Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس ستاد اعتکاف کشور گفت: تا قبل از شیوع ویروس کرونا آمار معتکفان و مساجد و مراکز اعتکاف در کل کشور به حدود ۶ هزار مسجد با ۸۰۰ هزار معتکف رسید که بیش از ۸۰ درصد آن را جوانان تشکیل می‌دهند که با وضعیت کنونی قابل مباهات است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; حجت‌الاسلام سیدعلیرضا تکیه‌ای، ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه ما رسول معنویت و اخلاق هستیم، اظهار داشت: تا قبل از صدور بیانیه گام دوم انقلاب فقط به اعتکاف به عنوان سنّت حسنه رسول الله(ص) تکیه کرده و این سنت ارزشمند و تاثیرگذار را به اندازه وسع خود، تبلیغ می‌کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور بیانیه گام دوم انقلاب، حرکت صعودی را در مقابل اهالی اعتکاف گذاشتند، خاطرنشان کرد: اولین مثال در فراز ششم این بیانیه مربوط به اعتکاف است که ایشان اعتکاف را یکی از معجزه‌های پیشرفت انقلاب اسلامی می‌دانند.

حجت‌الاسلام تکیه‌ای با اشاره به قرار گرفتن در آستانه 100 سالگی برگزاری اعتکاف در کشور گفت: مراسم معنوی اعتکاف به اهتمام مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی و اقدام آیت‌الله العظمی گلپایگانی 56 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده و حرکت خزنده داشته به‌گونه‌ای که سال به سال بر تعداد معتکفان افزوده شده است.

رئیس ستاد اعتکاف کشور با بیان اینکه اعتکاف در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در محدودیت، محصوریت و محجوریت برگزار می‌شد و مختص قشر طلبه بود و فقط طلبه‌ها در آن حضور داشتند، اظهار داشت: به دلیل اوج عرفان و معنویت انقلاب اسلامی روزبه‌روز بر تعداد معتکفان افزوده شد به‌گونه‌ای که 2 سال بعد از پیروزی انقلاب، مجبور به استفتا از آیات عظام شدیم مبنی بر اینکه آیا می‌شود اعتکاف در مکان‌های متعدد در یک شهر برگزار شود یا خیر که با موافقت آن‌ها به سراغ مساجد دیگر در قم رفتیم و سپس اعتکاف در مراکز استان‌ها تاسیس شد.

وی، اعتکاف را عبادتی غنی و بسیار سخت توصیف کرد و تصریح کرد: تا قبل از شیوع ویروس کرونا آمار معتکفان و مساجد و مراکز اعتکاف در کل کشور به حدود 6 هزار مسجد با 800 هزار معتکف رسید که بیش از 80 درصد آن را جوانان تشکیل می‌دهند که با وضعیت کنونی قابل مباهات است.

حجت‌الاسلام تکیه‌ای با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین ستاد اعتکاف کشور و آیت‌الله اَعرافی (رئیس جامعه المصطفی) خاطرنشان کرد: بر این اساس، مقرر شد جامعه المصطفی هم در بُعد علمی و هم در بُعد عملی به کمک ستاد اعتکاف بیاید.

وی با بیان اینکه مراسم معنوی اعتکاف در 83 کشور برگزار می‌شود، افزود: این مراسم معنوی با حضور 20 تا 30 نفر در کشورهای آفریقایی و همچنین حضور یک هزار نفر حتی در کشورهای غیراسلامی مانند انگلیس برگزار می‌شود که نشان می‌دهد ظرفیت سنت رسول الله امروز توانسته تابلوی نظام اسلامی شود.

رئیس ستاد اعتکاف کشور با اشاره به فعالیت‌های علمی این ستاد به 4 زبان فارسی، انگلیسی، عربی و اردو و جمع‌آوری اشعار شاعران مختلف کشور از موضوعات اعتکاف و عرفان از جمله حاج ولی‌الله کلامی زنجانی گفت: اولین جزوه اعتکافی را در سال 1375 داشتیم اما اکنون نزدیک به 30 کتاب فقط از درون برگزاری جشنواره‌ها به دست آمده و کتابخانه تخصصی تخصصی ستاد اعتکاف بالغ بر 380 کتاب و کتابچه دارد.

وی با اشاره به در پیش بودن جشنواره هفتم اعتکاف اظهار داشت: این جشنواره با رویکرد سرفصل‌هایی که متوجه بیانیه گام دوم انقلاب است، برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام تکیه‌ای با بیان اینکه افق ستاد بعد از بیانیه گام دوم انقلاب کاملاً متفاوت شد، خاطرنشان کرد: ستاد اعتکاف تا قبل از صدور بیانیه گام دوم انقلاب برای برگزاری سالانه مراسم اعتکاف و همچنین دوسالانه جشنواره، برنامه‌ریزی می‌کرد اما بعد از صدور بیانیه گام دوم انقلاب و با توجه محورهای این بیانیه شامل خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی ابتدا اقدام به تهیه اینفوگرافی و سپس به سراغ سند راهبردی رفتیم.

رئیس ستاد اعتکاف کشور با اشاره به تفاوت رویکرد و برخورد دولت‌های دوازدهم و سیزدهم در صدور مجوز برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف گفت: دولت سیزدهم، همراهی مطلوبی در صدور مجوز برگزاری اعتکاف داشت و این مراسم غیر از شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز کرونایی در تمام شهرستان‌ها برگزار شد.

وی ابراز کرد: این در حالی بود که دولت دوازدهم حتی مجوز برگزاری اعتکاف در شهرستان‌های دارای وضعیت آبی کرونایی را هم صادر نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام تکیه‌ای با بیان اینکه فقط تاکید بر اعتکاف رجبیه نیست و اعتکاف رمضانیه نیز در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا فعالیت در فضای مجازی را گسترش دادیم و میزان حضور در مراسم معنوی اعتکاف از 800 هزار نفر در سال‌های گذشته به 12 میلیون نفر در سال 1399 رسید که تعداد کثیری در منازل، اقدام به روزه گرفتن کرده و اعتکاف، گسترش بیشتری پیدا کرده است.

*‌ متولیان اعتکاف در زنجان، پیشرو هستند

آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز در این دیدار با اشاره به برگزاری باشکوه مراسم اعتکاف در استان زنجان گفت: متولیان ستاد در استان زنجان، پیشرو هستند و وقتی کار برای رضای خدا باشد، رشد و نُمو پیدا می‌کند.

وی با اشاره به حضورش در مراسم اعتکاف از سال 1346 که بیشتر با حضور طلبه‌ها برگزار می‌شد، اظهار داشت: دَم مسیحایی رهبر انقلاب نیز در این مساله، بالندگی ایجاد کرده و ایشان یکی از رویش‌های برجسته انقلاب اسلامی را حضور صف‌های جوانان و دانشجویان در مراسم معنوی اعتکاف برشمرده‌اند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به تفکیک معتکفان به تناسب سن و قشر در یکی از سال‌های گذشته در استان زنجان خاطرنشان کرد: حتی یکی از مساجد را به مادران و دختران‌شان اختصاص داده بودند که این کار، خروجی خوبی هم داشت.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان تصریح کرد: داشتن برنامه، یکی از مهمترین ویژگی‌های اعتکاف در زنجان بود و نظمی ایجاد کرده بودند که سبب بهره‌وری بالا شده بود.

حجت‌الاسلام علی یوسفی، دبیر ستاد اعتکاف استان زنجان نیز در این دیدار با بیان اینکه اعتکاف رمضانیه نیز در کنار اعتکاف رجبیه مورد تاکید است، گفت: اعتکاف، یک حرکت مردمی است و به‌خصوص نسل جوان در پایگاه‌های بسیج مساجد، مشتاق به مباحث اجرایی هستند که در صورت استفاده از این ظرفیت در بازه اجرایی در مباحث فرهنگی نیز موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: صدور بیانیه گام دوم انقلاب رئیس ستاد اعتکاف کشور مراسم معنوی اعتکاف استان زنجان انقلاب اسلامی برگزار می شود تا قبل آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۸۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب: باید فشار به رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رهبر انقلاب: به ما می‌گویند چرا شما از فلسطین حمایت می‌کنید؛ امروز تمام دنیا از فلسطین حمایت می‌کنند (فیلم) نقض حکم اعدام بابک زنجانی با تائید و موافقت رهبر انقلاب (فیلم) رهبر انقلاب در دیدار معلمان: تبیین مصالح بنیادی کشور و نظام از وظایف معاونت پرورشی است (فیلم)

دیگر خبرها

  • مراسم تجلیل از قهرمانان با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌شود
  • پیکر دو شهید گمنام در مسجد جمکران مقدس آرام می‌گیرد
  • رهبر انقلاب: باید فشار به رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند (فیلم)
  • اولین اجلاسیه استانی روایت پیشرفت در ایلام برگزار می‌شود
  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • نونزدهمین مراسم «شب کارگردان» برگزار شد/ آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • معرفی برترین‌های مسابقات مینی گلف کشور در اصفهان
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود