Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@19:45:51 GMT

اقتصاد سبز به دنبال مصالحه بین محیط زیست و اقتصاد است

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۹۳۳۲

اقتصاد سبز به دنبال مصالحه بین محیط زیست و اقتصاد است

به گزارش ایرنا مهرداد نیکو روز یکشنبه در همایش واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز در تهران که همزمان به صورت ارتباط تصویری با سراسر کشور در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه بدون ملاحظات محیط زیستی نمی‌توان اقتصاد شکوفا داشت، افزود: محیط زیست یک سیستم است به این معنی که بازخورد اقدامات پس از مدتی به خودمان برمی‌گردد، با این تفاوت که در گذشته به دلیل توان بالای اکوسیستم، بازخورد فعالیت‌ها را بعد از ۵۰ سال مشاهده می‌کردیم اما در سال‌های اخیر زمان بازخوردها به چهار پنج سال کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ۱۵ درصد اقتصاد ملی در مساحت چهار درصدی خوزستان متمرکز است، که نشان دهنده تراکم بالای فعالیت‌ها در این استان است و از سوی دیگر این اقتصاد بیشتر بر نفت و پتروشیمی که آلاینده هستند متکی است.

نیکو اضافه کرد: ما نمی‌توانیم مصالح اقتصادی کشور را نادیده بگیریم اما هنر مدیریت فعلی کشور که از آن غافل بودیم این است که بین اهداف محیط زیستی و اهداف اقتصادی، مصالحه برقرار کند.

وی هدف اقتصاد سبز را رعایت ملاحظات محیط زیستی و شکوفایی اقتصادی به طور همزمان دانست و گفت: برای رسیدن به این هدف باید صنایع تازه تاسیس ملزم به ارزیابی‌های محیط زیستی و صنایع فعال ملزم به مدیریت محیط زیستی و کنترل آلودگی‌ها شوند.

نیکو، همچنین با تاکید بر معرفی واحدهای آلاینده به مردم، ادامه داد: واحدهای صنعتی که مخل محیط زیست هستند باید به مردم شناسانده شوند و مردم بدانند کدام صنعت محیط زندگی آنها را آلوده می‌کند، نباید به بهانه اشتغال، به محیط زیست و سلامتی مردم آسیب برسد و بودجه عمومی برای درمان هزینه شود.

وی با بیان اینکه واحدهایی که به عنوان صنعت سبز برگزیده می‌شوند باید به عنوان الگو معرفی شوند، اضافه کرد: می‌توان از ظرفیت صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی برای معرفی صنایعی که محیط زیست را آلوده می‌کنند و صنایع سبز که به محیط زیست توجه می‌کنند استفاده کرد.

لزوم ساماندهی شهرک‌های صنعتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز در این همایش، خواستار ساماندهی شهرک‌های صنعتی در استان شد و گفت: مشخص نیست فاضلاب شهرک‌های صنعتی در کجا تخلیه و آب مورد نیاز از چه منبعی تامین می‌شود.

آقارضا فتوحی افزود: رعایت این الزامات در شهرک‌های صنعتی باید جدی گرفته شود تا مورد توجه سرمایه گذاران هم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی امانتی برای نسل‌های آینده است، اضافه کرد: الزمات محیط زیستی و پیوست‌های محیط زیستی نباید فقط روی کاغذ باشد و باید بر اساس شاخص‌های توسعه پایدار به فرهنگ تبدیل شود.

به گفته وی، سازمان حفاظت محیط زیست باید آنچنان فرهنگ محیط زیستی را ترویج کند که کسی به خود اجازه تخریب محیط زیست را ندهد.

فتوحی گفت: ۸۲ درصد منابع نفت و گاز کشور در خوزستان است و این استان ثروتمندترین در کشور است بنابراین باید سطح زندگی مردم را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به هفته منابع طبیعی (۲۱-۱۵ اسفند) بیان کرد: پنج میلیون کارمند داریم که برای درختکاری می‌توان از ظرفیت کارکنان دولت استفاده کرد و هر کارمند یک نهال غرس کند.

فتوحی با تاکید بر هم‌افزایی سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی، افزود: نخلستان‌های خوزستان را مردم بدون کمک دولت کاشتند بنابراین باید از مشارکت مردم در توسعه درختکاری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: خوزستان جلگه‌ای است و باید فضای سبز و کاشت نهال‌های مثمر و غیرمثمر در آن توسعه یابد که این کار با مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت نظام صنفی کشاورزی قابل انجام است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست سازمان برنامه و بودجه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان خوزستان اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست سازمان برنامه و بودجه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان سازمان حفاظت محیط زیست سازمان برنامه و بودجه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان خوزستان اهواز حفاظت محیط زیست شهرک های صنعتی محیط زیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۹۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،حجت الاسلام و المسلمین اکبری در دیدار با مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: ورود دستگاه قضایی استان به مسائلی که نیاز مردم را رفع می کند جنبه عمومی دارد و در جهت تقویت زیر ساخت ها تاثیر گذار خواهد بود و حل مشکلات معوقات آلایندگی نیاز به پیگیری جدی در چارچوب قانون دارد.

وی تاکید کرد: از جمله تاکیدات ریاست قوه قضائیه « پیگیری عوارض آلایندگی » است و دستگاه ها و بنگاه های اقتصادی که آلایندگی دارند باید وفق مقررات عوارض آلایندگی را پرداخت و این عوارض در راستای ارتقاء امور محیط زیستی استان سمنان صرف شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به اینکه ورود دستگاه قضایی استان در موضوعات محیط زیستی همچنان دارد افزود: حوزه حقوق عامه بستر وسیعی در پیگیری نیازها و مطالبات قانونی مردم دارد و دستگاه قضایی استان توسعه عدالت در جامعه را دنبال می کند تا در نتیجه هم افزایی و همراهی تمامی مسئولان استانی اهتمام به اجرای قانون صورت پذیرد.

بهرامعلی ظاهری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ورود دستگاه قضایی استان سمنان در موضوعات محیط زیستی موجبات توفیقات بیشتر این سازمان در مسیر پیگیری قانونی تکالیف این سازمان را فراهم آورده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900229

دیگر خبرها

  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه