Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@11:50:30 GMT

فرد محکوم به قصاص پای چوبه‌دار بخشیده شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۷۶۷۸

فرد محکوم به قصاص پای چوبه‌دار بخشیده شد

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، یکی از مواردی که در دین مبین اسلام به آن توجه ویژه‌ای شده است احترام به جان انسان‌هاست تا جایی که کسی حق ندارد عمدا بر جان دیگری صدمه بزند اما گاهی متاسفانه در جامعه شاهد هستیم که یک عصبانیت آنی یا یک کینه قدیمی سبب وقوع حوادثی می‌شود که در نهایت جان انسان‌ها را نشانه می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آدم‌کشی در موارد ناحق از گناهان بسیار بزرگ و خطرناکی است که با کمال تاسف از دیرباز دامن‌گیر بشر شده و انسان‌های بسیاری را بی‌خانمان و تیره بخت ساخته است. قابیل فرزند حضرت آدم(ع) تا قیامت مورد لعن و نفرین است؛ چراکه برادرش هابیل را کشت و این خصلت شوم را پایه‌گذاری کرد.

اولین و شدیدترین مجازات برای قتل عمد قصاص است که طبق ماده ۳۸۱ قانون مجازات اسلامی مصوبه ۱۳۹۲ مجازات قتل عمدی در صورت تقاضای ولی‌دم و وجود سایر شرایط مقرر در قانون، قصاص می‌گردد اما در کنار این ماده‌ در قانون کشورمان عفو و گذشت از قاتل مورد توجه قرار گرفته تا جایی که یکی از شرایط اعدام نشدن قاتل بخشش ولی‌دم اعلام شده است تصمیمی که در واقع چهره زیبای ایثار و گذشت را در جامعه پیش از پیش نمایان می‌کند.

ایثار و فداکاری همواره جز بهترین اعمال در هر جامعه بوده و در دیدگاه همه انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، روایات و احادیث زیادی از معصومین (ع) وارد شده که ارزش ایثار را در دید مردمان نمایان ساخته از جمله حضرت علی (ع) فرمودند: ایثار و از خودگذشتگی بالاترین درجه ایمان است.

خداوند نیز در آیه ۱۵ سوره حجرات، این حقیقت را این گونه منعکس کرده است: «مؤمنان کسانی هست که به خدا و پیامبر او ایمان آوردند و در آن هرگز تردید نکردند و با مال و جان خود در راه خدا کوشیدند؛ آنان به راستی در ایمان خود صادقند.»

یکی از جلوه‌های زیبای ایثار و از خودگذشتگی این روزها در شهر صائین‌قلعه ابهر با گذشت ولی‌دم از حق قانونی خود مبنی بر قصاص قاتل در پای چوبه دار رقم خورد، گذشتی که آوازه آن در نقطه به نقطه شهر کوچک اما زیبای صائین‌قلعه پیچیده و تحسین اهالی را برانگیخته است.

قضیه از این قرار است که در پی حادثه قتل عمدی در شهر صایین‌قلعه که در سال ۹۷ بر اثر نزاع به وقوع پیوسته بود و قاتل به مدت ۴ سال در زندان به سر می‌برد که نهایتا پس از طی مراحل قانونی منجر به صدور حکم قصاص شده و پرونده جهت صلح و سازش به شورای حل اختلاف ویژه زندان ارجاع شد.

به لطف الهی و تلاش‌های اعضای شورا و حضور دادستان و دادیار اجرای احکام و قاضی ناطر دادسرای ابهر ضمن گذشت و رضایت اولیای دم مقتول با این اقدام انسان دوستانه مورد بخشش قرار گرفته با این کار موجبات ترویج فرهنگ گذشت و ایثار در جامعه را فراهم کردند.

با توجه به همین موضوع احمد ذوالقدر فرماندار ابهر با حضور در منزل خانواده مرحوم پرویز بالنده از ایثارگری آنان که در روزهای منتهی به عید موجب خوشحالی یک خانواده و بخشش زندگی به یک فرد شدند تقدیر کرد.

در حاشیه این حضور فرماندار ابهر با اشاره به جایگاه عفو و گذشت که از آموزه‌های اسلام است، اظهار کرد: این موضوع به حدی اهمیت دارد که بیش از ۳۴ مرتبه در قرآن به آن اشاره شده است.

ذوالقدر با بیان اینکه یکی از فضیلت‌ها و منش‌های نیک در رفتار و اخلاق انسان ایثار است، ادامه داد: کسانی که رنگ خدایی به خود می‌گیرند انسان‌های با گذشتی هستند که از خطا و گناه و اشتباه دیگری چشم می‌پوشند.

وی با بیان اینکه خانواده مقتول با اقدام انسان‌دوستانه علاوه بر عفو قاتل زمینه ترویج فرهنگ گذشت و ایثار را در جامعه فراهم می‌کنند، خاطرنشان کرد: در پرونده‌های قتل عمد که به صلح و سازش می‌انجامد اقدام خداپسندانه و کریمانه خانواده متوفی برای گذشت و اعلام رضایت، نشان از ایمان و صبر والای آنها دارد و تلاشی نیز که برای تحقق این مهم مصروف می‌شود تقویت فرهنگ عفو و گذشت و حفظ روحیه اخوت و برادری را در جامعه به دنبال خواهد داشت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور مناجات شعبانیه روز جانباز آدم کشی ابهر مذاکرات وین اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور مناجات شعبانیه روز جانباز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۷۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسان در سایه آگاهی و دانش به تقرب الهی می‌رسد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام جواد جعفری ظهر سه‌شنبه در همایش حکمت مطهر که به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی سپاه و تقارن این هفته با روز معلم، اظهار کرد: بی‌شک این روز بهانه‌ای ارزشمند برای قدردانی از معلمانی است که محصول تلاش‌شان دانش‌افزایی انسان‌ها است.

وی از شهید مطهری به عنوان یکی از معلمان با دانش روزگار یاد کرد و با بیان اینکه عقاید و افکار این شهید بزرگوار همواره روشنگر راه رهجویان بوده است، افزود: این عقاید و افکار باعث شده است تا شهید مطهری به یک الگوی بی‌بدیل در جامعه تبدیل شود.

نماینده منتخب مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینکه در احادیث بسیاری به اهمیت علم و دانش اشاره شده است، خاطرنشان کرد: در یکی از این احادیث به نقل از امام صادق (ع) آمده است که انسان با علم و دانش و کسب آگاهی است که به تقرب الهی دست یافته و در این مسیر گام برمی‌دارد.

جعفری با تاکید بر اینکه پیروان اهل‌بیت همواره حرکت در مسیر علم و دانش را سرلوحه امور خود قرار دادند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مولفه ایجاد عدالت اقتصادی در جامعه، برخورداری از مبانی دینی است، لذا افرادی هستند که علی‌رغم برخورداری از دانش، راه ضلالت و گمراهی را در پیش گرفته‌اند.

کد خبر 6093164

دیگر خبرها

  • برنامه اقدام مشترک برای رونق باغ‌موزه دفاع مقدس تبریز تدوین شود
  • مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند
  • معلمان همه جامعه‌ای قابل احترام هستند
  • اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است
  • انسان در سایه آگاهی و دانش به تقرب الهی می‌رسد
  • معلم هدایت‌گر جامعه است
  • خیر انسان در حرکت در مسیر الهی است
  • بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد
  • فرمانده انتظامی سمنان: فراجا مرزبان حجاب است
  • پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان