Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- براساس پیش بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو وضعیت پیش بینی شده برای دوره سه ماه ابتدای اسفند۱۴۰۰ تا انتهای اردیبهشت ماه۱۴۰۱دربیشترحوضه های آبریزکشور(به جز موارد مربوط به حوضه آبریزدریای خزر) کمتراز متوسط بلندمدت باشد.

وضعیت بارش‌های کشور در پاییز چندان مطلوب نبود و میزان بارش‌ها در این فصل بیانگر آن است که پاییز سال جاری آن‌چنان‌که پیش‌تر سازمان هواشناسی اعلام کرده بود یکی از خشک‌ترین فصل‌های نیم قرن اخیر بود، اما وضعیت در زمستان امسال کمی بهتر شده است و بارش‌های به نسبت خوبی در کشور شاهد بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندی پیش هم «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت بارش‌ها گفت: میزان بارش‌ها در برخی از نقاط زیاد بوده است.

وی ادامه‌داد: میزان زیاد بارش به‌طور عمده در نقاط جنوبی کشور و در استان‌های کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بخشی از بوشهر و جنوب فارس بوده است.

وزیر نیرو گفت: اما در بخشی از حوضه‌ها هم بارش کمتر از نرمال بوده و در اسفند ماه پیش‌بینی بارش‌ها در حد نرمال است.

اکنون تازه ترین گزارش موسسه تحقیقات آب حاکی از آن است که برای دوره سه ماه ابتدای اسفند۱۴۰۰ تا انتهای اردیبهشت ماه۱۴۰۱دربیشترحوضه های آبریزکشور(به جز موارد مربوط به حوضه آبریزدریای خزر) کمتراز متوسط بلندمدت باشد.

میزان بارش پیش بینی شده برای حوضه آبریز دریای خزر از ابتدای اسفندامسال تا انتهای اردیبهشت ماه سال آینده ۱۴۹ میلیمتر است که در مقایسه با  دوره متوسط بلندمدت که ۱۴۵ میلیمتر بارش داشته ۳ درصد اختلاف بارش مثبت خواهد داشت.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز از ابتدای اسفند ماه امسال تا آخر اردیبهشت سال آینده، ۱۴۹ میلیمتر بارش دریافت خواهد کرد که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۱۵۰ میلیمتر بارش ثبت شده دارد با رشد منفی یک درصدی همراه است.

میزان بارش پیش بینی شده برای حوضه آبریز فلات مرکزی از ابتدای اسفندماه امسال تا انتهای اردیبهشت سال آینده ۵۲ میلیمتر است و این درحالی است که میزان بارش دوره بلندمدت این حوضه ۸۴ میلیمتر بوده که کاهش ۳۸ درصدی  خواهد داشت.

حوضه آبریز قره قوم هم از ابتدای اسفندماه امسال تا آخر اردیبهشت ماه سال آینده ۹۵ میلیمتری بارندگی خواهد داشت که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۱۱۲ میلیمتر بارش ثبت شده د ارد کاهش ۱۵ درصدی را شاهد خواهد بود.

وضعیت بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز مرزی شرق از ابتدای اسفندماه امسال تا آخر اردیبهشت ماه سال آینده ۳۶ میلیمتر است، درحالی که این حوضه در دوره بلندمدت ۶۷ میلیمتر بارش داشته که کاهش ۴۷ درصدی یافته است.

میزان بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز دریای عمان و خلیج فارس از ابتدای اسفندماه تا آخر اردیبهشت ماه سال آینده ۸۵ میلیمتر است که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۱۳۵ میلیمتر بارش ثبت شده دارد کاهش ۳۷ درصدی را خواهد داشت.

در فاصله زمانی ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ تا آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ از مجموع حوضه های آبریز درجه دو کشور حوضه‌های بندرعباس، سدیج، حله رود و رودخانه‌های کوچک، کل، مهران و مسیل‌های جنوبی و نیز مند، کاریان و خنج میزان بارش‌های پیش بینی شده برای آنها در مقایسه با متوسط بلندمدت کاهش ۵۰ درصدی خواهند داشت.

براساس این گزارش وضعیت بارش اسفند ماه ۱۴۰۰ در بیشتر حوضه‌های آبریز واقع در جنوب، غرب و مرکزکشور کمتر از متوسط بلندمدت پیش‌بینی می‌شود.

 

 

 ایرنا

     

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اردیبهشت ماه سال آینده تا انتهای اردیبهشت ماه تا آخر اردیبهشت ماه ابتدای اسفندماه متوسط بلندمدت حوضه های آبریز دوره بلندمدت میلیمتر بارش ماه امسال وضعیت بارش میزان بارش بارش ها حوضه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۵۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم ذخیره آب مخازن سدهای کردستان به ۷۲ درصد رسید

آرش آریانژاد در گفت‌وگو با خبزنگار مهر با اشاره به بارش‌های مناسب اخیر اظهار کرد: حجم آب ذخیره پشت سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: در پی بارش‌های مناسب اخیر، حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان کردستان به ۷۲ درصد رسید.

آریانژاد گفت: تاکنون ۸ سد در استان کردستان سرریز شده و برای روزهای آینده نیز هواشناسی استان هشدار سطح نارنجی اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری ۴۲۰ میلیمتر، متوسط بارندگی استان بوده است، خاطرنشان کرد: در شهرستان مریوان با حدود ۱۰۰۰ میلیمتر و بانه با ۸۰۰ میلیمتر بیشترین میزان دریافت نزولات آسمانی را شاهد بوده‌ایم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: با توجه به رواناب‌های خوبی که در سال آبی جاری به مخازن سدهای استان جاری شده، این امر منجر به سرریز ۸ سد در کردستان شد.

آریانژاد به سامانه جدید بارشی که در راه استان است، نیز اشاره و توصیه کرد: نظر به اعلام هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی استان کردستان برای روزهای دوشنبه ۱۷ و سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری، با توجه به پیش‌بینی حجم بارش‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها توصیه می‌شود شهروندان از توقف و اتراق در حاشیه رودخانه و مخازن سدهای استان اکیداً خودداری نمایند.

کد خبر 6097882

دیگر خبرها

  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • پیش‌بینی هوا طی روزهای آینده/ تداوم بارش‌ها در این استان‌ها
  • کاهش بیش از ۱۰۰ میلیمتری بارش در تهران
  • پیش‌بینی بارش در برخی مناطق کشور طی هفته جاری
  • رتبه اول استان یزد در زمینه رشد بارندگی
  • استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • نگاهی آماری به بارش‌های امسال کرمانشاه
  • ثبت ۵۳ میلیمتر بارش در در لیرابی
  • بیشترین بارش‌ها با ۵۳ میلیمتر در لیرابی