Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@16:16:13 GMT

عزم عدلیه در قلع‌وقمع فساد

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۳۳۲۹

اصغر زارعی در یادداشتی نوشت: قوه قضائیه هرگاه از برخورد با مجرمان و تعدی کنندگان به بیت‌المال سخن به میان آورده، به سخنرانی بسنده نکرده و به معنای واقعی کلمه، پای کار ایستاده و به مفسدان و متجاوزان به‌حقوق مردم، اجازه عرض‌اندام نداده است.

خبرگزاری میزان _ اصغر زارعی در روزنامه حمایت نوشت: اهتمام و اصرار قوه قضائیه بر مسدود کردن گلوگاه‌های فساد و به یاری طلبیدن قوای دیگر، نقطه عطفی به شمار می‌رود که مستظهر به بسترسازی‌های نرم‌افزاری و اقدامات اجرایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبارزه زمین‌خواری و رفع تصرفات غیرقانونی به نفع مردم، یکی از دستاورد‌های عدلیه محسوب می‌شود که بار‌ها مورد تأکید قاضی‌القضات قرارگرفته و راهکار‌های عملی برای آن دیده‌شده است. قوه قضائیه برای نشان دادن عزم خود در این راستا، ابتدا نسبت به تخریب ساختمان متعلق به خود در حاشیه رود چالوس اقدام کرد و سپس مشفقانه از دیگر نهاد‌ها و سازمان‌ها خواست تا در جهت استیفای حقوق عامه گام بردارند.

فراتر از این، عدلیه درجایی که ضرورت ایجاب کرده، با استفاده از ابزار‌های خود، مقررات لازم را اعمال کرده و اجازه تخطی از حدود و ثغور قانونی را نداده است. تخریب ویلا‌های غیرمجاز در نقاط خوش آب‌وهوا و ورود به مناطق ممنوعه مافیای زمین که باعث تحسین افکار عمومی و دلگرم شدن آن‌ها شده، حاکی از قاطعیت قوه قضائیه در برخورد با فساد، در هر سطحی است. اقدامات قاطع اخیر، نمادی در جهت تقابل با هرگونه دست‌درازی به اموال و اراضی بیت‌المال هستند و پیامی است مبنی بر استمرار این روند مجدانه و برخورد بدون اغماض با هر تخلفی.

این تحول مبارک البته یک‌شبه اتفاق نیفتاده و با مانع زدایی‌های لازم رخ داده است. زمین‌خواری یکی از رسته‌های شوم فساد است که سودجویان با استفاده از روش‌های گوناگون، تصرفات غیرمجاز انجام می‌دهند و کاربری آن منطقه را تغییر می‌دهند. زمین‌خواری به این جهت که شاکیان خصوصی کمتری دارد، نسبت به سایر مفاسد نیز کمتر مورد توجه بود تا اینکه با ابلاغ «سند تحول قضایی»، و تشدید پیگیر‌های عدلیه، کمپین گسترده‌ای علیه آن آغاز شد.

در متن سند تحول قضایی، زمین‌خواری یکی از مصادیق تضییع حقوق عامه در نظر گرفته‌شده است. بر این اساس، تحقیقات لازم به‌منظور یافتن دلایل زمین‌خواری و شگرد‌هایی که مجرمان از طریق آن‌ها مرتکب جرم می‌شوند، انجام شد و مشخص گردید که خریداری قانونی زمین‌های پیرامونی منابع طبیعی و سپس توسعه پنهانی و تدریجی آن‌ها، یکی از این روش‌هاست.

علت مهم بروز این تخلف، تکمیل نشدن طرح حدنگاری (کاداستر) و دقیق نبودن محدوده زمین‌ها در اسناد بود و بر این اساس، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مأموریت یافت تا در گام نخست و در بازه زمانی کوتاه مدت، تا تیر ۱۴۰۰ تعیین حدود و صدور اسناد حدنگاری شده را برای اراضی و منابع ملی، اولویت‌بندی کرده و در میان‌مدت یعنی تا تیر ۱۴۰۱ نیز محدودیت‌های قانونی همچون حدنصاب فنی اراضی کشاورزی، محدودیت‌های طرح تفصیلی شهر‌ها و کاربری هر زمین را در سامانه مدیریت حدنگاری اعمال کند. در این خصوص، چند نکته قابل‌بررسی و ارزیابی است.

۱. اموری که عدلیه در راستای احقاق حقوق مردم در دستور کار قرار داده، ریشه‌ای و پس از شناخت بستر‌های فساد عملیاتی شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در شهریور سال جاری از «زمین»، «ارز‌های ترجیحی و غیر ترجیحی» و «تسهیلات بانکی» به‌عنوان موضوعات تسهیل‌کننده تخلفات یاد کرد که بخش اعظم پرونده‌های قوه با محوریت آن‌ها تشکیل‌شده و روی میز قضات قرارگرفته است. از این رو آنچه قوه قضائیه در حال انجام است، پیشگیری از جرائم آینده و رفع مشکلات پیش آمده از گذشته است که جنگ با فساد را در این حوزه‌ها در بالاترین سطح راهبری می‌کند.

۲. عدلیه برای برخورد با فساد، حد و مرزی بین خودی و غیرخودی تعیین نکرده و این حقیقت، مورد اجماع مخالفان و موافقان بوده است. اگر غیرازاین باشد، یکی از شروط اثرگذاری این کمپین، خنثی‌شده و تبعیض‌ها بر همه دستاورد‌های به دست آمده، سایه می‌اندازد. قوه قضائیه در همین قضایای دلگرم‌کننده مبارزه با زمین‌خواری و زمین‌خواران، ثابت کرد که هیچ استثنایی برای هیچ فرد حقیقی و حقوقی و هیچ نهاد و سازمانی قائل نیست. علاوه بر این، به اشخاص و ارگان‌ها اجازه نداد که به جهت انتساب به فلانی یا بهمانی، عذر بتراشند و از حسابرسی معاف شوند. فساد هر جا و در هر مسندی باشد، مواجهه یکسان و قاطعی با آن خواهد شد.

۳. مبارزه درون قوه‌ای با فساد، روی دیگر پافشاری دستگاه قضا برای حراست از حقوق عامه به شمار می‌رود. برکناری و محاکمه طبری‌ها، تخریب بنا‌هایی که پیش از انقلاب ساخته شده، اما با مانیفست عدالت‌خواهانه قوه مغایرت دارد، این مفهوم را به ذهن متبادر می‌کند که اولویت نخست، صیانت از پاک دستی همه زیرمجموعه‌های عدلیه و تطبیق حداکثری آن‌ها با اسناد بالادستی است. مهم‌تر اینکه، معیار عملیاتی دستگاه قضا، الگوی عینی برای همه سازمان‌ها و دستگاه‌هاست تا اجازه ندهند فساد در مجموعه‌های آن‌ها لانه کند. ضمن اینکه به جهت اشراف سازمانی، بهتر از هر مجموعه دیگری می‌توانند به امر مبارزه قیام کنند.

۴. پای صحبت عموم مردم که بنشینیم، از برخورد‌های شعاری و بدون عمل گلایه دارند. قوه قضائیه با حداکثر توان کوشیده به این مطالبه به‌حق مردم جامه عمل بپوشاند و به معنای واقعی کلمه، مانع بروز فساد شود. شیوه کار همراه با بیان دلایل منطقی و معقول بوده و وقتی وارد عمل شده، افکار عمومی آن را تحسین کرده‌اند.

افزون بر این، قوه قضائیه هرگاه از برخورد با مجرمان و تعدی کنندگان به بیت‌المال سخن به میان آورده، از این منظر که یکی از قوای سه گانه است و از انتظارات جامعه از خود و وظایفش در این خصوص اطلاع دارد، به سخنرانی بسنده نکرده و به معنای واقعی کلمه، پای کار ایستاده و به مفسدان و متجاوزان به‌حقوق مردم، اجازه عرض‌اندام نداده است.

نکته پایانی اینکه همراهی و هم‌افزایی قوا در این مسیر و هم‌پوشانی‌ها در جهت قلع‌وقمع بستر‌ها و ریشه‌های فساد، می‌تواند نتایج پربارتر و امیدوارکننده‌تری را رقم بزند و تعدی گران به اموال و اراضی ملی را در پیشگاه عدالت، پاسخگو گرداند.

بیشتر بخوانید: حرکت رئیس عدلیه در مسیر انتفاع مردمی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: قوه قضائیه رئیس قوه قضاییه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: قوه قضائیه رئیس قوه قضاییه قوه قضائیه زمین خواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۳۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست وزیر اسپانیا: استعفا نخواهم کرد

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا پنج روز پس از کنار گذاشتن وظایف عمومی خود بمنظور تامل در مورد ادامه کار در این سمت، گفت که استعفا نخواهد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سانچز امروز دوشنبه گفت که پنج روز پس از لغو وظایف عمومی خود برای «تأمل» در مورد ادامه این شغل، به علت تحقیقات یک دادگاه اسپانیا علیه همسرش بگونیا گومز، استعفا نمی‌دهد.

پس از شکایت فساد مالی علیه گومز توسط «مانوس لیمپیاس» (دست‌های پاک)، سازمانی که با راست افراطی مرتبط است، سانچز چند روزی را برای تصمیم گیری در مورد ادامه کارش فرصت خواست.

نخست وزیر 52 ساله اسپانیا در یک سخنرانی تلویزیونی از محل اقامت رسمی خود، گفت: «تصمیم گرفتم در صورت امکان با قدرت بیشتری به عنوان رئیس دولت ادامه دهم.»

نخست‌وزیر اسپانیا در فکر کناره‌گیری از قدرت

سانچز گفت که مبارزه خود را در برابر حملات «بی اساس»، مانند حمله علیه همسرش توسط نیروهای محافظه‌کار و راست افراطی را افزایش خواهد داد.

دادگاه مادرید پیشتر اعلام کرده بود که بگونیا گومز به "اعمال نفوذ و فساد در تجارت" در ارتباط با کمک‌های مالی کرونا متهم شده است. تحقیقات علیه گومز بر اساس شکایت سازمان مبارزه با فساد مانوس لیمپیاس شکل گرفته است. گفته می‌شود که این سازمان به محافل راست افراطی در اسپانیا نزدیک است.

سیاستمداران حزب محافظه‌کار خلق PP در واکنش‌های اولیه خود استعفای سانچز را رد کردند. خاویر ماروتو، سیاستمدار این حزب و معاون رئیس مجلس سنا، گفت: این نمایش جدیدی است که سانچز را کنار بزنند. سانچز می‌خواهد به هر قیمتی در قدرت بماند. او همیشه مرد خوبی است، بقیه بد هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم بابک زنجانی چرا نقض شد؟
  • فیلم/ آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل از زبان سخنگوی عدلیه
  • اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم جدید بابک زنجانی چیست؟
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه
  • نخست وزیر اسپانیا: استعفا نخواهم کرد
  • عضو شورای شهر باغستان بازداشت شد
  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است
  • تأمین امنیت روانی جامعه در اولویت دستگاه عدلیه است
  • مبارزه با فساد در اولویت برنامه‌های عدلیه است
  • انهدام باند فساد و فحشا «کارگاه رقص لول آپ دنس»