Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: شرکت فرش آستان قدس رضوی در مدت فعالیت خود توانسته فرش ایرانی را به عنوان یک هنر فاخر همچنان در صدر و به عنوان یک هنر اصیل حفظ کند.

شرکت فرش آستان قدس رضوی، بزرگ‌ترین مرکز تجمیعی و کارگاه متمرکز تولید فرش دستباف در کشور و بلکه در دنیاست، چراکه تمامی حلقه‌های زنجیره تأمین فرش دستباف؛ اعم از طراحی، رنگرزی، ریسندگی، بافت، مرمت و پرداخت را در کنار یکدیگر دارد و فرش‌هایی با بهترین کیفیت عرضه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر، این شرکت به‌طور متوسط سالانه بیش از ۴۵۰۰ مترمربع فرش دستباف تولید می‌کند که بخشی از آن در حرم مطهر رضوی و برای میزبانی از زائران حضرت رضا (ع) استفاده می‌شود و بخشی دیگر در بازار عرضه شده و در اختیار علاقه‌مندان به فرش ایرانی قرار می‌گیرد.

حمید کارگر گفت:  اگرچه در سال‌های گذشته، هنر فرش ایرانی توسط برخی تولیدکنندگان داخلی و همچنین بدخواهان خارجی و رقبای قدرتمند ما در این حوزه، دچار غرض‌ورزی‌ها، دست‌اندازی‌ها و نقایصی شده است، اما آستان قدس رضوی توانسته همچنان اصالت هنر صنعت فرش ایران و نام و نشان ارزشمندش را همراه با طرح و نقش اصیل، کیفیت بالای بافت و همچنین رنگرزی باثبات و باکیفیت طبیعی و گیاهی، حفظ کند.

جابه‌جایی  ۲۰۰ هزار تُن فرش دستباف

به گفته وی در سال کرونایی گذشته که شاهد حضور کمترین تعداد زائر در حرم مطهر بودیم، بیش از ۱۵ میلیون مترمربع فرش دستباف در نوبت‌های متعدد اقامه نماز در حرم مطهر پهن، جمع و به قالی‌شویی منتقل شد.

همچنین در این مدت شاهد جابه‌جایی بیش از ۲۰۰ هزار تُن فرش دستباف بودیم و دلیلش اینکه فرش‌های حرم مطهر به طور مکرر جابه‌جا می‌شوند تا همنواخت پا بخورند و متناسب با مکان‌هایی باشند که در آنجا مفروش می‌شوند. 



مدیر عامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر نیز بیش از ۵۰۰ قالی‌باف در ۳ کارگاه فرش وابسته به این شرکت شامل کارگاه کنه بیست در نزدیکی مشهد، کارگاه کاشمر و کارگاه راور کرمان مشغول به کار هستند، ضمن آنکه پروژه برون‌سپاری تولید و افزایش اشتغال را نیز در دستور کار داریم.

اما یک نکته مهم این است که در صنعت فرش با ایجاد اشتغال مستقیم برای قالیبافان، به شکل غیرمستقیم برای بسیاری دیگر از فعالان اقتصادی نیز اشتغال‌آفرینی و رونق کسب و کار ایجاد می‌شود.



در حال حاضر فعالیت حوزه بازرگانی شرکت فرش آستان قدس رضوی به طور عمده متمرکز بر فروش فرش‌هایی است که پس از یک دوره استفاده در حرم مطهر رضوی از این آستان مقدس خارج می‌شود و بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند که این فرش‌های حرم مطهر را خریداری کرده و استفاده کنند. 

او گفت: در مسیر توسعه بازار، علاوه بر افزایش مشتریان داخلی، روی جذب مشتریان برون مرزی نیز هدف‌گذاری کرده‌، همچنین برنامه تنوع‌بخشی سبد محصولات مطابق با سلایق و کاربرد‌های مختلف را از یک سال قبل آغاز کرده‌ایم.

صادرات فرش ایرانی

کارگر گفت:  سند راهبردی فرش دستباف شرکت فرش آستان قدس رضوی هم تنظیم شده است که از مهمترین شاخصه‌های این سند در کنار تنوع بخشیدن به سبد محصولات، افزایش کمی تولیدات و گسترده‌تر کردن دامنه مخاطبان و مشتریان است.

تردیدی نیست که یکی از الزامات توسعه فعالیت‌ها، شناساندن نام و نشان تجاری شرکت فرش آستان قدس و خدمات و توانمندی‌های آن به مخاطبان و تلاش خواهیم کرد چشم‌انداز شرکت در سه سال آینده، که رسیدن به تولید سالانه حدود ۶ هزار مترمربع فرش دستباف خواهد بود، را محقق کنیم و بخش قابل توجهی از این تولید به حوزه برون مرزی و صادرات فرش اصیل ایرانی اختصاص یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرش ایرانی فرش دستباف صادرات فرش شرکت فرش آستان قدس رضوی حرم مطهر فرش ایرانی فرش دستباف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۸۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت روز جهانی مطبوعات، در دویست و ششمین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با همکاری مرکز اسناد اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد از روزنامه ادب قدیمی‌ترین روزنامه مشهد در گنجینه رضوی رونمایی کرد. 

 رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی، در این مراسم که در محل سالن شورای شهرداری مرکزی مشهد برگزار شد، سابقه چاپ مطبوعات در مشهد را بیش از یک قرن عنوان کرد که طی آن صد‌ها روزنامه و مجله منتشر شده اند.
ابراهیم حافظی، روزنامه‌نگاری مشهد را مرهون ادیب اللممالک فراهانی، موسس روزنامه ادب خواند که در سال ۱۳۱۸ به تاسیس آن اقدام کرد. 
 

ادب، روزنامه مردمی
حافظی افزود: در فضایی که روس و انگلیس بر شهر سلطه داشتند و حاکمان محلی نیز با پرداخت پول بیشتر به‌دربار، حکومت را به‌دست می‌گرفتند، ادیب اقدام به تاسیس روزنامه کرد.
وی انتشار روزنامه ادب را مروج روزنامه‌خوانی، افزایش جمعیت روزنامه خوان، مشوق زنان در روزنامه خوانی و فرصتی برای بیان نظرات، گلایه‌ها و پیشنهادات دانست که زمینه ورورد شاعران و ادیبان را به روزنامه نگاری فراهم کرد. 
میهن پرستی، مبارزه با خرافات، سوادآموزی، توجه به ادبیات از جنبه نظم و نثر، میزان توجه به مشهد و آستان قدس، مقایسه دارا و ندار، مخالفت با طب سنتی، مشوق بودن برای کار‌های عام المنفعه، تبلیغ دین از موضوعات این روزنامه بود که حافظی به آن اشاره کرد. 
وی، اظهار کرد: روزنامه ادب چاپ مشهد از اواسط حکومت مظفرالدین شاه قاجار که شاهزاده رکن‌الدوله والی خراسان بود با چاپ سنگی و به صورت هفتگی منتشر شد و طی مدت ۳ سال ۱۱۰ شماره از آن به چاپ رسید. 
 

روزنامه ادب
اثری که در این مراسم رونمایی شد، حاوی دوره کامل روزنامه ادب چاپ شده در مشهد طی سال‌های ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۰ قمری است و علاوه بر آن فهرست مندرجات بعلاوه مقدمه‌ای در معرفی توصیفی روزنامه ادب و همچنین نمایه کامل روزنامه تهیه و ارائه شده است.
دوره کامل روزنامه ادب در سال ۱۳۴۲ قمری توسط عبدالعلی اوکتایی رئیس وقت کتابخانه آستان مقدس شده است.
ویژگی ممتاز روزنامه ادب مشهد، تصویر و کاریکاتور‌هایی است که از سال سوم به آن ورود کرده است.
تعداد ۱۱۷۷ عنوان (خبر، مقاله، اعلان) جزء فهرست مندرجات روزنامه است. محتوای کلی روزنامه را اخبار خارجه، سرمقاله‌های تحلیلی، اخبار شهرستان‌های ایران و خراسان و اعلان‌ها تشکیل می‌دهد.

دیگر خبرها

  • کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • همایش نمایش اسب‌های اصیل ایرانی در دستگرد برخوار
  • ایجاد دبیرخانه تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه(س)
  • جشن تکلیف ۴ هزار دختر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند