Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون ویژه ایثارگران شورای شهر مشهد گفت: ۲۱۲ هزار خانوار در خراسان رضوی تحت پوشش کمیته امداد هستند که متاسفانه نیمی از این جمعیت در مشهد و حاشیه شهر زندگی می‌کنند.

حسن کریم‌دادی در نطق پیش از دستور بیست و نهمین جلسه علنی ششمین دوره شورای شهر که در تالار شهر برگزار شد، به مناسبت تشکیل کمیته امداد به فرمان تاریخی امام راحل اظهار کرد: با پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی توجه به رفع مشکلات فراوان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طبقات محروم جامعه و پیش‌بینی برنامه‌های مورد نیاز برای توانمندسازی و رفع نیازهای اقشار محروم مورد توجه ویژه دولتمردان قرار گرفت؛ به گونه‌ای که لزوم حمایت و دستگیری از نیازمندان و محرومان جامعه در صدر برنامه‌های نظام تازه‌تاسیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

وی با اشاره به اینکه ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمیته امداد امام(ره) با صدور حکمی از سوی امام خمینی(ره) برای مدت نامحدود و به منظور حمایت و رسیدگی به محرومان و مستضعفان و خودکفا نمودن آنان‌ تأسیس شد، افزود: آغاز و استمرار فعالیت کمیته امداد امام(ره) با تمرکز بر امدادرسانی و حمایت از افراد و خانواده‌های نیازمند تحت پوشش با رعایت کرامت انسانی و عزت نفس آنان، حمایت هدفمند، ترویج فرهنگ کار میان افراد و خانواده‌های تحت پوشش، کار و اشتغال پایدار اقشار نیازمند صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون ویژه ایثارگران شورای شهر مشهد بیان کرد: خدمات اجتماعی و حمایتی کمیته در جهت توانمندسازی نیازمندان شامل توسعه پوشش بیمه اجتماعی، فراگیر نمودن بیمه درمان و ارتقای کمی و کیفی خدمات حمایتی پایه اعم از مسکن، آموزش و معیشت نیازمندان، ترویج فرهنگ انفاق و ایثار و نیکوکاری و نشر سنت‌های حسنه اسلامی و تلاش مستمر برای مردمی شدن فعالیت‌های مربوط به انجام حمایت‌های مادی و معنوی از محرومان است.

ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمد پایدار برای خانوارهای نیازمند 

کریم‌دادی ادامه داد: برخی از اقدامات و ماموریت‌های کمیته امداد شامل ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمد پایدار برای خانوارهای نیازمند به واسطه اجرای طرح‌های اشتغال امداد، ساماندهی فعالیت‌های کسب و کار در قالب زنجیره ارزش با همکاری کارآفرینان حرفه‌ای و فعالان اقتصادی، برپایی نمایشگاه و بازارچه دائمی و موقت، همکاری با سامانه‌های فروش مجازی و خرید تضمینی محصولات مددجویان است. گفتنی است شورای اسلامی شهر مشهد در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بخشی از بازارها، روزبازارها و شب‌بازارهای خود را به مددجویان کمیته امداد اختصاص داده است.

وی ادامه داد: برگزاری رویدادهای ملی و مذهبی با رویکرد ترویج فرهنگ خیر و احسان، ایجاد مراکز نیکوکاری و جذب کمک‌های مردمی، خیرین و ارائه خدمت به نیازمندان از طریق این مراکز، استقرار شبکه پشتیبانی از دانش‌آموزان کنکوری، ارتقای آمادگی دانش‌آموزان برای ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، حمایت تحصیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان با پرداخت کمک هزینه و وام تحصیلی از جمله اقدامات است.

این عضو شورا تصریح کرد: برای ما جای سوال است که چرا بخشی از مددجویان کمیته امداد در حاشیه شهر زندگی می‌کنند. مردم مشهد کمک می‌کنند که در این شرایط اقتصادی این عزیزان هم زندگی در حد معمول داشته باشند. کارهای بزرگی توسط مردم و خیرین انجام شده است؛ از جمله با همکاری کمیته امداد و خیرین طرح درمان، شفا و سامانه پزشکان نیکوکار که از ۲ سال گذشته در کمیته امداد شروع شد و ادامه دارد. در حال حاضر ۳۰۰ پزشک متخصص اعلام آمادگی کرده‌اند که به صورت رایگان همه افراد تحت پوشش را طبابت کنند و از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا امروز بیش از ۳۰۰۰ نفر را خدمات‌رسانی کردند.

چشم انتظاری ۵۰۰۰ یتیم در مشهد برای گرفتن عیدی 

کریم‌دادی خاطرنشان کرد: در بخش ایتام لایحه‌ای از سوی شهرداری در سال جاری به شورای اسلامی شهر به جهت خدمت به فرزندان یتیم شهر مشهد ارائه شد. مجددا در تاریخ ششم دی ماه سال جاری به شهرداری درخواست اصلاح لایحه را می‌کند ولی با پیگیری فراوان و دستور شهردار و موافقت معاونت مالی و پشتیبانی، تاکنون این اقدام انجام نشده و جا دارد که درخواست کنیم از همکاران‌مان در شهرداری به جهت کمک به ایتام که حدود ۵۰۰۰ نفر در مشهد هستند، حداقل عیدی به آن‌ها پرداخت شود. پیشنهاد شده یک‌سوم مبلغ پیشنهادی مربوط به سال ۱۴۰۰ است را برای شب عید پرداخت کنند و از طرف دیگر نیز از مردم می‌خواهم که به این عزیزان کمک نمایند.  

رئیس کمیسیون ویژه ایثارگران شورای شهر مشهد اضافه کرد: همچنین این روزها همه کارکنان خدوم شهرداری به خصوص نیروهای خدمات شهری و به ویژه پاکبانان مشغول خدمت‌رسانی در سطح شهر هستند و می‌بایست از زحمات آن‌ها قدردانی کنیم چون برای استقبال بهار ۱۴۰۱ تلاش می‌کنند. به عنوان نماینده مردم شریف مشهد از تک‌تک شما عزیزان عذرخواهی می‌کنم که شما برای نظافت شهر هر روز در خطر هستید. شما برای دیده شدن برخی مدیران باید در معابر اصلی شهر حضور داشته باشید.

ارائه برنامه‌های دقیق برای جلوگیری از بروز حادثه برای پاکبانان 

کریم‌دادی ضمن اشاره به مشکلات به وجود آمده ناشی از حوادث حین انجام کار برای پاکبانان تاکید کرد: برنامه‌ریزی دقیق جهت ساعات به کارگیری نیروها و پاکبانان با استفاده از ظرفیت‌های سازمان ترافیک جهت شناسایی ساعات کم‌تردد، عدم صدور دستورهای غیرضروری مانند جمع‌آوری باکس‌های شن و نمک در اوج ساعات شلوغی، استفاده از تکنولوژی و دستاوردهای روز دنیا به جای استفاده از نیروهای کارگری و پاکبان، عدم هماهنگی جهت بازدیدها و بازرسی‌های مناسبتی مسئولان عالی‌رتبه به جهت جلوگیری از جنب و جوش، اقدامات احساسی و نمایشی ناشی از حضور مسئولان، برنامه‌ریزی صحیح به منظور اصلاح نحوه رفت و روب، کاشت و اصلاح فضاهای سبز شهری در معابر و شوارع پرتردد از راهکارهایی است که می‌توان برای جلوگیری از چنین حوادثی آن را به کار برد.  

بر اساس آمار توسعه پارک‌ها در حاشیه شهر مشهد قابل قبول نیست

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شهرداری ۱۶ اکیپ را برای ۱۶ محله حاشیه شهر مجهز کرده که از امروز تا ۲۲ اسفند ماه به خدمات شهری، فنی مهندسی، کاشت گل و گیاه، نظافت و رنگ‌آمیزی جداول، جمع‌آوری نخاله از اراضی خالی و سایر خدماتی که در این برنامه‌ها پیش‌بینی شده را انجام خواهند داد. همچنین در بودجه ۱۴۰۱ انتظار داشتیم که شهرداری مشهد سیاست‌های شورا را در بودجه در نظر بگیرد که بخشی از آن‌ دیده نشده است. بنابراین اکنون فرصتی است برای جبران سیاست‌هایی که از سوی شورای شهر ابلاغ شده که در بودجه آن موارد نیز آورده شود. مخصوصا در حاشیه شهر و ایجاد پارک‌های بزرگ‌مقیاس و محلی در حاشیه. بر اساس آماری که روز گذشته در جلسه ارائه شد، توسعه پارک‌ها در حاشیه شهر مشهد قابل قبول نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کمیته امداد امام خمینی ره شوراي شهر ششمین دوره شورای شهر مشهد حاشیه شهر کمیته امداد برنامه ها شورای شهر شهر مشهد تحت پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۰۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل

علیرضا حسین‌نژاد در دیدار با منتخب مردم مشگین‌شهر در مجلس دوازدهم، اظهار داشت: ۴۶ سال از عمر با برکت کمیته امداد به عنوان مولود انقلاب سپری شده و در این مدت تلاش بر این بوده تا طعم خدمت بی منت برای اقشار مستضعف و نیازمند جامعه به شایستگی تمام چشانده شود.

او تصریح کرد: کمیته امداد در تولید فقر دخیل نبوده بلکه این تفکر غلطی است که اعلام کنند، کمیته امداد فقیرپرور است در حالی که در این ۴۶ سال کارکرد غلط برخی نظامات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به تولید فقر منجر شده و باید این رویه اصلاح شود.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: با توجه به اینکه مددجویان کمیته امداد و نیازمندان جز ولی نعمتان انقلاب هستند باید در حل مشکلات و دغدغه معیشتی آنها تلاشی مضاعف انجام شود تا بیش از گذشته این خانواده‌ها از رفاه و آسایش برگرفته از برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران بهره بگیرند.

حسین‌نژاد افزود: در استان اردبیل ۴۴ هزار خانوار در قالب ۸۹ هزار نفر از خدمات کمیته امداد بهره‌مند هستند که ۱۱.۵ درصد خانوار‌ها و ۷.۲ درصد جمعیت استان را مددجویان تحت پوشش کمیته امداد تشکیل می‌دهند.

او به پایین بودن سرانه درآمدی مردم این استان اشاره کرد و ادامه داد: با وجود اینکه سرانه درآمدی مردم این استان نصف سرانه کشوری است، اما مردم این خطه با مناعت طبع و عزت نفس سعی می‌کنند تا زندگی شایسته‌ای را سپری کرده و کمترین وابستگی‌ها را به نهاد امداد کشور داشته باشند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل رویکرد این نهاد را در سال‌های اخیر توانمندسازی اعلام کرد و گفت: در کنار بهبود معیشت خانواده‌ها، بحث توانمندسازی و تأمین سرپناه از دیگر رویکرد‌ها است که در کنار خدمات فرهنگی، مهارت‌آموزی، بهداشتی و درمانی و سایر حوزه‌ها کمیته امداد استان سعی می‌کند تا در خدمت خانواده‌های نیازمند باشد.

حسین‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۷۸۰ میلیارد تومان سال گذشته برای اشتغال مددجویان به ۱۶ بانک استان ابلاغ شد که ۶۰ درصد این میزان تسهیلات با همراهی بانک‌ها پرداخت شد و مابقی نیز در مراحل پرداخت در سال‌جاری است.

او اشتغال کمیته امداد را مهارت‌محور همراه با تولید شغل با ثبات و مولد اعلام کرد و افزود: به غیر از سالمندان و بیماران، برای سایر مددجویان که امکان اشتغال وجود دارد، امکان پرداخت این تسهیلات فراهم شده و حتی برای دهک‌های پنجم و ششم خانوار‌ها نیز امکان پرداخت تسهیلات اشتغالزا از طریق کمیته امداد مهیا است.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل اضافه کرد: ما با بهره‌گیری از ظرفیت راهبران شغلی سعی می‌کنیم در حرف و صنف مختلف اشتغال مولدی را ایجاد کنیم که قطعا راهبری اساسی در این زمینه می‌تواند گره‌گشا باشد.

حسین‌نژاد بیان کرد: سالانه ایجاد فرصت اشتغال برای چهار هزار و ۶۰۰ نفر فضای خوبی را فراهم می‌کند که تا ۹۶ درصد راست‌آزمایی در اشتغال و به حداقل رساندن انحرافات را در پرداخت تسهیلات شاهد هستیم تا جامعه هدف بتواند به مرز توانمندسازی و خودکفایی برسند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۰۶ میلیارد تسهیلات به مددجویان کمیته امداد
  • تامین بیش از ۳ هزار دستگاه لوازم ضروری زندگی برای مددجویان هرمزگانی
  • پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • ۲ هزار و ۸۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردو‌های زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی شد
  • پایان حفاری خطوط مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن کمیته امداد خراسان رضوی‌
  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • مددجویان کمیته امداد خراسان‌شمالی ۲۶۰۰ مترمربع فرش بافتند