Web Analytics Made Easy - Statcounter

حد فاصل سال های ۹۲ تا ۹۶ جایی که در دولت اول روحانی و قبل از خروج آمریکا از برجام، اقتصاد ایران با ثبات نسبی همراه بود. در این بازه زمانی قیمت متوسط خودرویی همچون پراید ۶ هزار دلار بود. حالا با فرض ورود دلار به کانال بیست هزار تومانی، آیا باید منتظر پراید حدود صد و بیست میلیون تومانی باشیم که به معنی کاهش تقریبا پنجاه میلیون تومانی قیمت آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرحسن کاکایی در گفت و گو با اقتصادآنلاین در جواب این انتظارات بیان کرد :« قیمت پراید به قیمت دلاری برنمی‌گردد؛ زیرا همیشه در افکار عمومی، قیمت خودرو در بازار با قیمت خودروساز اشتباه گرفته می‌شود؛ ما در حال حاضر تولید پراید نداریم و تولید تیبا هم قرار است متوقف شود؛ یعنی خودرو در کف بازار حذف شده و دیگر عرضه ای برای پاسخ به نیاز بازار وجود ندارد که باعث کاهش قیمت ها بشود .»

او دیگر علت عدم انتظار برای کاهش خودرو را اینگونه بیان کرد :« از طرفی ارز ترجیحی در حال حذف است؛ با اینکه خودروساز از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده نمی‌کند؛ اما قیمت گذاری ها بر مبنای ۴۲۰۰ تومان است. وفتی تیبا ۲هزار دلار ارزبری دارد و  وقتی قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده؛ یعنی اختلاف ۵برابری؛ یعنی چیزی حدود ۲هزار دلار قیمت تمام‌شده خودرو بالا می‌رود و دیگر خودروساز حتی اگر بخواهد نمی تواند قیمتش را کاهش دهد.»

او در پاسخ به این سوال که چه آینده ای برای بازار خودرو متصور است، به اقتصاد آنلاین گفت :« بعید است قیمت خودرو پایین بیاید و اتفاق بد سال بعد، رکود شدید است. یعنی حتی اگر دلار ۲۰هزار تومان شود، بعید است قمیت خودروی داخلی پایین بیاید ولی قیمت خودروی خارجی پایین می‌آید .»

او با بیان این موضوع که آیا می توان برای کنترل بازار خودروی ده هزار دلاری وارد کرد، گفت؛ اینکه می‌گویند خودرو زیر ۱۰هزار دلار می‌آوریم، دروغ است. خودروی وارداتی بسته به سقفی که برایش تعیین می شود وارد می شود و احتمالا بیشتر خودروهای وارداتی قیمتی بین ۳۰ تا ۴۰هزار دلار خواهند داشت؛ ولی کم تر از ۱۳ هزار دلار امکان ندارد خودرویی به ایران برسد.

او همه عوامل همچون دستیابی به توافق و افزایش درآمد دولت  را در تعیین قیمت خودرو دخیل می داند و می گوید، اگر خودروهای وارداتی بیایند، قیمت‌ها معقول و تنوع خودرو افزایش می یابد و حق انتخاب بالا خواهد رفت. همه این حرف‌ها در صورتی است که مذاکرات نتیجه دهد و درآمد دولت افزایش یابد. اگر این‌ها محقق نشود، با افزایش نرخ دلار مواجه خواهیم شد؛ خصوصا با ولخرجی‌هایی که مجلس برای سال بعد در نظر گرفته است، اگرتوافق هم حاصل شود، برای سال آینده تورم داریم، فقط میزان آن کمتر است. به همین دلیل در بازار خودرو هم همین مسئله صادق است./اقتصادآنلاین

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت پراید قیمت خودرو هزار دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۲۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه بهار ۳۸ میلیونی شد

به گزارش صدای ایران از تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه در شروع نخستین روز هفته با روند کاهشی بازگشایی شد. روند قیمت در بازار طلا با کاهش قابل توجه قیمت دلار همراه شد و افت میلیونی قیمت‌ها را برای بازار فلز زرد به همراه داشت.

روز شنبه افت قیمت دلار به همراه کاهش محدود اونس جهانی طلا، بازار طلا و سکه را یکدست نزولی کرد. این کاهش قیمت، مثقال طلا را بعد از گذشت بیش از یک ماه به کانال ۱۴ میلیونی برگرداند.

فعالان بازار طلا با توجه به تعطیلی بازار‌های جهانی در دو روز آینده، انتظار تغییر قیمتی خاصی را در طلای جهانی ندارند، اما معتقدند اگر مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز ادامه داشته باشد، باید شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز باشیم.


قیمت نقره همپای طلا ارزان شد
گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۳۸ دلاری در حال معامله است. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۲ سنت ایستاده است. قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۴ هزار و ۱۲۰ تومان معامله می‌شود و کاهش هزار و ۵۹۰ تومانی داشته است.


سکه بهار ۳۸ میلیونی شد
قیمت سکه امامی روز شنبه ۸ اردیبهشت بیشترین کاهش قیمت در قطعات سکه را داشت. این قطعه با کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی، به کانال ۴۱ میلیونی برگشت و روی رقم ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی بسته شد. سکه بهار با افت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در کف کانال ۳۸ میلیونی معامله شد.


گفتنی است قیمت نیم سکه با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی معامله و قیمت ربع سکه با افت ۷۰۰ هزار تومانی روی رقم ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه گرمی روز شنبه ۴۰۰ هزار تومان کاهش داشت و با قیمت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه با افت قیمت همراه شد
قیمت طلا در اولین روز معاملاتی هفته کاهشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۳۷۸ هزار تومان کاهش داشت و یک کانال عقب‌نشینی کرد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۹۳ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افت ۸۵ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۳۸ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز روی رقم سه میلیون و ۳۹۲ هزار تومان ایستاد.

حباب سکه روز شنبه در تمام قطعات کاهش داشت. حباب سکه امامی ۵۴۵ هزارتومان، سکه بهار ۴۷۲ هزار تومان، نیم‌سکه ۲۲۳ هزار تومان، ربع سکه ۵۱۲ هزار تومان و سکه گرمی ۳۰۸ هزار تومان کاهش داشت.

دیگر خبرها

  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه بهار ۳۸ میلیونی شد
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • متقاضیان خودرو دست نگه دارند
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات
  • ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو
  • اخبار بازار خودرو / ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار
  • ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو