Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، داتیس خواجه‌ئیان، دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران در نشست دانشگاه اسلامی با موضوع «تحقق دانشگاه کارافرین بر پایه سند دانشگاه اسلامی» به بیان بنیان نظری موضوع از دید اسلام و همچنین از منظر نظام جمهوری اسلامی پرداخت و انطباق دانشگاه کارآفرین با سند دانشگاه اسلامی را بیان کرد و در انتهای بحث راهکارهایی را که بر اساس مطالعه و تجربه به‌ دست‌آورده بود تشریح و چالش‌های پیش روی موضوع را نیز متذکر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواجه‌ئیان گفت: بدون داشتن نظریه هر تلاشی همچون کشتی بدون مقصد است که با هر بادی به هر سویی می‌رود. همچنین نظریه به افراد ذهنیتی می‌دهد که از انحراف در برابر موارد پیش‌بینی‌نشده جلوگیری کنند.

وی درباره جایگاه کارآفرینی در اسلام بیان کرد: اسلام دینی است که بسیار به کارآفرینی و کسب ثروت حلال که از طریق ارزش‌آفرینی حاصل‌ شده باشد، تأکید دارد. اسلام بیش از هر دین دیگری پیروان خود را به کارآفرینی تشویق کرده است و در سند دانشگاه اسلامی نیز به دانشجوی کارآفرین تأکید شده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که کارآفرینان یکی از تغذیه‌ کنندگان دانشگاه‌ها هستند،گفت: در کشور ما به‌ جای تشویق کارآفرین در جایگاه سرمایه‌دار، فرد مورد عقوبت مالیاتی و یا سیاستی قرار می‌گیرد و بدون تمایز بین این که او با پول خود ارزش برای جامعه خلق می‌کند یا با سوداگری اخلال ایجاد می‌‌کند یک سیاست‌گذاری تأدیبی برای او اجرا می‌شود. چنین امری بسیاری از تلاش‌های کارآفرین را خشک می‌کند.

خواجه ئیان اظهار داشت: سیاست‌های خصوصی‌سازی بر پایه اصل ۴۴ قانون اساسی نیز یکی دیگر از شواهدی است که نظام اقتصادی کشور ما بر ایجاد ثروت تأکید کرده است. یکی از بخت‌های بلند کشور ما این بوده که در سال ۱۳۸۴ مقام معظم رهبری سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را ابلاغ و کشور را به‌ سوی یک اقتصاد کارآفرین رهنمون شدند. در پی آن بود که مشخصاً اقداماتی همچون تأسیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران صورت گرفت و کارآفرینی به‌ عنوان یک موتور محرکه اقتصاد مورد توجه قرار گرفت.

این استاد دانشگاه بیان کرد: پرورش دانشجویان کارآفرین با درک صحیح اقتصاد و پرورش اسلامی تضمینی برای تحقق سیاست‌های کلان مدنظر مقام معظم رهبری است که انتظار می‌رود در سال‌های پیش رو مسئولان دانشگاه کارآفرین بتوانند در ایجاد اقتصاد کارآفرین اسلامی اثرگذار باشند. با این‌ حال برای دانشگاه کارآفرین هنوز نیازمند الگوهای مناسب‌تری هستیم.

وی ادامه داد: دانشگاه کارآفرین به‌ سوی مشکلاتی از جامعه حرکت می‌ کند که پرداختن به آن برای شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی صرفه ندارد ولی دانشگاه می‌تواند با پرداختن به آن، شکل کارآمدی به ارائه ارزش بپردازد و در کنار آن از بهره علمی ناشی از مستندسازی آن‌ هم سود ببرد.

این استاد دانشگاه گفت: بخشی از مشکلات در مسیر دانشگاه کارآفرین در ذهنیت خود ما دانشگاهیان است که هنوز معتقد به دریافت بودجه از دولت هستیم و تلاش‌هایی که برای کسب درآمد توسط دانشگاه می‌شود را نکوهش می‌کنیم؛ بنابراین ابتدا باید ذهنیت کارآفرین ایجاد شود تا بعد دانشگاه کارآفرین داشته باشیم. ما از مکتبی برمی‌خیزیم که دنیا را مسیر آخرت می‌داند و همواره دارایی را که در راستای آسایش خلق و جامعه خرج شود ستایش کرده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کار آفرینی اقتصاد اسلامی دانشگاه کارآفرین دانشگاه اسلامی خواجه ئیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۴۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری ایتارتاس از نیویورک، ایلان ماسک کارآفرین آمریکایی گفت برنامه‌های ارائه شده برای یک توافقنامه امنیتی جهت تضمین حمایت از اوکراین برای ده سال آینده «دیوانگی» است.

ماسک اظهار داشت: «این دیوانگی است. جنگ ابدی (است)».

پیش از این، دیوید ساکس، کارآفرین دیگر آمریکایی در شبکه ایکس نوشت «اوکراین در حال کار بر روی یک توافقنامه امنیتی با آمریکا است که حمایت این کشور را برای ده سال آینده تضمین خواهد کرد».

به گفته وی، کمک ۶۱ میلیارد دلاری که واشنگتن اخیرا تائید کرده است، «فقط آغاز کار بود».

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پیشتر گفته بود که مقامات اوکراینی و آمریکایی در حال بحث در مورد میزان کمک‌های نظامی و مالی به کی یف برای ده سال آینده به عنوان بخشی از مذاکرات بر سر یک توافقنامه امنیتی دوجانبه هستند.

 

دیگر خبرها

  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • سپاه، صلح طلب اما جنگ بلد، مقتدر ولی مظلوم
  • دست آفریده های زنان شهرتهران، در راه صادرات
  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • مرور اتفاقات آخرین تقابل تراکتور و استقلال| حضور خواننده استقلالی و تشویق مدافع تراکتور/ حرکت تند خلیل زاده به سمت هواداران استقلال+تصاویر و فیلم
  • خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است
  • مطهری امام
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند