Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@14:45:49 GMT

بیش از 2500 بازی بومی محلی در کشور شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۴۹۸۲

بیش از 2500 بازی بومی محلی در کشور شناسایی شد

مهین رحیمی نائب رییس هیات و مدرس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی از شناسایی بیش ار 2500 بازی بومی محلی در کشورخبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اردبیل،کارگاه آموزشی بازی های بومی و محلی ویژه خبرنگاران با حضور جمعی از اصحاب رسانه با حضور سید خلیل حسینی مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان، علی تقی زاده رییس و مهین رحیمی نائب رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی عصر امروز در سالن اجتماعات ورزشگاه جهان پهلوان حسین رضازاده اردبیل برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید خلیل حسینی مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان در این کارگاه آموزشی به لزوم احیای بازی های بومی و محلی به ویژه در روستاهای استان اردبیل پرداخت و گفت: اصحاب رسانه در بازشناسایی آداب و سنت های بومی و محلی و میراث معنوی آبا و اجدادی این سرزمین کهن نقش به سزایی دارند.

وی با بیان اینکه اصحاب رسانه یار و یاور هیات های ورزشی در انجام رسالت خود در امر نشاط جامعه و سلامت جسمی و روحی شهروندان هستند، گفت: آشنایی اصحاب رسانه با بازی های بومی و محلی نقش تعیین کننده ای در ترویج و بسط و گسترش بازی های بومی و فراموش شده کشور دارد.

حسینی به تکنولوژی های روز و بازی های دیجیتال نیز اشاره کرد و گفت: در عصر ارتباطات دیجیتال و فضای مجازی این اصحاب رسانه هستند که می توانند با بازخوانی و انتشار اخبار و رویدادهای مربوط به بازی های محلی، آداب و سنت های آبا و اجدادی را به نسل فعلی شناسانده و دغدغه فراگیری این بازی ها و بازگشت به اصالت را در آنها ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه بچه های امروزی با بازی های بومی اجداد خود بیگانه هستند، گفت: تکنولوژی و غفلت والدین نسبت به انتقال بازی ها و آداب سنت های کهن موجب فراموشی سنت ها و آداب و رسوم کهن شده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل از اصحاب رسانه خواست تا با پوشش دادن بازی های بومی و محلی و انعکاس رویدادها، هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی را در انجام رسالت خود یاری کنند.

وی تحلیل و حاشیه نگاری را جزء لاینفک خبرنگاری دانست و گفت: خبرنگاران با تحلیل های خود نقش مهمی در پیشرفت ورزش از آموزش تا قهرمانی دارند.

اصغر شکیبا  عضو هیات رئیسه هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان اردبیل با بیان اینکه ورزش برنامه هویت سازی است، گفت: هیات ورزش های روستایی، بازی های بومی و محلی با طراحی برنامه های مختلف درصدد احیا و بازشناسایی بازی های بومی استان اردبیل هستند.

وی با بیان اینکه حفظ آداب و رسوم وابسته به برنامه های هویت ساز است، گفت: همه دستگاه های در این زمینه ذی نفع هستند و می توانند با تداوم همکاری با هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی به اهداف خود برسند.

شکیبا ارتقای سلامت مردم، تقویت شادی و نشاط جوانان، افزایش تعاون و همکاری بین احاد مردم و کاهش آسیب های اجتماعی را از جمله اهداف و کارکرد های هیات های ورزشی به ویژ هیات ورزش های روستایی نام برد و گفت: ورزش همانند فرهنگ متعلق به همه مردم است و دستگاه ها نیز موظف به فراهم کردن زیرساخت های لازم برای عموم مردم هستند.

وی با بیان اینکه فرهنگ هویت دهنده است، گفت: موارد تاریخی نیزشخصیت ساز است.

عضو هیات رئیسه هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان اردبیل با بیان اینکه میراث فرهنگی، هویت انسانی ملت ها را شکل می دهد، گفت: این میراث غنی هویت ها را پردازش و زینت داده  و به نسل های آتی تحویل می دهد.

وی با بیان اینکه فرهنگ فراتر از فرد، موضوعی اجتماعی است، گفت: استحکام نظام فرهنگی در ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی هویت جمعی  در جامعه است.

شکیبا در ادامه سخنان خود به تشریح عملکرد هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی پرداخت و گفت: تلاش های این هیات ورزشی با استقبال عموم مردم مواجهه شده و جزو هیات های ورزشی برتر است.

وی از برگزاری کارگاه های آموزشی به عنوان هم افزایی و انتقال تجارب نام برد و گفت: با هم افزایی افراد دغدمند در زمینه اداب و سنت های گذشته موجب احیای بازی های بومی و محلی و مانع فراموشی میراث معنوی آبا و اجدادی می شود.

مهین رحیمی نائب رییس هیات و مدرس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی در این کارگاه آموزشی به تبیین بازی های بومی و محلی پرداخت و گفت: تا کنون بیش از 2500 بازی بومی و محلی در سطح کشور شناسایی شده که از این تعداد در حال حضر250 بازی بصورت رسمی و شناسنامه دار در سطح کشور پیگیری و اجرا می شود.

وی با بیان اینکه شناسایی بازی های فراموش شده بومی و محلی و آشنایی عموم مردم بویژه جوانان و نوجوانان با سنت های آبا و اجدادی از اهداف کلان فدراسیون ورزش های روستایی است گفت: در این رابطه تفاهم همکاری با آموزش و پرورش نیز منعقد شده است.

 نایب رییس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان اردبیل در ادامه این کارگاه آموزشی به تشریح و آموزش 4 بازی بومی و محلی به نام های اَلَختَر یا همان خروس جنگی، دال پلان موسوم به بازی سنگ و نشانه، مسابقه محبوب و قدرتی چوب کشی و بازی غاز قُلنگ موسوم به خِی خِی که در اقصی نقاط مختلف کشور با عناوین و نام های مختلف برگزار می شود پرداخت.

در پایان این کارگاه آموزشی مقرر شد برای ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه اصحاب رسانه یک دوره مسابقه بازی های بومی و ورزشی متنانسب با بازی های مطرح شده در گارگاه آموزشی در اسرع وقت برگزار شود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا بازی اصحاب رسانه مدیر روابط عمومی سالن اجتماعات جهان حسین رضازاده اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل رسانه جامعه سلامت فضای مجازی والدین آداب و رسوم روابط عمومی ورزش و جوانان پوشش شادی آسیب های اجتماعی جوانان و نوجوانان آموزش و پرورش اردبیل هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی کارگاه آموزشی بومی و محلی استان اردبیل آبا و اجدادی اصحاب رسانه بازی بومی سنت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۴۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ثبت نشدن مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، حسین فرشیدی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای خوب ایران، به‌رغم سختی‌های همه‌گیری کووید، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی بوده است در حدی که در مدیترانه شرقی به رغم همه کارشناسان بین‌المللی ایران در این زمینه پیشتاز است.

وی افزود: این پیشرفت‌ها در شرایط سخت سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های فلج کننده، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین‌المللی و بار سنگین پاندمی کووید ۱۹ به دست آمده که بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های تکنیکال و فنی این سازمان، دستیابی به این موفقیت میسر نبوده است.

معاون بهداشت گفت: در کنار این کمک‌ها تلاش به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، سبب شده که ما در کنار کشور به شدت آلوده‌ای مثل پاکستان با تخمین بیش از دو میلیون مورد سالیانه مالاریا، چنین دستاورد بزرگی داشته باشیم.

فرشیدی تصریح کرد: ثبت نشدن مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد؛ به دلیل افزایش بار بیماری در سال ۱۴۰۱ به دنبال وقوع سیل در پاکستان نه تنها افزایش بیش از حد تصور موارد وارده مالاریا از پاکستان و افغانستان و به دنبال آن افزایش ریسک برقراری مجدد چرخه انتقال مالاریا در داخل شهرستان‌های مرزی استان سیستان بلوچستان را به شکل قابل توجهی افزایش داده است، که به رغم مشاهده نشدن شواهد اثبات شده مبنی بر برقراری چرخه انتقال محلی مالاریا، سازمان جهانی بهداشت بر موارد اندکی از انتقال بیماری در داخل مرزهای کشور، نظر دارد.

وی گفت: باید به این نکته مهم توجه داشت که ایران یک کشور پهناور و بزرگ و قابل قیاس با کشورهایی نظیر امارات و مراکش که در سال‌های گذشته و دو کشور آذربایجان و تاجیکستان که سال پیش گواهی حذف مالاریا را دریافت کرده‌اند، نیست، ما بیش از ۸۰ میلیون جمعیت داشته و در جوار کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان قرار داریم که آمار بیماری مالاریا در آنها بیش از خیلی از کشورهای منطقه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در دو سال گذشته بعد از نزدیک به ۱۰ سال کاهش موارد مالاریا، افزایش مواردی را شاهد بودیم که همه این موارد، موارد وارده از مرزهای جنوب و جنوب شرقی کشور و از کشور پاکستان بوده و به هر حال برنامه ما را متأثر خواهد ساخت، نگرانی ما و همکاران این است که موارد وارده از کشورهای افغانستان و پاکستان تبعاتی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.

فرشیدی افزود: این افراد همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق سیستان بلوچستان به ویژه شهرهای سرباز، چابهار و سراوان داشته‌اند و مربوط به نیروهای نظامی و انتظامی شاغل در منطقه و کسانی که در امر جابه‌جایی سوخت بین مناطق مرزی ما و پاکستان اشتغال داشته‌اند، هستند.

وی تصریح کرد: سال گذشته پرونده موارد مالاریای کشور با حدود ۱۰ هزار مورد بیماری بسته شد که به اعتقاد ما، همه این موارد، اعم از داشتن ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی وارده از خارج از کشور بوده‌اند، همانطور که ذکر شد ایرانی‌هایی که از موارد وارده این بیماری را گرفته‌اند به دلیل شغل حمل سوخت قاچاق در مرزهای جنوب شرقی یا حسب ضرورت‌های شغلی دیگر در مناطق صفر مرزی مشغول به خدمت بوده یا به آن سوی مرزهای شرقی کشور تردد داشته‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با مشارکت نیروهای نظامی و انتظامی، حمایت مسئولان سیاسی و تلاش پزشکان و کارکنان بخش سلامت، با حساسیت هر چه بیشتر در راستای شناسایی به موقع و درمان فوری و کامل بیماران هشیارانه عمل و افقی روشن برای برنامه مبارزه با مالاریا ترسیم کنیم.

کد خبر 748708

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۱۴۳ کلاس درس در استان بوشهر
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • رضوانی عضو هیات رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد
  • واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی: راننده متخلف شناسایی و پروند به هیات انضباطی ارسال شد
  • ۲۵۰۰ بازرگان خارجی برای بازدید از اکسپو به ایران آمدند
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد
  • رقابت عشایر در رشته های بومی و محلی جشنواره بین المللی کوچ عشایر