Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، فتح‌الله غفاری معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران_ منطقه ساری با اشاره به فرا رسیدن هفته درختکاری و اهمیت آن اظهار کرد: جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان منابع تجدیدشونده هستند؛ به این معنا که خود به خود احیا می‌شوند و لزومی ندارد عرصه جنگل‌ها درخت‌کاری کنیم مگر اینکه عرصه جنگلی به‌دلایل مختلف تخریب شود و خاک نیز قادر به احیای جنگل نباشد که در این صورت در عرصه جنگلی بحث درخت‌کاری را در دستور کار قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اعلام اینکه طی چهار دهه گذشته ۱۲۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی مخروبه مازندران احیا شد،گفت: این مهم حاصل زحمات و تلاش‌های همکاران منابع طبیعی استان است.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران _ منطقه ساری افزود: موضوع دیگر با دستور استاندار مازندران توجه به نهال‌کاری در حاشیه جاده‌های مازندران از گلوگاه تا رامسر به طول ۳۸۰ کیلومتر بوده و در این زمینه تا شهرستان نور در حوزه اداره کل بوده که انجام شده است.

این مسوول با بیان اینکه مکلف به حفظ جنگل و احیای عرصه‌های جنگلی هستیم، اضافه کرد: بحث نهال‌کاری امسال مدنظر این اداره کل ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی بوده ولی باتوجه به اعتبار محدود تخصیص داده شده ۱۸۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی نهال‌کاری انجام شد.

غفاری با اشاره به وجود ۷ نهالستان در حوزه اداره کل منابع طبیعی مازندران_ منطقه ساری، یادآور شد: امسال یک میلیون و ۹۷۰هزار اصله نهال تولید کردیم و تمام تلاش خود را در این مسیر به کار می‌گیریم.

وی با تاکید بر ضرورت اختصاص اعتبار برای اجرای طرح فنی حفاظتی در جنگل‌های شمال،گفت: همه مسائل لازم در کتابچه طرح دیده شده که موضوع مهم اختصاص اعتبار است و درصورت تحقق این مهم این طرح نیز از ابتدای سال ۱۴۰۱ در استان مازندران آغاز خواهد شد.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران _ منطقه ساری با بیان اینکه کتابچه‌های فنی – حفاظتی، در تابستان ۱۴۰۰ به اتمام رسید، گفت: این برنامه در حوزه اداره کل ساری در سطح حدود ۴۲۰ هزار هکتار شامل ۲۷ حوزه و ۱۹۷ سری برای مدت پنج سال تهیه، تدوین و تصویب شده است و در کتابچه های تدوین شده، عملیات اجتناب‌ناپذیر شامل برنامه پرورشی، احیا و نهال کاری، مرمت جاده، حصارکشی و مرمت حصار و سایر پیش‌بینی شده که در صورت تخصیص اعتبار در ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: جنگلهای هیرکانی جنگل های شمال نهال کاری اجرای طرح تنفس هکتار از عرصه های جنگلی اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری نهال کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۳۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی

انشاالله کولانی مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در استانداری برگزار شد شد: این اداره کل براساس وظایفی که دارد اقدام به کنترل سیل در سطح ۱۴ شهرستان استان کرده که مؤثرترین آن مهار سیلاب در ضلع شمالی شهر کرمانشاه بود.

وی با اشاره به ضرورت رفع نیاز‌ها و امکانات حریق عنوان کرد: با توجه به صعب‌العبور بودن و فرسوده بودن امکانات و تجهیزات اطفای حریق درخواست به روزرسانی تجهیزات را داریم.

کولانی با تأکید بر مردمی‌سازی و هماهنگی بین دستگاه‌ها در اطفای حریق گفت: در بخش‌هایی از شهرستان دالاهو طی یک ساعت ۷۴۰ نفر از مردم به صورت خودجوش برای اطفای حریق به کمک آمدند و حریقی که ۷۲ ساعت طول می‌کشید با همراهی مردم به حداقل رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری لورانتوس گریبانگیر جنگل‌های سراسر کشور به ویژه جنگل‌های زاگرس است افزود: این آفت بیشتر در فصل خشکسالی درختان را مبتلا می‌کند و درخواست داریم مبارزه با این آفت به صورت ملی دیده شود در غیر این صورت در سال‌های آینده این جنگل‌ها را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر حدود ۶۲۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری اجرا شده است عنوان کرد: سهمیه و تعهد استان در زمینه کشت یک میلیارد نهال طی چهار سال حدود سه میلیون اصله نهال بوده که انجام شده، اما تعهد ملی ۳۶ میلیون نهال بوده که در صورت تأمین اعتبار ملی انجام می‌شود.

کولانی با اشاره به اینکه ظرفیت نهالستان‌های استان دو میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال است، اما سه میلیون اصله نهال تولید و کشت شده است گفت: ۶۰۰ هکتار از نهال‌های کشت شده مثمر و مابقی کشت اقتصادی است که برای تولید چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • قابل احیا بودن ۱۴ درصد مساحت محوطه ربع رشیدی تبریز
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان