Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: حدود 3 میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند که اگر کار اسقاط آنها جدی گرفته نشود، تا سال 1404 تعداد خودروهای فرسوده به 7 میلیون دستگاه می‌رسد.

وی افزود: در سال 96 گواهی اسقاط 320 هزار خودرو صادر شده بود اما این میزان در سال‌های بعد روند نزولی داشت به گونه‌ای که در سال 99 تنها 8 هزار گواهی اسقاط برای خودروهای فرسوده صادر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: خودروهای فرسوده از یک سو آلودگی هوا را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ویژه در کلانشهرها بالا می‌برند، از طرف دیگر افزایش مصرف سوخت آنها را‌‌‌‌‌‌‌ داریم.

پژمانفر خاطرنشان کرد: 65 درصد آلودگی شهرهای بزرگ مربوط به خودروها است که خودروهای فرسوده در این آلودگی‌ها سهم بالایی را‌‌‌ دارند. از طرف دیگر مصرف خودروهای فرسوده 10 تا 50 درصد بالاتر از خودروهای نو است.

وی افزود: در خودروهای سنگین و کامیون مصرف خودروهای فرسوده حتی تا 90 درصد هم افزایش می‌یابد به گونه‌ای که مصرف سوخت هر کامیون در هر صد کیلومتر 30 لیتر است که این میزان در یک کامیون فرسوده به 55 لیتر در هر صد کیلومتر افزایش می‌یابد.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: در حال حاضر 220 مرکز اسقاط خودرو در کشور فعال هستند که کاهش میزان اسقاط خودرو در کشور باعث شده تا این مراکز با 10 درصد ظرفیت کار کند و مابقی نیروهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ تعدیل و اخراج کنند.

پژمانفر خاطرنشان کرد: در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1401 در صحن مجلس مصوب شد تا 10 درصد خودروهایی که برای فروش عرضه می‌شوند، به کسانی واگذار شود که گواهی اسقاط خودرو دارند و اگر برای این 10 درصد قرعه‌کشی هم انجام شود این قرعه‌کشی از میان همین گروه باشد.

وی افزود: با این مصوبه پیش‌بینی می‌شود تا در سال آینده حدود صد هزار خودروی فرسوده اسقاط شوند که این مسأله کمک زیادی در این مسیر خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: اسقاط خودروهای فرسوده از یک سو صرفه‌جویی در مصرف سوخت را‌‌‌‌‌‌‌‌ به همراه دارد و برای دولت از این نظر درآمدهایی را‌‌‌‌‌‌‌ به همراه خواهد داشت و از طرف دیگر موجب اشتغالزایی در مراکز اسقاط خودرو خواهد شد و در حوزه محیط زیست نیز ما شاهد آلودگی کمتر به ویژه در کلانشهرها خواهیم بود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس

کلیدواژه: نصرالله پژمانفر نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس خودروهای فرسوده اسقاط خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۲۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی تعیین شد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، یکصد و نود و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور هشتم اردیبهشت ماه با حضور اعضای شورا در وزارت کشور برگزار شد.

در این جلسه به دنبال درخواست اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل مسافری کشور در خصوص درخواست بازنگری در مشخصات خودروی برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی شهری و همچنین ضرورت تصویب مشخصات علائم ممیزه ناوگان حمل و نقل دانش‌آموزی با توجه به اصلاح آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه مورد زیر به تصویب رسید:

مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی

با توجه به تصویب ضوابط وسایل نقلیه برقی برای خدمت در ناوگان تاکسی شهری در جلسه یکصد و هشتاد و پنجم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، براساس توجیهات ارائه شده توسط اتحادیه مذکور با عنایت به نبود تجربه عملی قبلی از عملکرد خودروهای برقی و لزوم احتیاط در بهره برداری از آنها، اتحادیه حمل و نقل مسافری کشور با کمک پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران ضمن بررسی مشخصات مصوب، پیشنهاد اصلاحی به شرح ذیل را که پس از طرح و بررسی بصورت ذیل مورد موافقت اعضای این شورای عالی قرار گرفت:

۱- خودروهای برقی معرفی شده باید شرایط اخذ شماره انتظامی برای خودروی شخصی را داشته باشند.

۲- خودروهای برقی معرفی شده باید سایر الزامات مربوط به خودروهای مناسب احتراقی موضوع مصوبات جلسات ۱۱۰ و ۱۸۱ و ۱۹۱ شورا را در خصوص ناوگان تاکسی شهری احراز نموده و در بحث ضوابط پیشران خودرو، مشخصات جدول ارائه شده ملاک عمل بوده و احراز انطباق شرایط خودرو با ضوابط مصوب از طریق دبیرخانه شورای عالی (با همکاری کمیته‌ فنی ذیربط و اتحادیه های ذیل سازمان شهرداری¬ها و دهیاری¬های کشور) صورت خواهد پذیرفت.

همچنین مقرر شد سقف تعداد ناوگان تاکسی برقی در هر شهر و تعداد پروانه صاده برای این نوع از ناوگان، متناسب با زیرساخت‌های ایجاد شده خصوصاً تعداد ایستگاه و رابط شارژ که از سوی شهرداری ذیربط به دبیرخانه شواری عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اعلام می‌گردد، توسط این شورای عالی تعیین شود.

اعضای شورای عالی ترافیک بر ضرورت ارائه همه خدمات پشتیبانی این ناوگان توسط خودروسازان ذیربط خصوصاً باطری‌های بکار رفته، حداقل به مدت ۱۰سال از تاریخ واگذاری، تأکید کردند.

دیگر خبرها

  • تعیین مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی
  • مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی تعیین شد
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند؟
  • «خودروی برقی» راه‌حلی بدون جایگزین
  • تعداد سامانه‌های ثبت تخلفات در جاده‌های زنجان به ۴۱ دستگاه افزایش می‌یابد
  • سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن تاریخ، هواپیماهای بدون بال با سرعت 1000 کیلومتر (+عکس)
  • عکس | مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت
  • مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند