Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:55:02 GMT

تجارت غیر قانونی؛ معضلی برای حیات‌وحش طارم

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۳۱۴۳

تجارت غیر قانونی؛ معضلی برای حیات‌وحش طارم

ایسنا/زنجان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست طارم گفت: تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش باعث شده است، برخی از گونه‌ها را طی سال‌های گذشته از دست بدهیم.

سید سعید موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اهمیت وجود حیات‌وحش، اظهار کرد: بحث مدیریت حیات‌وحش چه داخل مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست و چه خارج از این مناطق در وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست تعریف شده‌ است و با توجه به اهمیت گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، اقداماتی برای آگاهی عمومی و معرفی این گونه‌ها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حیات‌وحش دارای ارزش‌های ذاتی، ژنتیکی، اقتصادی، علمی، آموزشی، تفریحی و زیبایی‌شناسی است و حتماً باید کمک جامعه مدنی، تشکل‌های مردمی و افراد غیردولتی را همراه داشته باشیم تا بتوانیم از این موهبت الهی به نحو احسن محافظت کرده و از تجارت غیرقانونی آن‌ها جلوگیری کنیم.

این مسئول با بیان اینکه تجارت غیرقانونی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، یکی از معضلات و مشکلاتی است که در دنیا با آن مواجه هستیم، تصریح کرد: تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش باعث شده برخی از گونه‌ها را طی سال‌های گذشته از دست داده‌ باشیم. همانند ببر ایرانی و شیر ایرانی که تخریب زیستگاه، شکار غیرمجاز و برداشت بی‌رویه باعث شده تا آن‌ها را از دست بدهیم.

موسوی خاطرنشان کرد: در بحث مدیریت حیات‌وحش چه داخل مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست و چه خارج از این مناطق در وظایف سازمان محیط‌زیست تعریف شده و برای ما زیستگاه مهم است. یعنی جایی که حیات‌وحش در آن زیست کرده و حضور دارد، در داخل یا خارج مناطق چهارگانه، بنابراین این تصوری که برای گونه‌های خارج از مناطق، مدیریت و قانونی وجود ندارد کاملاً نادرست است و هر کجا که گونه‌های حیات‌وحش مورد تعرض قرار گیرند و مشکلی برای‌شان به وجود آید، سازمان حفاظت محیط‌زیست باید ورود پیدا کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها حیات وحش زنجان طارم سازمان حفاظت محیط زیست حیات وحش گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۳۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، گزارش‌های این نهاد نظارتی نشان می‌دهد که سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ صرفاً نسبت به ارزش گذاری ۲۰ منطقه از ۳۰۹ منطقه تحت مدیریت خود و از سال ۱۴۰۰ به بعد نسبت به ارزش گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم ۵ استان کشور (کردستان، قزوین، خراسان جنوبی، لرستان و کرمان) اقدام کرده است.

این در حالی است که این سازمان مکلف بوده ارزش اقتصادی منابع زیست محیطی و جداول و حساب‌های مربوطه را محاسبه و در حساب‌های ملی لحاظ کند.

در ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم، دولت (سازمان حفاظت محیط زیست) مکلف شده بود ارزش اقتصادی منابع زیست محیطی و جداول و حساب‌های مربوط را در حساب‌های ملی محاسبه و لحاظ کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیگر خبرها

  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان