Web Analytics Made Easy - Statcounter

به همت معاونت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور همایش سراسری تحول و تعالی در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم، ارتقاء کنشگری نهاد دادسرا با حضور حجت الاسلام و المسلمین منتظری و دادستان های مراکز استانی و معاونین حقوق عامه دادسراهای سراسر کشور به صورت تصویری برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، در ابتدای این مراسم دادستان کل کشور با تبریک اعیاد خجسته شعبانیه و جایگاه والای این ماه در نزد ائمه معصومین (علیهم السلام) اظهار کرد: از همه کسانی که موجبات برگزاری این همایش را فراهم کرده و نیز تمامی دادستان های مراکز استانی و سایر همکاران بابت حضور در این همایش تقدیر و تشکر می نمایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: همانگونه که میدانیم وظایف و تکالیف دادستانی کل و دادسراهای سراسر کشور بسیار گسترده و متنوع است. یکی از مهمترین مسئولیت های ما که درسالیان اخیر نمود بهتری پیدا کرده است بحث دفاع و صیانت از حقوق عامه است. البته بسیار مطلوب و عالی بود اگر این رویکرد از ابتدای انقلاب و آغاز به کار دستگاه قضایی شکل می‎گرفت و ادامه می‌داشت.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه باید عقب ماندگی در این حوزه جبران شود گفت: باید با کار جهادی و شبانه روزی این کاستی جبران گردد و رویکرد فعلی با قدرت بیشتر ادامه یابد.

دادستان کل کشور افزود: رویکردی که در چند سال اخیر هم از سوی مقام معظم رهبری مورد حمایت قرار گرفته و هم جزو سیاست های کلی دستگاه قضایی و جزو برنامه های اصلی ما در دادستانی کل است و این ها باعث می شود که با تلاش و کوشش مضاعفی مسئله صیانت از حقوق عامه را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: در هفته منابع طبیعی هستیم و روز گذشته هم روز درختکاری نام داشت و مقام معظم رهبری و سران قوا نیز به صورت نمادین غرس نهال داشتند. در این راستا هم مقام معظم رهبری بیانات ارزشمندی داشتند که باید با دقت به این منویات توجه کرده و به آن پرداخته شود. به تعبیر مقام معظم رهبری منابع طبیعی منافع ملی است و باید مورد حفاظت و صیانت قرار گیرد.

 منتظری بر حمایت از دستگاه های اجرایی در این زمینه تاکید کرد و گفت: در بحث صیانت از حقوق عامه و البته پیشگیری از وقوع جرم باید به دستگاه های اجرایی کمک کنیم و با متخلفان و متجاوزان به حقوق عامه برخورد قاطع صورت گیرد.

وی تصریح کرد: درچند سال اخیر در معاونت حقوق عامه دادستانی کل اقدامات خوبی صورت گرفته است که جای تقدیر دارد و اکنون این انتظار وجود دارد که معاون محترم حقوق عامه و همکاران محترم با تلاش و کوششی مضاعف وارد میدان شده و از حقوق عمومی جامعه دفاع کنند.

دادستان کل کشور به برخی نواقص در حوزه صیانت از حقوق عامه اشاره کرد و گفت: موضوع احیا و احقاق حقوق عامه بلحاظ اینکه در چند سال اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است پیشرفت خوبی داشته است اما دارای نواقص و مشکلاتی همچون فقدان قانون، تعیین مصادیق، نحوه برخورد و ... است باید به آن پرداخته شود.

 منتظری با بیان اینکه ورود به موضوع حقوق عامه یک وظیفه قانونی و ملی و شرعی ما است گفت: اگر میخواهیم مدافع حقوق مردم بوده و به وظیفه خود عمل کنیم و به عنوان مدعی العموم در میدان باشیم باید با برنامه ریزی درست و گام به گام به جلو حرکت کنیم.

وی اظهار داشت: تحول و تعالی در دستگاه قضایی مورد تاکید مقام معظم رهبری و از سیاست های دستگاه قضایی است و همه کسانی که در دستگاه قضایی مسئولیت دارند باید متوجه این وظیفه و مسئولیت سنگین شده و با تمام توان در جهت تحقق تحول وتعالی گام بردارند.

دادستان کل کشور بیان داشت: آقای ترکی معاون حقوق عامه داستانی کل و مسئول مستقیم این مسئله می باشند و دادستان های مراکز استان و شهرستان ها مسائل و مطالب خود را با این معاونت مطرح کرده و اگر در برخی پرونده ها هم نیازمند حمایت و کمک هستند موارد را به مرکز منتقل نموده تا اقدامات لازم صورت پذیرد.

 منتظری به بیانات مقام معظم رهبری در روز گذشته هم اشاره داشته و گفت: مقام معظم نسبت به مسائل محیط زیست، منابع طبیعی و حقوق عمومی دغدغه مند می باشند و روز گذشته هم منویات بسیار خوبی داشته که لازم است تمامی فرمایشات ایشان در حوزه مربوط به حقوق عامه و منابع طبیعی و ... احصا شده و سر لوحه امور قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین روز گذشته ریاست محترم قوه قضاییه نشست مشترکی با وزیر محترم جهاد کشاورزی و دست اندرکاران این مسائل داشتند و موارد و مسائل بسیار خوب و کاملی را مطرح تشریح نمودند و مقرر گردید که دادستانی کل با وزرات جهاد کشاوزری کمیته مشترکی را تشکیل داده و موارد مدنظر را بررسی و تصمیماتی را اتخاذ کنند.

دادستان کل کشور گفت: لازم است دادستان های مراکز استان و شهرستان ها مسائل و موارد مهم حقوق عامه با محوریت مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و... حوزه خود را احصا و دسته بندی کرده و سپس به موضوعات ورود کنند. البته این نکته هم باید در نظر گرفت که نباید اقدامات و مسائل به ضورت شعاری پیش رود. بلکه باید در عمل از حقوق عامه صیانت کرد. نباید موارد به گونه‌ای در جامعه مطرح شود که توقع ایجاد گردد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری اولویت بندی مسائل حقوق عامه را یک ضرورت دانست و گفت: بلحاظ گستردگی موضوعات دامنه حقوق عامه قطعا نمی توانیم همه مصادیق را در یک زمان معین عملیاتی کنیم و ایجاد توقع در بین مردم کار درستی نیست. در حد امکانات و اختیارات و ابزاری که دارید ده اولویت اول خود را احصا و نسبت به آن اقدام کرده تا نتایج خوبی حاصل گردد. البته اولویت هر شهر و استانی با دیگری ممکن است متفاوت باشد و نمی توان اولویت های یکسانی برای همه تعیین کرد.

وی همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی را لازمه موفقیت در احیای حقوق عامه دانست و افزود: اگر بتوانیم 10 اولویت احصا شده را به طور کامل عملیاتی کنیم بسیار خوب است اما اگر نمیشود به همه آنها ورود جدی داشت باید با مشورت و رایزنی با سایر مسئولان استان و شهرستان نسبت به سه یا چهار اولویت اول اقدام کرد. اگرچه این اولویت بندی به معنای بی تفاوتی به سایر مسائل حقوق عامه نیست.

دادستان کل کشور در ادامه به مسئله پیشگیری از وقوع جرم پرداخت و گفت: بلحاظ سازمانی بخشی از وظیفه پیشگیری از وقوع جرم بر عهده معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است و در استانها هم نظیر این معاونت در دادگستری ها وجود دارد. اما برخی مسائل پیشگیری از جرم هم در حوزه وظایف دادستانی کل و دادسراها قرار دارد.

 منتظری ادامه داد: با توجه به این که این موضوع در دو بخش سازمانی متولی دارد باید تعامل و هم افزایی کافی وجود داشته و از تداخل در امور جلوگیری گردد.

وی خاطرنشان ساخت: معاون حقوق عامه دادستانی کل باید با معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تعامل و هم افزایی بیشتری داشته باشد که هم بتوانیم از ظرفیت آنها بهره مند شویم و هم آنها بتوانند از ظرفیت دادستان های ما استفاده کنند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: همه می دانیم که بخش قابل توجهی از وظایف و تکالیف دادستان ها در پیشگیری از وقوع جرم جنبه وضعی و قضایی دارد و باید دادستان ها به اینگونه مسائل ورود کنند. لذا تاکید داریم که هم افزایی ها تقویت شده و جلسات مستمر در دستور کار باشد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت استفاده از ظرفیت های مردمی درصیانت از حقوق عامه تاکید کرد و گفت: نکته مهم در امر احیای حقوق عامه موضوع کمک گرفتن از مردم است. بهره مندی ازظر فیت های مردمی یک راهکار بسیار عالی در جهت میل به اهداف است. همانگونه که مقام معظم رهبری اخیرا اشاره داشتند هرجا که مردم به صحنه آمده اند موفق شده اند. در موضوع جنگ اوکراین و جنگ عراق در دوران صدام و نیز جنگ مردم عراق با داعش ظرفیت های مردمی جلوه خود را نشان می دهد.

وی بیان کرد: لذا در همه عرصه ها هرگاه در مرحله اول به خداوند متعال اتکا و در مرحله دوم به مردم اعتماد کردیم توانسته ایم به اهداف خود دست یابیم. در مسائل حقوق عامه همچون مبارزه با زمین خواری، تصرفات غیر قانونی، تغییر کاربری ها و ... از ظرفیت های مردمی حتما بهره مند شوید.

دادستان کل کشور افزود: طبیعتا در دادسراها و در بین ضابطان محترم به اندازه مکفی نیروی لازم که بتوانند در همه عرصه ها در اقصی نقاط کشور ورود کنند موجود نیست لذا کمک گرفتن از مردم در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.

 منتظری ساماندهی و تعیین راهکار برای بهره مندی از ظرفیت های مردمی را یک ضرورت دانست و گفت: معاون حقوق عامه و سایر همکاران در استان ها باید  برای این موضوع راهکار ارائه دهند تا بتوانیم از ظرفیت های مردمی و گزارشات آنها در حوزه حمایت از حقوق عامه بهره مند گردیم.

گفتنی است در این مراسم ازمهدی شمس آباد دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان، ابوالفضل احمدزاده دادیار حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان، محمد کریمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران، علی اکبر ذوالفقاری معاون حقوق عامه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران، محمد حسین درودی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی و سید هادی شریعت یار معاون حقوق عامه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قوه قضاييه دادستانی کل کشور احقاق حقوق عامه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان های مراکز استان پیشگیری از وقوع جرم ظرفیت های مردمی صیانت از حقوق عامه دستگاه های اجرایی حقوق عامه دادستان دادستان کل کشور مقام معظم رهبری معاون حقوق عامه دستگاه قضایی دادستانی کل حقوق عامه دادستان ها روز گذشته هم افزایی بهره مند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۹۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، حجت الاسلام والمسلمین موحدی آزاد در مراسم تکریم و معارفه روسای کل پیشین و جدید دادگستری استان یزد، افزود: با نهاد فراجا و برخی نهاد‌های دیگر نشست‌های متعددی را برگزار کردیم که طرح نور به صورت جامع و با برنامه ریزی تداوم یابد. 
وی بیان کرد: از بانوانی که مخاطب این طرح بودند و نهایت همکاری را داشتند، قدردانی می‌کنم چرا که شخصا از نزدیک دیده ام که اجرای طرح نور در جامعه بسیار موثر بوده است.
دادستان کل کشور در ادامه گفت: هیچگونه قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع که از وظایف قوه قضاییه است، وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین موحدی آزاد، افزود: اخیرا لایحه حقوق عامه تکمیل و به معاون حقوقی قوه قضاییه داده شده که باید پیگیری شود تا دادستان‌ها بدانند تکلیف قانونی چیست و حقوق عامه کاملا مشخص باشد چرا که آزادی‌های مشروع نیز از مطالبات رهبر معظم انقلاب است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اسلامیت نظام نیز در مسیر حرکت بوده و در بسیاری از موارد موفقیت‌های خوبی را داریم، اما در برخی موارد فاصله داریم و امیدواریم مجلس بعدی که شکل می‌گیرد بیشتر تلاش کند و برای نزدیک‌تر شدن قوانین به دستورات اسلام و حل مشکلات مردم در سایه احکام اسلامی وضع قوانین داشته باشند.
استاندار نیز در این مراسم با قدردانی از مجموعه دادگستری استان یزد، گفت: محصول عملکرد مجموعه قضایی استان باعث افزایش سرمایه اجتماعی این دستگاه در استان یزد شد و این مجموعه در بالاترین سطح خود از این لحاظ قرار دارد.
فاطمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی بین دستگاه قضایی و مجموعه مدیریت استان وجود دارد و بیشترین تعامل در شورای تامین استان حاصل می‌شود، که موفقیت‌های استان محصول همین همراهی و همگامی است.
در این مراسم از خدمات پنج ساله غلامعلی دهشیری رییس کل پیشین دادگستری استان یزد قدردانی و حجت الاسلام حسین طهماسبی به عنوان رئیس کل جدید دادگستری استان یزد معرفی شد.
همچنین در این مراسم مهدی تشکری بافقی به عنوان معاون قضایی دادگستری استان و غلامعلی دهشیری به عنوان رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان یزد معرفی شدند.

دیگر خبرها

  • پیشگیری از حریق در مراتع ایلام اولویت کار دستگاه‌های اجرایی باشد
  • اتمام حجت معاون قضایی دادگستری کرمان پیرامون اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌های مدیران
  • پیگیری و اجرای پروژه‌ها بر اساس زمان‌بندی در اولویت مدیران باشد
  • پیشرفت پروژه‌های آبی کردستان به تعامل تمامی واحدها بستگی دارد
  • استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور
  • مستقل شدن روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود
  • طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد
  • تأکید استاندار بر پیگیری اعتبارات طرح‌های نیمه تمام لرستان
  • بازدید معاون دادستان مرکز خراسان رضوی از نقاط حادثه‌ساز جاده کلات
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد