Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی درباره اهمیت پروژه راه آهن خواف-هرات و تأثیر آن در ترانزیت بین‌المللی اظهار کرد: راه آهن خواف-هرات در مسیر کریدور شرق به غرب بوده و چین را از طریق ازبکستان، افغانستان و ایران به سمت ترکیه و اروپا متصل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه راه آهن خواف-هرات به نوعی احیاگر جاده ابریشم ریلی است، افزود: این پروژه می‌تواند شرق را به غرب متصل و در کاهش هزینه‌های صادرات و ترانزیت نقش مهمی ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت گفت: راه آهن خواف-هرات طرفیت حمل و نقل یک میلیون مسافر و حدود ۶ میلیون تن کالا را در سال دارد.

به گفته خطیبی، بهره برداری از راه آهن خواف -هرات در کاهش هزینه‌های صادرات و ترانزیت نقش مهمی ایفا می‌کند و حمل و نقل ریلی در این مرز، سرعت ترانزیت و صادرات را افزایش و هزینه‌های مترتب بر آن را کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول، هزینه ساخت خط ریلی خواف-هرات را ۴ هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: مبدا و مقصد این راه آهن دو قطب اقتصادی در ایران و افغانستان است و از طریق این خط ریلی امکان ارتباط بین کشور افغانستان با بنادر جنوبی ایران برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که بخش قابل توجهی از این راه آهن از افغانستان و از ایران عبور می‌کند، موجب اتصال چین به سمت ترکیه و اروپا از طریق ازبکستان، افغانستان و ایران می‌شود.

خطیبی افزود: راه آهن هرات هم بخشی از این کریدور است و اگر در ادامه آن از هرات به مزار شریف متصل شود، کریدور می‌تواند به صورت صددرصدی شکل بگیرد چرا که از مزار شریف به حیرتان (مرز بین افغانستان و ازبکستان) اتصال ریلی برقرار است و حلقه مفقوده این محدوده هرات-مزار شریف است.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت تاکید کرد: اگر طرف‌های افغانستانی به تکمیل و تداوم این خط ریلی اقدام کنند، قطعاً تحول بزرگی در حوزه حمل‌ونقل رخ خواهد داد.

به گفته خطیبی، پیشنهاداتی هم با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری از طرف ایران به افغانستانی‌ها ارائه شده است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت درباره میزان پیشرفت این طرح تاکنون گفت: پروژه خواف-هرات سال‌ها قبل در راستای کمک به بازسازی افغانستان تعریف شد و روند احداث پر فراز و نشیبی هم داشت اما سال گذشته عملیات ریل‌گذاری قطعه اول و دوم این پروژه به طول ۷۷ کیلومتر که در خاک ایران بود، انجام شده است.

خطیبی ادامه داد: عملیات مربوط به ایستگاه شمتیغ نیز ساختمان بزرگی ساخته شده که تمام امور مربوط به گذرنامه، گمرک و مرزبانی می‌تواند در آن انجام شود، برای بخش مسافری باید هماهنگی‌هایی بین دو کشور ایران و افغانستان در بخش فروش بلیت و جابه‌جایی مسافر انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: در قطعه سوم با طول ۶۲ کیلومتر در خاک افغانستان نیز عملیات روسازی، ریل‌گذاری و تکمیل سیستم‌های ارتباطی تکمیل شده و ایستگاه روزنک افغانستان، آذرماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت توضیح داد: پس از آن کشور افغانستان قطعه ۴ را به دو بخش تقسیم و عملیات اجرایی قسمت اول را آغاز کردند.

خطیبی تاکید کرد: با توجه به تحولات سیاسی افغانستان و تغییر دولت در این کشور، روند ساخت و تکمیل پروژه مدتی متوقف شد اما اخیراً مسئولان ایرانی مذاکراتی با افغانستان در این خصوص انجام داده اند و هر دو طرف در صدد احداث این خط آهن به سمت هرات و بهره‌برداری از آن هستند.

بنا بر اظهارات معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت، مسئولان کشورمان در خصوص تسریع بهره‌برداری از این ریل و ادامه آن با همکاری ایران مذاکراتی با دولتمردان افغانستانی انجام دادند.

گفتنی است، تجارت ایران با افغانستان رو به رشد است، تا جایی که جایگزین بزرگترین شریک تجاری افغانستان یعنی پاکستان شده است.

از آنجایی که توسعه روابط حمل و نقلی با همسایگان همواره از سوی وزیر راه و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفته، بهبود اتصالات زمینی از جمله راه آهن خواف -هرات، این تجارت را بیشتر تقویت خواهد کرد.

راه آهن خواف -هرات سالانه ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را جابجا خواهد کرد و نه تنها تجارت افغانستان با ایران را تقویت می‌کند بلکه اهمیت زیادی برای سایر کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان، قرقیزستان، چین و هند دارد.

این مسیر راه آهن بخشی کلیدی از پروژه ۲ میلیارد دلاری کریدور راه آهن پنج کشور (FNRC) است. پروژه کریدور خط آهن پنج کشور احداث یک خط راه آهن عبور کننده از کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران را پیش بینی می‌کند که با ادامه به ترکیه خواهد رسید. این خط آهن کشورهای یادشده را نه تنها به یکدیگر بلکه به اروپا متصل خواهد کرد.

تجارت بین هرات و خواف می‌تواند هرات را به یک هاب تجاری تبدیل کند و در صورت بهره‌برداری از پروژه کریدور ریلی ۵ کشور، هرات، دروازه ورود ایران به آسیای مرکزی یا دروازه آسیای مرکزی به ایران خواهد شد.

کد خبر 5440915

منبع: مهر

کلیدواژه: عباس خطیبی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل راه آهن خواف هرات جاده ابریشم اوکراین خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس جنگ اوکراین وزارت جهاد کشاورزی وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه تجارت با همسایگان ارمنستان فرابورس وزارت نفت ایران حمله روسیه به اوکراین روسیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آخرین اخبار اوکراین وزارت نیرو معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت راه آهن خواف هرات بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۵۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم

نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم به منظور تبادل تجربیات فنی، فرهنگی و سرمایه‌گذاری و تعاملات بین‌المللی در دیپلماسی شهری میان شهرها، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، یعقوب هوشیار شهردار تبریز ظهر امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جریان برگزاری وبینار شهرداران شهرهای جاده ابریشم به ارائه ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی و توریستی شهر تبریز و تبیین جایگاه ژئوپلتیک این شهر در مسیر جاده ابریشم پرداخت.

وی افزود: کلان شهر تبریز قطب اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و ارتباطی شمال غرب ایران است که به خاطر موقعیت جغرافیایی خود، نقشی اساسی در ارتباطات بین ایران و دنیای غرب دارد. همین موقعیت در طول تاریخ با عبور جاده ابریشم، جایگاه بزرگی در اقتصاد جهانی برای تبریز رقم زده است.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: تبریز، پایتخت بازرگانی و تجارت ایران و رقیب تجاری شهرهای چین و قسطنطنیه بود که علاوه بر ثروت، هنر و معماری بسیار زیبایی را نیز در خود جای داده بود. در حال حاضر هم بازار سرپوشیده‌ی تبریز از بزرگترین بازارهای دنیا به حساب می‌آید.

هوشیار تصریح کرد: تبادل فرهنگ یکی از اصلی‌ترین ارزش‌های جاده‌ی ابریشم بود. هنر، مذهب، فلسفه، تکنولوژی، زبان، علم، معماری و دیگر المان‌های یک تمدن از طریق این جاده‌ها و به واسطه‌ی کالاهای تجارت شده از کشوری به کشور دیگر تبادل می‌شدند. با بسته شدن جاده‌ی ابریشم تجار ناچار به پیدا کردن راه‌های آبی برای تجارت شدند. این مسئله آغازگر عصر کاوش بود که به شکل گیری ارتباطات و اجتماعی جهانی منجر شد.

وی اضافه کرد: از منظر بین المللی، شهرداری تبریز عضو چندین سازمان بین المللی مهم بوده و با ۹ شهر مهم جهان پیوند خواهرخواندگی داشته و با چندین شهر دیگر تفاهم نامه دوستی امضا کرده است و اکنون این شهرداری قصد دارد با ایجاد و تقویت همکاری با شهرهای مهمی که بر روی جاده ابریشم قرار دارند قدم بزرگی در جهت احیا اهمیت تاریخی این شهر بر دارد.

همچنین در ادامه این نشست، شهردار نارا ژاپن علاقه‌مندی خود برای توسعه مناسبات فرهنگی، علمی و شهری با کلان‌شهر تبریز به خاطر احترام به قدمت و اهمیت تاریخی را مطرح کرد.

موتونوبو ناکاگاوا در بخش دیگری از سخنان به بیان پیشنهاد برگزاری نمایشگاه تبریز در شهر نارا در سال‌های پیش رو و پیشنهاد انعقاد قرار داد خواهر خواندگی میان تبریز و نارا در آینده پرداخت.

تبریز به عنوان یکی از شهرهای استراتژیک واقع در مسیر جاده ابریشم به علت بازار بزرگ آنکه قلب تپنده جاده ابریشم در روزگاران قدیم بوده است و سابقه پایتختی چندین باره تبریز در ایران از دیگر موارد مورد بحث و گفتگو میان شهرداران در این نشست بود.

به دنبال برگزاری کنفرانس فضا و زمان بین ایران و ژاپن در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ و دیدار شهردار تبریز و سفیر ژاپن و پیشنهاد تعمیق و توسعه مناسبات میان تبریز و شهر به علت ویژگی‌های استراتژیک این دو شهر نارا مطرح شد و در همین راستا وبینار مشترک با شهرهای تبریز نارا و سمرقند برگزار شد.

همچنین در این دیدار تکرار برگزاری وبینار در ماه‌های آینده در راستای احیا ارتباطات سنتی با سایر شهرهای واقع در مسیر جاده ابریشم از سوی شهردار تبریز مطرح شد.

تشریح ویژگی‌ها و موقعیت استراتژیک شهر نارا به عنوان اولین پایتخت کشور ژاپن و جنوبی‌ترین شهر ژاپن و شرقی‌ترین شهر جاده ابریشم دارای میراث فرهنگی بسیار فراوان از دیگر موضوعات مطروحه در این وبینار بود.

کد خبر 749751

دیگر خبرها

  • بررسی پروژه‌های ریلی از جمله خط‌آهن سریع‌السیر تهران-مشهد
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم برگزار شد
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • کریدور ریلی خواف هرات گرفتار تحریم‌ های داخلی است
  • آغاز ساخت بزرگ‌راه هرات - غور
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است