Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@15:10:01 GMT

غرب می تواند روسیه را تحریم کند؟

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۹۸۸۸

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش اکونومیست، تشدید فشار فروش در بازارهای دارایی روسیه، چهارمین بحران مالی این کشور را در ۲۵ سال گذشته رقم زد. اولین بحران به سال ۱۹۹۸ باز می گردد، جاییکه عدم توانایی بازپرداخت بدهی توسط روسیه و توقف حمایت از پولی ملی به بحران انجامید. یک دهه پس از آن و در بحبوحه بحران مالی جهانی، پوتین دستور حمله به گرجستان را صادر کرد تا این کشور دومین بجران مالی خود را تجربه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۲۰۱۴ و پس از الحاق کریمه به روسیه منجر شد تا سرمایه گذاران از این کشور فرار کنند.

(نمودار بحران‌های مالی روسیه در ۲۵ سال گذشته)

از زمانی که نیروهای روسیه به دستور پویتن پشت مرزهای روسیه صف آرایی کند، ارزش روبل در برابر دلار، ۳۳ درصد کاهش یافت. سرعت سقوط روبل نسبت به سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ سریع‌تر بوده اگرچه کاهش آن تاکنون به اندازه سال ۲۰۱۴ نیست. مشکلات مالی روسیه نیز به اندازه سال ۱۹۹۸ که روبل سقوط ۷۰ درصدی داشت، شدید نیست. اما اگر بازهم دولت روسیه نتواند بدهی های خود را پرداخت کند باید منتظر نتایج ویرانگری بود.

(نمودار ذخایر ارزی روسیه در کشورهای دیگر)

البته باید توجه داشت که پوتین سال‌هاست که خود را برای چنین شرایطی آماده کرده است. از سال ۲۰۱۵، ارزش ذخایر بانک مرکزی روسیه ۷۱ درصد افزایش یافته که بیشتر آن به صورت طلا و یا یوآن چین بوده است. این بانک همچنین سهم ذخایر خود را در آمریکا و فرانسه کاهش داده است. با این وجود، ۷۰ درصد این ذخایر در کشورهایی قرار دارد که علیه روسیه اعلام تحریم کرده‌اند و توانایی روسیه برای حمایت از روبل را محدود می‌کند. اگر دولت صادرکنندگان را مجبور به فروش ۸۰ درصد ارز خارجی خود نمی‌کرد و خارجی‌ها را از فروش دارایی‌های روسیه منع نمی‌کرد، روبل حتی بیش از این تضعیف می‌شد.

 (نمودار افزایش قیمت انرژی و کامودیتی‌ها از ابتدای فوریه)

تنها مشکل روسیه این است که قیمت‌های صادراتی کالاهای این کشور افزایش یافته است. دولت‌های اروپایی فعلا بخش انرژی روسیه را وارد بخش های تحریمی نکردند و به مشتریان اجازه داده‌اند به خرید گاز طبیعی – که قیمت آن بیش از دو برابر افزایش یافته – از روسیه ادامه دهند. درآمد حاصل از نفت و گاز یک سوم بودجه دولت روسیه را در سال ۲۰۲۱ تامین کرد که برای دو سال هزینه‌های نظامی به میزان پیش از آغاز جنگ کافی است.

در تئوری، شرکت‌های انرژی باید از قیمت‌های بالاتر سود ببرند. بازار سهام روسیه در هفته جاری بسته شده است. با این حال، ارزش سهام چهار شرکت نفت و گاز روسیه در بورس لندن که  مجموع آنها، یک سوم ارزش بازار بورس مسکو را تشکیل می‌دهد، پیش از توقف معاملات، ۹۷ درصد کاهش یافت. 

اخبار مرتبط ۱۴:۳۹:۱۸ کره جنوبی هم معامله با روسیه را تعلیق کرد ۱۷:۴۴:۴۹ جنگ سایبری با روسیه چه نتیجه ای داشته است؟ ۱۵:۳۱:۰۷ لاوروف: تحریم های روسیه به همکاری ما با ایران لطمه نزند ۰۶:۳۹:۲۱ خروج خودروسازهای جهانی از روسیه ۰۹:۱۴:۵۴ دوستان پوتین و خانواده‌ هایشان تحریم شدند ۱۸:۵۵:۰۶ همه روسیه را تحریم کردند، به جز کشتی!

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: روسیه کشورهای غربی تحریم بحران شبکه پرداخت قیمت دارایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۹۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد

وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگویی با اشاره به اقدامات اخیر واشنگتن در قبال کشورش، از پابرجا بودن "سیاست‌های غلط" آمریکا در قبال پکن انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگویی اشاره کرد که "درک اشتباه آمریکا از چین همچنان وجود دارد و به پیش بردن سیاست‌ غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد."

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که وانگ در گفت‌وگویی با نشریه قطری پنینسولا درباره جنگ اوکراین نیز گفت: موضع چین درباره بحران اوکراین نامتناقض و شفاف است. چین نه یکی از طرفین درگیری و نه یکی از طرفین مسئول این بحران است اما هرگز از بیرون گود و بی‌تفاوت آن را نظاره نکرده است.

وزیر امور خارجه چین هشدار داد که "در این برهه، هنوز خطر بدتر شدن و گسترش این بحران وجود دارد و جامعه بین‌المللی باید هماهنگی و تلاش‌های مشترک را برای رسیدن به صلح تقویت کند و اقدامات ملموسی برای تتش‌زدایی در این درگیری انجام دهد.

جنگ اوکراین در فوریه سال میلادی جاری به سومین سال خود وارد شده است.

اوکرایت سعی کرده است با همکاری سوییس نشستی برای تبیین "فرمول صلح" رییس جمهور اوکراین برگزار کند که روند آن هنوز قطعی نشده است.

سوییس بر ضرورت مشارکت روسیه در هرگونه مذاکرات صلح تاکید کرده است.

"ولودیمیر زلنسکی" رییس جمهور اوکراین فرمانی را صادر کرده است که مذاکرات با روسیه را تا زمان عهده‌دار بودن سمت ریاست جمهوری این کشور توسط "ولودیمر پوتین" را ممنوع می‌سازد.

روسیه گفته است تا زمانی که اوکراین مناطق تصرف‌شده را به رسمیت نشناسد، مذاکرات صلح با آن بیهوده خواهد بود.

وانگ در ادامه گفت‌وگو با این نشریه قطری با مطرح کردن انتقاد دیگری از سیاست‌های آمریکا در قبال چین گفت: آمریکا، اخیرا، تلاش کرده است حمایت متحدانش را جلب کند و مدام بروز تنش‌های منطقه‌ای در دریا را تحریک می‌کند. آمریکا ایجاد نظامی بازدارنده در قبال چین را تسریع بخشیده، به تشدید تحریم‌های یک‌جانبه ادامه می‌دهد و فعالانه در محاصره تکنولوژیکی چین نقش دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند