Web Analytics Made Easy - Statcounter

 


به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری یزد، کارگاه کوفی‌نویسی تزئینی روی سفال با تمرکز بر آرایه‌های سفالینه نوشته‌های نیشابوری با حضور همایون مقدس و جمعی از هنرمندان، هنرجویان و فعالان عرصه معماری از استان‌های مختلف در بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد برگزار شد.

همایون مقدس  در خصوص ویژگی‌ها، نقوش و علل زیبایی این آثار مطالبی را بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرجویان در ادامه با موتیف‌ها و عناصر تزئینی، فرم‌های هندسی، گیاهی و تصویری و همچنین شیوه تولید نمونه‌های امروزی این آثار بر اساس همان نگاه و ترکیب‌بندی، آشنا شدند.

این مدرس دانشگاه گفت: هرچند بیش از ۱۰ قرن از تولید این آثار گذشته، ولی تلاش می‌کنیم به همت هنرجویان و علاقه‌مندان به این نوع ظروف، نمونه این آثار فرهنگی که تقریبا فراموش شده را دوباره احیا کنیم.

او می گوید: فرهنگ تبلیغاتی امروز بسیار به خط کوفی وابسته است، ما می‌توانیم ریشه‌های کالیگرافی، طراحی حروف، ترکیب‌بندی یا کمپوزیسیون شناسی و حتی ریشه‌های هنر آبستره یا انتزاعی را در فرهنگ سفال‌نوشته‌ها به خصوص در خط‌شناسی و فونت‌شناسی پیدا کنیم.

مقدس گفت: در این دوره که با بحران هویت در تبلیغات و فرهنگ مواجه هستیم، خط کوفی می‌تواند در راهنمایی ما برای رسیدن به سرچشمه‌هایی که از لحاظ فرم، نقوش و طراحی حروف بسیار غنی و کارگشا است، نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سفال و سرامیک نقاشی خط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۹۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت

سرهنگ ذوالفقاری مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری گفت: جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت در محور‌های پایگاه اطلاع رسانی و خبر، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها، نرم افزار‌های کاربردی، کلیپ، موش گرافیک و پویا نمایی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید

درخشش در جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت

وی افزود: علاقمندان فرصت دارند آثار خود را در دو بخش دانش آموزی و عمومی تا ۳۱ اردیبهشت به پیام رسان‌های داخلی به شماره ۰۹۹۳۳۸۸۲۰۷۵ ارسال کنند.

ذوالفقاری اضافه کرد: اختتامیه جشنواره خرداد ماه امسال برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه توانمندی‌های هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) فیروزه
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان