Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه حماسه و مقومت خبرگزار فارس، روز سه‌شنبه دهم اسفندماه سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف گسترش مناسبات میان بنیاد شهید و امور ایثارگران ایران و موسسه شهدای عراق و امضای تفاهم‌نامه همکاری وارد بغداد شد. در این سفر سه روزه قاضی‌زاده با مقامات و مسؤولان عراقی از جمله «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق و مجید الوائلی استاندار نجف و استاندار شهر کربلا دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین در محل شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس حضور یافت.

این در حالی است که امضای تفاهم‌نامه میان بنیاد شهید و امور ایثارگران ایران و موسسه شهدای عراق و اخبار منتشر شده درباره مفاد این تفاهم‌نامه واکنش‌های زیادی را در کشور برانگیخت. به گونه‌ای که مطرح شد خدمات مؤسسه شهدای عراق شامل کشته‌شدگان هشت سال جنگ تحمیلی هم می‌شود و عملاً بنیاد شهید به خانواده‌های قاتلان فرزندان این سرزمین، خدمات‌رسانی خواهد کرد.

کامیار ثقفی دستیار ویژه و قائم مقام رئیس در امور جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره مصادیق شهید از منظر مؤسسه عراق گفته بود: خانواده شهدا و قربانیان به شهادت رسیده توسط رژیم بعثی، خانواده شهدا و مجروحین حشدالشعبی و شهدا و همچنین مجروحین عملیات جنگی و تروریستی سال‌های اخیر زیر پوشش این موسسه قرار دارند. ۳۵۰ هزار خانواده زیر پوشش این موسسه هستند که از این تعداد تقریباً ۵۵ هزار شهید توسط رژیم بعث به شهادت رسیدند. حدود ۱۰ هزار شهید حشدالشعبی و بقیه شهدا و مجروحان عملیات تروریستی و بمباران مناطق غیرنظامی سال‌های اخیر و مبارزه با داعش هستند.

کشته‌شدگان رژیم بعثی به هیچ عنوان در زمره شهدای موسسه شهدا عراق نیستند

این دل‌نگرانی‌های جامعه ایثارگری باعث شد که این موضوع را امروز از حسن ساکی، مدیرکل امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری پیگیری‌ کنیم. وی در پاسخ به سئوال خبرنگار حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس ضمن دستاوردهای سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به کشور عراق، مصادیق عنوان شهید از منظر موسسه شهدای عراق را برشمرد.

ساکی درباره تفاهم‌نامه یک‌ساله‌ای که حاصل سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به کشور عراق است و بر اساس توافق طرفین پس از یک سال قابل تمدید خواهد بود، بیان داشت: تدارکات این سفر حدود یک سال پیش در زمان رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شد، اما به دلیل محدودیت زمان و تکمیل نشدن برنامه‌ریزی‌ها و بررسی‌های اولیه، عملی نشد.

وی افزود: هر سفر رسمی نیازمند دعوت طرف مقابل است و پس از طی فرآیند دیپلماتیک انجام می‌شود که در مورد این سفر این روند انجام شده است و سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به کشور عراق با هماهنگی مسؤولان و سازمان‌های مربوطه و با نظر حقوقدانان و حوزه حقوقی وزارت امور خارجه انجام شد.

مدیرکل امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به شبهات مطرح‌شده در چند روز اخیر در فضای مجازی در مورد جامعه هدف موسسه شهدا عراق گفت: چند سال پیش و قبل از مطرح شدن دعوت رسمی از بنیاد شهید و امور ایثارگران ایران، این سؤالات برای بنیاد نیز ایجاد شده بود، ولی با اندکی مطالعه و بررسی قرائن به حقیقت این شبهه و سؤال می‌‌توان دست یافت.

وی ادامه داد: بررسی‌های دقیق کارشناسان، بررسی‌ مدارک، مستندات و قانون مربوط به مصادیق شهید در موسسه شهدا عراق، این شبهه را برطرف کرد و بر اساس ماده یک قانون «شهید» در عراق، کشته‌شدگان رژیم بعثی به هیچ عنوان در آمار شهدای موسسه شهدا عراق محسوب نمی‌شوند.

مصادیق شهید از منظر موسسه شهدای عراق

ساکی با استناد به ماده یک قانون «شهید» تصریح کرد: هر شهروند عراقی که در عراق مقیم است و جان خود را به طور مستقیم بر اثر جنایت‌های حزب بعث از جمله اعدام، زندانی، شکنجه، نسل‌کشی، سلاح شیمیایی، جنایت‌های ضد بشریت رژیم بعث، انحلال فیزیکی، آوارگی، فرار از خدمت نظامی در زمان جنگ با ایران و مدفون شدن در گورهای دسته جمعی به دلیل مخالفت با رژیم بعثی فدا کرده است، شهید محسوب می‌شود.

وی افزود: خانواده‌های کشته‌شدگان نیروهای بعثی هیچ‌گونه ارتباطی با موسسه شهدای عراق ندارند. همان‌طور که پس از انقلاب اسلامی در ایران هیأت‌های پاکسازی برای رژیم پهلوی تشکیل شد، تمام افرادی که با رژیم بعثی عراق در ارتباط بودند نیز از ادارات و سازمان‌های عراق بیرون رانده شدند، مگر اینکه هویت فردی مخفی مانده باشد، همان طور که ممکن است در کشور ما نیز همچنین افرادی وجود داشته باشند و این موضوع طبیعی است.

مدیرکل امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به شهدایی که در بنیاد شهید عراق ثبت ‌شده‌اند، ابراز داشت: این شهدا، همان افرادی هستند که در کنار رزمنده‌های ایرانی برای دفاع از انقلاب و وطن ما در جبهه ایران علیه نیروهای بعث جنگیدند و شهید شدند که تعداد آن‌ها به چند هزار نفر می‌رسد. تعداد برخی از شهدای خانواده‌های عراقی به ۲، ۳ و چهار شهید هم می‌رسد.

۶۰ هزار شهید در زمان صدام و ۱۰ هزار شهید در جنگ با داعش

وی گفت: آمار شهدای موسسه شهدای عراق ۳۳۰ هزار نفر است که ۶۰ هزار شهید مربوط به زمان صدام و توسط رژیم بعث، ۱۰ هزار شهید از نیروهای حشدالشعبی در جنگ با داعش و مابقی مربوط به حملات تروریستی به خصوص در شهرهای شیعه‌‎نشین است.

ساکی در ادامه گریزی به سایر اهداف سفر رئیس بنیاد شهید زد و بیان داشت: در راستای توسعه روابط فرهنگی، اقتصادی و مذهبی مشترک و همچنین تحکیم علائق و روابط فی مابین دو ملت ایران و عراق برنامه‌ریزی شده است و با توجه به این اهداف، ۲ طرف سعی دارند بتوانند خانواده‌های شهدای طرفین را برای زیارت عتبات مقدس عالیات اعزام کنند و این امر برای ارائه تسهیلات مادی و معنوی به خانواده معظم شهداست.

خانواده شهدا در سال ۲ بار به عتبات عالیات اعزام می‌شوند

وی ادامه داد: طبق این تفاهم‌نامه خانواده‌های شهدا سالانه حداقل ۲ بار به عتبات عالیات اعزام شوند؛ یک بار در زمان اربعین حسینی و یک بار در سایر روزهای سال. قرار است عراق زمینی را در کربلا و نجف با موقعیت جغرافیایی مناسب و نزدیک حرم در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران ایران قرار دهد که هزینه ساخت با ایران است، اما وعده داده شده که این هزینه از محل وجوه بلوکه شده در عراق پرداخت شود.

مدیرکل امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن اشاره به اینکه متن یادداشت تفاهم‌نامه در اختیار معاونت حقوقی وزارت خارجه است و هیچ مورد مکتوم و پوشیده‌ای وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این یادداشت تفاهم‌نامه در ۱۰ بند و در ۲ بخش عمومی و خصوصی با محوریت درمان، زیارت و مسکن تنظیم شده است که تمام جزئیات در آن‌ها شرح داده شده است. در بحث درمان این موضوع مطرح است که به جای درمان در کشورهای اروپایی و کشورهایی نظیر اردن، با توجه به مراکز درمانی زیادی که در ایران وجود دارد، از خدمات درمانی کشور با پرداخت هزینه و با کمک کارشناسان توریست درمانی بهره‌برداری شود.

برگزاری کنگره‌ بزرگداشت شهدای مدافع حرم در عراق

وی با تأکید بر اینکه در این تفاهم‌نامه هیچ امتیاز مادی به طرف مقابل داده نشده است، در زمینه واگذاری زمین‌ها از سوی دولت عراق افزود: موسسه اقتصادی کوثر شرکت متولی ساخت و ساز و ساختمان است و تمام مصالح ساختمانی که از ایران وارد عراق می‌شود، معاف از مالیات، هزینه گمرک و تمام تعرفه‌هایی است که برای سایر کشورها تعریف شده است.

ساکی ضمن اشاره به دیداری که قاضی‌زاده هاشمی و هیأت همراه با الکاظمی نخست وزیر عراق داشتند، گفت: الکاظمی پیشنهاد داد کشور عراق در قالب کنگره‌ بزرگداشت شهدای مدافع حرم به مدت چهار تا پنج روز  میزبان خانواده‌های شهدای ایرانی که مدافع حرم عتبات عالیات در عراق بودند و شهید شدند، باشد. این موضوع علاوه بر اثر معنوی برای خانواده‌های شهدای مکرم مدافع حرم، ابعاد سیاسی ویژه‌ای نیز خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بنیاد شهید و امور ایثارگران سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی موسسه شهدای عراق بنیاد شهید و امور ایثارگران ایران رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران سفر رئیس بنیاد شهید موسسه شهدای عراق خانواده های شهدا کشته شدگان تفاهم نامه مدافع حرم کشور عراق رژیم بعثی هزار شهید رژیم بعث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۷۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار رونمایی شد

پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار در آستانه این رویداد هنری در گرگان رونمایی شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مسؤولان در گرگان رونمایی شد.

این رویداد ملی با حضور هنرمندانی از سراسر کشور و به همت اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان، با هدف تبیین ارزش‌های والای انسانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود.

معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره ملی تئاتر ایثار

«جلوه‌های ایثار و شهادت در دوران انقلاب و دفاع مقدس»، «جلوه‌های ایثار و شهادت در زندگینامه شهدا، ایثارگران، شهدای محور مقاومت (شهدای مدافع حرم)، شهدای امنیت، سبک زندگی ایثارگرانه و ایثار اجتماعی در دوران معاصر»، «جلوه‌های ایثار و از خودگذشتگی همسران معظم جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم شهدا در دوره معاصر» و «جلوه‌های ایثار و شهادت در مقاطع مختلف تاریخی به خصوص تاریخ معاصر انقلاب» از مهمترین موضوعات این دوره از جشنواره است.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی در 2 بخش صحنه‌ای و خیابانی از روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 به مدت 4 روز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • الزام مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت به ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای
  • پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار رونمایی شد
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • تأمین ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه فضای آموزشی بوشهر
  • تجلیل از ۲۲ خانواده شهید فرهنگی ایلام در «سه شنبه های شهدایی»
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 535 شهید رسید
  • در برنامه‌ریزی‌ها استمرار تلاش‌های ۴۰ ساله انقلاب تبیین شود
  • دغدغه اهالی هرمز درباره گلزار شهدا چه زمانی رفع می‌شود؟
  • ۱۰۰۰ واحد مسکن ویژه مددجویان کمیته امداد در بوشهر ساخته می‌شود