Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-گروسی امروز در یک‌ کنفرانس خبری پس از بازپشت از تهران گفت: در ایران درباره مسیر پیش رو در تعاملات ایران و آژانس توافق شده است که رضایت کلی درباره آن وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا،مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در یک‌ کنفرانس خبری در پی برگزاری جلسه شورای حکام و سفر اخیری که به ایران داشته است، گفت: در ایران درباره مسیر پیش رو در تعاملات ایران و آژانس توافق شده است که رضایت کلی درباره آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 رافائل گروسی در پاسخ به سوالی درباره نقش آژانس در زمینه مذاکرات وین با اشاره به این که آژانس عضو مذاکرات نیست، گفت، ما در جریان مذاکرات حضور داریم و نظراتمان را ارائه می‌دهیم، واضح است اگر توافقی انجام شود، آژانس کار زیادی پیش رو خواهد داشت.
او همچنین با اشاره به توافق‌های موقتی که در مدت کاهش گام به گام پایبندی ایران به تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا از برجام انجام شده بود و کارهایی که آژانس پس از اجرایی شدن کامل برجام در پیش خواهد داشت، گفت: توان ما در بازرسی محدود شده بود و ما کورکورانه پیش می‌رفتیم. شکافی ایجاد شده است که ما باید مطمئن شویم در این بین چه اتفاقاتی در حال رخ دادن بوده است که ما قادر به راستی آزمایی آن نبوده‌ایم.
گروسی در این باره گفت: مسائل زیادی وجود دارد که باید برطرف کنیم.

شمخانی: چشم‌انداز توافق در وین همچنان مبهم است
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: چشم‌انداز توافق در مذاکرات وین به دلیل تاخیر واشنگتن در اتخاذ تصمیم سیاسی همچنان مبهم است.
 علی شمخانی در توییتی نوشت: چشم‌انداز توافق در مذاکرات وین به دلیل تاخیر واشنگتن در اتخاذ تصمیم سیاسی همچنان مبهم است. اولویت مذاکره‌کنندگان ایرانی حل و رفع موضوعات باقی‌مانده‌ای است که در ردیف خطوط قرمز محسوب می‌شوند. دسترسی سریع به توافق قوی نیازمند ارائه ابتکارهای جدید از سوی همه طرف‌هاست.

رایزنی نماینده روسیه در وین با گروسی
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از دیدار و گفت‌وگو با مدیرکل آژانس انرژی اتمی درباره سفیر اخیر او به ایران خبر داد.
 میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: امروز صبح با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کردم و درباره مسئله امنیت و حفاظت هسته‌ای در اوکراین، همچنین درباره سفر موفقیت‌آمیز روز شنبه‌اش به ایران صحبت کردیم.
این دیدار در پی سفر روز شنبه گروسی به تهران و دیدار او با مقامات ایران از جمله محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران انجام شده است.
گروسی‌ پس از دیدار با اسلامی گفته بود تبادل نظری فشرده و مثمرثمری داشته‌اند.
او همچینین درباره رایزنی‌هایش با مقامات سازمان انرژی اتمی گفت:چند موضوع خاص باقی مانده است که باید شفاف سازی می کردیم و هر دو طرف هم تلاش کردند اما تا پیش از این موفقیتی در این زمینه نداشتیم. تلاش کردیم عملگرایانه پیش رویم و متخصصان ما نظام‌مند تبادل نظر کردند چون ما در پایان به یک موفقیت نیاز داریم.

امیرعبداللهیان: اجازه نمی‌دهیم هیچ عامل خارجی مذاکرات وین را تحت تاثیر قرار دهد
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه 16 اسفند ماه 1400 در نشست هم اندیشی با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
 وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست آخرین تحولات مرتبط با حوزه سیاست خارجی خصوصا در زمینه گفتگوهای وین و همچنین تحولات اوکراین را تشریح کرد.
امیرعبداللهیان همچنین در خصوص نقطه نظرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه ها به تبادل نظر پرداخت.
وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست هم اندیشی که در محل کمیسیون تلفیق  مجلس شورای اسلامی برگزار شد ،  در تشریح تحولات مرتبط با گفت‌وگوهای وین، با تاکید بر استقبال جمهوری اسلامی ایران از نهایی کردن یک توافق خوب و قوی ، عزم کشورمان در زمینه رعایت خطوط قرمز تعیین شده و خصوصا تضمین های موثر اقتصادی و حداکثر سازی منافع جمهوری اسلامی ایران را مورد تصریح قرار داد.  
امیر عبداللهیان افزود: ضمن ایستادگی در حفظ و رعایت خطوط قرمز ، اجازه نخواهیم داد هیچ عامل خارجی منافع ملی کشور را در مذاکرات وین برای لغو تحریم ها، تحت تاثیر قرار دهد.

کنش‌های کشورهای حاضر در مذاکرات قابل درک است
دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: تنها عامل موثر بر تعامل ما با 1+4 نیز تامین منافع مردم ایران است.
علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملیدر توییتر نوشت:  کنش های مثبت و منفی کشورهای حاضر در مذاکرات وین با هدف تامین مناقع انجام می‌شود و قابل درک است. تنها عامل موثر بر تعامل ما با 1+4  نیز تامین منافع مردم ایران است. ارزیابی مولفه‌های جدید موثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکاراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم.

فرانسه: درخواست تضمین روسیه، باج‌خواهی است 
فرانسه روز دوشنبه به روسیه هشدار داد که در مذاکرات احیای برجام، به باج‌گیری متوسل نشود. این اظهارات پس از آن مطرح شد که مسکو در روزهای اخیر خواستار اخذ تضمین کتبی از امریکا در مذاکرات وین جهت عدم لطمه ی تحریم اوکراین به روابط اقتصادی و.. کرملین با تهران شد.
رویترز نوشت: فرانسه روز دوشنبه به روسیه هشدار داد که در مذاکرات احیای برجام، به باج‌گیری متوسل نشود. این اظهارات پس از آن مطرح شد که مسکو در روزهای اخیر خواستار اخذ تضمین کتبی از امریکا در مذاکرات وین جهت عدم لطمه ی تحریم اوکراین به روابط اقتصادی و.. کرملین با تهران شد.
 یک مقام ریاست جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت که دیپلمات ها تمایل دارند هر موضوع را بر اساس ویژگی های خاص آن بررسی کنند و آنها را با هم مخلوط نکنند.
او به خبرنگاران گفت: «زیرا در غیر این صورت، در واقعیت، فقط باج گیری است و این دیپلماسی نیست.»
این مقام ریاست جمهوری فرانسه با اشاره به برجام، از روسیه خواست تا آنچه را که در وین در خطر است در نظر بگیرد که آن «بازگشت ایران به تعهداتش ذیل برجام» است.
یک دیپلمات اروپایی اضافه کرد: «روس‌ها واقعاً دارند تلاش خود را در این موضوع می کنند و ایرانی‌ها راضی نیستند، هرچند که البته خیلی علنی در این مورد سخن نمی‌گویند. ما تلاش می‌کنیم راهی پیدا کنیم.»

وزیرخارجه آمریکا: خواسته‌ی روسیه برای تضمین بی ربط است
آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا گفت: تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده‌اند هیچ ارتباطی با برجام و چشم‌انداز بازگشت به آن ندارند. این دو کاملاً متفاوت هستند و به هیچ وجه به هم مرتبط نیستند، بنابراین فکر می‌کنم که بی‌ربط است.
آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه تلویزیونی Face the Nation شبکه CBS به سوالاتی درباره مذاکرات وین و خواسته ی روسیه برای تضمین  پاسخ داد.
 متن مصاحبه بلینکن در ادامه را بخوانید: 
مارگارت برنان: دیروز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که از شما می‌خواهد که برای حفظ همکاری در مورد توافق هسته‌ای، شخصاً به او ضمانت کتبی معافیت از تحریم‌ها بدهید. این تضمین را به او می دهید؟ آیا کل توافق ایران در خطر است؟
 بلینکن :تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده‌اند هیچ ارتباطی با برجام و چشم‌انداز بازگشت به آن ندارند. این دو کاملاً متفاوت هستند و به هیچ وجه به هم مرتبط نیستند، بنابراین فکر می‌کنم که بی‌ربط است.
خروج از برجام یکی از بدترین اشتباهات در سال های اخیر بود. خروج از این توافق موجب شد برنامه هسته ای ایران که کنترل شده بود از کنترل خارج شود و بنابراین، اگر راهی برای بازگشت به اجرای مجدد آن به طور موثر وجود داشته باشد، به نفع ماست که آن را انجام دهیم . صرف نظر از هر چیز دیگری این همچنین به نفع روسیه است که ایران نتواند سلاح هسته ای یا توانایی تولید سلاح در زمان بسیار بسیار کوتاه را داشته باشد. صرف نظر از اینکه در رابطه ما با روسیه در نتیجه تجاوزات این کشور به اوکراین در کجا قرار داریم.
مارگارت برنان: چشم انداز توافق برجام و همچنین [زندانیان] آمریکایی که در حال حاضر در دست ایران هستند چیست؟ آیا چشم اندازی را می‌بینید که ایران موافقت کند تهدید علیه شهروندان در خاک ایالات متحده مانند تهدید یک روزنامه‌نگار مقیم نیویورک و همچنین تهدید مایک پمپئو وزیر خارجه سابق را متوقف کند؟
بلینکن: ما در هفته‌های اخیر پیشرفت واقعی در بازگشت به اجرای مجدد برجام داشته‌ایم و فکر می‌کنم که به آن نزدیک شده‌ایم، اما چند موضوع بسیار چالش‌برانگیز باقی مانده است و تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، کاری انجام نشده است. بنابراین، تا زمانی که قادر به حل چند مورد باقی مانده نباشیم، به توافق برنمی گردیم، اما در حال حاضر روی آن کار می کنیم. ما همچنان معتقدیم که بازگشت به توافق عمیقاً به نفع ماست. باز هم همانطور که گفتم، خروج از آن اشتباه بزرگی بود و اجازه داد برنامه هسته ای ایران از چارچوب خارج شود. بازگشت به برجام با شرایط مناسب، آن برنامه را دوباره در جعبه ای که در آن بود قرار می دهد. بنابراین در روزهای آینده خواهیم دید که به کجا خواهیم رسید. اما واقعاً به این بستگی دارد که آیا ما می‌توانیم چند مشکل باقیمانده را حل کنیم یا نه. اگر بتوانیم، به برجام باز می گردیم و اگر نتوانیم، نه.
مارگارت برنان: اما در مورد آن موضوعات خاص یعنی توقف تهدیدات علیه کسانی که در خاک ایالات متحده هستند و آزادی [زندانیان]، آیا این دو از جمله خواسته های آمریکا هستند؟
بلینکن: درباره گروگان‌ها، ما صرف نظر از هر گونه گفتگو و مذاکره در مورد برجام، دائماً در حال کار بر روی آن هستیم و در یک مسیر جداگانه کار می‌کنیم که به توافق هسته ای ربطی ندارد. ما به انجام هر کاری که ممکن است ادامه خواهیم داد تا آمریکایی های بازداشت شده را که خودسرانه بازداشت شده اند به خانه بازگردانیم، چه در ایران و چه در هر جای دیگر. ما هر روز در مورد تهدیدات غیر هسته ای ایران، از جمله فعالیت‌های منطقه ای این کشور در خاورمیانه که برای ما و شرکا و متحدان ما تهدیدآمیز است، کار می‌کنیم، صرف نظر از اینکه به برجام برگردیم یا نه.

سناتور آمریکایی: روسیه برای به تعویق انداختن توافق در وین دارای انگیزه اقتصادی است 
 یک سناتور جمهوری‌خواه گفت که آمریکا به دلیل نقش مسکو در مذاکرات با ایران نفت روسیه را تحریم نمی‌کند.
مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با بیان اینکه "دلیل دیگر این است که حصول توافق با ایران به معنی رفع تحریم‌ها و در نتیجه ورود نفت این کشور به بازارهای جهانی است" مدعی شد: از نظر من، چیزی که باید به آن توجه داشت این است که اکنون روسیه برای به تعویق انداختن توافق در وین دارای انگیزه اقتصادی است. آنها در حال حاضر نفت خود را به دلیل وجود مشکلات در پرداخت پول با تخفیف می‌فروشند. بنابراین، آخرین چیزی که می‌خواهند این است که قیمت نفت کاهش یابد زیرا در صورت حصول توافق یک تامین‌کننده جدید نفت وارد بازار خواهد شد.
به گزارش  پایگاه خبری –تحلیلی بریت‌بارت، مارکو روبیو نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا واشنگتن نفت روسیه را تحریم نمی‌کند؟ گفت: چون دولت بایدن برای میانجی‌گری با ایران به روسیه تکیه کرده است.
وی در ادامه تصریح کرد: من فکر می‌کنم که دولت (آمریکا) همچنان در تلاش است تا بفهمد چنین کاری خوب است، یا نه. اینکه ما چگونه نفت روسیه را بدون افزایش قیمت گاز برای آمریکایی‌ها تحریم کنیم.
روبیو با بیان اینکه "دلیل دیگر این است که حصول توافق با ایران به معنی رفع تحریم‌ها و در نتیجه ورود نفت این کشور به بازارهای جهانی است" مدعی شد: از نظر من، چیزی که باید به آن توجه داشت این است که اکنون روسیه برای به تعویق انداختن توافق در وین دارای انگیزه اقتصادی است. آنها در حال حاضر نفت خود را به دلیل وجود مشکلات در پرداخت پول با تخفیف می‌فروشند. بنابراین، آخرین چیزی که می‌خواهند این است که قیمت نفت کاهش یابد زیرا در صورت حصول توافق یک تامین‌کننده جدید نفت وارد بازار خواهد شد.
 جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز به تازگی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم احتمالی واشنگتن برای توقف واردات نفت از روسیه و اینکه “آیا نفت ایران می‌تواند در این شرایط جایگزین شود؟ “ به تکرار ادعاها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان پرداخت و گفت: بزرگ‌ترین اولویت ما در توافق با ایران، نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. البته اگر به اجرای برجام نگاه کنید، می‌بینید که دسترسی به نفت بخشی از آن بود اما اکنون باید بگویم که نخستین و مهم‌ترین اولویت ما ممانعت از دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای است!

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام ایران آمریکا بایدن مذاکرات وین چشم انداز توافق وزیر امور خارجه همچنان مبهم مذاکرات وین فکر می کنم توافق در وین حال حاضر حصول توافق باقی مانده انرژی اتمی بین المللی صرف نظر تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۰۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ هیبریدی روسیه با اروپا

زی‌سان- ائتلاف نظامی غرب تحت رهبری ایالات متحده نسبت به آنچه «فعالیت هیبریدی» مسکو در جمهوری چک، استونی، آلمان، لتونی، لیتوانی، لهستان و بریتانیا خواند، به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش زی‌سان،‌ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو ضمن طرح این نگرانی در خصوص «فعالیت‌های خصمانه» روسیه در سراسر اروپا هشدار داده است.

این ائتلاف بزرگ نظامی متشکل از ۳۲ کشور عضو روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از «فعالیت‌های بدخیم و خرابکارانه اخیر» روسیه که آن را تهدیدی برای امنیت غرب می‌داند، «عمیقاً نگران» است.

در این بیانیه از مواردی چون «کارزار فریب، جعل و اطلاعات نادرست، خرابکاری، اعمال خشونت، حملات سایبری و الکترونیکی... و سایر عملیات ترکیبی» به عنوان نمونه‌هایی از فعالیت‌های خرابکارانه روسیه علیه اهدافی در اروپا نام برده شده است.

کشورهای اروپایی نام برده شده در بالا به ادعای ناتو همگی به نوعی تاکنون تحت تاثیر این فعالیت‌ها قرار گرفته‌اند.

این موارد «بخشی از یک کارزار مرتبط با فعالیت‌های خرابکارانه» توصیف شده که به ادعای ناتو، روسیه همچنان در پی تقویت و اجرای آنها در سراسر قلمرو ائتلاف در منطقه یورو-آتلانتیک از طریق نیروهای نیابتی خود است.

ناتو در بیانیه خود ضمن محکوم کردن «رفتار روسیه» اعلام کرد: «ما از متحدانی که از این اقدامات آسیب دیده‌اند حمایت و با آن‌ها اعلام همبستگی می‌کنیم.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما به تقویت تاب‌آوری و به کارگیری و ارتقای ابزارهایی که در اختیار داریم برای مقابله و مبارزه با اقدامات ترکیبی و حملات روسیه ادامه خواهیم داد و در پی آنیم که نسبت به تقویت قدرت بازدارندگی و دفاع متحدان در برابر حملات ترکیبی و اقدامات روسیه اطمینان حاصل کنیم.»

حمله نظامی تمام عیار روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ تحت رهبری ولادیمیر پوتین، به شدید‌ترین تنش‌ها میان روسیه و غرب طی سال‌های اخیر دامن زد؛ این در حالیست که واشنگتن و اکثر پایتخت‌های اروپایی همچنان قاطعانه از کی‌یف در این جنگ حمایت می‌کنند.

این پیامدها منجر به لفاظی‌های آتشین و اشکالی از جنگ ترکیبی شده است که در کنار نیروی نظامی متعارف، فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی غیرمتعارف را نیز به خدمت گرفته است.

مارگوس ساهکنا، وزیر خارجه استونی ماه سپتامبر در مصاحبه اختصاصی با یورونیوز هشدار داده بود که عبور مهاجران از مرزهای ۳۰۰ کیلومتری روسیه، خود شکلی از یک حمله ترکیبی تدارک دیده شده از سوی مسکو است.

ناتو در بیانیه روز پنجشنبه خود متعهد شده است که کشورهای عضو همچنان به ارائه کمک‌های نظامی و مالی مورد نیاز به اوکراین ادامه داده و هرگز از این رویکرد دست نکشند.

بیانیه ائتلاف نظامی ناتو در بحبوحه افزایش اتهامات و پیگری روند تحقیقات علیه افرادی که گفته‌ می‌شود با مسکو مرتبط هستند، منتشر شده است.

یک فرمانده ارتش آلمان آوریل گذشته در دادگاه دوسلدورف، شهر غربی این کشور، به جاسوسی برای روسیه و افشای اسرار دولتی اعتراف کرد.

در همین حال، گزارش‌هایی نیز اخیرا از اتهام علیه یک مرد بریتانیایی در زمینه همکاری با گروه مزدور روسی واگنر حکایت داشت.

پارلمان اروپا ماه مارس گذشته اعلام کرد که در حال بررسی ادعاهایی در مورد دریافت رشوه از سوی برخی از اعضای پارلمان به منظور تبلیغ به نفع روسیه است.

در پی افشاگری‌های متعدد درباره آنچه پارلمان آن را «تلاش‌های مورد حمایت کرملین برای دخالت و تضعیف فرایندهای دموکراتیک اروپا» خوانده است، قانون‌گذاران اروپایی ماه آوریل قطعنامه‌ای را برای محکومیت قاطعانه چنین تلاش‌هایی صادر کردند.

tags # روسیه ، اروپا سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • حماس: برای رسیدن به توافق به قاهره می‌رویم
  • از متن پیشنهادی آتش بس میان حماس و اسرائیل چه می دانیم؟/ تنش زدایی در چند مرحله صورت می گیرد/ سرنوشت غزه پس از جنگ همچنان مبهم است / مرحله اول معامله 40 روزه خواهد بود
  • جنگ هیبریدی روسیه با اروپا
  • حماس : پایان هر توافقی باید تضمین‌ کننده آتش‌ بس دائمی باشد
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • حماس: پایان هر توافقی باید تضمین‌کننده آتش‌بس دائمی باشد
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • ۳ درخواست عجیب روسیه از ایران
  • ۳ درخواست عجیب روس ها از ایران در نمایشگاه اکسپو!