Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@20:58:00 GMT

بوشهر؛ سمفونی همه زیبایی ها در نوروز

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۵۹۰۴

بوشهر؛ سمفونی همه زیبایی ها در نوروز

بوشهر سرزمین دریا، آفتاب، نخل با هوای دلپذیر بهاری و ساحل سحر انگیز به همراه مهمانوازی مردمان خونگرمش نوعی سمفونی زیبایی ها است و حالا بعد از 2 سال، نوروز امسال چشم انتظار گردشگرانی است که بار سفر را به مقصد این استان بسته اند.

 به گزارش ایران آنلاین ، اسفند 98 بود در حالی که همه خود را برای تعطیلات نوروز آماده می کردند به ناگهان مهمان ناخوانده ای که خیلی پیشتر دنیا را  فراگیر کرده بود به ایران هم رسید و همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد به نحوی که همه مسئولان و دست اندرکاران برای پیش‌گیری از گردش ویروس مردم را از سفر برحذر می داشتند اما امروز بعد از 2 سال فراز و نشیب فراوان با فروکش کردن پیک ششم و البته واکسیناسیون گسترده زمینه برای سفرهای نوروزی مهیا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانکه که امروز و بعد از حدود 25 ماه محمد تقی ایرانی معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر به طور رسمی هموطنانمان را برای سفر به بوشهر پایتخت صنایع دستی، گردشگری، مداحی، شعر و موسیقی دعوت کرد و از مردم خواست که به این استان سفر کنند.
او معتقد است در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در استان‌ها به خصوص استان بوشهر کاهش یافته و براساس تصمیم ستاد ملی کرونا شرایط سفر برای مسافران نوروزی فراهم است تلاش می‌شود تمام امکانات استان برای پذیرایی از مهمانان نوروزی فراهم شود و نوروز به یاد ماندنی برای آنان در کرانه خلیج فارس رقم بخورد.
اما برای معرفی جاذبه‌های گردشگری بوشهر باید سرتاسر این استان کشیده را مرور کرد چرا که زیبایی و شکوه از دیلم تا عسلویه آن گسترده است و از جاذبه‌های طبیعی سواحل گرفته تا گردشگری صنعتی جنوب را در بر می‌گیرد.
کشتی‌هایی که بر آبهای نیلگون آن شناور هستند تا چرخ اقتصاد کشور از حرکت نیفتد و صیادانی که در قایق‌ها و لنج‌ها با انداختن تورها، گرگورها و قلاب‌های ماهی‌گیری چشم به آب‌های آن دوخته اند تا رزق خود را از دریا برگیرند و یا قایق‌ها و جت اسکی‌هایی که با گردش روی آب لحظه‌هایی شاد و تماشایی را برای خود و گردشگران ساحلی می‌آفرینند از دیدنی‌های سواحل لذت بخش و آرامش دهنده بندر بوشهر است.
دیدن کودکان و نوجوانانی که در ساحل تن به آب زده اند و با شور و شوق شنا می‌کنند، فوتبال و والیبال ساحلی در مجمع ورزش‌های آبی دهکده گردشگری بوشهر، صحنه هایی است که کمتر کسی می‌تواند خود را از تماشای آنها محروم کند.
هرچند وجود جاذبه های تاریخی و فرهنگی متنوع آن را نیز نمی‌توان از نظر دور داشت؛ بازار قدیم، عمارت کازرونی، بوستان شغاب، منطقه تاریخی ریشهر، بازار ماهی فروشان، جزایر شیف، خارگ و خارگو، مدرسه گلستان، عمارت حاج رئیس، پارک جنگلی چاهکوتاه، موزه دریا و دریانوردی، موزه منطقه ای خلیج فارس و مردم شناسی از جمله جاذبه های تاریخ و طبیعی شهرستان بوشهر است.

بهشت پرندگان 

پارک ملی دریایی نخیلو شهرستان دیر در جنوب استان بوشهر که به بهشت پرندگان معروف است خود ایستگاه پرنده نگری به شمار می‌رود و دیدن فوج فوج مرغان دریایی که برفراز ساحل پرواز می‌کنند و در هنگام فرود، همه ساحل شنی را از رنگ‌های سیاه و سفید پر و بال‌های خود می پوشانند، یا تخم‌گذاری و جوجه آوری لاکپشت‌های دریایی در ساحل این پارک، به همراه مزرعه های سرسبز گوجه فرنگی خارج از فصل منظره های دیدنی است که هر گردشگری را می‌تواند ساعت‌ها محو زیبایی دیر کند.---

بندر سیراف با ساحل زیبا و بناهای گردشگری باستانی، موزه و قلعه تاریخی نصوری، در شهرستان کنگان برای گردشگران علاقه‌مند به جاذبه‌های تاریخی و باستانی و محققان و پژوهشگران این بخش همچون گنجینه ای است تا آگاهی‌ها و دانش خود را در مورد یکی از پایانه‌های ساحلی جاده ابریشم افزایش داده و تلاش برای گشودن رازهای سربه مهر تاریخ را تجربه کنند.اما وجود سکوها، تاسیسات عظیم گاز و مشعل‌های برافروخته در دل کوه‌های عسلویه که مشاهده آن شعار "ما می توانیم" را ترجمه کرده و بخشی از توانمندی‌های جوانان، متخصصان و کارگران ایرانی را در قالب توریسم صنعتی و اقتصادی به نمایش گذاشته است، اگر چه اینجا نیز زیبایی‌ بکر ساحل به شکلی دیگر نمود یافته است؛ پارک ملی دریایی نای بند، جنگل‌های حرا و آب انبارهای قدیمی تنها بخشی از مناطق گردشگری این منطقه از استان بوشهر است و کرانه صخره ای بنود بعنوان یکی از منحصر به فردترین سواحل خلیج فارس پتانسیل بالایی در بخش گردشگری دارد.

اما جم می‌تواند برای علاقه مندان به طب سنتی جذاب و مقصد گردشگری باشد؛ کوه معروف پدری که شایعه های مختلفی در مورد جاذبه معکوس و خاصیت شفا دهی به برخی بیماری‌ها درباره آن مطرح شده در این شهرستان است و دامنه کوه‌ها و دشتهای سرسبز مملو از کندوهای عسل آن که از شهد صدها گونه گیاه دارویی و درخت کنار تغذیه می کنند این جاذبه را به شهریتان جم بخیده است.

کوه نمک---

کوه نمک بوشهر با گنبدها و غارهای نمکی شگفت انگیز یکی دیگر از مهمترین آثار طبیعی است که هرسال شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به شهرستان‌های دشتی و دیر می‌کشاند، وجود آتشکده و کلات مند در شهرستان دشتی، حاشیه سرسبز رودخانه‌های مند و باغان و جنگل‌های چاه چاهو و عمارت شیرینه از آثار تاریخی و طبیعی است که هر سال مورد بازدید علاقمندان زیادی قرار می گیرد.

رئیسعلی دلواری 

به دیار قهرمان جنوب و دلیران شناخته شده اگر برویم، موزه شهید رئیسعلی دلواری، قلعه زایر خضرخان اهرمی، ساحل بندر دلوار، منطقه گردشگری سرسبز خائیز و کوه‌های پر از چشمه سار بیرمی، آبگرم معدنی اهرم و رودخانه باهوش در شهرستان تنگستان پیش دیدگان گردشگران است.---

دشتستان با دشت های سرسبز و رودخانه های جاری دالکی، شاپور و حله، آبشارها و مناطق دیدنی و چشم نواز بوشکان و ارم با آثار باستانی کاخ اردشیر و گور دختر هخامنشی، کاروانسرای مشیرالملک برازجان، کاخ بردک سیاه و چرخاب، شاهزاده ابراهیم و نخلستان‌های سعد آباد، آبپخش و وحدتیه، سد شهید رئیسعلی دلواری با دشت‌های سر سبز شبانکاره از مناطقی است که برای گردشگران نوروزی می‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.---

اما خرید بخشی پررنگ از سفر ایرانی است؛ بازارهای جنس‌های داخلی و خارجی گناوه با قیمت‌های مناسب در میان عام و خاص پر آوازه شده است هر چند گردشگرانی که یک روز را در این شهرستان بگذرانند می‌توانند لحظه‌هایی آرام را در ساحل ماسه‌ای منحصر به فردی آن بگذرانند و فرصتی برای هنرنمایی علاقمندان به ساخت مجسمه‌های شنی فراهم می‌کند.
روستاهای ساحلی و مناطق نمونه گردشگری میرمهنا و حماد، گشت‌های دریایی به جزایر خارگ و خارگو ازجاذبه‌های گردشگری شهرستان‌های گناوه، دیلم و بندر ریگ در شمال استان بوشهر است که هر سال میلیون‌ها گردشگر داخلی این مناطق را به عنوان مقصد نوروزی خود انتخاب می کنند، زیرا در این بندر هم امکان گردش و هم تفریح و خرید ارزان فراهم است.
به نحوی که احمد محمدی زاده استاندار بوشهر با تاکید بر ارتباط مستقیم و تنگاتنگ موضوع گردشگری استان با موضوع ته لنجی، بازار، مغازه ها و پاساژها می‌گوید فصل خوب استان بوشهر در نیمه دوم سال است و هوای خوب، ساحل زیبا، طبیعت خوب و سرسبز شدن زمین فرصتی را فراهم کرده که مردم از سراسر کشور به سمت استان بوشهر سفر کنند.
استاندار بوشهر ادامه می‌دهد: این استان به دلیل برخورداری از گردشگری ارزان میزبان ضعیف‌ترین قشرهای مردم شامل آن دسته از افرادی که نمی توانند به کیش و قشم سفر کنند، است و حضور این مسافران خیر و برکت و تحرک اقتصادی را در استان به همراه دارد.
آنطور که محمدی زاده عنوان می‌کند پیش بینی می شود  نوروز امسال شمار قابل توجهی مسافر و گردشگر نوروزی وارد این استان شود و تلاش شده در شهرستان‌های مختلف با ایجاد زیرساخت‌ها مقدمات پذیرایی از مسافران نوروزی فراهم شود.
اما در کنار این جاذبه های تاریخی و طبیعی در استان بوشهر، نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های مختلف نوروزی از جمله صنایع دستی، کالاهای ته لنجی و جشنواره های نمایشی، موسیقی، مسابقه‌های ورزشی بومی و محلی در ساحل، گشت‌های دریایی و دهها برنامه جذاب دیگر برای سرگرمی و رفاه گردشگران نوروزی در استان بوشهر برپا می‌شود.روز خوش گردشگران تجاری در نوروز بوشهر
با توجه به قابلیتها و ظرفیتهای استان بوشهر و بهبود شرایط کرونایی انتظار می‌رود با سفر جمعیت قابل توجهی از مسافران به سمت استان ساحلی بوشهر با سونامی گردشگر مواجه شویم.
آنطور که احمد محمدی زاده استاندار بوشهر می‌گوید با گرفتن مصوبه سفر دوم ملوانان برای تامین کالای همراه ملوان در ایام نوروز بازارهای ساحلی مملو از کالا و جنس‌های با کیفیت با قیمت مناسب برای گردشگران و مهمانان است و گردشگری تجاری در این روزها فعال می‌شود.
البته محمدی زاده بر ضرورت تقویت خدمات اسکان، تغذیه، خدمات رفاهی و بهداشتی به مسافران تاکید کرد و از همه دستگاه‌های اجرایی خواست که با ساماندهی مدرسه‌ها و با استفاده از ظرفیت سالن‌ها و مهمانسراها و سایر امکانات برای نوروز آماده شوند.
 او می‌گوید: پارک‌ها، فضای سبز و سواحل استان و مناطق روستایی باید همه ظرفیت اسکان و خدمات‌دهی خود را در تعطیلات نوروز آماده و به روز رسانی کنند تا مهمانان با کمترین محدودیت و مشکلی مواجه نشوند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر می‌گوید با توجه به پیش بینیِ ورود هشت میلیون مسافر به استان تلاش می‌شود زیرساخت‌های لازم برای سفری ایمن و هوشمند فراهم شود.
سکینه سالاری در خصوص ظرفیت‌ اقامتی موجود در استان بوشهر می‌گوید هرچند ظرفیت اقامتی استان از2 هزار و 700 تخت به بیش از پنج هزار تخت و کف خواب مبله اضافه شده اما با توجه به شمار زیاد مسافران درخواست می‌شود کسانی که قصد سفر به استان بوشهر را دارند به صورت برنامه ریزی شده اقدام کنند.
او با اشاره به اینکه تاکنون 700 خانه مبله در استان بوشهر از سوی اماکن نیروی انتظامی شناسایی شده اما از این شمار تنها 100 واحد اقدام به گرفتن مجوز کرده‌اند با توجه به پیش بینی حضور هشت میلیون مسافر انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر صاحبان این واحدهای اقامتی نسبت به گرفتن مجوزهای لازم اقدام کنند.
 سالاری البته تاکید می‌کند که هرچند در زمان حاضر در شرایط بحرانی بیماری کووید 19 قرار نداریم اما باید پیش بینی‌های لازم برای سفری ایمن و هوشمند انجام شود.
به گفته او با مجوز ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا راه اندازی بازارچه ارزاق، صنایع دستی، نوروزگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری در دستور کار است.
به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر در صورت فراهم بودن شرایط لازم برگزاری  نوروزگاه‌ها با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهرها، راه اندازی بازارچه های صنایع دستی و ارزاق با مشارکت مردمی و سمن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.
او با اشاره به چاپ 20 هزار نقشه راهنمای گردشگری استان بوشهر می‌گوید این اداره کل از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، وب سایت و اپلیکشن‌ها برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان بهره خواهد برد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استان بوشهر گردشگری بوشهر بوشهر می گوید صنایع دستی محمدی زاده پیش بینی برای سفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۵۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره سیلینگ در ساحل جزیره هرمز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، دبیر هیات بادبانی هرمزگان گفت: به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و برای تشویق و استعداد یابی رده‌های سنی ۹ تا ۱۴ سال جشنواره قایق‌های بادبادنی استان هرمزگان در ساحل جزیره هرمز به سمت بندرعباس برگزار شد.

اسماعیل مکی زاده افزود: در این دوره علاقه‌مندان به ورزش بادبانی در خصوص نحوه هدایت قایق‌های بادبانی آموزش‌های اولیه لازم را دریافت کردند و با اجزای مختلف قایق‌ها آشنا شدند.

بیشتر بخوانید: برگزاری مسابقه هوری رانی در قشم

وی همچنین به وجود استعداد‌های خوب در زمینه قایق‌های بادبانی در استان اشاره کرد و گفت: با وجود استعداد‌های بسیار خوب در استان هرمزگان میتوان به آینده ورزش بادبانی در این استان امیدوار بود.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در این جشنواره ۱۷ نفر از ورزشکاران بادبانی سوار هرمزگانی شرکت کردند که مسافت ۱۸ کلیومتری جزیره هرمز تا اسکله شهید حقانی بندرعباس دریانوردی کردند.

دیگر خبرها

  • هدف‌گذاری برای نمایش شهری در تراز حکومت حضرت مهدی(ع) در نوروز ۱۴۰۴
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • دویستمین سالگرد سمفونی شماره ۹ بتهوون؛ تاج موسیقی غربی!
  • (ویدئو) رکوردشکنی مدونا، یک و نیم میلیون نفر در کنسرت برزیل شرکت کردند
  • ۳۰ تفنگدار دریایی آمریکا زخمی شدند | ماهیت این حادثه فاش نشده است
  • دیدنی‌های رایگان دبی؛ معرفی تفریحات رایگان دبی
  • رکورد جدید ثبت شد | برقراری بیش از ۲۷۰۰۰ پرواز در ایام نوروز
  • (ویدئو) لحظه فرود اضطراری یک هواپیما در ساحل
  • برگزاری جشنواره سیلینگ در ساحل جزیره هرمز
  • دبی، میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه