Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در شرایطی که حدود دو هفته به ایام نوروز باقی ‌مانده است بازار میوه وضعیت باثباتی را از نظر قیمتی سپری می‌کند، قیمت‌ میوه در سال‌های گذشته در این ایام، معمولاً پر نوسان بود اما امسال قیمت میوه شرایط کاملاً مناسبی دارد و در هفته جاری نسبت به هفته‌های گذشته تغییر چندانی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

*وضعیت با ثبات قیمت میوه

گزارش میدانی خبرنگار فارس از بازار میوه در منطقه ۱۹ تهران حاکی است قیمت میوه‌هایی که بیشتر در ایام عید مصرف می شود رشد چندانی نداشته است، امروز هر کیلو پرتقال در محدوده ۱۳ هزار تومان به فروش می‌رود، میوه‌ها در سایزهای مناسب و با کیفیت است میوه سیب زرد و قرمز در محدوده قیمت کیلویی ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رود.اینها هفته‌ گذشته هم همین قیمت بود و افزایشی نداشته است.

امروز موز کیلویی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است که در هر کیلو ۸‌ هزار تومان نسبت به دو هفته گذشته کاهش داشته است، سایر سبزیجات از قبیله کدو، بادمجان، کلم و گوجه فرنگی افزایش قیمتی نسبت به هفته‌های گذشته نداشته و در محدوده کیلویی ۱۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

 

*سیب زمینی قصد پایین آمدن از قیمت‌های فعلی را ندارد

در این میان سیب زمینی کیلویی ۱۴۵۰۰ تومان به فروش می‌رود که با وجود قول مسئولان برای کاهش قیمت‌ها همچنان روند افزایشی خود را متوقف نکرده است، دو سه ماه پیش بود قیمت سیب‌زمینی به یکباره از کیلویی ۱۵ هزار تومان فراتر رفت از آنجایی که این محصول نقش مهمی در سبد مواد غذایی خانوارها دارد تاثیر زیادی به اقتصاد قشر متوسطه جامعه وارد کرد.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، صادرات و نیز سیل و بارندگی را عامل کاهش قیمت سیب‌زمینی عنوان کردند اما رئیس سازمان تعاون روستایی کشور قول داد که با عرضه هوشمند سیب زمینی قیمت را در بازار به ۱۰ هزار تومان کاهش خواهد داد و درکوتاه مدت چنین شد، اما قیمت دوباره روند افزایشی خود را تکرار می کند.

امسال ۶۰۰ هزار تن سیب زمینی به کشورهای دیگر صادر شد البته بخشی از سیب زمینی ازبکستان به دلیل وجود خاک همراه، برگشت داده شد.

وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه ای اعلام کرد سهمیه صادرات ۶۰۰ هزار تن سیب زمینی به پایان رسیده و مفهوم آن این بود که این محصول در سال جاری دیگر صادر نخواهد شد و انتظار می‌رفت که قیمت در بازار متعادل شود اما چنین نشده است.

 

 

*جولان میوه های خارجی و مشکلات آن برای بازار و اقتصاد

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار فارس، در حال حاضر میوه های خارجی در بازار فراوان است اما قیمت بالایی دارد، به عنوان مثال یک عدد آناناس ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رود؛ درباره میوه های خارجی واقعاً جای سوال است آیا با وجود فراوانی و تنوع میوه‌های کشور، نیاز به واردات چنین میوه هایی وجود دارد؟ به علاوه جاخوش کردن این میوه ها در ویترین مغازه‌ها رقابت قیمتی با سایر میوه ها ایجاد می‌کند و قیمت میوه های داخلی را افزایش می‌دهد.

قیمت موز به عنوان میوه خارجی در یکی دو هفته گذشته پایین‌تر آمده و کیلویی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است این محصول با طی کردن بعضاً یکی دو قاره روی کشتی، به کشور می‌رسد.

میوه‌های خارجی به مرور ذائقه مردم  را به سمت خود تغییر می‌دهد و پس از مدتی یک نیاز کاذب در مردم ایجاد می‌شود همچنان که طی سالهای اخیر اتفاق افتاد و  اکنون موز در مراسم عزا و عروسی، عیادت بیماران و پذیرایی از مهمانان استفاده می شود.

 

 

* انبارهای میوه شب عید مملو از سیب و پرتقال است

به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر انبارهای میوه از سیب و پرتقال پُر شده و هیچ مشکلی برای تامین نیاز عید وجود ندارد، حدود ۵۰ هزار تن پرتقال و سیب از استان‌های کشور خریداری شده و در سردخانه‌ها ذخیره شده‌اند.

به استناد گزارشی که هفته گذشته به صورت تصویری وزارت جهاد کشاورزی از بازرسی این سردخانه‌ها منتشر کرد، کیفیت میوه‌ها در حد مطلوب بوده و از نوع درجه یک هستند.

* توزیع 50 درصد میوه شب عید به صورت هوشمند

در این میان سازمان تعاون روستایی کشور هم اعلام کرده است: ۵۰ درصد توزیع میوه ها به صورت هوشمند و اینترنتی خواهد بود و دریافت درب منزل بدون دریافت هزینه حمل و ارسال است.

آن طور که این سازمان اعلام کرده میوه سیب و پرتقال در محدوده قیمتی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان دست مصرف‌کننده در ایام عید خواهد رسید.

* انتظار مردم بابت ثبات قیمت میوه در روزهای عید ‌

مردم انتظار دارند وضعیت ثبات قیمت میوه‌ها در بازار، در ایام عید هم ادامه داشته باشد و دولت با تزریق به موقع محصولات میوه سردخانه ها به بازار از کاهش افزایش قیمت ها جلوگیری کند.

یکی از خریدار میوه که خود را کارمند شرکت خصوصی عنوان می‌کند،‌ به خبرنگار فارس گفت: وضعیت بازار میوه مناسب است اما شب عید به یک‌باره سودجویان قیمت ها را بالا می‌کشند و انتظار داریم در این بزنگاه ها دولت با نظارت دقیق آنها را کنترل کند.

یکی دیگر از خریداران که خانمی خانه‌دار است، ‌به خبرنگار فارس گفت: فروشندگان هم باید انصاف داشته باشند و از افزایش بی مورد قیمت‌ها اجتناب کنند، همه ما در این جامعه در هم تنیده‌ایم و نمی‌توان انتظار داشت که در بخشی از این جامعه افزایش قیمتی اتفاق بیفتد و در جای دیگر تاثیرش را نگذارد، زمانی که میوه‌فروش قیمت را افزایش می‌دهد، فروشنده محصولات پروتئینی هم محصول خود را افزایش قیمت می‌دهد و همینطور تورم ایجاد می‌شود.

* آخرین قیمت میوه‌ها در بازار

جدیدترین قیمت میوه در بازار تهران میوه(کیلوگرم) قیمت(تن) پرتقال  13000 سیب 14000 الی 16000 موزه 28500 سیب زمینی 14500 گوجه فرنگی 12000 کیوی 25000 خیار 10000 کدو 15000 بادمجان 11000 کلم 12000 هویج 10000 آناناس دانه‌ای  120000 کدو حلوایی 17000

* وضعیت تولید میوه در ایران

بر اساس آمارهای فائو، ایران در تولید محصولات کشاورزی، زراعی و باغی در ۶۸ محصول کشاورزی جایگاه نخست تا پانزدهم جهان را دارد و در تولید میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا مقام اول را داراست، سرانه تولید میوه در دنیا 80 کیلوگرم است و این رقم در کشور ما به 200 کیلوگرم می رسد. همچنین در سال های مختلف ایران رتبه هشتم تا دهم دنیا را در تولید میوه در اختیار دارد و طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی این تولیدات به 100 کشور جهان صادر می‌شود.

به دلیل تنوع اقلیمی، توپوگرافیک و ارتفاعی ایران، امروزی انواع متنوعی از میوه‌ها در‌ کشور ما یافت می‌شوند، از خرماهای نیمه‌گرمسیری‌ گرفته تا میوه‌های روینده در مناطق معتدل و سردسیر؛ در 15 محصول باغی در دنیا جزو 10 تولید کننده برتر است و 4 درصد از محصولات کشاورزی جهان را تولید می‌کند.

نکته مهم اینجاست که 2.5 برابر سرانه تولید جهانی میوه را داریم اما به میزان یک چهارم سرانه مصرف استاندارد جهانی از میوه‌ها تغذیه می‌کنیم.

کشورمان با داشتن رتبه پنجم تنوع اقلیمی در جهان تولیدکننده و صادرکننده بسیار متنوع انواع و اقسام سبزی و صیفی از قبیل خربزه، هندوانه، بادمجان، هویج، انواع کلم، انواع فلفل، کاهو، خیار، سیب‌زمینی، انواع سیر و انواع سبزیجات است، ایران در تولید خیار و خربزه در رتبه سوم جهان، در تولید هندوانه در رتبه چهارم، در تولید گوجه فرنگی در رتبه هفتم، در تولید سیب‌زمینی و سیر در رتبه سیزدهم جهان و در تولید کاهو در رتبه شانزدهم جهان قرار دارد.

ایران با سطح زیر کشت 244 هزار هکتاری خرما در دنیا مقام اول و از نظر تولید نیز با یک میلیون تن در رتبه دوم قرار دارد

ایران در تولید محصولات پسته، زرشک، خاویار، زعفران، میوه‌های هسته‌دار و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انواع توت جایگاه نخست در جهان را در اختیار دارد، همچنین ایران در تولید خرما و زردآلو در رده دوم جهان قرار گرفته است، در تولید هندوانه، گیلاس، خربزه و انواع ملون، سیب، انجیر و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خیار ‌‌‌‌‌‌هم جایگاه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوم جهان را از آن خود کرده است.

* چطور می توان از بازار میوه عید به سلامت عبور کرد

‌با‌ تولید کافی و ذخیره سازی محصولات مورد نیاز برای عید در انبارها، انتظار می‌رود که مشکلی از نظر تامین میوه وجود نداشته باشد اما همچنان که تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد در ایام عید با بالا رفتن تقاضا، برخی سودجویان قیمت‌ها را به طور کاذب بالا می‌برند ‌و از این طریق فشار بر سفره مردم بیشتر می‌شود.

ضرورت دارد دولت‌ اکیپ‌های نظارتی خود را در این ایام تقویت کند و سیستم‌های توزیع هوشمند خود را توسعه دهد؛ ‌در روزهای گذشته دولت در برخی محصولات از قبیل مرغ و تخم‌مرغ توانسته بود بازار را کنترل کند.

به اذعان کارشناسان توزیع هوشمند راهکار مناسبی برای حذف دلالان و واسطه‌ها و کاهش هزینه‌های تولید است اما باید روز به روز به‌روز‌تر شده و نواقصات آن برطرف شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قیمت میوه ثبات بازار توزیع هوشمند عید میوه شب عید تومان به فروش می رود وزارت جهاد کشاورزی ایران در تولید میوه های خارجی تولید میوه خبرنگار فارس قیمت میوه ها افزایش قیمت ایام عید هزار تومان بازار میوه میوه ها سیب زمینی قیمت ها شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۸۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بررسی قیمت گوشی های نوکیا در بازار از سوی وزارت صمت

بررسی بازار موبایل نشان می دهد برخی از اقلام موبایل های دکمه ای موجود در بازار، نسبت به قیمت تمام شده با احتساب سود واردکننده و عوارض گمرکی، اختلاف قیمت قابل توجهی دارند. - اخبار اقتصادی -

مهدی عبقری، دبیر سابق انجمن موبایل در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ضمن اشاره به اهمیت تولید با کیفیت تلفن های همراه در داخل کشور گفت: در سال گذشته انجمن تولیدکنندگان تلفن همراه عنوان کرد که ظرفیت تامین 3 میلیون گوشی تلفن همراه را دارد و این تقاضا را مطرح کرد که واردات این دسته از تلفن های همراه ملغی شود.

عبقری ادامه داد: در نهایت نظر وزارت صمت بر این شد که برای حمایت از تولید داخل واردات به طور کامل ممنوع نشود اما محدودیت هایی ایجاد شود. البته با توجه به صحبت های اخیر وزیر صمت منتظر نظر نهایی این وزارت خانه و همچنین قوه قضاییه در خصوص اصالت گوشی های تولید شده در کشور با برند خارجی هستیم.

وی افزود: نکته ای که وجود دارد این است که برخی از شرکت هایی که در لیست رسمی خودشان یک گوشی از برند نوکیا را به قیمت 950 هزار تومان قیمت گذاشتند (که در بازار قیمت این گوشی به 1 میلیون و 300 هزار تومان هم می رسد) قیمت بسیار پایین تری باید عرضه کنند.

عبقری گفت: لازم به ذکر است، قیمت مدل اصلی این مدل تلفن همراه در بازار امارات 45 درهم است و مدل های کپی آن حدود 15 درهم قیمت دارد. بنابراین با نرخ درهم 11 هزار 200 تومانی در مرکز مبادله، احتساب عوارض گمرکی، و 18 درصد سود واردکننده این محصول، نهایت قیمت آن باید حدود 600 هزار تومان باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که هم اکنون در فاکتورهای رسمی این گوشی 950 هزار تومان و در بازار حدود 1 میلیون و 200 تا 300 هزار تومان به دست مشتری می رسد. البته این فروض برای زمانی است که از اصالت کالا اطمینان داشته باشیم چرا که همانطور که اشاره شد های کپی این محصول در بازار امارات 15 درهم است.

عبقری گفت: نکته ی دیگری که وجود دارد این است که قیمت این کالا در سامانه ارزش گذاری گمرک 60 درهم است در حالی که هم اکنون در بازار دوبی نهایت قیمت این محصول 45 درهم است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی خریدهای شرکت مس با ایجاد سامانه استعلام قیمت
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • لزوم بررسی قیمت گوشی های نوکیا در بازار از سوی وزارت صمت
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • قیمت سیب زمینی در تهران به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسید
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید