Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید فائقی از نحوه واگذاری استقلال و پرسپولیس می گوید

سعید فائقی در مورد واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صحبت کرده است.

به گزارش طرفداری، سعید فائقی درباره آغاز عرضه ۱۰ درصد سهام استقلال و پرسپولیس از طریق سازمان فرابورس به فارس گفت:

نسبت به سایر روش‌های مربوط به واگذاری مثل مزایده این روش شفاف‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با ارائه ۱۰ درصد سهام دو باشگاه، بازار شفاف و قیمت پایه تعیین می‌شود. سپس می‌توانند به تدریج این روند را ادامه بدهند. ضمن اینکه با این روش احتمال حضور برخی افرادی که خیلی به بحث ورزش مسلط نیستند یا علاقه ای ندارند کمتر خواهد شد و علاقه‌مندان به ورزش، فوتبال و فعالان بازار سرمایه ورود پیدا می‌کنند. 

وی ادامه داد:

این روش واگذاری به شکل‌گیری بازار سرمایه در حوزه ورزش کمک می‌کند. جای تشکر دارد که پس از این همه سال مسئولان دولت جدید کار واگذاری را به مرحله ابتدایی رساندند. متاسفانه مشکلات دو باشگاه سبب حذف پرسپولیس و استقلال از آسیا شد و با این اقدامات AFC هم می‌بیند برای خصوصی‌سازی دو باشگاه کارهایی انجام و گام‌هایی برداشته شده است. 

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در مورد نگرانی‌ها در خصوص به سود رسیدن سهامداران با توجه به شفاف نبودن اسناد مالی و مثبت نبودن تراز مالی آنها، گفت:

همه موارد را یک شبه نمی‌توان به دست آورد و عدم شفافیت مالی هم برای یک یا دو سال اخیر نیست. وقتی سهام دو باشگاه به فرابورس می‌رود، برای تداوم روند واگذاری از این طریق باید هر سال صورت مالی حسابرسی شده استقلال و پرسپولیس در سایت کدال قرار بگیرد. اکنون در مورد اسناد ارائه شده ابهاماتی وجود دارد که باید به تدریج حل شود ولی وقتی تمام درآمد و هزینه ها در سایت منتشر شود، افرادی که سهام خریده‌اند حساس می‌شوند و نظارت می‌کنند.

فائقی اضافه کرد:

فعالان بازار سرمایه علاقه ای به سوخت شدن پول‌شان ندارند. به همین دلیل جدا از نظارت، در هر موردی سوال دارند و باید هیات مدیره دو باشگاه تمام این سوالات را جواب بدهند. در این حالت کار به سمت بلورینگی و شفافیت خواهد رفت. یک روزه هیچ اتفاقی نمی‌افتد و باید گام به گام پیش رفت. حسن سهامداران خرد، نظارت کردن و مو را از ماست بیرون کشیدن است‌.

وی در خصوص اظهارنظر حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر اینکه در این روش عرضه سهام پول به جیب دولت نخواهد رفت، گفت:

استقلال و پرسپولیس باشگاه دولتی هستند و وقتی به فروش بروند، این پول به خزانه دولت می‌رود‌. دولت می‌خواهد مال خود را بفروشد و پول را به باشگاهی که می‌خواهد آن را بفروشد بازنمی‌گرداند. این حرف درست نیست. در بودجه سالانه آمده که قانون خصوصی سازی مکلف است سالانه فلان مقدار از اموال و دارایی‌هایی شرکت های دولتی را بفروشد و پولش را وارد خزانه کند‌. طبق تبصره قانون بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان خصوصی سازی مکلف به انجام چنین کاری است و درست نیست بگوییم پول به جیب دولت نمی‌رود و مستقیم به خود باشگاه ها تعلق می‌گیرد.

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی تصریح کرد:

فردی که اکنون برای خرید سهام پرسپولیس و استقلال پول داده سهامدار است و برای آن سهام از طریق سازمان بورس حق نظارت دارد. به همین دلیل باید هر اتفاقی در ۲ باشگاه رخ می‌دهد در سایت کدال و بورس بگذارند‌. انتشار اسناد و هزینه ها هم شفافیت ایجاد می‌کند. این یک طرف قضیه است. در  طرف دیگر در بحث واگذاری باید مقررات و قوانین فرابورس را رعایت کرد. چند روز قبل سازمان فرابورس اعلام کرد استقلال و پرسپولیس پنج مورد ندارند و باید سریع‌تر آنها را حل کنند.

فائقی خاطرنشان کرد:

اگر تاکنون مسائل مرتبط با شفاف‌سازی را رعایت نمی‌کردند، حالا که تصمیم به چنین کاری گرفته شده چاره‌ای جز رعایت کردن شفافیت نداریم در غیر این صورت هر دو باشگاه از  بورس اخراج می‌شوند. البته هنوز همه چیز تمام نشده بلکه باید به تدریج نگرانی‌ها را از بین برد. نمی‌توانیم بگوییم با انتشار برخی اسناد در سایت کدال همه چیز شفاف و صد در صد مشکلات حل شده اما روش فعلی نسبت به روش های قبلی گامی به جلو است. اگر با روشن شدن قیمت، به تدریج درصد بیشتری را عرضه کنند تا جایی که سهام دولت به حداقل برسد، در آن حالت وضعیت بهتری اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد:

متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که فعالان حوزه ورزش و پیشکوستانی که در دو باشگاه سابقه دارند، دید و تفکر مالی ندارند تا با تشکیل تعاونی و راه انداختن تجمعی، سهام خرد پرسپولیس و استقلال را جمع‌آوری کرده و مدیریت منسجمی برای دو باشگاه ایجاد کنند. آنها بنگاه دار نیستند و باید در ورزش به تدریج مدیران بنگاه‌داری تربیت کنیم تا در این حوزه موثر واقع شده و سودآوری کنند. در دنیا ورزش حرفه‌ای همیشه وضعیت ارزش افزوده دارد و به همین دلیل سهام‌ها و بازارهای ورزشی رو به جلو و قدرتمند هستند. امیدوارم در کشور ما هم اقداماتی صورت بگیرد تا به سمت شکل‌گیری بازار خوب ورزش حرکت کنیم.

اخبار داغ 

کارت قرمز امین قاسمی نژاد؛ صحنه‌ ای که کسی متوجه نشد روزبه چشمی از بازی با نفت آبادان محروم شد استفانو پیولی: اینتر شانس اصلی اسکودتو است؛ برای خرید ژیرو یک تماس ویدئویی کافی بود داوید دخیا: یک روز منچستریونایتد را به جایگاه واقعی‌اش بر می‌گردانیم 

منبع: طرفداری

کلیدواژه: استقلال و پرسپولیس خصوصی سازی دو باشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۹۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوایل هفته کاری با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شاهد شروع متعادلی بودیم، اما در جدال عرضه و تقاضا، فروشندگان برنده بودند و دوباره یک هفته‌ اصلاحی و خسته کننده را سپری کردیم. فقط شاهد نوساناتی در محدوه‌های حمایتی سهام بودیم، تعداد محدود، سهام بازیگر محور هم مجالی برای نوسان و رشد کوتاه مدتی داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی در کنار افزایش نرخ بهره شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و عدم تعدیل نرخ دلار نیما از بعد درآمدی را دچار مشکل می‌کند و حاشیه سود‌ها کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از افت تولید، با افزایش نرخ‌های منطقی در صنایع برای پوشش رشد هزینه‌ها موافقت می‌شود.

او افزود: انتشار اوراق سنگین توسط دولت و بالا ماندن نرخ بهره، ابهام سقف معافیت مالیاتی و ... خریدار را یک قدم عقب‌تر در انتظار نگه می دارد. هر بار با نزدیک شدن به محدوده‌ حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم منتهی تا زمانی که این دور باطل ادامه دارد حرف خاصی برای گفتن نمی‌ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • عجیب اما واقعی؛ وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس!
  • داوران جنجالی برای سرخابی در هفته ۲۶ لیگ برتر فوتبال؛ چراغ سبز به بلوا
  • وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس!
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان + جزئیات
  • جاماندگان سهام عدالت بخوانند
  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • تعلیم و تربیت یکی از مهمترین مسائل روز ارتش است
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • داداش زاده: عالیشاه پرسپولیس را با اخراج کودکانه خود ۱۰ نفره کرد/استقلال بضاعتی بیش از این ندارد