Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا سیدحمید میرعلایی شامگاه دوشنبه در کارگروه گرد و غبار خوزستان با حضور معاون اجرایی رییس جمهور در سالن جلسات استانداری اظهار داشت: بسیاری از فعالیت‌های بیولوژیک طرح مقابله با گرد و غبار، به دلیل کمبود اعتبار و کمبود آب، شدیدا آسیب دیده و نیاز به واکاری مجدد دارند.

وی خواستار تامین آب طرح تثبیت کانون‌های گرد و غبار استان خوزستان شد و افزود: ۲۲ هزار هکتار نهالکاری نیاز شدید به آب دارند که ۱۷ هزار هکتار از آنها در کانون‌های ریزگرد شماره ۳ و ۴ است و اگر بصورت فوری آب به آنها نرسد خشک شده و تلاش چند ساله هدر می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرعلایی اضافه کرد: آب مورد نیاز ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌ها قرار بود از کانال‌های آبرسانی پورشریفی و کوت امیر تامین شود اما این اتفاق نیفتاد و ناچار شدیم با تحمیل هزینه‌های فراوان با تانکر آبرسانی کنیم.

به گفته وی، عملیات تثبیت این کانون‌ها به یک مترمکعب آب نیاز دارد که در صورت حل مشکل کانال پورشریفی از این محل و در غیراینصورت از مکانی دیگر باید تامین شود.

معاون منابع طبیعی خوزستان همچنین با بیان اینکه امسال هیچ اعتباری برای این طرح اختصاص نیافت افزود: برای مهار کانون‌های گرد و غبار در مدت پنج سال، سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده بود، این در حالی است که در این سال‌ها تنها ۳۹۰ میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته است که معادل یک دهم اعتبارات پیش بینی شده است.

وی خواستار تصویب یک ردیف اعتبار دائمی برای طرح مقابله با گرد و غبار شد تا این طرح تداوم یافته و تکمیل شود زیرا برنامه‌های بیولوژیکی و بیومکانیکی برای مقابله با گرد و غبار باید به صورت تکمیلی اجرا شود در غیراینصورت هیچ تاثیری نخواهد داشت.

میرعلایی به مصوبه هیات دولت برای اجرای طرح مقابله با ریزگردها در سال ۹۵ نیز اشاره کرد و گفت: کارگروه‌های استانی مدتی است ضعیف شده و مشکلی از ما حل نمی‌کند.

وی وسعت کانون‌های گرد و غبار خوزستان با منشاء رسی را ۳۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: برای تثبت ریزگردهای با منشاء داخلی که شامل هفت کانون است، برنامه‌ریزی‌ شد که شامل مدیریت چرا و قرق، نهالکاری و بوته‌کاری، مرطوب سازی، غنی سازی بود.

میرعلایی در ادامه با اشاره به پیشرفت پروژه‌های طرح مقابله با گرد و غبار خوزستان اظهار داشت: تاکنون کمتر از ۳۰ درصد برنامه‌های پیشنهادی طرح مقابله با گرد و غبار انجام شده است.

وی افزود: ۳۰ درصد کانون‌ها نهالکاری و یک درصد بوته‌کاری انجام شده که به دلیل شرایط سخت منطقه نمی‌توانیم بگوییم کار بطور کامل درست انجام شده است.

میرعلایی اضافه کرد: مدیریت چرا و قرق بصورت ۱۰۰ درصد و مدیریت رواناب ۶۰ درصد اجرا شده، همچنین آبشویی و مرطوب سازی که قرار بود در سطح ۶۳ هزار هکتار انجام شود به دلیل چند خشکسالی هیچ پیشرفتی نداشته است.

بر اساس این گزارش، رییس جمهور به مرتضوی معاون اجرایی خود برای پیگیری وضعیت ریزگردها در سفر به خوزستان دستور ویژه صادر کرد.

این نشست در پی گرد و غبار شدید که از جمعه گذشته تاکنون، سراسر خوزستان و برخی استان‌های کشور را فراگرفته برگزار شد.

عملیات مهار کانون‌های ریزگرد بعد از طوفان‌های شدید گرد و خاک در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ و وارد شدن خسارت های بسیار به خوزستان به دلیل قطع همزمان برق و آب و تلفن، آغاز شد.

اولویت این طرح کانون شماره ۴ در شرق و جنوب شرق اهواز بوده که ۱۱۲ هزار هکتار وسعت دارد.

برچسب‌ها گرد و غبار ستاد ملی مقابله با گرد و غبار استانداری خوزستان خوزستان اهواز پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گرد و غبار ستاد ملی مقابله با گرد و غبار استانداری خوزستان گرد و غبار ستاد ملی مقابله با گرد و غبار استانداری خوزستان خوزستان اهواز طرح مقابله با گرد و غبار هزار هکتار کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۲۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در نوزدهمین نشست ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی پدیده گرد و غبار که با حضور سرتیپ مجید فخری - رئیس سازمان جغرافیای نیروهای مسلح - و جمعی از نمایندگان دستگاه‌های مربوطه برگزار شد، اظهارکرد: حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی تمامی دستگاه‌هاست. ما باید از موازی‌کاری در این زمینه پرهیز کنیم و هر آنچه که در بحث اجرا به نتیجه رسیدیم با هوشمندی و اولویت بندی به آن بپردازیم.
وی ضمن تبریک روزملی خلیج فارس و یادآوری عملیات افتخار آمیز وعده صادق گفت: انتظار و برآورد ما مشخص شدن درصد پیشرفت و علل عدم انجام مصوبات و بررسی مشکلات بود و با توجه به تعاملی بودن ستاد، دستگاه‌ها باید به قانون ورود پیدا کردند و به انجام وظیفه بپردازند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در نظرسنجی‌های معتبر مشاهده شده که دیدگاه‌های مخالف و موافق نسبت به محیط زیست منفی است و دشمن هم مرتب در حال تهدید کشور در این زمینه است. همچنین مطالعات علمی نشان می‌دهد که از بین ۱۰ موضوع مهم دنیا شش مورد آن به محیط زیست ربط دارد و ما باید توجه بیشتری به این مساله داشته باشیم.
سلاجقه یادآور شد: با توجه به عقبه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و ظرفیت‌های آن و توانمندی‌های موجود لازم است در قالب تفاهمنامه دستگاه‌ها به‌صورت جدی پای کار باشند تا بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.
وی همچنین در خصوص تاثیر رسانه‌ها بر اقدامات و فعالیت‌های محیط زیستی اظهارکرد: رسانه‌ها به‌ویژه صداو سیما در حاشیه نیستند و تمام ظرفیت‌های خود را در اختیار کشور و محیط زیست قرار داده‌اند و ما باید از این ظرفیت استفاده و برای مردم امیدآفرینی کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • مدارس نوبت صبح ۶ شهرستان خوزستان غیرحضوری شد
  • گرد و غبار بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی را به بیمارستان‌ها کشاند
  • بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار
  • گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید
  • منشأ گرد‌و‌غبار امروز خوزستان مشخص شد
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی به بیمارستان‌ ها در پی گرد و غبار امروز
  • احتمال وقوع گرد و غبار خارجی در خوزستان از اواخر وقت امروز
  • گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد
  • طوفان عراق، منشأ گرد و غبار امروز خوزستان