Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@03:42:21 GMT

اتمام مرمت کاشی‌های مدرسه تاریخی فیضیه

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۷۳۰۵

اتمام مرمت کاشی‌های مدرسه تاریخی فیضیه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا ارجمندی با بیان اینکه مرمت کاشی‌کاری‌های ایوان شرقی مدرسه تاریخی فیضیه با هزینه حدود ۲۸۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام شد اظهار داشت: عملیات مرمت این بنای تاریخی شامل برچیدن کاشی‌های هفت رنگ آسیب دیده و نصب مجدد آنها بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: مدرسه‌فیضیه یکی از مدارس مشهور جهان اسلام است که در کنار حرم حضرت معصومه (س) قرار گرفته و مفتخر به حضور عالمانی، چون شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم، امام خمینی (ره) بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص وجه تسمیه مدرسه فیضیه گفت: نامگذاری این مدرسه به فیضیه احتمالاً برگرفته از نام بنیان‌گذار آن فیض‌کاشانی و یا به واسطه تدریس علوم‌دینی که منشأ فیوضات بوده است.

ارجمندی بیان کرد: بنای مدرسه فیضیه چهار ایوانی است و دو طبقه با ۴۰ حجره تحتانی متعلق به دوره قاجار و ۴۰ حجره فوقانی متعلق به قرن ۱۴ هجری قمری است که به اهتمام آیت‌الله حائری یزدی در بالای حجره‌های پیشین در گرداگرد حیاط مرکزی بنا شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: قدیمی‌ترین بخش مدرسه، ایوان جنوبی آن است که مزین به کاشی‌کاری‌های زیبا متعلق به دوره صفوی است.

کد خبر 5441128

منبع: مهر

کلیدواژه: حوزه علمیه قم مرمت آثار تاریخی قم بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه گرگان آمار کرونا سفر استانی خطبه های نماز جمعه درختکاری شیوع کرونا ایلام جهاد تبیین گرد و غبار عکس استانها گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۷۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: گروه همخوانی قرآن مدرسه علمیه دارالسلام به منظور انس بیشتر مخاطبان با آیات قرآن و آشنایی با مفاهیم بلند آن و ورود این کتاب آسمانی به عرصه‌های مختلف زندگی از سال ۹۶ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

وی با بیان اینکه این گروه ۲۲۰ نفره همگی از طلاب نوجوان و جوان هستند که آیات کلام الله مجید را همخوانی کردند، ادامه داد: این برنامه پیرو تاکید معاون محترم امور عمرانی استاندار و دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، با مشارکت اداره کل اوقاف و امورخیریه استان برنامه ریزی و اجرایی شد.

این مسئول گفت: این گروه به مدت ۲ روز در قزوین اقامت داشتند و در تعدادی از بنا‌های تاریخی شهر قزوین شامل دولتخانه صفوی، آستان مقدس امامزاده‌حسین (ع) و گلزار شهدای قزوین، کاروانسرای سعدالسلطنه، مسجدالنبی (ع)، حسینیه امینی‌ها و مدرسه علمیه صالحیه برنامه خود را تولید و ضبط کردند.

خزائلی به پخش این برنامه قبل از اذان مغرب از شبکه یک سیما اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۸ اثر فاخر تلویزیونی از این گروه تولید و در شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده که مورد توجه و تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • اتمام مرمت و لایروبی دو رشته قنات کشاورزی در ورزقان
  • نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می‌شود
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • بزرگداشت شهدای مدرسه فیضیه در قم
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب