعال است.

وی خانه‌های هلال در استان بوشهر را 134 مورد بیان و خاطرنشان کرد: از 134 خانه هلال استان 52 مورد در نقاط شهری و 82 خانه هلال در روستاها مستقر است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر نقش خانه‌های هلال در عرصه آموزش و رسیدگی به حوادث را بسیار مهم دانست و بیان کرد: اکنون 2 هزار و 581 نفر در استان بوشهر عضو خانه‌های هلال هستند بر اساس برنامه باید یک ششم روستاهای استان بوشهر دارای خانه هلال باشند که آمادگی لازم برای این مهم وجود دارد.

ایزدپناه راه‌اندازی بانک امانات تجهیزات در خانه‌های هلال را مورد اشاره قرار داد و گفت: 4 خانه هلال استان برای راه‌اندازی بانک امانات تجهیزات پزشکی پیش قدم هستند و اکنون مناطق انارستان، سعدآباد، بندر ریگ و خیارزار از این مرکز بهره‌مند هستند.

وی وضعیت پایگاه امداد ساحلی در استان بوشهر را نامطلوب دانست و تأکید کرد: نوار ساحلی شهرستان گناوه که همیشه پذیرای حجم بالایی از مسافرین و گردشگران در فصول مختلف سال است ولی از پایگاه امداد ساحلی بی‌بهره است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر با اشاره به وجود قایق، تجهیزات غواصی، نیروی انسانی امدادی مجرب و امکانات لازم برای خدمات‌رسانی در امداد دریایی در گناوه ولی پایگاه امدادی هلال احمر در گناوه وجود ندارد. با وجود نبود پایگاه امداد دریایی در گناوه ولی نجات‌گران در سال گذشته در 31 عملیات 39 نفر از غرق‌شدگی نجات دادند.

وی زمین ایجاد پایگاه دریایی امدادی در گناوه را در بستر دریا دانست و بیان کرد: در شهر ساحلی بوشهر هم با وجود استقرار تجهیزات لازم امدادی ولی پایگاه امدادی وجود ندارد که انتظار می‌رود به این مطالبه مهم توجه ویژه شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر امداد پایگاه دریایی در شهر ساحلی دیر را هم نامساعد دانست و گفت: در شهر کنگان زمین لازم اختصاص یافته ولی بودجه لازم برای ساخت پایگاه امداد دریایی تخصیص نیافته است.

ایزدپناه با بیان اینکه پایگاه امداد دریایی در ساحل دلوار وضعیت نامناسبی ندارد، اضافه کرد: ساخت 5 پایگاه امداد دریایی در نوار ساحلی استان بوشهر نیاز به توجه ویژه است.

وی یکی از دیگر مشکلات مهم استان بوشهر امداد هوایی دانست و تصریح کرد: با وجود مجوز برای راه‌اندازی امداد هوایی هلال احمر، ولی اکنون بیش از 4 سال ساخت آشیانه بالگرد هلال احمر متوقف شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر اعتبار مصوب برای ساخت آشیانه بالگرد هلال احمر را 4 میلیارد تومان دانست و گفت: تاکنون 130 میلیون تومان آن تخصیص یافته که جوابگوی طرح مورد نظر نیست.

ایزدپناه از نبود پایگاه امدادی هلال احمر در شهرستان عسلویه خبر داد و بیان کرد: ساخت نخستین پایگاه امدادی هلال احمر در منطقه بنود عسلویه امسال اجرایی می‌شود.

وی از آمادگی ایجاد مرکز آموزش امداد دریایی جنوب کشور در بوشهر خبر داد و تصریح کرد: با توجه به وجود امکانات از جمله تجهیزات و نیروی انسانی مجرب زمینه لازم برای راه‌اندازی مرکز آموزش امداد دریایی جنوب کشور در بوشهر فراهم است.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد
  • منابع مصری: توپ در زمین اسرائیل است
  • تعداد پایگاه‌های امداد دریایی در استان بوشهر باید افزایش یابد
  • نیاز مبرم به تأسیس ۵ پایگاه امداد دریایی در بوشهر
  • آخرین جزئیات از مذاکرات قاهره/ منابع صهیونیستی: مذاکرات به نتیجه نرسیده است/ منابع مصری: مذاکرات برای رسیدن به توافق ادامه دارد
  • منابع مصری: مذاکرات آتش‌بس ادامه دارد
  • حماس: با توافقی که شامل توقف جنگ در غزه نباشد، موافقت نمی‌کنیم
  • تهدید بن غفیر در خصوص خروج از کابینه نتانیاهو