Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@15:15:53 GMT

نفیس‌ترین نسخه خطی کتاب خمسه نظامی رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۳۴۳۹

نفیس‌ترین نسخه خطی کتاب خمسه نظامی رونمایی شد

گروه استان‌ها ـ همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی از قدیمی‌ترین و نفیس ترین نسخ خطی و چاپ سنگی آثار نظامی گنجوی در حرم مطهر رضوی رونمایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به نقل از آستان نیوز، آیین رونمایی از قدیمی‌ترین و نفیس ترین نسخ خطی و چاپ سنگی آثار نظامی گنجوی ظهر امروز 15 اسفند ماه با حضور یعقوبعلی نظری؛ استاندار خراسان رضوی، محمود شالویی؛ سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از اساتید برجسته هنر خوشنویسی و نقاشی خط در گنجینه موزه قرآن و نفایس حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمود شالویی،سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه ادبیات فارسی ما ریشه در معنویت دارد و از معنویت جداناپذیر است، اظهارداشت: حکیمان ایران زمین در پی آن بودند که حکمت را با زبان ادب آمیخته و به مردم ارائه دهند.

وی هدف نظامی گنجوی از نقل داستان لیلی و مجنون به عنوان عاشق و معشوق را معرفی دو وجود پاک بیان کرد و افزود: حکیم نظامی به دنبال سوق دادن جریان عالم به سوی جریان معنویت بود و به نوعی این حکیم وارسته در حکایت‌های عاشقانه و داستان‌های خود به دنبال به ارمغان آوردن اندیشه های معنوی در جامعه اسلامی بود.

حال و هوای حرم رضوی در سوم شعبان المعظم/ آستان مصفای رضوی مشعوف میلاد سید جوانان اهل بهشت شدآستان رضا(ع) میزبان جشن‌ بعثت خاتم ‌الانبیا(ص)/ آذین‌بندی حرم رضوی با ریسه‌های نور و 20 هزار شاخه گلگفت‌وگو با خادمین سازندگی حفظ و صیانت از ابنیه حرم رضوی/ خدمتی که سرما و گرما، روز و شب، وقت و بی‌وقت ندارد

شالویی خاطرنشان کرد: دنیا امروزه بیش از هر زمان دیگر نیازمند به معنویت است از همین رو برای هدایت نسل جوان به سوی معنویت باید به چهره هایی همچون حکیم نظامی و ابوالقاسم فردوسی و حافظ، عطار نیشابوری و ... رجوع کرد چراکه پیروی از اندیشه‌های این حکیمان آدمی را از اندیشه‌های سوء دور می‌کند.

در حاشیه این آیین، نمایشگاه قدیمی‌ترین و نفیس ترین نسخه‌های خطی و چاپ سنگی آثار نظامی گنجوی شامل بیش از 100 اثر توسط استاندار خراسان رضوی در موزه قرآن آستان قدس رضوی افتتاح شد و در ادامه از نسخه خطی کتاب خمسه نظامی دارای قدمت 600 ساله شامل 5 مثنوی همچون مخزن الاسرار، لیلی و مجنون، خسر و شیرین، هفت هیکل و اسکندرنامه و نسخه چاپ سنگی کتاب مصور خمسه نظامی دارای سرلوح مزدوج متعلق به وی رونمایی شد.

انتهای پیام/282/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نظامی گنجوی نفیس ترین چاپ سنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۳۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سال گذشته به دستور وزیر امور خارجه و با مسؤولیت وزارت امور خارجه، نخستین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع)، با محوریت رفع مسائل زائران بین‌الملل برگزار شد و امسال نیز دومین نشست آن به میزبانی آستان قدس با حضور حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، علیرضا بیگدلی، معاون وزیر امور خارجه و حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در اتاق جلسات معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این جلسه نسبت به فضای ظرفیت بین‌الملل شهر مشهد مقدس و مزیت‌های نسبی این شهر به عنوان شهر بین المللی و همچنین برگزاری نخستین اجلاسیه سفرای کشورهای زائر فرست در مشهد بحث و تبادل نظر شد.

دیپلماسی زیارت، حضور آستان قدس رضوی در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین حضور مؤسسات فرهنگی در نمایشگاه‌های مشهد از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

همچنین از دیگر موضوعاتی که در این نشست بحث و تبادل نظر شد، در خصوص مردمی‌سازی بحث زیارت در کشورهای هدف بود که چگونه مؤسسات و تشکل‌های مردمی در اقصی نقاط جهان بویژه کشورهای هدف بتوانند در خصوص گسترش کمی و کیفی زیارت تلاش کنند و بتوانیم با بهره‌مندی از ظرفیت مردمی در خصوص گسترش امر زیارت گام‌های مثبتی برداریم.

کد خبر 6088522

دیگر خبرها

  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در بزرگراه حکیم
  • دستگیری مأمور قلابی موتورسوار در اتوبان حکیم/کشف یک قبضه سلاح گرم
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در بزرگراه حکیم تهران
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ماست
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد