Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: این نوید را می‌دهیم که نخستین کشتارگاه صنعتی اراک در شهر داوودآباد کلنگ زنی می‌شود،مقدمات این طرح آماده شده و زمین، آب، مجوزها و تغییر کاربری‌ها انجام شده است. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از  اراک، علی صفری عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: خانواده جهاد کشاورزی یک خانواده بزرگ در استان و در کشور است، به گفته وزیر، جهاد کشاورزی باید زنجیره تولید را مدیریت کند و هر حلقه از این زنجیره توسط سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های وابسته و پیوسته مانند تعاون روستایی، غله و خدمات بازرگانی، پشتیبانی امور دام، منابع طبیعی شرکت خدمات حمایتی، تحقیقات و دامپزشکی مدیریت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کار مجموعه جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی کشور بوده که وظیفه ذاتی جهاد کشاورزی است و اگر گفته شود با وضعیت پیش آمده چگونه می‌خواهید امنیت غذایی را تامین کنید در یک کلمه می‌گوییم با افزایش بهره‌وری در همه قسمت‌ها آب، خاک و نیروی انسانی می‌توان به امنیت غذایی دست پیدا کرد بنابراین اگر بهره‌وری نیروی انسانی بالا برود همه مشکلات رفع می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: به واسطه اینکه جهاد کشاورزی خواستار این بوده است که مدیریت کل زنجیره تولید را برعهده بگیرد مجلس قانونی را در سال 91 به نام قانون انتزاع مصوب کرد که در بند الف قانون انتزاع گفته شده است که نظارت بر بازار، تنظیم بازار و صنایع تبدیلی به جهاد کشاورزی منتقل شود، این قانون به طور نصفه و نیمه اجرا شد و در نهایت حدود 4 ماه پیش با دستور رئیس جمهور این قانون به طور کامل اجرایی و از 4 ماه پیش نظارت بر محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.

صفری بیان کرد: جهاد کشارزی زنجیره تولید را مدیریت می‌کند و زنجیره تولید از تولید شروع می‌شود، معتقد هستیم اگر تولید خوب انجام شود نظارت بر بازار راحت‌تر می‌شود اگر در تولید مشکل وجود داشته باشد با نظارت و جریمه و راه‌اندازی تیم نمی‌توان بر بازار نظارت کرد.

 وی ادامه داد: درحال حاضر بازار آرامی در خصوص مرغ وجود دارد که این آرامش به سبب همت بهره‌برداران است که در جوجه‌ریزی مشکلی وجود نداشته است و هم اکنون مشکل ما مازاد مرغ است که روزانه بیش از 230 تن مرغ به بازار عرضه می‌کنیم و مرغداران نگران فروش این حجم از مرغ هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: ما به تولید، بازار و عرضه می‌پردازیم بنابراین هم وظیفه حمایت از تولیدکننده و هم وظیفه حمایت از مصرف کننده را برعهده داریم و باید هر دو بالانس شود که هیچ کدام ضرر نکنند.

صفری خاطرنشان کرد: اهرم‌هایی که برای تنظیم بازار اعمال می‌کنیم شناسایی گلوگاه‌های بازار و شناسایی گلوگاه‌های تولید است به عنوان مثال از مرغداری تا کشتارگاه یک گلوگاه است و این گلوگاه باید مدیریت شود و به سمتی پیش می‌رویم که نظارت ما به صورت هوشمند باشد، به یقین یک سری از نظارت‌های ما به صورت سنتی باقی می‌ماند اما نظارت هوشمند هم پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: در 4 ماه پیش گفته شد جهاد کشاورزی نمی‌تواند این بار را بردارد اما درحال حاضر جهاد کشاورزی بسیار خوب عمل کرده است و ما بدون امکانات، خودرو، نیرو و با همین امکانات موجود توانسته‌ایم بازار به نسبت آرام و متعادلی را ایجاد کنیم و به سبب اینکه گستردگی در استان و شهر اراک زیاد است وجود گرانی را نفی نمی‌کنیم و با گرانی برخورد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: وجود محصولات کشاورزی در بازار احساس می‌شود و این حس فراوانی وجود دارد و برای تامین کالاهای اساسی هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و خواهش می‌کنم اصحاب رسانه این حس فراوانی را در مردم القا کنند بنابراین در بحث برنج، شکر، روغن، مرغ، تخم‌مرغ و میوه هیچ گونه کمبودی وجود ندارد و اگر در این 15 روز باقی مانده تا نوروز احساس کردید جایی صف تشکیل شده است این به سبب نبود کالا نیست و به طور یقین به سبب ناهماهنگی ایجاد شده است.

صفری خاطرنشان کرد: از زمانی که بازار به جهاد کشاورزی واگذار شده است وزیر جهاد کشاورزی قرارگاهی به نام قرارگاه امنیت غذایی تعریف کرده که قرارگاه به معنی اقدام سریع است و به گفته وزیر به سبب اینکه مواد غذایی هر روز در سفره مردم وجود دارد باید هر روز محصولات کشاورزی رصد شود و هر روز صبح در این قرارگاه مباحث، پیگیری و رصد می‌شود و تا کنون 75 جلسه قرارگاه تشکیل شده است که در این قرارگاه تولید، بازار، عرضه و مسائل و مشکلات آنها با حضور همکاران در داخل و بیرون سازمان، صمت، استانداری، دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات حکومتی و غیره انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: ما از نقد اصحاب رسانه استقبال می‌کنیم و جایی که نقد به جا باشد برطرف می‌شود و اگر براساس بی‌اطلاعی باشد اطلاع رسانی انجام‌ می‌شود و یکی از ارکان تنظیم بازار اصحاب رسانه هستند که با اطلاع‌رسانی به موقع و نقدهای به موقع می‌توانند به تنظیم بازار کمک کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: در اراک جایگاه عرضه محصولات کشاورزی نداریم یا اگر وجود داشته باشد تعداد محدودی است که متعلق به تعاون روستاتی بوده، این کار برعهده شهرداری بوده و قرار بر این است که سال آینده 12 جایگاه در محله‌های مختلف شهر اراک عرضه مستقیم محصولات کشاورزی داشته باشیم و تمامی محصولات کشاورزی در این جایگاه‌ها عرضه می‌شود.

صفری تصریح کرد: اراک تنها جایی است که مالکیت میوه و تره‌بار با تعاونی روستایی است در صورتی که این مالکیت در استان‌های دیگر با شهرداری است و شهرداری ابزار نظارتی بالایی دارد و باید در جلسه‌ ستاد تنظیم بازار مدیریت میدان میوه و تره‌بار به شهرداری واگذار شود و تفاهمنامه آن بسته شده و شورای شهر تصویب کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در گوشت قرمز کشتارگاه است و کشتارگاه صنعتی دراراک وجود ندارد و کشتارگاه‌های اراک به صورت سنتی است اما این نوید را می‌دهیم که نخستین کشتارگاه صنعتی اراک در شهر داوودآباد کلنگ زنی می‌شود،مقدمات این طرح آماده شده و زمین، آب، مجوزها و تغییر کاربری‌ها انجام شده است، فقط منتظر شروع کلنگ‌زنی هستیم و سفارش شده است که برای کشتارگاه طراحی خوبی انجام شود، کشتارگاه به مانند یک پالایشگاه است و زمانی که دام وارد می‌شود هیچ گونه ضایعاتی وجود ندارد و همه تبدیل می‌شود، گلوگاه‌های ما در گوشت قرمز کشتارگاه است که می‌تواند 30 درصد قیمت را تعدیل کند.

فیلم| دلال‌هایی که قیمت گوشت را بالا می‌برند/ تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه مستقیم گوشتجهاد کشاورزی زنجان به‌دنبال استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی مزارع استادعای رئیس شورای دام ایران؛ واردات هرگونه گوشت به کشور "غیررسمی و زیرزمینی" است/ انتقاد از تصمیمات خلق‌الساعه وزارت جهاد کشاورزی

 حفظ ذخایر استراتژیک، تنظیم بازار و خرید تضمینی از وظایف پشتیبانی امور دام است 

رئیس پشتیبانی امور دام استان مرکزی عنوان کرد: حفظ ذخایر استراتژیک، تنظیم بازار و خرید تضمینی از وظایف پشتیبانی امور دام است، در تنظیم بازار سهمی برای مرغ و گوشت مصرف کننده در نظر گرفته شده است 520 تن مرغ و 90 تن گوشت سهمیه نخست است که در صورت جذب قابل افزایش است و حدود 30 درصد این سهمیه جذب و توزیع شده است.

مومنی بیان کرد: در صنعت دام و طیور حدود 88 هزار تن جو، 91 هزار تن ذرت، و 39 هزار تن سویا دراختیار بخش قرار داده شده است که اقدام موثری در جهت تولید و آرامش تولیدکنندگان انجام شده که به جهت وجود منابع تولید در استان است.

 ماهیانه حدود 330 هزار کیسه آرد در بین خبازی‌ها توزیع می‌شود 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی هم در این جلسه گفت: وظیفه تامین آرد و نان بر عهده اداره غله است و باید تمامی نیازهای آرد را تامین کند و در سایر کالاها وظیفه تنظیم کالا برعهده این اداره قرار گرفته است.

ملکی بیان کرد: خرید گندم از تولیدات داخل کشور است و برای تامین گندم از طرق خرید از تولیدات کشاورزان اقدام می‌شود که در استان حدود 900 میلیارد تومان بهای گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود و حدود 30 هزار کشاورز محصولات خود را عرضه می‌کنند و حدود 70 هزار سند کشاورزی یا سند خرید گندم صادر می‌شود که در این پروسه نسبتا طولانی از خدمات و همکاری تعاون روستایی و بخش خصوصی  نیز استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: آنچه که برعهده ما بوده تامین آرد خبازی‌ها در سطح استان است و ماهیانه حدود 330 هزار کیسه آرد در بین خبازی‌ها توزیع می‌شود که این آرد هر روز توزیع می‌شود و دولت در زمینه کالای اساسی رسالت و خط قرمزی دارد و باید سفره مردم را تامین کند که اگر توانست از تولیدات داخلی و اگر نتوانست از محل واردات این نیاز را برآورده می‌کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان کرد: درحال حاضر بالاترین میزان ذخایر از نظر مقایسه با ماه‌های گذشته را امسال  داشته‌ایم، حدود 3500 تن واردات کالای اساسی به استان در دستور کار قرار دارد و خوشبختانه توزیع گسترده کالا را در دستور کار داریم و تامین شده است که در سطح بازار کمبودی احساس نشود.

 بیش از 50 غرفه توزیع میوه به منظور تنظیم بازار میوه نوروزی وجود دارد 

معاون تعاون روستایی استان مرکزی هم در این جلسه گفت: وظایف جهاد کشاورزی هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت تعاون روستایی است که بالغ بر 190 تشکل‌ در استان مرکزی وجود دارد، در هر 12 شهرستان همانند سنوات قبل بیش از 50 غرفه توزیع میوه به منظور تنظیم بازار میوه نوروزی وجود دارد.

شعبانی بیان کرد: سهمیه سیب و پرتقال امسال 900 تن است که 300 تُن  به سیب و 600 تُن به پرتغال اختصاص داده شده است، در 9 اسفندماه آخرین محموله را دریافت خواهیم کرد که در دو سردخانه هیمالیا در خیرآباد اراک و 240 تن از آن در سردخانه ساوه که متعلق به اتحادیه تعاون روستایی استان مرکزی است  ذخیره سازی شده و از این دو سردخانه به سایر شهرها ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: قرار نیست همه میوه استان را تعاون روستایی تامین کند بلکه بخشی از آن برای تنظیم بازار بر عهده این بخش است، با توجه به قانون تنظیم میوه نوروزی قیمت میوه 20 درصد زیرقیمت بازار باید در بین شهروندان توزیع شود و نگرانی در این خصوص برای مردم نیز وجود ندارد.

 برای ایام پایان سال و ماه رمضان هیچ‌گونه مشکلی در خصوص تامین مرغ وجود ندارد 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: امسال 71 هزار تن گوشت مرغ تولید شده که در سال گذشته این عدد 65 هزار تن بوده است و تدارک 140 میلیون جوجه یک روزه برای اسفندماه دیده شده است، برای ایام پایان سال و ماه رمضان هیچ‌گونه مشکلی در خصوص تامین مرغ وجود ندارد.

اخوان تصریح کرد: جوجه‌ریزی در استان نیز نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته و 35 درصد  از تولیدات استان مازاد بر نیاز استان است که به  استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: برای ماه رمضان تا 15 فروردین 2 هزار تُن مرغ آماده کشتار وجودد دارد  و روزانه 160 تُن تخم مرغ در استان و در 60 واحد فعال تولید می‌شود که 65 درصد آن مازاد بر نیاز استان است و تخم مرغ با قیمت مصوب و مرغ زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: رتبه سوم تولید گوشت قرمز در کشور متعلق به استان مرکزی است که 60 درصد گوشت تولیدی در استان مازاد نیاز استان است و به استان‌های همجوار ارسال می‌شود و مشکلی در تامین گوشت قرمز وجود ندارد.

اخوان خاطرنشان کرد: در خصوص تامین نهاده‌ها برای واحدهای مرغ گوشتی، تخم‌گذار، مادر، سایر ماکیان و واحدهای دامداری صنعتی نهاده‌ها از طریق بازارگاه تامین می‌شود، در بخش دام سبک و سنگین روستایی میزان نهاده مورد نیاز استان برای هر ماه 43 هزار تن است که تا آذرماه به طور میانگین 13 هزار تُن تامین شده، دی ماه 11 هزار تن و بهمن و اسفند به 6 هزار تُن رسیده است.

 نحوه توزیع کالاهای اساسی در سطح استان بر اساس سرانه جمعیتی شهرستان‌ها مشخص می‌شود 

مدیر امور بازرگانی جهاد کشاورزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: وظیفه ما توزیع کالاهای اساسی در سطح استان است و نحوه توزیع کالاهای اساسی در سطح استان بر اساس سرانه جمعیتی شهرستان‌ها مشخص می‌شود.

فلاحتی عنوان کرد: از ابتدای دی‌ماه امسال که توزیع کالای اساسی به جهاد کشاورزی واگذار شد نزدیک به 6 هزار و 78 تن از انواع کالای اساسی در سطح استان توزیع شده است که از این میزان انواع برنج هندی و تایلندی به میزان 3 هزار و 850 تن بوده و شکر به میزان هزار و 460 تن، روغن 737 تن، گوشت منجمد 121 تن و مرغ منجمد 520 تن که یا توزیع شده یا درحال توزیع است.

انتهای پیام/712/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی استان مرکزی عنوان استان مرکزی هم اساسی در سطح استان پشتیبانی امور دام محصولات کشاورزی کشتارگاه صنعتی جهاد کشاورزی تعاون روستایی کالاهای اساسی زنجیره تولید وجود ندارد اصحاب رسانه امنیت غذایی کالای اساسی تنظیم بازار نیاز استان گوشت قرمز کلنگ زنی استان ها هیچ گونه هزار تن هزار ت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۹۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه سیل اخیر خسارت سنگینی را به بخش کشاورزی استان وارد کرده است، گفت: براساس گزارش‌های ارسالی از شهرستان ها،۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برآورد اولیه خسارت سیل به زیربخش‌های کشاورزی استان است.

وی افزود: بر اثر سیل خسارات قابل‌توجهی به زیرساخت‌های بخش‌های کشاورزی استان از جمله قنات ها، باغ ها، زراعت، دام و طیور، ابنیه‌ها، جاده‌های بین مزارع و ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی وارد شده‌است.

جعفری بیان کرد: براساس برآورد‌های اولیه برای جبران این خسارت‌ها به بخش‌های کشاورزی خراسان جنوبی، تخصیص اعتبارات ملی و استانی مورد نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: تیم‌های راهسازی در مراکز جهاد کشاورزی مستقر و مشغول ترمیم جاده‌های بین مزارع در بخش کوهستانی هستند.

جعفری گفت: نیرو‌های جهاد سازندگی در شهرستان‌ها وگروه‌های جهادی در کنار کشاورزان و بهره برداران، کار لایروبی و پاکسازی باغ‌های استان را انجام می‌دهند.

وی افزود: با استفاده از بیل‌های مکانیکی، لایروبی رسوبات جمع‌شده در پشت بند‌ها انجام می‌شود تا پیش از فصل آبیاری باغ ها، زمینه آبیاری درختان و زمین‌های زراعی فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه بیشترین میزان و حجم خسارت راداشتند، افزود: این گزارش برآورد اولیه بوده و روند بررسی برای برآورد نهایی ادامه دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی در خصوص خسارات وارد شده به قنات‌های استان گفت: طبق گزارش‌های اولیه سیل به تعداد ۱۰۱ رشته قنات، ۱۱۶۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی، ۳۳۷ راس دام سبک، ۵۲۰ کیلومتر ایل راه، ۱۱۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۱۷ کیلومتر مسیر انتقال آب خسارت وارد کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس جاده‌ای شهرک صنعتی در بویراحمد
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • کلنگ عملیات اجرایی ناحیه صنعتی جویم به زمین زده شد
  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی