Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@07:36:43 GMT

با انواع یونولیت و کاربرد آن ها آشنا شوید.

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۰۱۵۷

با انواع یونولیت و کاربرد آن ها آشنا شوید.

 

یونولیت به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین و کاربردی‌ترین مواد در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، بسته‌بندی، غذا و دارو، خودروسازی، لوازم‌خانگی ... به کار می‌رود. در دهه‌های اخیر، یونولیت انقلاب و تحولات بزرگی در این صنایع ایجاد کرده است. یونولیت‌ها می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهایی همچون نوع کاربرد، طراحی و ابعاد، میزان دانسیته، قابلیت اشتعال و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به انواع مختلفی تقسیم شوند.

هر کدام از انواع یونولیت دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن کم، عمر طولانی، قابلیت بازیافت، مقاومت در برابر رطوبت و صوت و حرارت، حمل‌ونقل ساده و ... هستند و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند و در بخش‌های مختلفی از صنایع مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه مطلب به بررسی کامل انواع یونولیت و همچنین مهم‌ترین کاربردهای آنها پرداخته خواهد شد.

یونولیت چیست؟

یونولیت در اصل به ماده‌ای متخلخل و سیاه‌رنگ گفته می‌شود که وزن بسیار کمی دارد و از نوعی پلاستیک که از استایرن مونومر تهیه می‌شود، به دست می‌آید. این ماده کاملاً خنثی بوده و هیچ واکنشی شیمیایی انجام نمی‌دهد. از جمله نام‌های رایجی که برای یونولیت استفاده می‌شود می‌توان به استایروفوم، پلاستوفوم، آکاسیف و پلی استایرن انبساطی Expandable Polystyrene اشاره کرد.

یونولیت‌ها اولین بار در سال 1839 توسط دانشمندی به نام ادوارد سیمون و کاملاً اتفاقی کشف شد و در نهایت در سال 1930 توسط شرکت آلمانی BASF تجاری‌سازی و وارد بازارهای جهانی شد. یونولیت‌ها به سبب داشتن ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود کاربردهای متعددی دارند و تقریباً در اکثر صنایع خصوصاً بسته‌بندی و ساختمان‌سازی کاربردهای متعددی دارند.

تولید انواع یونولیت

یونولیت‌ها در 3 مرحله اصلی شامل پیش ‌انبساط، تثبیت و شکل‌دهی تولید می‌شوند. در این فرایند ابتدا پلیمرهای پلی استایرن که شبیه دانه‌های شکر هستند، توسط تزریق بخار حجیم شده وارد دستگاه اکسپندر می‌شوند. در نتیجه حجم آنها می‌تواند از 20 تا 50 برابر افزایش پیدا کند. بعد از اضافه کردن عوامل حجیم کننده و پف دهنده به مواد اولیه و تبدیل به دانه‌های گرانول به سیلوهای ذخیره‌سازی منتقل می‌شوند. در آخر برای قالب‌گیری آماده می‌شوند.

بعد از آنکه بلوک‌های یونولیت مادر قالب‌گیری شدند به انبارها منتقل شده و بعد از سرد شدن کامل توسط دستگاه‌های CNC یا المنت‌های برقی به انواع مختلف ورقه‌های یونولیت یا بلوک‌های سقفی و ... تبدیل می‌شوند. البته نحوه قالب‌گیری یونولیت‌ها بسته‌بندی متفاوت بوده چرا که دارای قالب‌های سفارشی هستند.

انواع یونولیت

همان‌طور که گفته شد یونولیت‌ها را می‌توان بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی تقسیم‌بندی کرد. مهم‌ترین آنها شامل نوع کاربرد، ابعاد و اندازه، دانسیته، نوع مواد اولیه و ... می‌باشند. از جمله مهم‌ترین انواع یونولیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یونولیت فشرده

یونولیت‌های فشرده یکی از انواع یونولیت‌ها است که روش تولید آن با سایر یونولیت‌ها متفاوت است و تحت فشارهای بسیار بیشتری تولید می‌شود. این یونولیت‌ها میزان هوای کمتری در داخل خود داشته و همین موجب می‌شود که چگالی بسیار بیشتری داشته باشند. بالا رفتن دانسیته این یونولیت‌ها در نهایت منجر به افزایش وزن آنها نیز می‌شود.

به همین دلیل یونولیت‌های فشرده دارای دانسیته‌های بیشتر از 40 می‌باشند. این یونولیت‌ها مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار و ضربات دارند. از مهم‌ترین کاربردهای یونولیت‌های فشرده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این یونولیت‌ها در صنعت خودروسازی استفاده خواهند شد. استفاده در تولید مصالح مختلف ساختمانی مانند بلوک و آجر استفاده در تولید درب و پنجره‌ها استفاده در صنعت قالب‌سازی و بسته‌بندی کاربردی در صنایع مجسمه‌سازی و ماکت‌سازی و ... استفاده در صنایع مختلف مانند دوچرخه‌سازی استفاده برای عایق‌بندی با ترکیب مواد مختلف مانند پشم سنگ، فوم آکوستک و ... استفاده به عنوان عایق‌های صوتی در استودیوها و ...

یونولیت سقفی

یکی دیگر از انواع یونولیت‌ها که تقریباً برای تمامی مردم آشنا است یونولیت‌ها سقفی است. این محصول امروزه در اکثر ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت از پرمصرف‌ترین نوع یونولیت‌ها به شمار می‌روند. یونولیت‌های سقفی با استفاده از دستگاه‌های CNC و المنت‌های برقی از یونولیت‌های بلوک مادر تهیه می‌شوند. این یونولیت‌ها در مقایسه با یونولیت‌های فشرده از دانسیته بسیار کمتری برخوردار هستند. به همین دلیل وزن بسیار کمی دارند.

در حقیقت بیش از 90 درصد حجم این یونولیت‌ها از هوا بوده و کمتر از 10 درصد آنها استایرن مونومر می‌باشند. یونولیت یا فوم سقفی معمولاً دارای دانسیته 12 بوده و وزن آن‌ها معمولاً بین 7 تا 8 کیلوگرم است. یونولیت‌های سقفی دارای ابعاد و اندازه‌های استاندارد هستند اما شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند بر اساس نیاز مشتریان آنها را در اندازه‌های سفارشی نیز تولید کنند. از مهم‌ترین کاربردی‌های یونولیت سقفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد این یونولیت‌ها تولید تیرچه بلوک‌های بتنی است. این یونولیت‌ها می‌توانند به منظور عایق در برابر حرارت، رطوبت، سروصدا، حشرات و موریانه‌ها و ... استفاده شوند. استفاده در سردخانه‌ها به عنوان عایق برودتی و ... استفاده به عنوان جایگزین کردن بلوک‌های سفالی و ... به منظور کاهش وزن کلی ساختمان‌ها و افزایش ایمنی و مقاومت آنها یونولیت‌های بسته‌بندی

همان‌طور که گفته شد یونولیت‌های بسته‌بندی نوعی از یونولیت‌ها هستند که روش تولید آنها در مرحله قالب‌گیری با سایر یونولیت‌ها متفاوت است. چرا که این یونولیت‌ها معمولاً دارای قالب‌های اختصاصی متناسب با صنایع مختلف هستند. البته یونولیت‌هایی که به شکل ورقه‌ای تولید می‌شوند نیز می‌توانند به عنوان یونولیت بسته‌بندی مورد استفاده قرار بگیرند.

این یونولیت‌ها نیز از دانسیته کمی برخوردار بوده و وزن کمی دارند و در عین حال در برابر فشار، ضربه و رطوبت مقاومت بسیار بالایی داشته و می‌توانند امنیت و سلامت محصولات و مواد مختلف را تأمین کنند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای یونولیت بسته‌بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بسته‌بندی محصولات در صنعت لوازم‌خانگی بسته‌بندی محصولات در صنایع چوبی و صنعت قطعات خودرو بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد یونولیت بسته‌بندی در سازمان پالایش و انتقال خون محافظت از تجهیزات پزشکی ظریف بسته‌بندی و محافظت از قطعات الکترونیکی و کالاهای مصرفی الکتریکی بسته‌بندی اسباب‌بازی‌ها بسته‌بندی محصولات کشاورزی و باغبانی بسته‌بندی لوازم‌تحریر، فلزات گران‌بها و ... بسته‌بندی مواد دارویی یونولیت‌های دیواری

یکی دیگر از انواع یونولیت‌ها یونولیت‌ دیواری است که در اشکال مختلفی تولید و استفاده می‌شوند. این یونولیت‌ها که در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای بسیار متعددی دارند، می‌توانند به شکل یونولیت‌های دیوار پوش فوم، فوم دیواری تزیینی، فوم دیوار پوش و یونولیت دیواری 3D Panel تولید شوند. هر کدام از آنها کاربردها و استفاده‌های متعددی دارند. یونولیت‌های دیواری نیز همانند سایر یونولیت‌ها می‌توانند کاربردهای متنوعی داشته باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند.

این یونولیت‌ها می‌توانند به عنوان درزگیر استفاده شوند. یونولیت‌های دیواری با طرح‌های مختلف می‌توانند برای دکوراسیون و تزئینات داخلی استفاده شوند. از این یونولیت‌ها می‌توان برای عایق‌بندی بخش‌های مختلف ساختمان بهره برد. تولید دیوارهای پیش‌ساخته که با نام تری دی پنل شناخته می‌شوند و می‌توانند به عنوان دیوار باربر، دیوار غیر باربر و پنل سقفی استفاده شوند. خرید یونولیت و قیمت آنها

محبوبیت‌ها و کاربردهای متعدد انواع یونولیت در صنایع مختلف باعث شده است که امروزه شرکت‌ها و برندهای متعددی در سراسر دنیا در زمینه تولید آنها فعالیت داشته باشند و محصولات مختلفی به بازار عرضه کنند و تنوع و تعدد بالای یونولیت‌ها می‌تواند چالش و دغدغه مصرف‌کننده و خریداران را افزایش دهد.

مهم‌ترین نکات در خرید یونولیت‌ها و تعیین قیمت آنها شامل مواردی همچون نوع یونولیت و کاربردهای آن، ویژگی‌ها و مشخصات فیزیکی و شیمیایی، شرکت و برند تولیدکننده، کیفیت پخت، نوع مواد اولیه، قیمت و نوسانات ارزی، ابعاد و اندازه‌های یونولیت، میزان دانسیته، مقدار و حجم یونولیت، هزینه‌های حمل‌ونقل، میزان مقاومت محصول در برابر آب، حرارت و صوت، میزان مقاومت یونولیت در برابر موریانه‌ها و حشرات، استانداردهای بهداشتی و ... می‌باشند.

جمع‌بندی نهایی

حدود دو قرن از زمان کشف یونولیت‌ها می‌گذرد و امروزه انواع مختلفی از آنها از نظر کاربرد، ابعاد و اندازه، میزان دانسیته، نوع مواد اولیه و ... در دسترس هستند که هر کدام دارای کاربردهای مختلفی هستند. به‌صورت کلی می‌توان گفت ویژگی‌های مهم این ماده شامل طول عمر بالا، وزن کم، قابلیت بازیافت، عایق صوت و حرارت و رطوبت، مقرون‌به‌صرفه بودن است که باعث شده است روزبه‌روز استفاده‌های بیشتری از آن در صنایع مختلف بشود.

پرکاربردترین و رایج‌ترین نوع یونولیت‌ها شامل یونولیت‌های فشرده، یونولیت‌های دیواری، یونولیت‌ها بسته‌بندی و یونولیت‌های سقفی هستند که در اندازه و دانسیته‌های مختلفی در دسترس هستند.

منبع: فردا

کلیدواژه: یونولیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۰۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

عادل شهرزاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در حاشیه این بازدید گفت : تولیدکنندگان فعال در بخش بسته بندی محصولات کشاورزی ، باید برای به روز کردن نوع خدمات خود تلاش کنند.

شهرزاد افزود: بسته بندی میوه از موضوعات مورد توجه در کشور چین، و یکی از مشکلات ما در کشور ، بویژه در هرمزگان است که به شدت به آن روبرو هستیم.

وی گفت : واحدهای صنعتی فعال استان در زمینه تولید سبدهای بسته بندی، توانمندی ارائه این شکل و نوع از بسته بندی را در هرمزگان دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان افزود: از شیوه حمل و نقل ویژه میوه و تره بار این محل بازدید شد و می توانیم این روش را به عنوان یک الگو در استان اجرا کنیم.

خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز در این بازدید گفت: واحدهای سبدسازی و یونولیت سازی استان که در بازدید امروز ما را همراهی کرده بودند از نحوه بسته بندی میوه و تره بار ایده گرفتند.

قاسمی افزود : هرمزگان بعنوان استان مرزی، می تواند با اصلاحاتی در امر بسته بندی ویژه میوه و تره بار، به نتایج مطلوبی در امر صادرات غیرنفتی استان دست یابد. 

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید، چاپ لیبل فوری ارزان 1 روزه از کجا ؟
  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • شناسایی سه واحد متخلف غیراستاندارد در یزد
  • کاربرد تابلو برق‌های صنعتی در صنایع مختلف (مانند فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و...)
  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • بازدید مدیران صدای رسانه ملی از طرحهای عمرانی حرم رضوی
  • بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟