Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در نامه‌ای به رئیس رسانه ملی، 5 توصیه برای تبلیغ و ترویج فرزندآوری در جامعه ارائه کرد.

در این نامه آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکترجبلی،‌ ریاست محترم سازمان صدا و سیما

سلام علیکم

همانطور که مستحضرید مقوله جمعیت به مثابه یکی از مولفه‌های قدرت ملی، از مهم ترین و تاثیرگذارترین عناصر هر کشور به شمار می رود زیرا که بیان‌کننده‌ی میزان سرمایه انسانی و به تبع آن رشد اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما نیز در دهه‌های گذشته به موجب اعمال سیاست‌های غلط جمعیتی تحولات چشمگیری در این حوزه رخ داده است. جمعیت شناسان اظهار داشته اند که در حال حاضر شاخص‌های جمعیتی کشور شرایط مطلوبی ندارد؛ کاهش بی سابقه نرخ باروری و سقوط نرخ رشد جمعیت، کشور را در آستانه بحران جمعیتی قرار داده است به طوری که در صورت  عدم اتخاذ تدابیر مناسب و ادامه روند فعلی میتواند به پاشنه آشیل کشور مبدل شود. مقام معظم رهبری نیز بارها با استناد به گزارش کارشناسان، دغدغه‌ها و نگرانی‌های  خود را درباره وضعیت جمعیتی کشور ابراز نمودند.

ایشان در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1392 فرمودند: «یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر میکند، تن او میلرزد، این مسئله‌ی جمعیّت است. مسئله‌ی جمعیّت را جدّی بگیرید؛ جمعیّت جوان کشور دارد کاهش پیدا میکند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست».

همچنین رهبر انقلاب در یکی دیگر از بیانات خود بر ضرورت فرهنگ سازی در مسئله جمعیت تاکید کردند. 

لذا با توجه به جایگاه رسانه ملی که از مهم‌ترین نهادهای فرهنگ‌‌ساز کشور است و نظر به ماده  ۲۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران- در کنار سایر دستگاه‌های مذکور در این ماده - مکلف است در راستای سیاست های کلی جمعیت و مقابله با هرگونه محتوای مغایر با آن اقدام نماید.

با این حال به نظر می‌رسد صدا و سیما در اجرای سیاست‌های جمعیتی دارای استانداردی دوگانه است. چرا که به رغم تاکید بر بحران جمعیت در بخش‌های خبری و برنامه‌های کارشناسی، در سایر برنامه‌ها همچون فیلم‌ها، سریال‌ها، برنامه‌های سرگرمی با حضور سلبریتی‌ها و حتی آگهی‌‌های بازرگانی، به طور مستقیم و غیرمستقیم بر خلاف سیاست‌های جمعیتی عمل می‌کند.

قطعا بخشی از این مشکل به سیاست‌های کلی رسانه در موضوع جمعیت باز می‌گردد. لذا پیش از هر اقدام، باید راهبردهای کلان و سیاست‌های  رسانه ملی در این زمینه به طور دقیق مشخص شود تا رسانه ملی بتواند از همه ظرفیت‌های خود برای تحقق سیاست‌های جمعیتی کشور استفاده نماید.

این مهم مستلزم عزم جدی و به کارگیری راهکارهای موثر و توجه به نکاتی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

اول؛ اقناع مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی درباره سیاست های جمعیتی کشور

بی تردید مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی، زمانی می‌توانند نقش خود را در زمینه فرهنگ سازی برای تحقق سیاست‌های جمعیتی به‌خوبی ایفا کنند که خود درباره این سیاست متقاعد شده باشند. بنابراین، سازمان صدا و سیما در نخستین گام به سوی فرهنگ سازی جهت افزایش جمعیت، بایستی با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی، مدیران گروه‏های برنامه‌ساز، تهیه کنندگان، کارگردانان، پژوهشگران و نویسندگان خود را در این زمینه توجیه نماید و به پرسش‌ها و ابهامات آنها پاسخ دهد. در غیر این صورت صرفاً شاهد تولیدات سفارشی خواهیم بود که به دلیل عدم آگاهی گروه سازنده از عمق مسئله جمعیت و نبود دغدغه حقیقی، برداشتی سطحی را به دنبال خواهد داشت و چنین اقدامات غیرعمیق و شعاری نیز اثر چندانی بر مخاطب نداشته و در نهایت رسانه ملی را در ایفای رسالت و مسئولیت واقعی خود ناکام خواهد گذاشت.

لازم به ذکر است؛ علاوه بر نکات مطرح شده، نباید از حمایت مادی و معنوی از این برنامه سازان نیز غفلت نمود.

دوم؛ توجه دقیق به سازوکارهای فرهنگ سازی

به رغم تاکیدات بسیار بر ضرورت فرهنگ سازی در اسناد و قوانین موجود کشور، لکن اصحاب رسانه‌ها هنوز سازوکارها و بایسته‌های آن را چنان که شایسته است نشناخته اند.

از آنجا که فرهنگ‌سازی به طور مستقیم با نگرش افراد مرتبط است لذا نمیتوان توقع داشت که این فرایند به آسانی و به سرعت طی شود درنتیجه، رسانه ملی باید با پرهیز از هرگونه شتاب‌زدگی و با شیبی منطقی و ملایم، تلاش نماید تا به تدریج اقشار گوناگون جامعه را با سیاست جمعیتی کشور همراه سازد.
همچنین باید توجه شود که فرهنگ سازی فرایندی پایدارو پویا و نه مقطعی یا موقتی است. لذا رسانه ملی  باید با تدوین  برنامه‌ای دقیق و منسجم در راستای فرهنگ سازی در حوزه جمعیت، از هرگونه اقدام پراکنده، مقطعی و ازهم‌گسیخته پرهیز نماید، چون چنین اقداماتی نمی‌توانند در عرصه عمل کارساز و تاثیرگذار باشند. با توجه به مطالب مذکور ضروریست رسانه ملی به منظور برخورد اصولی با مسئله فرهنگ سازی به خصوص در موضوع جمعیت، از دانش کارشناسان و متخصصان امور فرهنگی، استفاده نماید.

سوم؛ بهره گیری از رویکرد القای غیر مستقیم پیام

به عقیده اغلب کارشناسان رسانه‌ای، با توجه به مشکلات بسیاری که در حال حاضر در زمینه‌های اقتصادی و معیشتی در جامعه ما وجود دارد، بهره گیری از پیام های مستقیم در زمینه ترویج فرزندآوری و مسائلی از این قبیل، نه تنها اثر مثبت چندانی نخواهد داشت بلکه چه بسا موجب عکس العمل های منفی نیز خواهد شد. لذا از آنجا که القای غیرمستقیم پیام همواره یکی از روش‌های مناسب جهت اقناع مخاطب است از این رو اقتضا می کند در تبلیغ و ترویج سیاست جمعیتی کشور نیز تا حد امکان از این روش استفاده شود.

چهارم؛ ترویج ازدواج آسان، زمینه سازی در جهت تحکیم بنیان خانواده و همچنین اصلاح نگرش فرزندآوری در جامعه

فراهم کردن بستر‌های ازدواج آسان مقدمه حل مشکل جمعیت است. بدیهی است بعضی از مسائل همچون حمایت اقتصادی از زوج‌های جوان از محدوده وظایف رسانه خارج است ولیکن نباید از تاثیر عوامل فرهنگی در این حوزه غافل ماند. لذا رسانه ملی باید با اقداماتی چون مبارزه با سنت‌های غلط از جمله تعیین مهریه‌های سنگین و به طور کلی مقابله با تجمل‌گرایی، در جهت کاهش هزینه‌های ازدواج گام بردارد. البته تولید برنامه‌هایی که تنها به سخنرانی درباره ازدواج آسان ختم شود، نتیجه چندانی در پی نخواهد داشت؛ لذا نیاز است رسانه ملی از قالب‌های خلاقانه استفاده نماید.همچنین پیشنهاد می شود جهت تاثیر گذاری بیشتر بر قشرجوان از مشارکت و حضور جوانان در برنامه‌های مربوطه استفاده شود.

علاوه بر بحث ترویج ازدواج آسان باید به ازدواج موفق و پایدار نیز توجه شود. به استناد آمار منتشر شده سازمان ثبت احوال و مرکز آمار کشور میزان طلاق در سال‌های اخیر افزایشی در خور توجه داشته است. بی تردید در شرایطی که عوامل گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موجب فروپاشی خانواده‌ها و بی ثباتی آنها می شود، هرگز نمی توان به ظرفیت خانواده‌ها برای افزایش جمعیت تکیه کرد. ‌به همین سبب و از آنجا که کاهش آمار طلاق و عوارض ناشی از آن، نیازمند تعامل و هم‌افزایی بین دستگاهی است؛ صداوسیما باید همکاری با سایر دستگاه های مربوطه همچون قوه قضائیه و سازمان بهزیستی کشور را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

به علاوه رسانه ملی می‌تواند به منظور تحکیم بنیان خانواده، به تهیه برنامه‌هایی با محوریت آسیب شناسی مسائل و مشکلات خانواده‌ها، توانمندسازی افراد در مواجهه با آن مسائل و همچنین آموزش مهارت‌های زندگی به ویژه به زوجین جوان بپردازد.

نکته حائز اهمیت  دیگر این است که دستیابی به اهداف جمیعتی کشور، بدون اصلاح نگرش و رفتار مردم در زمینه فرزندآوری امکان پذیر نخواهد بود. به همین علت رسانه ملی باید در این زمینه از دیدگاه متخصصان روان شناسی اجتماعی استفاده نماید.

الگوسازی صحیح از خانواده‌های پرجمعیت و موفق  راهکاری موثر در این حیطه محسوب می شود. این الگوسازی صرفا در قالب برنامه‌های مستند قابل ارائه نیست، بلکه از قالب‌های متعدد دیگری همچون  برنامه‌های نمایشی  نیز می‌توان استفاده کرد.

پنجم؛ بازتاب اقدامات نهادهای مسئول و مطالبه‌گری در جهت تحقق سیاست‌های جمعیتی کشور

مستفاد از ماده 15 قانون خط مشی کلی و اصول برنامه‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران این سازمان موظف است مردم را در جریان کامل فعالیت‌ها، برنامه‌ها، پیشرفت‌ها و مشکلات نهادهای قانونی کشور قرار دهد همچنین مطابق با بند (ت) ماده ۲۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سازمان صدا و سیما مکلف به تدوین و اجرای برنامه‌هایی در امر مطالبه گری این قانون، شده است. لذا ضروریست رسانه ملی برای عمل به تکالیف خود و به منظوراجرای صحیح قوانین جمعیتی کشور، به ارزیابی دقیق عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مسئول، بازتاب فعالیت آنها در این زمینه و همچنین مطالبه مستمرازمسئولان  بپردازد.

در پایان لازم است متذکر شویم ما به عنوان دانشجویان دغدغه‌مند در این حوزه معتقدیم؛ بحران جمعیتی به عنوان یکی از بحران‌های پیشِ روی  کشور، با وجود مشخص بودن راهکارها، تنها به دلیل اهمال متولیان این امر، پیوسته در حال  تشدید است. 

لذا انتظار می‌رود رسانه ملی با اراده و عزمی راسخ و با در پیش گرفتن راهکارهای مذکور و نظرات کارشناسی، رسالت و مسئولیت سنگین خود را در راستای تحقق سیاست‌های جمعیتی کشور به انجام رساند. 

و من الله التوفیق

بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

رونوشت به: 
ستاد سیاستگذاری جمعیت معاونت سیما رسانه ملی»

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بسیج دانشجویی دانشگاه تهران رسانه ملی فرزندآوری سیاست های جمعیتی کشور تحقق سیاست های جمعیتی سازمان صدا و سیما استفاده نماید رسانه ملی ازدواج آسان فرهنگ سازی خانواده ها برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۷۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، مهرداد محمدی ادوار حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به نقش فعالیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: این تشکل‌ها بستر بسیار خوب و مناسبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری دانشگاه در حوزه فعالیت‌های فرهنگی است و می‌تواند دانشجو را از انفعال در فعالیت دانشجویی و فرهنگی خارج سازد و آن را مهیای حرکت در جهت پیشرفت کشور نماید.

وی در ادامه به موضوع لزوم رقابت بین سایر تشکل‌ها و جریانات فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و تصریح کرد: وجود رقابت کاری در کنار حفظ دوستی‌ها و همکاری های مشترک باعث افزایش بهره‌وری و سطح کیفی برنامه‌های اجرایی خواهد شد چراکه همه این مجموعه‌ها دارای هدفی واحد و آن‌هم رشد و پیشرفت نظام آموزش عالی و به طبع آن کشور هستند و این امر بایستی مورد توجه این دست‌اندرکاران قرار گیرد که این رقابتِ درست منجر به پیشرفت در این حوزه‌ها خواهد شد.

مسئول اسبق حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه دانشجو نباید نسبت به اتفاقات اطراف خود منفعل و بی‌تفاوت باشد، گفت: تشکل‌های دانشجویی در مسیر فعالیت خود نباید تحت تاثیر جریان‌ها و فعالیت‌های سیاسی قرار گیرند و از گرفتار امر سیاسی‌کاری شدن پرهیز کنند که این موضوع آفتی بزرگ و تاثیرگذار بر فعالیت‌های دانشجویی است.

ادوار بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه ادامه داد: در نظام اسلامی، دانشگاه تنها محل ارائه و کسب آموزش‌های علمی نیست، بلکه محلی برای هویت‌سازی و آماده‌سازی فرد برای مراحل بعدی زندگی و دوران پسا تحصیل وی هست و این موضوع می‌طلبد که مسئولین نیز اهمیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی را بیش‌از پیش درک کنند.

مهرداد محمدی با بیان اینکه دشمن همواره دانشگاه‌ها و قشر دانشجو را مورد هدف قرار داده و برای دست‌یابی به اهداف شوم خود همواره برای سوءاستفاده از محیط دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده است، بیان کرد: دشمنان همواره در تلاش هستند رشد علمی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی را متوقف کنند اما حضور جوانان مومن، معتقد و انقلابی در این مسیر، بیش از پیش دشمنان را مأیوس کرده است و این موضوع در جامعه و محیط اطراف نیز اثرات مطلوبی را برجای خواهد گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به انتقاد مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی امسال خود با دانشجویان مبنی بر کمرنگ بودن پیشرفت‌های کشور در ذهن و مواضع دانشجویان، گفت: همانطور که معظم له بارها تاکید نمودند بایستی در کنار نگاه انتقادی منصفانه و همراه با راهکار به مسائل و مشکلات کشور، نگاه مفتخرانه به دستاوردها و پیشرفت‌های چشمگیر و پرشمار کشور در حوزه‌های مختلف را نیز داشت و علاوه بر این نگاه به تبیین آن‌ها نیز برای سایر قشر دانشجو در چارچوب تشکیلات و مجموعه‌های موجود پرداخت.

مسئول اسبق حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در ارتباط با محدودیت‌ها و چالش‌های تجربه شده در دوران مسئولیت در این دانشگاه ضمن قدردانی از همراهی مسئولین به نکاتی از جمله اجازه ندادن متولیان، وجود برخی ملاحظات خاص و محدودیت‌زا مبنی بر انجام فعالیت‌ها و صرف بودجه‌ها صرفا در محدوده دانشگاه اشاره کرد و افزود: وجود این دست از قوانین علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از ارتباط بیشتر محیط دانشگاه‌ با محیط برون دانشگاهی می‌شود در نهایت مانعی نیز بر انجام برخی فعالیت‌های بیشتر بوده و ایجاد محدودیت کرده است.

محمدی در پایان در خصوص فعالیت‌های حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در زمان مسئولیت خودت با بیان اینکه در شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا و همراه با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌اند از فعالیت‌هایی نظیر برپایی مرکز واکسیناسیون کرونا در دانشگاه جهت دانشجویان و عموم مردم، ضدعفونی اماکن عمومی و دانشگاهی به‌منظور جلوگیری از شیوع این ویروس، برگزاری اردوی راهیان نور بصورت مجازی، کاروان‌های نیکوکاری و اروهای جهادی، برگزاری مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و بسیای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در آن زمان یاد کرد.

خبرنگار: نرگس نوری

انتهای خبر/

کد خبر: 1226830

دیگر خبرها

  • نقش حیاتی تولید در گره گشایی مشکلات جامعه
  • وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • وجدان بیدار در جامعه بیمار
  • تشریح اقدامات بسیج ورزشکاران در هفته ترویج فرهنگ پهلوانی
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • امر به معروف در حجاب به گونه‌ای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند
  • جایگاه گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب؟
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد