Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی روز یکشنبه در جشن اتمام حدنگاری اراضی ملی و منابع طبیعی کردستان با بیان اینکه هرآنچه که بر روی زمین وجود دارد برای منفعت همه جانداران است، اظهار داشت: در طول تاریخ انسانهای سودجو و متعرض به منابع ملی و طبیعی زیادی وجود داشته اند که به این نعمت‌های خدادادی آسیب می‌زدند و امروز هم چنین انسان‌های فرصت طلبی هستند که باید با آنان برخورد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: همه مردم و به ویژه نهادهای حاکمیتی وظیفه صیانت از منابع طبیعی دارند و این ثروت نه تنها مورد طمع سودجویان داخلی که حتی دشمنان به ویژه در کردستان، برای ضربه زدن به آن همواره برنامه دارند.

رییس کل دادگستری کردستان با بیان اینکه آتش سوزی‌ها اگر ریشه یابی شود علاوه بر مغرضان داخلی چه بسا خارجی هم دخیل باشند، افزود: از راههای صیانت از اراضی ملی، اجرای قانون حدنگار و تثبیت اراضی که از سال گذشته آغاز شده و با تلاش شبانه روزی منابع طبیعی و ثبت اسناد، این مهم امسال در آستانه پایان و از استان های پیشتاز در سنددار کردن اراضی است.

حجت‌الاسلام حسینی اضافه کرد: با اجرای این طرح، یک اقدام انقلابی جهادی متعهدانه و دلسوزانه انجام گرفت که با داشتن این ویژگی ها، جهادی شکل گرفت که دست کمی از جهاد و دفاع مقدس نداشت.

وی این کار را مانع از دست اندازی به اراضی و ثروتهای ملی دانست و ادامه داد: در هر حوزه که جهادی فکر و عمل شد موفقیت قطعی بوده است و در دستگاه قضا تاکید بر این است که در پرونده‌های اراضی ملی و منابع طبیعی با دقت و سرعت اقدام شود که اکنون ۱۱ هزار پرونده اراضی ملی وجود دارد و آمار زیادی است.

رییس کل دادگستری کردستان افزود: آمار بالای تشکیل پرونده‌های تعرض به منابع طبیعی، ۲ پیام دارد که جنبه خوب آن نشان از اقدامات خوب پیگیری و تشکیل پرونده قضایی دارد و آن روی سکه هم نشان می دهد که در حوزه پیشگیری باید مقدار بیشتری کار می شد تا منجر به تشکیل پرونده قضایی نشود.

حجت‌الاسلام حسینی خواستار ورود جدی در حوزه پیشگیری از تعرض به منابع طبیعی شد و گفت: احکام قطعی داریم که هنوز عملیاتی نشده و نیازمند چاره‌اندیشی است، ضمن اینکه در حوزه پیشگیری، باید برخورد متعهدانه و انقلابی انجام شود.

وی یکی از دغدغه‌های مردم را حفاظت از منابع طبیعی عنوان کرد و اظهار داشت: با ورود جدی دستگاه قضا و دستگاههای اجرایی و کمیسیون رفع تداخل، نیاز به ورود جدی جهاد کشاورزی نیز هست.

تاکید بر درختکاری در آموزه‌های دینی

امام جمعه سنندج نیز در این نشست آب را مایه حیات بشر و همه جانداران دانست و گفت: حفاظت و نگهداری از درختانی که کشت می‌شود اهمیت بالایی دارد و همه باید نسبت به آن احساس مسوولیت کنند.

ماموستا فایق رستمی یادآور شد: منابع طبیعی غنی کردستان برای حیات اهمیت زیادی دارد که اگر محافظت نشود از بین می رود، البته نقش پوشش گیاهی در مقابله با بلایایی مانند سیل نیز بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی نیز از درختکاری به عنوان یک اقدام شاخص اشاره شده است، افزود: رسالت بسیار مهم قضات در احقاق حقوق عامه مردم و حفاظت از بیت المال جای قدردانی دارد.

۹۹ درصد اراضی ملی کردستان سنددار است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم از ۲ میلیون ۱۳۳ هزار هکتار اراضی ملی در استان بیش از ۲ میلیون هکتار سند دار شده که به نوعی ۹۹ درصد این اراضی سندار شده است.

پیمان اسکندری ادامه داد: با تهیه بانک اطلاعاتی از اراضی ملی و کشاورزی استان و نیز بهره برداران این مجموعه می توان اکثر مسائل قضایی و اختلافات حقوقی در این بخش را حل کرد.

وی با اشاره به اجرای رفع تداخل اراضی در استان، یادآور شد: سند دار کردن اراضی کشاورزی هم در دستور کار مجموعه جهاد کشاورزی قرار گرفته که امیدواریم با انجام این مهم بسیاری از مشکلات بخش زمین حل شود.

اسکندری با بیان اینکه ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت استان به نوعی با بخش کشاورزی در ارتباط بوده و از این بخش ارتزاق می کنند، افزود: بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان ظرفیت ویژه ای دارد و باید بیش از پیش این بخش مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در جهان کنونی و به زعم کارشناسان، امنیت ملی کشورها با امنیت غذایی عجین شده است، اضافه کرد: در کشور ما این وظیفه خطیر به وسیله مجموعه بزرگ وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود و اکنون هم کنترل بازار محصولات غذایی در حیطه وظایف این مجموعه قرار گرفته است.

از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان، ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار دیگر هم بهره بردار عرصه جنگلی کردستان است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می‌آید، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

برچسب‌ها دادگستری کردستان سنندج منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دادگستری کردستان سنندج دادگستری کردستان سنندج منابع طبیعی دادگستری کردستان جهاد کشاورزی منابع طبیعی اراضی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۰۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی

 غلامرضا گودرزی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: مرکز تحقیقات استان مرکزی یکی از مراکز فعال در کشور است و انتقال دستاوردهای علمی این مرکز به بهره‌برداران از اهمیت ویژه برخوردار و در واقع به نوعی خروجی کار محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دوره‌های آموزشی توسط کارشناسان مرکز برای انتقال دانش که روش‌های نوین کشاورزی و استفاده از بذرهای تولید شده است، دوره‌های آموزشی به صورت مستمر برگزار که به این طریق دانش انتقال پیدا کند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: ایستگاه‌های تحقیقاتی در شهرستان‌های اراک، خنداب، ساوه، زرندیه، خمین و علی‌آباد اراک فعال هستند.

گودرزی خاطر نشان کرد: ایستگاه تحقیقاتی اراک مربوط به غلات و دانه‌های روغنی، خنداب منابع طبیعی و ایستگاه تحقیقاتی خمین مربوط به لوبیا است که آوازه بین‌المللی دارد و تنها ایستگاه تحقیقاتی در کشور در تولید صد در صد هسته تا بذر است.

وی بیان کرد: ایستگاه تحقیقاتی ساوه نیز مربوط به انار است که در این ایستگاه بزرگ‌ترین کلکسیون انار کشور وجود دارد، ایستگاه تحقیقاتی زرندیه نیز در بخش تحقیقات آبخوان‌داری فعال و ایستگاه علی‌آباد اراک نیز در زمینه گیاهان دارویی فعالیت دارد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: ایستگاه‌های تحقیقاتی مذکور به صورت تخصصی کار تحقیق و پژوهش را انجام می‌دهند و بذرهایی که برای بخش کشاورزی از این تحقیقات حاصل می‌شود یکی از مهمترین دستاوردهای این مراکز است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۲۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رضوانشهر
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • اینفوگرافیک/ همه دستگاه‌هایی که درباره حجاب وظیفه دارند؟
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی
  • رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس