Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرکشی رئیس جمهور از یکی از بخش های دولتی زمان ظهر و ناهار بود و ایشان نگران این بودند که مبادا کارمندان دولت را برای گزارش گویی به رئیس جمهور نگه داشته باشند و وحواسشان به غذاخوردن نباشد برهمین اساس ایشان این سوال را پرسیدند که یک سوء برداشت و سوء تعبیری شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، علی بهادری جهرمی، جوان‌ترین سخنگوی دولت در میان سخنگویان دولت‌های بعد از انقلاب و دانش‌آموخته حقوق دانشگاه تهران است که پیش از سخنگویی ریاست مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه را عهده دار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بهادری جهرمی خود را صرفا سخنگوی دستاوردهای دولت نمی‌داند و تاکید دارد که زبان گویای مردم در جلسات دولت است. او همه دهه شصتی‌ها را افرادی موفق می‌داند و این نسل را نسلی بدون تکرار خواند. بخشی از گفت وگوی سخنگوی دولت با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا به شرح زیر است:

                               سخنگو زبان گویای مردم در دولت است

برنا: به عنوان جوانترین عضو کابینه دولت و در جایگاه سخنگویی بفرمایید که سخنگوی دولت چه وظایفی را برعهده دارد آیا فقط زبان گویای دولت است و صرف بیان مصوبات و تصمیمات دولت را عهده دار است یا مطالبات و خواسته های مردم را هم در جلسات دولت بیان می‌کند؟ 

سخنگوی دولت: کار ویژه ای که برای سخنگوی دولت تعریف شده این است که زبان گویای عملکرد دولت به مردم و پاسخگوی اقدامات و کارهای انجام شده توسط دولت باشد و مرجع  اصلی شفافیت زایی عملکرد دولت برای مردم است، البته نگاهی که در دولت مردمی در حوزه سخنگویی است و رئیس جمهور هم از بنده مطالبه داشته اند و در اولویت بنده هم قرار دارد این است که سخنگو به نوعی سعی می کند تا زبان گویای مردم در دولت هم باشد و مطالبه گر خواسته های مردم واولویت های مردم در جلسات هیئت دولت باشد، به نوعی وکیل مدافع مردم در دولت محسوب شود. 

برنا: پس یعنی اینگونه نیست که شما صرفا مطالب از پیش تعیین شده را برای مردم بازگو کنید؟

بهادری جهرمی: دو جایگاه برای سخنگو در جلسات دولت تعریف شده است. در جلسات دولت هر عضوی از کابینه از منظر خود اظهاراتی را بیان میکند مثلا وزیر اقتصاد از منظر اقتصادی، رئیس سازمان محیط زیست از حوزه محیط زیست، و سخنگوی دولت از منظر افکار عمومی خواسته ها و مطالبات روز مردم را در جلسات بیان و سعی می‌کند تا نگاه افکار عمومی و نبض افکار عمومی را در دولت منتقل کند و یا مشکلات و مسائلی که در بطن مردم مطرح شده را در دولت مورد پیگیری قرار می‌دهد. در مقابل هم سعی می کند تا پاسخگوی دولت در برابر مردم باشد. مردم سوالات مختلفی دارند که مثلا نگاه دولت در این حوزه چیست؟ یا اقدام و برنامه های دولت چیست ؟ طبیعتا سخنگو در حد اطلاع خود پاسخگوی برنامه ها است و بعضا ممکن است اطلاع نداشته باشد و مسایل را جویا می شود و منتقل می کند.

                          تاکنون به 70 هزار نفر وام بدون ضامن پرداخت شده است

برنا: در بحث وام بدون ضامن بانک‌ها به متقاضیان سخت می گیرند خصوصا در بحث ارزیابی اعتبار متقاضی که پروسه‌ای سخت برایش پیش بینی شده، مشخصا بفرمایید چه تعداد وام تاکنون پرداخت شده است؟ آیا نظارتی بر عملکرد بانک‌ها داشته‌اید؟ برخورد شما با بانک‌های متخلف چه بوده؟

سخنگوی دولت: اقدامات اقتصادی دولت یک سری اقدامات زیرساختی و زیربنایی است. نسبت به اعطای وام بدون ضامن باید موضوع را درست تبیین کرد، عده ای مردم برای دریافت وام خرد به بانک ها مراجعه می‌کردند، البته عده ای هم وام های درشت از بانک ها دریافت می‌کنند رقم های میلیاردی و چند صد میلیونی اما معمولا بدنه عادی مردم من و شما اصلا توانایی دریافت وام های به عدد درشت را نداریم یا توان بازپس دادن اقساطش را نداریم. رئیس جمهور در دیدار با مدیرعامل بانک‌ها مطرح کردند که برای اعطای وام‌های خرد مانند 10 میلیون  و 15 میلیون دلیلی ندارد که در بحث تضمین و ضمانت خیلی به او سخت گیری شود و ایشان دستور دادند تا از راهکارهای جایگزین استفاده شود که نیاز به ضامن هم نداشته باشد.

البته بانک برای وام‌های درشت باید سخت‌گیری‌های جدی تری برای تضمین داشته باشند. در این راستا براساس تدبیر وزارت اقتصاد، کسی که سهمیه وام خرد دارد و طبق شرایط جاری کشور می توانسته  وام 50 میلیونی و یا 20 یا 30 میلیونی دریافت کند دیگر داشتن ضامن برای او الزامی نیست و به گونه های دیگری اعتبار سنجی شود که توانایی بازپرداخت اقساط را داشته باشد. این مقرره از بانک های دولتی شروع شد و بخشنامه ای هم صادر شد.

 برنا:چه تعداد وام با این شرایط توصیفی شما تاکنون پرداخت شده است؟ 

سخنگوی دولت: حضور ذهن دقیقی ندارم فکر می کنم طی گزارشی که در یک ماهه اول وزیر اقتصاد اعلام کردند حدود 70 هزار وام در همان یک ماه اول بدون گرفتن ضامن اعطا شد، پس دقت بفرمایید موضوع این نیست که هر کسی به بانک مراجعه کند به او صد میلیون یا 50 میلیون وام بدهند، کسانی که طبق قواعد بانکی می توانستند یک وام خردی دریافت کنند این وام خرد بدون ضامن به انها تعلق می‌گیرد.

برنا: نمایندگان در روز یکشنبه تکلیف ارز 4200 تومانی را مشخص کردند و دولت را موظف به پیش بینی کالابرگ الکترونیکی کردند برنامه دولت در این رابطه چیست و پیش بینی شما از وضعیت کالاهای اساسی چه خواهد بود؟ آیا مردم شاهد افزایش قیمت ها هستند؟ آیا یارانه حذف ارز 4200 تومانی آیا ماهانه در اختیار مردم قرار می گیرد؟

سخنگوی دولت: در خصوص شیوه اعطای یارانه به برخی از کالاهای اساسی روش های مختلفی از ابتدا مطرح شد. یکی از شیوه هایی که اجرایی هم شده است این است که یارانه به صورت ارزترجیحی در اختیار قرار بگیرد یعنی به جای انکه یک کالا یا یک پول را به مصرف کننده بدهیم، به تولیدکننده یا وارد کننده یارانه داده شود تا او با قیمت کمتری این کالا را در نهایت توزیع کند؛ این روش آفت هایی را به همراه داشت، وقتی یارانه به واردات اختصاص پیدا می کند ممکن است قاچاق معکوس را ایجاد کند زیرا این کالا با ارزش کمتری از ارزش واقعی در کشور یافت می شود. همچنین این مدل توزیع یارانه باعث می شود تا هرکس که بیشتر مصرف کننده باشد در حقیقت بیشتر یارانه به او تعلق بگیرد، یعنی هر کسی بیشتر مرغ بخورد بیشتر یارانه گرفته و هر کس بیشتر گوشت بخورد بیشتر یارانه گرفته است که این در تضاد با خواست دولت سیزدهم در توزیع یارانه است.

دولت بنا دارد تا به آنهایی که کم مصرف تر هستند و توان مالی کمتری دارند یارانه بیشتری اختصاص بدهند برای همین بناشده بود تا اصلاحی در نظام پرداخت یارانه ها صورت بگیرد مجلس هم طبق مصوبه ای خود به دولت این اجازه را داده و این امکان برای دولت فراهم شده که بتواند سال بعد شیوه توزیع یارانه را تغییر بدهد. تاکید می کنم همان یارانه بین مردم توزیع میشود وحمایت دولت در تامین کالاهای اساسی همچنان ادامه دارد. گویا یک تفاهم نسبی حاصل شده که اصلاحی در نظام توزیع صورت بگیرد. امیدواریم تا ان شاالله یک اصلاح رو به جلویی صورت گیرد برای اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی که ما با آن دست به گریبان هستیم ناشی از این شیوه ناکارآمد توزیع یارانه ها است.

دولت بنا دارد یارانه ارز ترجیحی را ماهانه در اختیار مردم قرار بدهد

 برنا: قرار است این یارانه ماهانه در اختیار مردم قرار بگیرد؟

سخنگوی دولت: من از مصوبه امروز مجلس اطلاعی ندارم نظر دولت و لایحه ای که دولت داشت این بود که یارانه را بصورت نقدی و ماهانه در اختیار مردم قرار بدهد. کسانی در دریافت یارانه اولویت دارند که جزء دهک های پایین تر محسوب میشوند.

                             در نیمه دوم سال از نرخ بیکاری‌ کاسته شد

 برنا: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون چه تعداد شغل ایجاد شده است؟

سخنگوی دولت: اکنون از آمار حضور ذهنی ندارم. شیوع کرونا یکی از عوامل افزایش بیکاری در دو سال اخیر بود، الحمدالله با اقداماتی که در مدیریت بحران کرونا و واکسیناسیون گسترده صورت گرفت، تعطیلی هایی که از ابتدای سال شاهدش بودیم، کاهش پیدا کرد. یعنی دیگر کسب و کارها تعطیلی مطلق نداشتند. همین امر موجب شد که در نیمه دوم سال از نرخ بیکاری‌ کاسته شود.

برای کلیت بحث اشتغال وزارت کار آن اطلس جامع اشتغال را همراه با برنامه جامع برای کل کشور با همکاری تمام دستگاه های تمام استان‌ها طراحی کرده است و سهم هر استان در حوزه اشتغال مشخص شد. مثلا استان الف در چه حوزه هایی چه تعداد سهم سبد اشتغال دارد که باید ایجاد شود. برای هدفگذاری تا پایان سال 1401 پیش بینی کردند و خدا را شکر مقدمات این اشتغال آفرینی در وزارت کار نهایی شد و در شورای عالی اشتغال به تصویب رسید. اگر بتوانیم همین مدیریت را با همکاری خوب مردم مثل مدیریت بحران کرونا، در کنار اصلاحات ساختاری اقتصاد، با سرعت و قدرت پیش برویم، زمینه برای آن برنامه اشتغالی که در شورای عالی اشتغال تصویب شده فراهم می شود. با این تفاسیر می توان امیدوار بود که در سال 1401 آمار بیکاری‌کاهش داشته باشد من آماری که الان از کاهش میزان عدم اشتغال حضور ذهن دارم برای شش ماه دوم دوم نیم درصد بوده است.

در نیمه دوم سال از نرخ بیکاری‌ کاسته شد

برنا: با توجه به آنکه در سال آینده جام جهانی قطر را در پیش رو داریم و این یک رویداد منطقه ای محسوب می شود گویا رئیس جمهور به وزارت میراث و وزارت ورزش برای استفاده از ظرفیت این رویداد مهم دستوراتی در حوزه گردشگری و احداث کمپ های ورزش داده است مشخصا بفرمایید قرار است ایران چه اقداماتی را انجام بدهد؟

سخنگوی دولت: با توجه به همسایگی دو کشور ایران و قطر، یکی از محورهایی که در سفر آقای رئیس جمهور به قطر مورد مذاکره و توافق قرار گرفت، بحث بهره برداری از ظرفیت های گردشگری ناشی از برگزاری جام جهانی در کشور قطر بود. در آن سفر توافق کلی صورت گرفت که در حوزه های گردشگری و حوزه هایی که امکان اسکان وجود دارد، کشور این ظرفیت ها را مورد بهره برداری قرار دهد. پیرو همین توافقات، ستادی در وزارت گردشگری با همکاری سایر وزارتخانه های مرتبط ایجاد شد. همچنین رئیس جمهور دستور دادند تا یک هماهنگی بیشتری بین وزارتخانه های مرتبط ایجاد شود، چرا که وزارت نیرو به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری ایران و قطر نقش محوری داشت، وزارت راه برای رفت و آمدها، وزارت خارجه برای روادیدها و وزارت ورزش که خودش بحث جام جهانی ارتباط بیشتری دارد، بخش های مختلف دولتی باید تعامل بیشتری داشته باشند تا امکان استفاده بیشتری از این ظرفیت وجود داشته باشد.

رئیس جمهور دستور دادند که معاون اول این بخش های مختلف را در کمیته ای گرد هم جمع کنند و تقسیم کار صورت بگیرد. هم برای بخش روادیدی که به طور مثال کسی که برای جام جهانی از کشور خارج می‌شود امکان این را داشته باشد که بین دو بازی بتواند به ایران وارد شود و مثلا در شیراز تفریحی داشته باشد و بعد برای بازی بعد برگردد و دوباره وارد ایران شود. باید نوعی از روادید را داشته باشد که بتواند چند بار سفر کند و سفر بعدش وارد اصفهان شود. همزمان باید بحث هتلینگ و گردشگری را وزارت میراث انجام دهد. پروازش را وزارت راه و سازمان هواپیمایی مدیریت کند. کلیات موضوع روشن است، لذا برای هماهنگی بیشتر کمیته تشکیل شد.

برنا: اخیرا با جمله ناهار خوردید با رئیس جمهور شوخی های زیادی در فضای مجازی شده آیا آقای رئیسی این شوخی ها را دیده اند و واکنش ایشان با این شوخی ها چه بود؟

سخنگوی دولت: شوخی یک مقدارش متعارف است که با مسئولین کشور اتفاق بیفتد، طبیعی در مورد بحث ناهار خوردید هم این شوخی ها اتفاق افتد. سرکشی رئیس جمهور از یکی از بخش های دولتی زمان ظهر و  ناهار بود و ایشان نگران این بودند که  مبادا  کارمندان دولت را برای گزارش گویی به رئیس جمهور نگه داشته باشند و وحواسشان به غذاخوردن نباشد برهمین اساس ایشان این سوال را پرسیدند که یک سوء برداشت و سوء تعبیری شد و تصور شده بود که آن کارمند دولتی یک ارباب رجوع است در حالیکه کارمند دولتی بود و بعد هم توضیحات داده شد. این شوخی ها طبیعی است با شخصیت های مختلف اتفاق می افتد و مردم ما هم مردم خوش قریحه ای هستند در این حوزه ها هنرمند هستند و خلق شوخی ها را زیاد دارند ان شاالله که مردم شاد باشند به هر مدلی. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ارز دولت رئیس جمهور سخنگوی دولت یارانه جلسات دولت توزیع یارانه سخنگوی دولت داشته باشند شوخی ها رئیس جمهور زبان گویای بدون ضامن پیش بینی چه تعداد بانک ها وام خرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۹۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلامگفت حس سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جمع مردم جنوب غرب پایتخت در امام زاده حسن گفت: در ابتدای دولت گفتیم که هر سال باید یک میلیون شغل ایجاد می‌شد که اگر می‌شد امروز با مشکل روبرو نبودیم.


وی ادامه داد: امروز از وعده خود عقب نیستیم، در بسیاری از استان‌ها نرخ بی‌کاری در کشور کاهشی است، مسئله مسکن هم مهم است. اگر در سال‌های قبل سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شد، امروز در تهران و استان‌ها مشکل مسکن نداشتیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: هم قانون می‌گوید و هم نیاز کشور است که یک میلیون مسکن ساخته شود، اگر این اتفاق رخ دهد نیاز مردم برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: آن‌چه که شهدای عزیز ما جان خود را نثار آن کردند، توجه به قوانین خداوند و اجرای آن در همه عرصه‌های زندگی است

رئیسی خاطرنشان کرد: آن‌چه در وصایای شهدا آمده، اجرای عدالت است، یعنی آن ظرفیتی که در کشور وجود داردبر اساس عدالت توزیع شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز طبق برنامه‌ریزی‌ها مشکلات آبی و برقی کشور در حال برطرف شدن هستند.

کد خبر 6088713 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • توجیه روزنامه دولت: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیس جمهور ، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • رئیس جمهور: مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست