Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@06:38:54 GMT

همه آنچه باید در مورد لیزرتراپی زخم پای دیابتی بدانید

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۶۱۱۳

همه آنچه باید در مورد لیزرتراپی زخم پای دیابتی بدانید

لیزر برای درمان بیماری های مختلفی استفاده می شود. مثلا، اغلب برای کاهش درد گردن و کمر، مشکلات زیبایی و درمان سرطان در مراحل اولیه استفاده می شود.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام کلینیک زخم آسا، معمولا به منظور درمان زخم های داخلی و خارجی استفاده می شود. زخم پای دیابتی می تواند با لیزر تراپی درمان شود. این نوع لیزر درمانی لیزرتراپی سرد نامیده می شود، زیرا اشعه سطح پایین آن برای داغ کردن بافت های بدن کافی نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زخم پای دیابتی چیست؟

زخم پای دیابتی، زخم یا جراحتی باز است که تقریبا در ۱۵% مبتلایان به دیابت روی می دهد و معمولا در کف پا قرار دارد. ۶% از افرادی که زخم پا دارند به علت عفونت یا مشکلات مرتبط دیگر در بیمارستان بستری می‌شوند.

دیابت اصلی‌ترین دلیل قطع عضو اندام های پایینی در جهان می باشد و حدود ۱۴ تا ۲۴ درصد بیماران مبتلا به دیابت که زخم پای دیابتی در آنها ایجاد می شود، قطع عضو نیز داشته اند. اما، درمان زخم پای دیابتی با لیزر ثابت کرده که زخم پای دیابتی قابل درمان می باشد.

زخم پای دیابتی چگونه شکل می گیرد؟

زخم پای دیابتی به خاطر ترکیبی از عوامل مانند بی حسی پا، گردش خون نامناسب، تغییر حالت پا، تحریک (مثلا شکستگی یا فشار)، ضربه و استمرار دیابت شکل می گیرد. بیمارانی که سالهاست مبتلا به دیابت هستند، ممکن است آسیب عصبی نیز در آنها ایجاد شود، یعنی کاهش یا از دست دادن حس درد در پا به خاطر تخریب عصب که با بالا رفتن سطح گلوکز خون در گذر زمان ایجاد می شود.

لیزرتراپی زخم پای دیابتی چگونه عمل می کند؟

لیزرتراپی زخم پای دیابتی اغلب برای درمان قسمت هایی از بدن که در درمان های دیگر قابل دسترسی نیست استفاده می شود. لیزر نیز به خاطر دقت آن استفاده می شود و به بافت های مجاور زخم آسیبی وارد نمی کند. لیزر روند طبیعی ترمیمی بدن را با استفاده از طول موج نور به منظور افزایش جریان خون در ناحیه زخم، افزایش می دهد.

این نوع درمان می تواند درد را کاهش دهد، ترمیم بافت پا را سرعت بخشد، زخم را ترمیم کند و عملکرد عصب و فعالیت عروقی را بهبود بخشد. لیزر درمانی زخم معمولا تهاجمی، طولانی یا دردناک نمی باشد. اما بسته به شرایط، احتمالا نیاز به چند دوره درمانی داشته باشید.

مزایای لیزرتراپی نسبت به درمان های دیگر چیست؟

لیزر درمانی نیاز به استفاده از دارو و جراحی ندارد. عوارض جانبی و خطرات کمتری دارد و سریع و راحت می باشد. در حال حاضر درمان زخم با لیزرتراپی نیز انحام می شود و ثابت شده که برای درمان زخم پای دیابتی موثر است.

آیا لیزرتراپی زخم پای دیابتی برای شما مناسب است؟

استفاده از لیزرتراپی در عمل های عمومی پزشکی به عنوان مکمل درمانی در حال افزایش می باشد. این درمان برای زخم های پای دیابتی توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است. لیزردرمانی زخم پای دیابتی زمانی که تحت نظر پزشک یا متخصص زخم انجام شود، بی خطر در نظر گرفته می شود. از طرفی، بدون درد و غیرتهاجمی می باشد و نیاز به دارو یا آمادگی دیگری ندارد.

چه زمانی لیزرتراپی زخم پای دیابتی را شروع کنیم؟

اگر زخمی دارید که با داروها یا درمان های دیگر بهبود نمی یابد، باید لیزردرمانی را در نظر بگیرید. لیزردرمانی اغلب از بقیه درمان ها موثرتر می باشد، زیرا احتمال بازگشت زخم را کاهش می دهد و همچنین ممکن است باعث ایجاد التهاب یا جای زخم کمتری نسبت به روش های مرسوم جراحی شود.

با پزشک خود در مورد اینکه آیا لیزردرمانی مناسب شما است یا خیر مشورت کنید. عواملی که قبل از پیگیری لیزرتراپی باید در نظر گرفته شود شامل سن، وضعیت سلامتی و احتمال تداخل با نوع خاصی از درمان می باشد. خطرات ممکن است شامل خونریزی، درد، عفونت یا تغییر رنگ پوست شود.

آیا این درمان بی خطر است؟

لیزر درمانی توسط اکثر سازمان های بهداشتی تایید شده است و بی خطرترین گزینه درمانی و غیرتهاجمی موجود در بازار را در اختیار شما قرار می دهد. لیزر درمانی جایگزینی بی خطر و موثر را برای داروها و جراحی در اختیار شما می گذارد.

بیشتر بیماران نتیجه درمان را در طی ۳ تا ۵ جلسه کوتاه مشاهده می کنند. لیزرها با غوطه ور کردن بافت در فوتون‌ها کار می‌کنند که این کار به سلول‌ها انرژی می‌دهد و در نتیجه گردش خون در ناحیه آسیب دیده افزایش می‌یابد و در نهایت زخم پای دیابتی را التیام می‌بخشد. لیزر درمانی به بدن شما امکان می دهد تا با القای یک سری پاسخ های درمانی در بدن، از قدرت های درمانی خود استفاده کند.

چگونه از بروز زخم پای دیابتی جلوگیری کنیم؟

در مرحله اول، بهترین راه برای درمان زخم پای دیابتی پیشگیری از ایجاد آن است. دستورالعمل های پیشنهادی شامل مراجعه منظم به متخصص پا می باشد. متخصص می تواند تشخیص دهد که آیا احتمال ایجاد زخم پای دیابتی در شما بالا است یا خیر و استراتژی هایی را برای جلوگیری از آن به کار برد.

اگر موارد زیر را داشتید احتمال بالایی در ایجاد زخم در شما وجود دارد:

آسیب بافتی دارید. گردش خون نامناسب دارید. تغییر حالت پا دارید (مثلا انگشت چکشی یا پینه پا). کفش نامناسب می پوشید. قند خون کنترل نشده دارید.

کاهش عوامل خطرناک دیگر، مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، کلسترول و قند خون بالا در پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی مهم هستند. پوشیدن کفش و جوراب مناسب، تاثیر زیادی در کاهش این خطر دارد. متخصص ارتوپدی می تواند پیشنهاداتی را برای انتخاب کفش مناسب به شما دهد.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زخم پای دیابتی درمان زخم پای دیابتی استفاده می شود لیزر درمانی برای درمان بی خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۶۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت تومورهای مغزی در کودکان/ رویکرد درمان چند تخصصی

به گزارش خبرگزاری مهر، میترا قالیبافیان متخصص رادیوانکولوژی و مسئول فنی بخش رادیوانکولوژی بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک، درباره اهمیت پرداختن به تومورهای شایع مغزی، افزود: طی سال‌های اخیر در بیمارستان محک کارگروه نوروانکولوژی بر درمان تومورهای مغزی متمرکز شده است. این کارگروه با جدیت هرچه تمام‌تر، برنامه‌های درمانی مؤثرتر و به‌روزتری را برای درمان تومورهای مغزی کودکان بر اساس علم مبتنی بر شواهد (evidence based medicine) و آموخته‌های توموربورد یا همایش‌های علمی، پیشنهاد می‌دهد. همچنین جلسات توموربورد بر خردِ جمعی و بررسی همه‌جانبه و هم‌زمان بیماری توسط گروه‌های مختلف درمانی متمرکز است و احتمال خطاهای پزشکی را کاهش می‌دهد.

وی افزود: تومورهای مغزی در کودکان به دلیل نوع تومور و درمان آن با تومورهای مغزی بزرگسالان متفاوت است و از این منظر هدف نخست کنگره نشان دادن تفاوت نوع تومورهای مغزی و درمان آن میان کودکان و بزرگسالان است.

هادی موسی‌خانی فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی کودکان، نیز با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد کودکان مبتلا به تومورهای مغزی کودکان در بیمارستان محک به صورت مستقیم درمان می‌شوند و بیماران دیگر نیز در ۴۱ مرکز درمانی در سراسر کشور تحت حمایت مؤسسه محک قرار دارند افزود: بر همین اساس کنگره با تمرکز بر رویکرد چند تخصصی در درمان تومورهای مغزی کودکان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نقش و اهمیت پروفسور پروانه وثوق در حوزه انکولوژی کودکان در ایران بیان کرد: بسیاری از انکولوژیست‌ها در ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم شاگرد پروفسور پروانه وثوق بودند و با توجه به نقش ایشان در درمان انکولوژی کودکان این کنگره با یادبود پروفسور پروانه وثوق برگزار می‌شود.

موسی خانی در ادامه با بیان اینکه بیمارستان محک در پیگیری رویکرد درمان چند تخصصی در تومورهای مغزی کودکان در ایران پیشرو است افزود: گرچه در سایر مراکز درمانی به صورت غیرمستقیم رویکرد درمان چند تخصصی در انکولوژی کودکان دنبال می‌شود اما بیمارستان محک با برگزاری جلسات درمان چند تخصصی از سال ۱۴۰۱ تاکنون در این باره پیشگام است و امیدواریم که سایر مراکز درمانی نیز با الگوگیری از بیمارستان فوق تخصصی محک بتوانند رویکرد درمان چند تخصصی در تومورهای مغزی کودکان را به صورت مستقیم اجرا کنند.

کد خبر 6090555 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • وضعیت تومورهای مغزی در کودکان/ رویکرد درمان چند تخصصی
  • یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد پلمب شد
  • درمان رایگان هدیه به کودکان
  • ویدیو/ درمان رایگان زیر ۷ ساله‌ها روی پیشخوان بیمارستان‌ها
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد
  • آیا زالو واقعا می‌تواند درمان کننده باشد؟
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • معرفی کامل دبی لند و هر آنچه که باید بدانید!
  • زالو درمان می‌کند؟