Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنعت خودرو آلمان تحریم گسترده‌ای را علیه صنعت خودرو روسیه شروع کرده است، اتفاقی که قبلا در باره ایران رخ داده بود. مرسدس بنز یکی از شرکت‌های فعال آلمانی در روسیه است. این شرکت بخشی از سهام شرکت کاماز را در اختیار دارد.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، کاماز یکی از قوی‌ترین شرکت‌های صنعتی در روسیه است که در سال‌های اخیر با کمک‌ مرسدس بنز توانسته است محصولات مدرن‌تری تولید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکت روسی تولیدکننده کامیون، اتوبوس و موتور دیزل است و فعالیتش را در سال ۱۹۷۶ آغاز کرد. شرکت کاماز تا پیش از حمله روسیه به اوکراین محصولات خود را به بازار‌های اروپای غربی، چین، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقای شمالی صادر می‌کرد و با حمایت مالی شرکت ردبول موفقیت زیادی را هم در مسابقات رالی کسب کرده بود.

کاماز هم اکنون بزرگترین سازنده کامیون در روسیه است و بخش زیادی از ناوگان ترابری ارتش روسیه هم توسط این شرکت تامین می‌شود.

تا پیش از جنگ در اوکراین مرسدس بنز با این شرکت فعالیت‌های تحقیقاتی و مهندسی مشترکی انجام می‌داد و بخش زیادی از سهام کاماز هم در اختیار مرسدس بنز بود. اما اکنون مرسدس بنز قصد فروش سهام کاماز و خروج از بازار روسیه را دارد.

در سال ۱۳۹۰ اتفاق مشابهی در ایران افتاد: مرسدس بنز که شریک قدیمی صنعت کامیون سازی ایران بود و موتورهای خودروهای سنگین مرسدس بنز در شرکت ایدم تبریز ساخته می‌شد، تولید خود را متوقف کرد. این شرکت بخشی از سهام ایدم را در اختیار داشت و تولید خودروهای سواری مرسدس بنز را هم در ایران شروع کرده بود.

در آن زمان مرسدس بنز سهامدار شرکت های تولیدکننده خودروهای سواری در ایران بود، اما پس از تحریم‌های اقتصادی، سهام خود در خودروسازی و قطعه سازی ایران را واگذار کرد، دفتر خود را در ایران بست و ایران را ترک کرد. شرکت ایران‌خودرو دیزل، همکار مرسدس بنز، مجبور شد به جای تولید کامیون مرسدس بنز به تولید کامیون‌های چینی با کیفیت پایین‌تر بپردازد.

شرکت ب ام و آلمان هم اعلام کرد:« تولیدات خود در روسیه  را متوقف کرده‌ایم و به دلیل شرایط ژئوپلیتیک فعلی، صادرات به این کشور هم قطع می شود.»

خودروهای ب ام و بسیار مورد علاقه ثروتمندان روس هستند.

شرکت فولکس واگن و زیر مجموعه‌های آن هم تصمیم مشابهی گرفته‌اند. جنگ روسیه ضربه سنگینی را به فولکس واگن وارد کرده است زیرا بخشی از قطعات و مواد اولیه گروه فولکس واگن از روسیه و اوکراین تامین می‌شد و حالا بروز جنگ مسیر تامین را برای فولکس‌واگن سخت کرده است. این عامل سبب کاهش تولید این گروه خودروسازی خواهد شد.

پیش از این هم فولکس واگن با مشکل تامین پردازنده برای خودروهای خود روبرو بود و جنگ روسیه با اوکراین مشکلات تولید را برای فولکس‌واگن تشدید کرده است.

تحریم های مشابه

بسیاری از شرکت‌های اروپایی مانند ولوو و اشکودا هم فعایت خود را در بازار خودرو روسیه متوقف کرده‌اند.

شرکت رنو که سهام اصلی شرکت لادا را در اختیار دارد، هنوز به طور کامل از روسیه خارج نشده و همچنان به فعالیت در روسیه ادامه می‌دهد اما این شرکت هم محدودیت بزرگی برای جابجایی قطعات و انتقال مالی به دلیل تحریم‌های اقتصادی روسیه خواهد داشت.

شرکت‌های ژاپنی تویوتا، مزدا، میتسوبیشی و هوندا هم فعالیت خود را در بازار روسیه با وجود فروش بالا به حالت تعلیق درآورده‌اند.

هیوندایی هم که در روسیه خودرو تولید می کند فعالیتش را متوقف کرده است.

شرکت فورد آمریکا از دیگر شرکت‌هایی است که بازار خودرو روسیه را ترک کرده است.

گذشته از صنایع خودروسازی، صنایع قطعه سازی بزرگ هم فعالیت خود را در روسیه قطع کرده‌اند. هم اکنون بسیاری از قطعات خودروهای روس از خارج از این کشور وارد می‌شود و قطع همکاری با تولیدکنندگان غربی قطعه، صنعت خودرو این کشور را دچار بحران خواهد کرد.

برچسب هاب ام و تویوتا (Toyota) حمله نظامی روسیه به اوکراین خبرگزاری دویچه وله (Deutsche Welle) رنو (Renault) روسیه شرکت مهندسی و ساخت‌وساز هیوندای (Hyundai) صنعت خودروسازی فولکس واگن (Volkswagen) مرسدس بنز (Mercedes-Benz) مزدا موتور (Mazda Motor Corp) میتسوبیشی (Mitsubishi) هیوندایی ولوو (Volvo)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ب ام و تویوتا Toyota حمله نظامی روسیه به اوکراین رنو Renault روسیه صنعت خودروسازی فولکس واگن Volkswagen مرسدس بنز Mercedes Benz مزدا موتور Mazda Motor Corp میتسوبیشی Mitsubishi هیوندایی ولوو Volvo آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو صنعت خودرو فولکس واگن مرسدس بنز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۶۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز

مدیرعامل «توتال انرژی» هشدار داد تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه، باعث افزایش شدید قیمت گاز و سود بردن فروشندگان جهانی گاز از جمله خود «توتال انرژی» می‌شود.

به گزارش ایسنا، پاتریک پویانه در پاسخ به سوال تحلیلگری که درباره تاثیر تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا پرسیده بود، گفت: اگر اتحادیه اروپا، پروژه «یامال ال‌ان‌جی» را تحریم‌ کند، قیمت ال‌ان‌جی به سرعت بالا خواهد رفت و در سطح جهانی، به نفع ما خواهد بود. اگر تحریم‌هایی در کار باشند، مثبت است و منفی نیست زیرا درآمد توتال از پروژه «یامال ال‌ان‌جی»، کاملا محدود است.

مدیرعامل «توتال انرژی» گفت: سران اروپا بر این موضوع واقف هستند که امنیت تامین کنونی آنها، بر ال‌ان‌جی متکی است و نمی‌خواهند دوباره افزایش قیمت را مشاهده کنند. آنچه من درک می‌کنم این است که آنها ممکن است ایده‌هایی داشته باشند اما این ایده‌ها برای سال ۲۰۲۷ به بعد خواهد بود نه قبل از آن.

شرکت فرانسوی «توتال انرژی»، سهم ۲۰ درصدی در پروژه «یامال ال‌ان‌جی» واقع در شرق روسیه دارد و سهم عمده این پروژه در اختیار شرکت روسی نواتک است. توتال همچنین ۱۹.۴ درصد سهم در نواتک دارد.

پویانه اظهار کرد: توتال، سود نقدی از پروژه «یامال ال‌ان‌جی» از سال ۲۰۲۳ دریافت نکرده است زیرا تحریم‌ها علیه مبادلات مالی با روسیه، خارج کردن پول از این کشور را دشوار کرده است. این شرکت حدود ۴۵۰ میلیون دلار سود نقدی نیم سالانه را در اواخر سال ۲۰۲۲ از نواتک دریافت کرد.

قیمت گاز طبیعی اروپا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و کاهش شدید واردات گاز از روسیه در سال ۲۰۲۲، به شدت افزایش یافت.

ظرفیت جهانی جدید ال‌ان‌جی تا سال ۲۰۲۷ که قرار است پروژه‌های بیشتری راه اندازی شوند، محدود خواهد بود و به معنای آن است که اروپا با آسیا و خریداران دیگر برای محموله‌های ال‌ان‌جی، در رقابت خواهد بود و این موضوع، قیمت‌ها را بالا می‌برد.

چندین کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار وضع تحریم‌هایی علیه ال‌ان‌جی روسیه شده اند اما برای تصویب چنین اقدامی، موافقت همه اعضای این بلوک، ضروری است.

روسیه در سال میلادی گذشته، ۱۴.۸ درصد از گاز اتحادیه اروپا را تامین کرد و محموله‌های ال‌ان‌جی تخفیف‌دار روسیه، تا حدودی جایگزین واردات گاز اروپا از این کشور از طریق خط لوله شد.

بر اساس گزارش رویترز، پس از افزایش شدید قیمت گاز که باعث شد مصرف کنندگان و کسب و کارهای اروپایی مجبور شوند در طول زمستان، مصرف خود را کاهش دهند، سیاستمداران اروپایی برای کنترل قیمت انرژی و تضمین امنیت تامین آن، تحت فشار قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • زورآزمایی جی ای سی (JAC) با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن 2024
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • رئیسی : ایران تحریم ناپذیر است
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز