Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@11:22:20 GMT

نکاتی که باید در خرید درایو الکتریکی به آن توجه کنید!

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۷۴۹۳

نکاتی که باید در خرید درایو الکتریکی به آن توجه کنید!

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، از زمان‌های قدیم تا به امروز، کاهش مصرف انرژی یکی از دغدغه‌های انسان به شمار می‌رود. در همین راستا، دستگاه‌هایی با عنوان درایو الکتریکی ساخته شدند تا علاوه‌بر کاهش استفاده از انرژی، حرکت موتورها را نیز تحت کنترل خود درآورند. در این مقاله، ما به آشنایی با چهار بخش مختلف می‌پردازیم تا درباره نکات مهم به‌عنوان راهنمای خرید درایو الکتریکی صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱. آشنایی با بخش‌های مختلف درایو الکتریکی

درایوها (electrical drives) یک موتور کنترل‌کننده برای ماشین‌هایی هستند که سرعت آن‌ها نیاز به نظارت دارد. از زمان ساخت نخستین درایو الکتریکی توسط بی‌.اس. لاکوبی، مخترع روسی، تاکنون مدل‌های بی‌شماری از این دستگاه‌ها ساخته شده است. در جریان ساخت این درایوها سعی بر آن بوده تا مقدار بیشتری از انرژی ماشین ذخیره شود و هزینه‌ها نیز کاهش پیدا کند. یک درایو الکتریکی از قطعات مختلفی ساخته می‌شود. به‌عنوان راهنمای خرید درایو الکتریکی برای کنترل سرعت و حرکت ماشین، بهتر است به قطعات ساخت آن توجه داشته باشید.

موتور

موتور یک درایو در واقع مغز متفکر آن محسوب می‌شود. اهمیت این قطعه به‌اندازه‌ای است که از روی مدل موتور، می‌توان به نحوه عملکرد درایو الکتریکی پی برد. موتورها عموماً به انواع القایی، AC، سنکرون و DC تقسیم می‌شوند که سازوکار هر کدام متفاوت است. اغلب موتورهای سنکرون و القایی را در زمره موتورهای AC قرار می‌دهند.

منبع تغذیه

درایوهای الکتریکی برای آن که کار خود را راه‌اندازی کنند، به محرکی نیاز دارند تا انرژی مکانیکی موردنیاز آن‌ها را تأمین کند. این محرک همان منبع تغذیه است که می‌تواند انواعی چون توربین بخار، توربین گازی، موتور دیزلی، الکتریکی، هیدرولیکی و بنزینی باشد.

واحد سنجش

واحد سنجش به بررسی عملکرد موتور از نظر سرعت و حرکت می‌پردازد. این واحد باعث می‌شود تا موتور درایو الکتریکی تحت حفاظت باشد و همواره کارایی و سرعت متناسب خود را حفظ کند. به همین علت، توجه به این بخش هنگام استفاده از درایو الزامی به شمار می‌رود. به‌عنوان راهنمای خرید درایو الکتریکی، هنگام انتخاب نمونه مدنظرتان به این قطعات توجه داشته باشید.

مدولاتور توان

در هر درایو الکتریکی، بخشی به نام مدولاتور توان وجود دارد. این بخش به تغییر شدت نیرو و فرکانس می‌پردازد و به انواع مختلفی نیز تقسیم می‌شود.

واحد کنترل

مدولاتور توان درایو الکتریکی به بخشی نیاز دارد تا عملکرد آن را بهینه‌سازی کند. واحد کنترل به کنترل و سازماندهی بخش مدولاتور می‌پردازد و در کنار آن، حفاظت از ماژول قدرت را نیز بر عهده دارد. علاوه‌بر این، واحد کنترل به بررسی عملکرد بخش موتور درایو الکتریکی و مراقبت از آن نیز رسیدگی می‌کند.

۲. آشنایی با انواع درایو الکتریکی

درایوهای الکتریکی براساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. این تقسیم‌بندی‌ها ممکن است بر نوع کاربری درایو تأثیر داشته باشند؛ به همین علت، آشنایی با انواع این تقسیم‌بندی‌ها به‌عنوان راهنمای خرید درایو الکتریکی به شمار می‌روند.

براساس نوع طراحی

بر این مبنا، درایوها به انواع تک‌موتوره، چندموتوره و موتور گروهی تقسیم می‌شوند. هنگام خرید درایو الکتریکی توجه داشته باشید که هر نوع برای کاربری خاصی به کار می‌رود. به‌طور مثال، از درایوهای تک‌موتوره اغلب در بخش دستگاه‌های برش و پرس فلزات و لوازم خانگی استفاده می‌شود؛ در حالی که انواع چندموتوره در حمل‌ونقل ریلی یا صنایع بسیار سنگین کاربرد دارند.

براساس سرعت کار

درایوها براساس سرعت کار به دو نوع تقسیم می‌شوند. یا درایو الکتریکی ثابت هستند، یا درایو الکتریکی متغیر. توجه به اینکه سرعت کار در درایو بر چه اساس است، یکی از مهم‌ترین نکات به‌عنوان راهنمای خرید درایو الکتریکی است.

براساس منبع تغذیه

نوع منبع تغذیه، درایوها را به دو نوع AC و DC دسته‌بندی می‌کند. درایوهای AC یکی از پرکاربردترین انواع درایو الکتریکی به شمار می‌روند. این درایوها اغلب در سیستم‌های تهویه هوا، گرمایش و سرمایش مانند فن‌ها و پمپ‌ها به کار برده می‌شوند. در سوی دیگر، درایوهای DC قرار دارند که بسیار مقرون‌به‌صرفه، محرک با توان الکتریکی بسیار هستند. این درایوها اغلب برای سیستم‌های بالابر، آسانسور، صنایع ماشین‌آلات و سنگ‌شکن‌ها کاربرد دارند.

براساس تغییر جهت شار و براساس معیار کنترل

قابلیت تغییر جهت شار سبب می‌شود تا درایوها دو نوع قابل برگشت و برگشت‌ناپذیر را داشته باشند. از طرفی، درایو الکتریکی براساس معیار کنترل نیز تقسیم‌بندی خواهد شد. بر این اساس، درایوها دارای انواع توان‌پایدار و گشتاورپایدار هستند. هر کدام از تقسیم‌بندی‌های فوق به‌عنوان یک راهنمای خرید درایو الکتریکی به شمار می‌روند؛ زیرا انواع متفاوت درایو به کاربری‌های متفاوتی در آن‌ها می‌انجامد.

۳. آشنایی با انواع کاربری درایو الکتریکی

مزایای درایوهای الکتریکی در کاهش هزینه‌ها و استفاده از انرژی برق به‌اندازه‌ای است که امروزه از آن‌ها در بخش‌های گسترده‌تری استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اصل‌ها به‌عنوان راهنمای خرید درایو الکتریکی آن است که این دستگاه را برای چه کاربری خریداری می‌کنید. از مهم‌ترین کاربردهای انواع درایو الکتریکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آبیاری و کشاورزی

حمل‌ونقل ریلی

کارخانه‌های چاپ، تولید کاغذ و نساجی

تصفیه آب استخرها و مخازن

آسانسورها و بالابرها

ماشین‌آلات سنگین مانند جرثقیل‌ها

وایندرها و سنگ‌شکن‌ها

مصارف خانگی

سیستم‌های تهویه هوا مانند پمپ‌ها و فن‌ها

آسیاب‌های فلزی

۴. آشنایی با نکات مهم برای خرید درایو الکتریکی

توجه به راهنمای خرید درایو الکتریکی به شما کمک می‌کند تا درایوی را بخرید که متناسب با موقعیت و براساس کاربری مدنظرتان باشد. مولفه‌های مهم در این راهنما عبارت‌اند از:

نوع برق ورودی

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌ها، انتخاب یکی از سه برق ورودی ۲۲۰ ولت، ۳۸۰ یا ۶۶۰ ولت است. متناسب با نوع موتور باید انتخاب کنید که برق ۲۲۰ ولت برای تک‌فاز یا ۳۸۰ و ۶۶۰ ولت برای سه‌فاز باشد.

نوع بار

درایوها براساس نوع بار ورودی دارای دو مدل گشتاور ثابت و گشتاور متغیر هستند. در گشتاورهای نوع اول، ارتباطی میان سرعت و گشتاور وجود ندارد؛ در حالی که در گشتاورهای متغیر، تغییر سرعت به تغییر گشتاور می‌انجامد. از گشتاورهای متغیر عموماً در پمپ‌ها و از گشتاورهای ثابت اغلب در آسانسورها استفاده می‌شود. به همین علت، توجه به نوع بار ورودی یکی از نکات مهم در راهنمای خرید درایو الکتریکی است.

ولتاژ و فرکانس موتور

اینکه ولتاژ درایو و موتور هماهنگ باشند، نکته مهم دیگری در انتخاب درایو الکتریکی است. از طرف دیگر، عدم تناسب فرکانس با درایو نیز ممکن است منجر به سوختگی دستگاه شود. به همین علت، تناسب میان ولتاژ و فرکانس موتور و درایو از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

درجه حفاظت

درجه حفاظت یا آی‌پی (IP) به بعد شرایط محیطی درایو ارتباط دارد. استانداردهای آی‌پی از دستگاه در مقابل گردوغبار و رطوبت محافظت می‌کنند. به همین علت، نباید نسبت به آن بی‌توجه گذر کرد. در برخی از شرایط، باید درجه حفاظت را افزایش یا کاهش داد. توجه به این موضوع به بازدهی بهتر دستگاه منجر می‌شود.

ویژگی‌های خاص درایو

برخی از درایوهای الکتریکی ممکن است قابلیت‌های خاصی داشته باشند که در راهنمای خرید درایو الکتریکی به آن‌ها اشاره می‌شود. به‌طور مثال، آپشن افزونگی در برخی از درایوها سبب خواهد شد تا کارکرد درایو هیچ‌گاه متوقف نشود. با این قابلیت، حتی در صورت از کار افتادن یک درایو، درایو دیگری به کار ادامه خواهد داد. بعضی دیگر از درایوها می‌توانند قابلیت شبکه را فعالیت کنند. توانایی شبکه شدن باعث می‌شود تا امکان کنترل درایو از نقاط دیگر برای کاربر وجود داشته باشد. این نوع درایو، علاوه‌بر حجم سیم‌کشی کمتر، از هزینه‌های تعمیر و نگهداری دستگاه نیز می‌کاهند.

جمع‌بندی

درایو الکتریکی وسیله‌ای کنترل‌کننده و در عین حال محرک هستند که برای استفاده بهتر ماشین‌ها به کار می‌روند. این دستگاه‌ها حرکت چرخشی موتور را بهینه‌تر می‌کنند و سرعت آن را تحت کنترل قرار می‌دهند. امیدواریم بهترین انخاب را داشته باشید.

منبع: sbtelectric.com

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5440207

منبع: مهر

کلیدواژه: تجهیزات الکترونیکی کسب و کار فضای کسب و کار کسب و کار پوست تولید نرم افزار گروه صنعتی ایران خودرو تولید خودرو ساختمان سازی کسب و کارهای اینترنتی محیط کسب و کار ایران زیبایی شناسی کشاورزی کنکور نوروز خدمات درمانی بورس داشته باشید همین علت مهم ترین منبع تغذیه تقسیم بندی دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۷۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی

تین نیوز  

ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی، از انعقاد توافق نامه توسعه یک اکوسیستم کامل تاکسی هوایی شامل آموزش، توسعه زیرساخت ها و عملیات پرواز با پوشش تمام خدمات خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، این قراردادی چند جانبه برای خدمات تاکسی هوایی میان اماراتی شامل حمایت از ایجاد و گسترش خدمات تاکسی هوایی در ابوظبی و فراتر از آن می شود و هدف آن حمایت از منطقه در مسیر تبدیل شدن به رهبر جهانی در معرفی تاکسی های هوایی است.

توافق نامه منعقدشده پتانسیل توسعه یک اکوسیستم کامل تاکسی هوایی از جمله آموزش، توسعه زیرساخت ها و عملیات پرواز، همچنین حضور تولیدی در ابوظبی را پوشش می دهد و در طول آن یک شرکت توسعه دهنده هواپیماهای تمام الکتریکی برای خدمات مسافری تجاری، از نزدیک با اداره کل هوانوردی غیرنظامی امارات متحده عربی برای تعریف مسیرها همکاری می کند.

هواپیمای نوآورانه ابوظبی برای حمل یک خلبان و چهار مسافر با سرعت ۳۲۱ کیلومتر در ساعت، آلایندگی عملیاتی صفر و ردپای آکوستیک کم طراحی شده است و حداکثر برد آن ۱۶۱ کیلومتر سفر هوایی سریع و تمیز را داخل ابوظبی و در سراسر امارات متحده عربی امکان پذیر می کند.

   

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب
  • کشف جدیدی در مورد صاعقه برای اولین‌بار در جهان
  • کشف جدیدی در مورد صاعقه برای اولین در جهان
  • نسل جدید خودروهای برقی چین در راه بازار
  • رئیس اتاق اصناف کشاورزی مشکلات کشاورزان را به معاون وزیر منتقل کرد
  • خودروهای برقی خطرناکند؟
  • مغز انسان شبیه‌سازی شد
  • مغز انسان به شکلی بی‌نظیر شبیه‌سازی شد
  • کارگران موتور پیشران اقتصاد جامعه هستند