Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-28@11:22:48 GMT

آزادسازی واردات خودرو، راه حل نهایی است؟

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۴۷۸۲

آزادسازی واردات خودرو، راه حل نهایی است؟

روزنامه اطلاعات نوشت؛ قریب به سه سال گذشته همه کارشناسان با بیان ریشه مشکلات متعدد کمی، کیفی وقیمتی خودرو‌های تولیدداخل، ممنوعیت واردات خودرو و انحصار حاصل از آن را باعث بدتر شدن وضعیت این صنعت و آسیب دیدن هر چه بیشتر منافع مردم می‌دانستند. اما درآن زمان گروهی به هردلیل و منافع به این استدلال تاختند و با شمشیرداموکلس حمایت از تولید داخل، خروج ارز از کشور و مسایل مشابه، منتقدان را به سکوت واداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید دانست با پاک کردن صورت مسئله، کاردرست نمی‌شود و دیدیم که نشد و این ممنوعیت چه برسر صنعت خودرو، کیفیت و قیمت آن و البته مردم آورد.

دیدیم که قیمت خودرو بخاطر انحصار و کمبود تولید به نسبت تقاضا به کجا‌ها رسید؛ چنانکه پراید ۱۰ میلیونی ۱۲۰ میلیون تومان شد و خودرو‌های معمولی خارجی با چهار سال و پنج سال کارکرد حداقل قیمت یک میلیارد تومانی یافتند. از سوی دیگر، دیدیم که کیفیت خودرو‌ها هم روز به روز رو به کاهش گذاشت، تیراژ تولید کم شد و سوداگری‌ها و فساد‌های مختلف تاجایی رسید که کار به برکناری برخی مدیران دولتی کشید.

همچنین احتکار خودرو افزایش یافت، مافیای خودرو گسترده شد، سروکله قرعه کشی و بگیر و ببند‌های بی حاصل پیداشد و البته هیچ فایده‌ای هم نکرد وبرای مردم تنها چند قول ومصاحبه ماند و قیمت‌های نجومی و خودرو‌هایی که به قول رئیس پلیس راهور ناجا ارابه مرگ هستند.

اکنون، اما نشانه‌های توجه به صحبت‌های آن روز کارشناسان و منتقدان اگرچه دیرهنگام، اما درحال آشکارشدن است وآن موافقت مجلس با واردات مدیریت شده خودرو و اهتمام و اعلام صریح رئیس جمهوری به اجرای آن است؛ لذا درمقام حمایت از این تصمیم باید گفت که واردات اصولی خودرو و هر کالای دیگری ضد تولید ملی نیست و عاقبت هر کالایی که افیون انحصار با شامه‌اش آشنا شود، افت کیفیت، رشد قیمت، عقب ماندگی از فناوری روز و در نهایت باختن به رقبا است؛ همان گونه که صنعت خودرو چنین شد و صنعت لوازم خانگی هم طوری دراین ناکجاآباد قدم گذاشته و می‌تازد که از سوی معاون اول رئیس جمهوری به برقراری مجدد واردات تهدیدشده است.

دراجرایی کردن واردات خودرو هم اگر بیم چالش هایی، چون خروج ارز از کشور به دنبال آغاز واردات می‌رود، خرد حکم می‌کند مشورت بخش خصوصی واستفاده از ظرفیت‌ها و راهکار‌هایی که این بخش برای تامین ارز از خارج دارد، بسیار راهگشاست.

اما درنهایت، توصیه به تصمیم گیران تجاری کشور این است که اصولا ممنوعیت واردات هرکالایی و انحصاری کردن بازار، خاموش کردن آتش با بیل وبسان بریدن سر برای معالجه سردرد است. چراکه رقیب و رقابت یگانه راه حل بهبود تولید ملی و در راس آن صنعت خودروست والبته اجرای این راهکار مانند هر اصلاح دیگری هزینه دارد؛ هزینه‌ای که تقبل آن لازمه اصلاح صنعت خودرو وصنایع افیون زده مشابه است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: خودرو واردات صنعت خودرو خودرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۴۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک باید تا مردادماه نهایی شوند

ایسنا/لرستان استاندار لرستان گفت: مسائل و انتظارات برای ثبت جهانی قلعه باید تا مردادماه نهایی و مرتفع شوند.

ابوطالب شفقت امروز، هشتم اردیبهشت در حاشیه‌ی بازدید از قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد عنوان کرد: تا قبل از این که تیم بازرسی برای ثبت جهانی از مجموعه قلعه فلک الافلاک بازدید کند فرصت داریم تا شرایط برای ثبت را به وجود آوریم که تا مرداد ماه خواهد بود.

وی ادامه داد: امیدواریم با ایجاد شرایط لازم و ثبت جهانی، این اثر ارزشمند مورد بهره‌برداری مردم جهان قرار گیرد.

استاندار بیان کرد: این منطقه گردشگری و تاریخی شناسنامه قوم لر و لرستان است و استحکام بخشی، آزادسازی حریم و ثبت جهانی قلعه فلک افلاک به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

شفقت تصریح کرد: ثبت جهانی این اثر یکی از مصوبات سفر دور اول رئیس جمهور به لرستان است.

وی افزود: تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته و آزادسازی اطراف قلعه به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

استاندار گفت: با توجه به این که بسیاری از موارد توسط وزارتخانه در تهران برطرف می‌شود، امیدواریم به زودی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به لرستان سفر کرده و از نزدیک در جریان روند امور قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • مسائل ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک باید تا مردادماه نهایی شوند
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود