Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@16:18:15 GMT

ترقه در یک روز ۶ قربانی گرفت

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۱۲۶۷

ترقه در یک روز ۶ قربانی گرفت

۱۰روز پیش از چهارشنبه سوری، حوادث مربوط به این شب آغاز شده و خبر‌های رسیده از نقاط مختلف از مصدومیت چندین نفر بر اثر انفجار مواد محترقه حکایت دارد که مهم‌ترین آن نابینا شدن دختری ۹ساله در تبریز است. روز‌ها و شب‌های آخر سال، شنیده شدن صدای گاه و بی‌گاه انفجار ترقه در کوچه و خیابان، از وقوع حوادث تلخی خبر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حوادثی که جز پشیمانی سودی ندارد. درست مثل حادثه تلخی که شامگاه جمعه در تبریز اتفاق افتاد و بینایی یک چشم دختری ۹ساله را گرفت. ماجرا از این قرار بود که این دختر در حال بازی با ترقه بود که ناگهان در نزدیکی چشم راستش منفجر شد. شدت این انفجار به حدی بود که چشم کودک آسیب دید و با تماس نزدیکانش تکنسین‌های اورژانس تبریز در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رساندند.

وحید شادی نیا، سخنگوی اورژانس آذربایجان‌شرقی در این‌باره می‌گوید: زمانی که امدادگران اورژانس به محل حادثه رسیدند معلوم شد که دختر ۹ساله از ناحیه چشم راست دچار آسیب شدید شده است و به این ترتیب به بیمارستان منتقل شد که متأسفانه طبق نظر پزشکان این عارضه جدی بوده و بینایی چشم راست کودک از بین رفت. او ضمن هشدار به شهروندان درباره خطرات مواد محترقه ادامه می‌دهد: ماده محترقه بی‌خطر وجود ندارد و ضروری است والدین، کودکان خود را از خطرات مواد محترقه آگاه کنند.



۵مصدوم در تهران و شهر ری

حادثه تلخی که در تبریز اتفاق افتاد تنها حادثه مرتبط به چهارشنبه سوری نبود و در تهران و شهر ری نیز در جریان ۳حادثه جداگانه ۵نفر مصدوم شدند. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در این‌باره می‌گوید: ساعت۲۰ جمعه به اورژانس تهران گزارش شد که ۳ نفر اهالی شهرک علایین شهرری بر اثر انفجار شدید مواد محترقه مصدوم شده‌اند. بعد از اعلام این خبر ۴آمبولانس اورژانس تهران به محل حادثه اعزام شدند تا به وضعیت این افراد رسیدگی شود.

خالدی ادامه می‌دهد: این ۳نفر بر اثر انفجار مواد محترقه دچار آسیب‌دیدگی شده بودند که ۲ نفر از آن‌ها به بیمارستان شهدای یافت آباد و نفر سوم به بیمارستان هفتم‌تیر منتقل شدند. در حادثه دیگری که به‌دنبال انفجار مواد محترقه در منطقه کیانشهر اتفاق افتاد جوانی دچار آسیب از ناحیه چشم شد. خالدی در این‌باره می‌گوید: این حادثه ساعت ۲۱:۳۰جمعه رخ داد و در جریان آن جوانی دچار آسیب چشمی شد که با اعزام یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه همکارانم مصدوم را در محل مداوا کردند.
ب

ه‌گفته سخنگوی اورژانس کشور، جمعه شب حادثه دیگری نیز در تهران اتفاق افتاد که یک مصدوم به‌دنبال داشت. او می‌گوید: ساعت۲۲:۳۱ جمعه گزارش شد که یک مورد حادثه آسیب‌دیدگی پا به‌دنبال انفجار ترقه در محدوده بزرگراه چراغی رخ داده که همکارانم خود را به محل حادثه رساندند و فرد مصدوم برای درمان به بیمارستان لقمان حکیم منتقل شد.

مکث
۱۰توصیه ایمنی برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری

سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران
رعایت نکاتی ساده و در عین حال کلیدی می‌تواند از وقوع حوادث مربوط به چهارشنبه سوری جلوگیری کند. برخی از این نکات به این شرح است:


از نگهداری مواد محترقه (حتی استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری کنید.

با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بدمنظر کردن آن‌ها و نمای شهرمان می‌گردد، خودداری کنید.


وجود یک کپسول خاموش‌کننده آتش‌نشانی و جعبه کمک‌های اولیه در نزدیک محوطه آتش ضروری است درصورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده شود تا درصورت لزوم بتوان از آن استفاده کرد. حتما قبل از ترک محل از خاموش بودن آتش مطمئن شوید.

تماشاچیان معمولا در خطر اصابت ترکش‌های ترقه‌ها و مواد منفجره هستند. سعی کنید در تیررس ترکش‌ها نباشید و هیچ‌گاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید.
از آتش‌بازی در نزدیکی پمپ بنزین‌ها، وسایل نقلیه حامل بنزین و مواد سوختی بپرهیزید، درصورت کمترین نشت از وسایل نقلیه این وسایل را به بمبی تبدیل می‌کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد.


درصورت روشن‌کردن آتش از ریختن نفت، بنزین و الکل روی آن جدا خودداری کنید.


ترقه‌ها و فشفشه‌های عمل نکرده را مجددا روشن نکنید.

از حمل مواد محترقه و منفجره در جیب‌هایتان اجتناب کنید. بسیاری از کودکان به دور از چشم والدین مواد را خریداری و در جیب، کیف و یا کمد نگهداری می‌کنند که به‌علت درجه آتش‌گیری پایین به‌زودی مشتعل و خسارات جانی و مالی فراوانی را ببارمی‌آورند.


قبل از ترک محل روشن کردن آتش، حتما از خاموش بودن آن مطمئن شده و باقیمانده آن‌را حتما توسط آب سرد کرده و جمع‌آوری کنید.

درصورت وقوع حادثه در نخستین اقدام از طریق شماره ۱۲۵با آتش‌نشانی تماس بگیرید.



نکته
۱۰راهکار حیاتی بعد از وقوع حادثه

یحیی صالح طبری، رئیس مرکز اورژانس تهران

عاقلانه‌ترین رفتار تلاش برای پیشگیری از وقوع حوادث است، اما اگر بر اثر انفجار ترقه یا آتش‌سوزی حادثه‌ای اتفاق افتاد بهتر است ضمن تماس با مرکز فوریت‌های پزشکی از طریق شماره ۱۱۵ این اقدامات را انجام دهید:

دور کردن مصدوم از محل حادثه و انتقال به محل امن


متوقف کردن روند سوختگی با وسائلی از قبیل آب، پتو، لحاف و... هرگز به مصدومی که در حال سوختن است آب نپاشید بلکه یک پتوی خیس به دور او (به جز ناحیه سر) بپیچید تا شعله‌های آتش خاموش شود.

درصورت عدم‌هوشیاری مصدوم، وی را به پهلو بخوابانید.


نبض و تنفس بیمار را کنترل کنید و ساعت، کمربند و تمامی زیورآلات (انگشتر، دستبند، گوشواره، گردنبند و...) که می‌تواند با حرارت خود موجب تشدید سوختگی گردند را خارج کنید.

ریختن آب تمیز به‌طور مستقیم به ناحیه آسیب‌دیده می‌تواند موجب کاهش عمق سوختگی و درد شود، ولی نباید بیش از حد بدن را سرد کرد، زیرا موجب افت درجه حرارت بدن می‌شود.

از پماد و روغن در محل سوختگی استفاده نکنید چرا که باعث نگهداری حرارت در محل می‌شوند.

از مالیدن مواد غیربهداشتی مثل خمیر دندان، سیب زمینی و همچنین قراردادن یخ و کیسه یخ روی محل سوختگی خودداری کنید.


درصورت آسیب‌دیدن چشم و یا پلک‌ها از مالیدن چشم‌ها و پلک‌ها خودداری کنید.

حتما در نخستین فرصت به اورژانس چشم‌پزشکی مراجعه کنید. زیرا در بعضی مواقع آسیب‌های چشمی در مراحل اولیه علائم زیادی ندارند و ظاهر بدی ایجاد نمی‌کنند، اما می‌توانند حوادث ناگواری برای چشم ایجاد کنند.

از هیچ‌گونه پماد یا قطره چشمی استفاده نکنید و چشم‌ها را نشویید، زیرا استفاده از آن‌ها می‌تواند آسیب وارده به چشم را شدیدتر کند. همچنین سعی کنید موادغذایی به بیمار ندهید تا درصورت نیاز به جراحی بتوان در نخستین فرصت این کار را انجام داد.

منبع:همشهری

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ترقه ترقه بازی بر اثر انفجار خودداری کنید محل حادثه اتفاق افتاد مواد محترقه دچار آسیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۱۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان فک و صورت گفت: مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع در مینای دندان ایجاد کند، خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسید کربنیک باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

الهام فقیهیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نشانه‌های دندان آسیب دیده، اظهار کرد: درد دندان یکی از نشانه‌های دندان آسیب دیده است اما بیمار باید دقت کند مراجعه به دندان پزشک نباید تنها زمانی که درد دندان وجود دارد اتفاق بیفتد، اگر بیمار در مراحل اولیه پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه داشته باشد، هزینه کمتری را از لحاظ مالی و آسیب به دندان برای بیمار به همراه دارد تا اینکه در مراحل انتهایی پوسیدگی دندان به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: وقتی که یک دندان پوسیدگی سطحی دارد با یک ترمیم و پر کردن ساده بهبود پیدا می‌کند که هزینه بسیار کمتری نسبت به درمان ریشه و عصب‌کشی که دندان پوسیده به بیمار تحمیل می‌کند، دارد.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت تصریح کرد: در پوسیدگی سطحی بافت دندان هم کمتر تخریب می‌شود، اما وقتی که دندانی عصب‌کشی یا مورد درمان ریشه قرار گیرد دیگر بیمار درد را حس نمی‌کند و بافت دندان بسیار شکننده شده و نیاز به درمان روکش و پروتزهای دندانی دارد، از این جهت حائز اهمیت است زمانی که بیمار احساس پوسیدگی دندانی داشت، سریع به دندان پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به حساسیت دندان‌های پوسیده به بعضی از مواد غذایی گفت: دندان وقتی در معرض پوسیدگی قرار دارد، اولین حساسیتی که نشان می‌دهند به خوردن مواد غذایی شیرین و سرد است، هنگامی که بیمار مواد غذایی شیرین را می‌خورد این مواد لا به لای شیارهای دندان می‌رود و موجب شروع یک درد تیر کشنده شده که بعد از مدتی این درد تسکین پیدا می‌کند.

فقیهیان ادامه داد: این درد غیرقابل تحمل نیست و بیمار سریع به دندان پزشک مراجعه نمی‌کند، به همین دلیل وقتی بیمار یک ماه غذایی سرد مانند یک لیوان آب خنک را مصرف می‌کند، این نوع احساس درد شکل گرفته و سریع هم آرام می‌شود، در این مرحله دندان احتمال دارد دچار پوسیدگی شده و نیاز به درمان ریشه و عصب‌کشی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پوسیدگی خود به خود درمان نمی‌شود، ادامه داد: بسیاری از اعضای بدن هستند که وقتی دچار بیماری می‌شوند، سیستم ایمنی بدن می‌تواند آن را درمان کند، اما بافت دندان از این مورد تبعیت نمی‌کند، وقتی که مینای دندان پوسیده شد دیگر بهبودی در کار نیست.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: پوسیدگی‌های دندان را در بعضی از موارد با رعایت نکاتی می‌توان کمتر کرد، اما بهبودی توسط بافت بدن صورت نمی‌گیرد، همچنین لازم است بدانیم پوسیدگی شروع به پیشرفت می‌کند تا به عصب دندان برسد، در این مرحله بیمار یک درد غیرقابل تحمل و شبانه روزی را تجربه می‌کند و شدت درد شب‌ها بیمار را از خواب بیدار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد بیمار یک لیوان چای داغ مصرف کند و درد خیلی شدید و تیر کشنده‌ای را داشته باشد، وقتی که بیمار درد دندان را تجربه می‌کند، دندان او نیاز به عصب‌کشی دارد، یعنی درد طولانی مدت با محرک‌های بیشتری صورت می‌گیرد، بسیاری از اوقات احتمال دارد پوسیدگی به عصب دندان برسد و دندان نیاز به عصب‌کشی داشته، اما بیمار هیچ دردی نداشته باشد و درمان ریشه بدون وجود درد برای بیمار تجویز شود.

کدام مواد غذایی پوسیدگی سریع در دندان ایجاد می‌کند؟

فقیهیان با تاکید بر اینکه مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع در مینای دندان ایجاد کند، گفت: خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، بنابراین مدت زمان استفاده از این مواد غذایی حائز اهمیت است، برخی از افراد عادت دارند لیمو ترش را با دندان فشار دهند و این حرکت می‌تواند پوسیدگی و آسیب به بافت مینای دندان را برای بیمار ایجاد کند.

وی در خصوص اهمیت مراجعه زود هنگام به دندان‌پزشک تصریح کرد: مراجعه به دندان‌پزشکی وابسته به رعایت بهداشت دهان بیمار دارد، افرادی که رعایت بهداشت دهان آن کمتر بوده و مصرف مرتب سیگار و محرک‌ها را دارند، باید هر شش ماه یک بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند، اما افرادی که بهداشت دهان را به خوبی رعایت می‌کنند و استفاده مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه‌های فلوراید دارند، مراجعه آنها به دندان‌پزشکی می‌تواند در زمان طولانی‌تر و هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک بار انجام شود.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: مراجعه به دندان‌پزشکی بر اساس ارزیابی و بروز پوسیدگی دندان‌های بیمار است، پیشگیری بهتر از درمان است، باید مراجعه کودکان به دندان‌پزشک هر شش ماه یا سالی یک بار انجام شود، به دلیل اینکه دندان‌های کودکان تازه روییده شده و مداخله زودتر هزینه‌های درمانی کمتر و نتیجه بهتری را به دنبال دارد و اگر نیاز به فلورایدتراپی باشد، توسط دندانپزشک صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم در موارد انتهای پوسیدگی دندان اگر به دندان‌پزشک مراجعه کنیم، هزینه‌های بیشتری به بیمار تحمیل می‌شود، در واقع وقتی که یک دندان ترمیم می‌شود، نسبت به زمانی که نیاز به عصب‌کشی دارد، استحکام بیشتری خواهد داشت، اما با درمان ریشه‌ای دندان استحکام آن کمتر می‌شود و نیاز به درمان‌های جانبی مانند روکش دندان هم ضرورت پیدا می‌کند.

کد خبر 748407

دیگر خبرها

  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • پراید چپ کرد (+ عکس)
  • فوت دو نفر در باشت به علت برخورد خودرو با پایه شبکه برق
  • امدادرسانی به ۷ حادثه دیده در ارتفاعات البرز
  • امدادرسانی به ۶ حادثه دیده در ارتفاعات البرز
  • غرق شدگی ۲ نفر در محدوده پل فلاورجان
  • غرق شدگی یک نفر در استخر خانگی
  • حادثه انفجار گاز در یک منزل مسکونی در نیشابور
  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه