Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت ملموس بودن آثار تلاش‌های دانشمندان در زندگی مردم خاطرنشان کرد: توسعه علمی در کشور حرکت مستمری است که آثار آن حتما باید در رفع نیاز‌های کشور مشاهده شود.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در مراسم سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی این جشنواره را از نماد‌های پویایی علمی کشور دانست و گفت: جشنواره خوارزمی محل کشف استعداد‌ها و جایگاه ارائه طرح‌های برتر به جامعه است و می‌تواند امید برای اندیشمندان و به ویژه جوانان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس‌جمهور توجه به تلاش‌های علمی و امر پژوهش را جزء ویژگی‌های شاخص جمهوری اسلامی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب خود همیشه مشوق نوآوران و پژوهشگران کشور هستند و در اثر تسری چنین نگاهی است که امروز دانشمندان جوان کشورمان در عرصه‌های مختلف فعال و نقش‌آفرین هستند و کارنامه‌ای درخشان در تولید علم دارند.

آثار توسعه علمی باید در رفع نیاز‌های کشور مشاهده شود

رئیسی با اشاره به ضرورت ملموس بودن آثار تلاش‌های دانشمندان در زندگی مردم، خاطرنشان کرد: توسعه علمی در کشور حرکت مستمری است که آثار آن حتما باید در رفع نیاز‌های کشور مشاهده شود.

وی با تبیین مفهوم «علم نافع»، پاسخ به سوالات و نیاز‌های جامعه را رسالت اصلی مراکز علمی دانست و گفت: پژوهش‌ها و تحقیقات علمی برای درج در نشریات و کسب امتیاز پژوهشی نیست و همه تلاش‌های علمی باید جنبه کاربردی داشته باشد و بتواند گرهی از مشکلات کشور باز کند.

دولت از حوزه‌های بین رشته‌ای پشتیبانی می‌کند

ضرورت توسعه دانش میان‌رشته‌ای موضوع بعدی مورد توجه رئیس‌جمهور در این سخنرانی بود که وی بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات جنبه بین‌رشته‌ای دارد، تاکید کرد که دولت با انگیزه غلبه بر مشکلات، مصمم است از حوزه‌های بین‌رشته‌ای حمایت و پشتیبانی کند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر بحث کاربردی شدن و مساله‌محوری تلاش‌های علمی کشور و همچنین ضرورت تجاری‌سازی اختراعات، ابداعات و نوآوری، گفت: اثربخشی و کارآمدی تحقیقات، و تلاش‌های نوآورانه در کشور در گروی تجاری‌سازی آنهاست و در این صورت است که پژوهش‌ها و ابداعات می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد و برای توسعه و پیشرفت کشور مفید واقع شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان را مرجع اصلی تجاری‌سازی فناوری و نوآوری در کشور است

وی شرکت‌های دانش‌بنیان را مرجع اصلی تجاری‌سازی فناوری و نوآوری در کشور دانست و اذعان داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان از دارایی‌های کشور است. اگر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مجموعه‌های صنعتی خود را با مراکز علمی و دانش‌بنیان تطبیق دهند و در سوی مقابل، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تلاش‌ها و فعالیت‌های خود را در راستای رفع نیاز‌های این مجموعه‌ها جهت‌دهی کنند، نتیجه‌ای درخشان برای کشور رقم می‌خورد.

آیت‌الله رئیسی در همین زمینه بر تعیین ماموریت‌های دانشگاه و مراکز علمی متناسب با نیاز‌های کشور تاکید کرد و گفت: لازم است نیاز‌های بومی، منطقه‌ای و بین‌المللی در نوع ماموریت‌های مراکز علمی کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی ضرورت توجه به عدالت علمی در سه حوزه تحقیقات، آموزش و خدمات را یادآور شد و گفت: باید شرایطی فراهم باشد که فرد اندیشمندی حتی اگر عضو هیات علمی دانشگاه هم نباشد بتواند از شرایط مناسبی برای تحقیق و پژوهش برخوردار باشد و مجموعه‌های علمی نیز باید از چنان توانمندی بالایی برخوردار باشند که بتوانند هر نوع تقلب علمی را شناسایی کنند.

دسترسی آسان و ترغیب جوانان به علم و دانش زمینه رشد و شکوفایی علمی را در کشور هموار می‌کند

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: دسترسی آسان و ترغیب جوانان به علم و دانش موضوع مهمی است که می‌تواند زمینه رشد و شکوفایی علمی را در کشور هموار کند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت مردمی کردن علم و دانش گفت: لازم است دانشمندان و پژوهشگران علمی کشور علاوه بر فعالیت‌های علمی نیاز مردم را به خوبی بشناسند.

وی همچنین بر اخلاق‌مداری علمی تاکید کرد و ادامه داد: مشکلات و تنش‌هایی که امروز بشریت با آن درگیر شده است به خاطر علم بدون اخلاق است؛ لذا ضرورت دارد علم و اخلاق در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد. پس دانشگاه باید مرکز اخلاق در جامعه و محل کسب علم و دانش همراه با اخلاق‌مداری باشد. علم و معرفت‌آموزی مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و می‌توان از هر جایی علم و دانش را کسب کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رئیسی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شرکت های دانش بنیان بین رشته ای رئیس جمهور تجاری سازی مراکز علمی توسعه علمی علم و دانش علمی کشور تلاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۸۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

ایسنا/مازندران رئیس آموزش و پرورش شهرستان بابل اظهار کرد:«ایلیا یزدانی» دانش‌آموز بابلی با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشور نفر اول تیم ۶ نفره المپیاد کشوری شد که در رقابت المپیاد جهانی در انگلستان شرکت می‌کند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان بابل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه امروز از ۴۷۵ پذیرفته شده مرحله اول المپیاد علمی شهرستان بابل تجلیل شد، اظهار کرد: تمامی پذیرفته شدگان مازندران در مرحله اول المپیاد علمی ۱۰۵۱ نفر بودند که ۴۷۵ نفر رشته از شهرستان بابل بودند.

مهدی اسدی امیری سهم قبولی شهرستان بابل در مرحله اول المپیاد علمی استان را ۴۵ درصد برشمرد و افزود: ۱۰۰ درصد دبیرستان‌های شهرستان بابل در المپیاد شرکت داشتند که در مجموع ۷۹۶۵ نفر رشته  ثبت نام کرده بودند.

اسدی با اشاره به اینکه در راستای ایجاد هیجان آموزشی، دانش آموزان ۳۳ دبیرستان از ۴۸ دبیرستان ما توفیق قبولی در المپیاد داشتند، گفت: قبول شدگان از همه مدارس شهرستان از مدارس علوم ومعارف اسلامی، سمپاد، غیر دولتی، هیات امنایی، مدارس روستایی و شهری بودند که ۶۹ درصد مدارس ما در المپیاد مقام آوردند.

وی با بیان اینکه قبول شدگان در ۱۴ رشته مختلف بودند، یادآور شد: بیشتر قبول شدگان به ترتیب مربوط به رشته‌های ریاضی، جغرافیا، ادبی و شیمی بودند.

رئیس آموزش و پرورش بابل از کسب رتبه دوم در امتحان نهایی در سطح استان خبر داد و گفت: شرکت دانش آموزان در المپیاد علمی گام مثبت در افزایش میزان مطالعه و آمادگی برای آزمون نهایی و موفقیت در کنکور سراسری است.

وی با بیان اینکه هجمه‌های فرهنگی غرب موجب نشد تا دانش آموزان ما از علم آموزش عقب بمانند، تصریح کرد: دانش‌آموزان ایرانی هوشمندانه تمام ترفندهای دشمن را خنثی کرده و در المپیادهای علمی ملی و جهانی سرآمد هستند.

 اسدی بیان کرد: بابل این افتخار را داشت که ۱۱ سال متوالی با کسب رتبه نخست در حوزه المپیاد و کسب رتبه‌های کیفی کنکور شاخص کشور و استان باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برپایی پاویون دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی ویتنام ۲۰۲۴
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل
  • کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • تلاش بی وقفه برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی
  • مردم باید ثمره دوستی ایران و چین را در مظاهر توسعه مشاهده کنند
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • مراکز نوآوری برای هم‌افزایی در ایجاد «مراکز هم‌آفرینی» حمایت می‌شوند