Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@20:03:03 GMT

علت گرانی سیب‌زمینی اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۳۳۱۸

علت گرانی سیب‌زمینی اعلام شد

به‌گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم از اراک، در آستانه سال نو به‌ منظور تامین مایحتاج و کاهش دغدغه خانواده‌ها به خصوص اقشار متوسط و ضعیف، نیاز است که گام اساسی در سامان بازار نوروزی برداشته شود و با تدابیر خاص، مداخله هدفمند، راهبردهای کاربردی و کارشناسی و نظارت اصولی تعادل در عرضه و تقاضا به بهترین شکل ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه هر سال برای تنظیم بازار نوروزی و افزایش توان خرید اقشار مختلف مردم تولیدکنندگان، عمده فروشان و خرده فروشان تنوع اجناس مختلف خود را از لحاظ کیفیت و قیمت بیشتر می‌کنند تا آحاد جامعه بتوانند اجناس مختلف را خریداری کنند اما نیاز است تا دستگاه‌های نظارتی هم با حساسیت تیم‌های بازرسی را روانه بازار کنند تا علاوه بر جلوگیری از فروش کالاهای قاچاق، مناسبات بازار در کیفیت، رعایت قیمت و تاریخ مصرف کالاها به بهترین شکل رقم زده شود.

مسئولان و دست‌اندرکاران استان مرکزی معتقدند، در آستانه نوروز امسال ساماندهی بازار با حضور تیم‌های نظارتی و بازرسی و همکاری اصناف در این استان شرایط مناسبی دارد و نظم و آرامش مطلوبی حاکم است.

مردم استان مرکزی در حضور میدانی خبرنگار تسنیم در بازار و مصاحبه با آنها معتقد بودند که در باید بازار نظارت کافی وجود داشته باشد و دست‌ دلالان نیز باید قطع شود.

لطیفی یکی از شهروندان اراکی با ابراز گلایه از وضعیت گرانی‌های افسارگسیخته و افزایش قیمت‌ها در بازار گفت: با مراجعه به چند فروشگاه در سطح شهر برای خرید یک کالا شاهد قیمت‌های متفاوت هستیم، به نوعی با این قیمت‌های بالا حتی توان تامین مایحتاج ضروری خود را هم نداریم چه برسد به اینکه بخواهیم خریدهای شب عید را داشته باشیم.

محمدی دیگر شهروند اراکی بیان کرد: لطفا صدای مردم باشید در این شرایط سخت که کرونا مشاغل بسیاری را تعطیل کرده و معیشت مردم را دچار تنش کرده است، نظارت بر بازار باید بیشتر باشد، افزایش قیمت‌هامردم را کلافه کرده است در دولت قبل که مردم صدایشان به جایی نرسید و تا اعتراض می‌کردند افزایش قیمت‌ها را ربط به دلار و و تاثیر تحریم‌ها عنوان می‌کردند اکنون از دولت جدید تقاضا داریم که به داد مردم برسد.

آغاز فعالیت جشنواره فروش نوروزی در استان مرکزی

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به نظارت اتاق اصناف بر بازار شب عید اظهار داشت: با توجه شرایط کرونایی امکان برگزاری نمایشگاه‌های عرضه فصلی کالا نبود و در این راستا برگزاری جشنواره فروش نوروزی را در سطح کشور اتاق ایران، اتاق‌های اصناف سراسر استان و اتحادیه‌ها مطرح کردند.

جمشید زند افزود: امسال واحدهای صنفی هم برای کمک بهتر به مردم در جشنواره فروش نوروزی فعالیت خود را از یکم بهمن‌ماه شروع کرده‌اند و این فعالیت‌ها تا انتهای اسفندماه ادامه دارند، در جشنواره فروش نوروزی که زیر نظر اتحادیه‌ها است، واحدهای صنفی بر قیمت‌ها نظارت دارند و قیمت‌ کالاها از تخفیف ویژه‌تر برخوردار است و مردم خریداری می‌کنند.

زند عنوان کرد: با توجه به بالا رفتن حجم خرید در ایام پایانی سال این نظارت‌ها نسبت به قبل بیشتر و کارشناسی‌تر می‌شود، اما ممکن است که در سطح شهر تخلفی وجود داشته باشد که آمادگی رسیدگی به تخلفات را داریم.

وی بیان کرد: شماره تلفن ۳۸۲۰ اتاق اصناف آمادگی رسیدگی به این مسائل و مشکلات را دارد که تقاضا داریم همشهریان عزیز همکاری کنند و با این شماره ارتباط گرفته و موارد و مشکلات را چه تشویق، چه تنبیه و چه اعلام تخلف اعلام کنند.

فعال شدن ۱۰ تیم نظارتی در اراک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با اشاره به تامین امنیت غذایی گفت: رسالت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی مردم بوده و تعریف امنیت غذایی رساندن غذای کافی و سالم در زمان لازم به مصرف کننده است.

علی صفری در ارتباط با مولفه‌های امنیت غذایی افزود: اگر غذا باشد و به موقع به دست مردم نرسد ما امنیت غذایی را تامین نکردیم و اگر غذا باشد و گران باشد و مردم نتوانند از آن استفاده کنند باز امنیت غذایی محقق نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: در بخش دام، طیور، آبزیان، شیلات که غذای مردم است رسالت ما تا به حال تولید بوده تا بتوانیم امنیت غذایی را تامین کنیم، اما قانون‌گذار در سال ۹۱ قانونی به نام انتزاع مصوب کرد که وظایف صنعت، معدن و تجارت را به جهاد کشاورزی منتقل کرد.

صفری عنوان کرد: در بحث تولید در نظر داریم تولید مناسب انجام شود که بتوانیم عرضه به بازار داشته باشیم و زمانی که به بازار عرضه شد باید نظارت باشد تا به صورت مناسب توزیع شده، احتکار صورت نگیرد و قیمت محصولات نیز غیرقابل قبول نباشد.

وی ادامه داد: زمانی که از تولید مطمئن باشیم تنظیم بازار راحت‌تر است اگر تولیدی وجود نداشته باشد تنظیم‌بازار سخت است و صف تشکیل می‌شود ما باید هم به فکر حمایت از تولید و تولیدکننده و هم به فکر مصرف‌کننده باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: در تمام شهرستان‌ها به غیر از اراک و ساوه حداقل یک گشت از جهاد کشاورزی در قالب اصناف و تعزیرات وجود دارد و روال قانونی طی می‌شود اگر کسی تخلفی داشته باشد به مراجع ذی‌صلاح از جمله تعزیرات معرفی می‌شود، در اراک شش تا ۱۰ تیم نظارتی وجود دارد و این تیم‌ها در سطح بازار عملکرد بازار را رصد می‌کنند.

صفری خاطرنشان کرد: به طور تقریبی ۲۰ تا ۲۵ قلم کالا توسط تیم نظارتی رصد می‌شود، باقی مواد غذایی قیمت آزاد دارند و تابع عرضه و تقاضا هستند، همچنین بیشتر محصولاتی مانند مرغ و تخم‌مرغ که روی آن‌ها حساسیت وجود دارد بر سفره مردم بیشتر وجود دارد.

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه نهاده‌های دولتی به طور کامل به گوشت قرمز تعلق نمی‌گیرد قیمت مصوب ندارد به همین دلیل گوشت قرمز قیمت بسیار بالایی دارد و از این جهت در سبد خانوار، بیشتر از مرغ استفاده می‌شود و به واسطه اینکه نهاده دولتی در اختیار مرغداران قرار می‌دهیم باید به قیمت مصوب ۳۱ هزار تومان خرده فروشی مرغ انجام شود.

سیب‌زمینی تولیدی مازاد بر نیاز استان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص گرانی قیمت سیب‌زمینی بیان کرد: سیب‌زمینی که در استان تولید می‌شود مازاد بر نیاز استان است یکی از علت‌های گرانی بحث صادرات سیب‌زمینی و یکی ورود دلال‌ها و کاهش عرضه است که سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود. با افزایش قیمت سیب‌زمینی اقداماتی انجام شد و به کشاورزان داخل استان اعلام شد سیب‌زمینی‌ها را عرضه کنند و در فکر این هستیم در تعاونی روستایی عرضه مستقیم و عرضه تنظیم بازاری داشته باشیم.

صفری در خصوص علت‌های افزایش قیمت برنج گفت: یکی از علت‌های افزایش قیمت برنج خشکسالی سال گذشته است که ۲۰ تا ۳۰ درصد کشت برنج ایرانی کاهش یافته و محصول کم شده است که برای تنظیم بازار از برنج خارجی مانند تایلندی، هندی و پاکستانی استفاده می‌شود و قشری تا توانایی کمتری دارد بتواند از این برنج‌ها استفاده کند، برای تامین برنج هیچ مشکلی در استان وجود ندارد فقط ممکن است در حمل و نقل تاخیر وجود داشته باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور مناجات شعبانیه جزیره آشوراده سیب زمینی افزایش قیمت گرانی دلالان مذاکرات وین اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور مناجات شعبانیه جزیره آشوراده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی جشنواره فروش نوروزی افزایش قیمت ها تنظیم بازار امنیت غذایی سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۳۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ اتحادیه طلا و سکه رشت اعلام کرد: سکه و طلا هم اکنون در بازار رشت با این قیمت‌ها معامله می‌شود.

تمام سکه بهار آزادی ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان             - ۱۰۰ هزار تومان

نیم سکه بهار آزادی ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان               - ۲۰۰ هزار تومان 

ربع سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون تومان                               بدون تغییر 

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان          - ۴۰ هزار تومان

دیگر خبرها

  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان